Gå til innhold

far har fått ny dame...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg om min eks har vært separert siden november 2004...og ting har fungert veldig greit mellom oss hittill...samværordningen osv.

Jeg har en sønn fra før..en tenåring...og så har vi en sønn sammen på 4 år.

Min eldste har ikke og har aldri hatt kontakt med sin far...og min eks tok gladelig på seg farsrollen når vi ble sammen...og sa gang på gang når vi gikk fra hverandre, at han fortsatt ville ha kontakt med eldstemann...og det er jo veldig flott synes jeg..ingen selvfølge liksom..:)

Så...det har fungert...ungene har vært hos han annenhver helg osv.

Men...nå har eksen fått seg dame...og jeg synes det er veldig hyggelig at han har funnet en han trives sammen med..for han er en veldig snill mann.

Men problemet er at han går for fort frem...ungene takler dette dårlig merker jeg.

Yngstemann har begynt å lyve...kun de søndagene han kommer fra faren...og nå har begynt å tisse og bæsje på seg også..han er snart 5 år.

Eldstemann sier ikke stort...men han har gjort det helt klart at han ikke vil ha noe med denne nye damen å gjøre.

De hadde planlagt en tur til liseberg i mai...og eldstemann fikk beskjed om at han var hjertelig velkommen..og at han kunne få ha med seg en kamerat..

Dette ville jo selvfølgelig eldstemann...men så gikk eksen tilbake på det han hadde lovet..han kunne ikke ta med seg en kompis..for da ble det ikke slik en kosetur eksen hadde planer om(?)

Jeg har sagt i fra til min eks..at han må ta dette forholdet litt roligere,at han må gi ungene tid.

Eldstemann har nå trukket seg litt unna,.for han ble veldig lei seg ang den lisebergturen..og han har gjort det helt klart at lillebror ikke skal få reise sammen med de...han truer med å "kidnappe" lillebror den dagen de skal dra.

Snakket med eksen i dag...og han skulle finne på masse kos med eldstemann i morgen kveld...lage pizza,leie dvd osv...få tilbake tilliten.

Dette syntes jeg hørtes veldig fint ut....helt til han sier at denne nye damen skal på komme på lørdagskvelden..og overnatte der til søndag.

Jeg kjente jeg ble helt satt ut jeg....her har jeg forklart og forklart om ungenes reaksjoner...han ser de jo ikke...for det er jo jeg som har de mest.

Er det bare jeg som "overreagerer"....?

Er det andre som har vært i lignende situasjoner..og har noen råd?

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Gjør opp status over helga. Kan hende det far planlegger funker.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hva med å få hjelp utenfra? Kanskje du og ex kan ha en samtale om dette med f.eks. helsesøster? Det kan ofte hjelpe å få ting nyansert av en nøytral 3.person som kan gi litt råd til ex ang disse tingene, kan godt hende det vil ha større virkning enn om du er den som maser om det. Og kanskje det også ville vært fint om den nye kjæresten også ble med på en slik samtale?

Gjest Gjest1
Skrevet

Hvorfor er det et problem at den nye damen kommer på lørdag når det er fredagskvelden han har lovet å kose seg sammen med din eldste sønn?

Jeg forstår at man kan bli litt oppslukt når man finner seg en ny kjæreste. Det er ikke lett å balansere alt, og barn blir gjerne sjalu og usikre, og jeg kan spesielt forstå at dette gjelder ditt eldste barn siden det ikke er hans far.

Jeg ville sett det litt an. Men jeg ville ikke tillatt at din eldste sønn får lov til å snakke om å "kidnappe" sin bror. Minstemann må selv få lov til å etablere sitt eget forhold til denne kvinnen, minst mulig negativt påvirket av din eldste sønn.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg reagerer på at han skal ha henne på overnatting..fordi vii akkurat har sittet å snakket om at ungene takler dette dårlig...som jeg nevnte,,,minsten har begynt å lyve...å gjøre på seg...veldig sårbar...veldig sår ovenfor meg...og skal hele tiden ha bekreftelse på at det er jeg som er mamma.

Jeg lar min 14 åring få lov til å "true" med kidnapping...dette skjer jo ikke når minsten hører det...

Det er ikke ofte han viser føleser(eldstemann) men når han sitter å gråter...og sier at han nekter faren å ta med lillebror til sverige.....ja...hva skal jeg gjøre da?

kjefte på han fordi han truer med kidnapping??

Gjest Gjest1
Skrevet
Det er ikke ofte han viser føleser(eldstemann) men når han sitter å gråter...og sier at han nekter faren å ta med lillebror til sverige.....ja...hva skal jeg gjøre da?

kjefte på han fordi han truer med kidnapping??

