Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slukker du ute lys i hele romjula for å signalisere at du ikke vil ha julebukk er på besøk da? 

Anonymkode: 3121c...92d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som går julebukk her og ikke har vi innpakket godteri og gi heller. De kan gjerne få et par pepperkaker slik vi fikk som barn men hjemmebakst fra ukjente får dagens barn ikke lov å spise. 

Anonymkode: f0407...f29

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som går julebukk lenger.

Anonymkode: 17987...f3a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei da har vi masse glitrende lys overalt! 

Anonymkode: 9d834...399

• Hjerte 1
Skrevet

Her er det vanlig å gå julebukk. Ungene går kun til de husene med julepynt og lysene på. Etter hvert lærer man seg hvilke hus som ikke vil ha besøk og tilpasser seg deretter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er heldigvis ikke så plaget med julebukk, så det er ikke et problem. 

Anonymkode: 5aac3...272

• Liker 3
Skrevet

Det er dessverre ingen som går julebukk her, og det er ingen da tradisjon å slukke lys for at julebukker ikke skal ringe på? :klo:

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sett en julebukk siden 1970.

Anonymkode: cae93...cb0

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

det er ingen som går julebukk lenger jeg vet ikke når det er en gang 

AnonymBruker
Skrevet

Slukker hverken lys på halloween eller i jula. Når det er sagt synes jeg julebukk er noe helt annet, siden man på en måte får en sang for å gi godteri, fremfor at barnet bare tigger godteri på døra slik som på halloween. Vi har likevel kjøpt inn godteri til halloween for vi er ikke kjip. 

Anonymkode: ceac8...732

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slukker hverken lys på halloween eller i jula. Når det er sagt synes jeg julebukk er noe helt annet, siden man på en måte får en sang for å gi godteri, fremfor at barnet bare tigger godteri på døra slik som på halloween. Vi har likevel kjøpt inn godteri til halloween for vi er ikke kjip. 

man gjør noe ut av det på halloween også da er det søte kostymer 

Anonymkode: 5fec1...38f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

man gjør noe ut av det på halloween også da er det søte kostymer 

Du tenker de kler seg ut for å glede de som de banker på døra hos og at de skal få godteri for strevet? Da setter jeg heller mer pris på en hyggelig julesang :)

Jeg tror nok de fleste kler seg ut fordi det er morsomt å kle seg ut, og ikke fordi det skal være morsomt for de som åpner døra når de banker på.

• Nyttig 2
Skrevet

Åh, så koselig det hadde vært hvis noen kom julebukk! Det er mumst 20 år siden sist. Jeg prøvde å få mine barn til å gå julebukk, men de nektet. 

Hvis det kommer julebukk skal de få et lass med godteri av meg!

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle jeg det? 

Det bruker faktisk dukke opp en gjeng eller to med julebukker der vi feirer jul. Det er jo hyggelig. 

Anonymkode: a1a39...463

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det her snakket om julebukk er like relevant som å mimre når kroneisen kostet en krone 😴

Anonymkode: c56ba...f3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tenker de kler seg ut for å glede de som de banker på døra hos og at de skal få godteri for strevet? Da setter jeg heller mer pris på en hyggelig julesang :)

Jeg tror nok de fleste kler seg ut fordi det er morsomt å kle seg ut, og ikke fordi det skal være morsomt for de som åpner døra når de banker på.

Det er jo flere grunner for det, trenger ikke å se på det så veldig svart hvitt 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Slukker du ute lys i hele romjula for å signalisere at du ikke vil ha julebukk er på besøk da? 

Nei, det er en veldig gammel norsk tradisjon så hvorfor skulle jeg det ? og helt definert lokalt skjer det på nyttårsaften. Hyggelig og jeg har alltid noe godt på lur til disse som kommer. Om jeg her hjemme da :) Fatter du forskjellen ? 

Endret av TomKrus
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ingen som går julebukk lenger.

Anonymkode: 17987...f3a

Joda noen lokalt er det helt klart, men mange ferre en før i tiden. Det handler ofte om en ting, godsaker er noe man får hele tiden i dag, for 50 år siden var det helt annerledes ! Og igjen, det er handelsstanden da som ikke fokuserer på en norsk tradisjon, da er det mye bedre med en amerikansk en.  Uten at jeg har noe i mot USA, det er deres tradisjon ikke vår. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nei, jeg slår dem ikke av på halloween heller, men her er det ikke noe å få uansett. 

Anonymkode: 55247...cb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo flere grunner for det, trenger ikke å se på det så veldig svart hvitt 

Det er ikke svart/hvitt å anta at barn kler seg ut fordi barn synes det er gøy å kle seg ut og få godteri 😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...