Nei. Men du kan prøve å få han til å ta storebrorrollen og prøve å være litt positiv i hvert fall så lillebror ser det.

Gjest Piper
Skrevet

Jeg er litt usikker på om du forteller alt her, for det virker litt merkelig at de får en sånn reaksjon. Barn reagerer ulikt, men jeg tror det har med den andre foreldren å gjøre. Det virker som om faren her er oppriktig glad i barna "sine", og ønsker å få dette til å fungere.

Men jeg syns det blir helt feil at du skal blande deg inn i dette, foruten at du kan snakke med barna og forklarer de at du er glad for at pappa har funnet en ny dame som han kan være kjæreste med. For det kan faktisk være de tror du er lei deg, eller at de ønsker at dere to skal komme sammen igjen. Ofte skal det enkle midler til, men da må begge samarbeide.

Men jeg syns også far må få lov til å leve litt sitt, for er det opp til barna skulle "alle" foreldre holdt sammen.

Gjest Gjest
Skrevet

han er ikke negativ når han er sammen med lillebror...han er er så glad i lillebroren sin...og er super sammen med han.

Men yngstemann har jo problemer med dette han også.....og det er jeg som får støyten hver gang....

Gjest Gjest1
Skrevet
han er ikke negativ når han er sammen med lillebror...han er er så glad i lillebroren sin...og er super sammen med han.

Men yngstemann har jo problemer med dette han også.....og det er jeg som får støyten hver gang....

Jeg mener at han gjerne viser sin negative innstilling mot den nye kjæresten til faren og påvirker lillebroren på den måten. Da kommer lillebror i en konflikt, og det blir veldig vanskelig for ham å danne seg et ordentlig bilde av fars nye kjæreste.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hele tiden vært positiv ovenfor ungene ang.denne nye damen...for jeg synes det er supert at han har funnet en han føler han vil dele livet sammen med...

men jeg må innrømme at jeg synes dette har gått fort....jeg mener vel at man skal være forsiktig med å innvolvere barn, før man er sikker på at det er et forhold man vil satse på....

Og som jeg sier...det er vondt for meg når jeg ser at ungene mine ikke takler situasjonen....og jeg synes det blir helt galt når eksen skal prøve å bygge opp litt tillit til eldstemann på fredagen...for så å ha henne på overnattingsbesøk på lørdagen...når han vet at ungene ikke takler situasjonen så bra...

Gjest Gjest1
Skrevet
.og jeg synes det blir helt galt når eksen skal prøve å bygge opp litt tillit til eldstemann på fredagen...for så å ha henne på overnattingsbesøk på lørdagen...når han vet at ungene ikke takler situasjonen så bra...

Er det fordi både barna og fars kjæreste skal være der samtidig?

Gjest Gjest
Skrevet

ja..det er jo det jeg reagerer på....

kan han ikke ta det litt med ro...heller kanskje ha henne der noen timer eller noe...

Minsten har jo vært sammen med faren og den nye damen flere ganger...og som jeg sier....det er jeg som får reaksjonene når han kommer hjem til meg..

Gjest Gjest1
Skrevet
ja..det er jo det jeg reagerer på....

kan han ikke ta det litt med ro...heller kanskje ha henne der noen timer eller noe...

Minsten har jo vært sammen med faren og den nye damen flere ganger...og som jeg sier....det er jeg som får reaksjonene når han kommer hjem til meg..

Jeg er egentlig enig med deg. Jeg ville ikke introdusert en ny kjæreste så brått. Men nå har det seg slik at det har du lite eller ingen påvirkningskraft på, så da gjelder det å gjøre det beste ut av det som er.

Jeg ville prøvd å fortsette å være positiv. Trekk frem hva som har skjedd av positive ting, i hvert fall i forhold til minsten. Snakk om hvor glad pappa er når han har fått seg ny kjæreste, hvor koselig de kan ha det alle sammen og at både du og faren selvsagt alltid vil være foreldrene hans.

Du bør også få la ham snakke om det som er negativt, men da bør det være på hans initiativ. Og uten å gjøre større problemer av det enn det som er nødvendig. Da setter du bare gutten i en enda større konflikt, for barn er jo uansett lojale mot sine foreldre.

Gjest Gjest
Skrevet

Minsten er jo for liten til å si hva han tenker og føler...og jeg tror det er derfor han har begynt å lyve....han lyver hele tiden om at faren han har gått fra han...dratt til danmark, at den nye damen måtte passe på han osv....

Han finner på de utroligste historier......og han er ellers en ærlig og veldig flott gutt.

Nå vet jeg jo at barn i den alderen har veldig livlig fantasi....men dette er noe som har begynt nå i det siste...og bare på søndager...:)

Og jeg føler at jeg er positiv....men klart jeg synes dette er vanskelig...

spesielt for eldstemann...som kanskje føler at han mister "faren" sin litt.....

Men det ordner seg vel etterhvert....

Gjest Gjest1
Skrevet
Minsten er jo for liten til å si hva han tenker og føler...og jeg tror det er derfor han har begynt å lyve....han lyver hele tiden om at faren han har gått fra han...dratt til danmark, at den nye damen måtte passe på han osv....

Han finner på de utroligste historier......og han er ellers en ærlig og veldig flott gutt.

Nå vet jeg jo at barn i den alderen har veldig livlig fantasi....men dette er noe som har begynt nå i det siste...og bare på søndager...:)

Og jeg føler at jeg er positiv....men klart jeg synes dette er vanskelig...

spesielt for eldstemann...som kanskje føler at han mister "faren" sin litt.....

Men det ordner seg vel etterhvert....

Det med at han lyver tror jeg er en måte å søke bekreftelse om at faren alltid kommer til å være der. Jeg tror du bør sette deg ned og forklare at pappa er glad i han, at du er glad i han, og at det alltid kommer til å være sånn. Og dette tror jeg du bør gjenta. Kanskje ofte.

Mtp eldstemann trenger han kanskje litt tid til å definere sin rolle i denne nye sammensetningen?

Gjest titter litt
Skrevet

Sjøner ikke helt hva du mener med at ting går for fort jeg da,dere har vært separert siden nov 04? Syns ikke ting har gått så fort jeg da, hadde vært verre om det hadde vært etter 2 uker liksom..

Syns du som mor bør snakke med 14 åringen ang sverige turen og si at du som mor ikke aksepterer at han sier sånt, for uannsett om han ikke sier sånt når lillebror hører det,vil han påvirkes av det!

Syns heller ikke det er så fryktlig at nye dama skal overnatte fra lørdag til søndag, eldste mann bør faktisk respektere dette! Reaksjonene til lillebror vil nok også gå over når ting får gått seg til om han IKKE påvirkes av andre!!

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg tror at hun mener at det går for fort i forhold til barna, og ikke i forhold til skilsmissen.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke døm eldste gutten så hardt da dere.

Kanskje det bare er en reaksjon fordi han er redd for å miste stefaren sin.

Fra før har han "mistet" faren sin, så "mistet" han daglig kontakt med stefar, og nå er han kanskje i sitt barnlige sinn redd for å miste helgekontakten med stefar også.

Han er tross alt bare 14 år.

Det gutten trenger å vite er at stefar vil være der for ham i fremtiden også, og at stefars nye venninne liker å være sammen med gutten.

Gjest Gjest
Skrevet

ja det er det jeg mener...at det går for fort i forhod til barna....forholdet er jo ganske færskt....og ungene har akkurat vent seg til den nye situasjonen med å være hos eksen annenhver helg osv....

Jeg synes det er helt toppers at han har funnet en han trives med....klart det stakk litt med en gang..men det er vel bare naturlig...er 100%ferdig med han.

Og takk til sistemann der...følte litt at eldstemann ble litt dømt...

og tror det er riktig det du sier...at han er nå redd for å miste kontakt...han føler vel kanskje at det ikke er plass til han...

men nå har eksen lovet å ta en prat med han i helgen....og den nye dama skal ikke sove der.....og det synes jeg er fornuftig....

Gjest Gjest
Skrevet
Og takk til sistemann der...følte litt at eldstemann ble litt dømt...

og tror det er riktig det du sier...at han er nå redd for å miste kontakt...han føler vel kanskje at det ikke er plass til han...

men nå har eksen lovet å ta en prat med han i helgen....og den nye dama skal ikke sove der.....og det synes jeg er fornuftig....

Alle nye forbindelser som kommer inn i mor og fars liv, blir av barn sett på som en potensiell fare for at de skal miste den av foreldrene som får nye bekjentskaper.

Derfor er det så viktig at denne nye forsøker å være en berikelse for barnet/barna. Gi barna ekte oppmerksomhet. Inngår man et forhold med noen som har barn fra før, så inngår man ikke bare et forhold med en kjæreste, men også med en mamma eller pappa.

Tror dette går bra jeg trådstarter. Men husk at ikke den nye kjæresten skal føle seg tilsidesatt heller da. Barnas eventuelle sjalusi/redsel har jo ikke noe med henne som person å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...