AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #1 Skrevet 31. oktober 2025 Den er blitt ulovlig å ta i Norge nå, men mange rakk å ta den før den tid. Jeg har usikker familiehistorikk på grunn av adopsjoner, utroskap, manglende informasjon om slektininger og lignende. Leger gentester ikke for å sjekke om det KAN være noe, så det hjelper ikke meg. Skulle gjerne tatt denne testen for å se hva som kan være relevant for helsen min. Hva synes du om resultatene du fikk? Anonymkode: 4b7ca...26f
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #2 Skrevet 31. oktober 2025 Jeg er lege og hadde aldri ønsket å ta en slik test. Det er så mange sykdommer vi står i fare for å få. Og de fleste kan ikke forebygges. For meg ville det bare vært en belastning å vite om at jeg er disponert for demens, hjerneslag eller hjerteproblemer. Jeg ville hatt akkurat like lite kontroll om jeg fikk det. Og sannsynlighet er jo ikke absolutt, det er ikke sikkert man får en sykdom selv med anlegg for det. Helse er ofte bingo. En slik test kan føre med seg enten falsk trygghet eller unødig bekymring. Anonymkode: bb2fb...bba 3 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #3 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er lege og hadde aldri ønsket å ta en slik test. Det er så mange sykdommer vi står i fare for å få. Og de fleste kan ikke forebygges. For meg ville det bare vært en belastning å vite om at jeg er disponert for demens, hjerneslag eller hjerteproblemer. Jeg ville hatt akkurat like lite kontroll om jeg fikk det. Og sannsynlighet er jo ikke absolutt, det er ikke sikkert man får en sykdom selv med anlegg for det. Helse er ofte bingo. En slik test kan føre med seg enten falsk trygghet eller unødig bekymring. Anonymkode: bb2fb...bba Men jeg ønkser å ta den, og jeg ønsker å vite. Jeg respekterer at andre ikke vil vite, men hvorfor blir det ikke respektert at jeg vil? Anonymkode: 4b7ca...26f 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #4 Skrevet 31. oktober 2025 Ville tenkt over hvem du gir tilgang til private helseopplysninger. Anonymkode: 2af48...c88 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #5 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er lege og hadde aldri ønsket å ta en slik test. Det er så mange sykdommer vi står i fare for å få. Og de fleste kan ikke forebygges. For meg ville det bare vært en belastning å vite om at jeg er disponert for demens, hjerneslag eller hjerteproblemer. Jeg ville hatt akkurat like lite kontroll om jeg fikk det. Og sannsynlighet er jo ikke absolutt, det er ikke sikkert man får en sykdom selv med anlegg for det. Helse er ofte bingo. En slik test kan føre med seg enten falsk trygghet eller unødig bekymring. Anonymkode: bb2fb...bba Jeg har tatt 23andMe sin helsetest, men krysset av for at jeg ikke ville vite risiko for hjertesykdom, Alzheimers, Huntington's osv. Jeg tok den for å få testet om sykdom og symptomer jeg allerede har kunne forklares med en av diagnosene de tester for. Som for eksempel bindevevssykdom. Hadde noe av det kommet tilbake positivt hadde jeg forhåpentligvis kunne fått kranglet meg til en formell test og fått en diagnose. Og kanskje til og med behandling hvis det fantes for den aktuelle sykdommen. Å få en skikkelig utredning i det offentlige er jo tilnærmet umulig for en kvinne med vage symptomer selv om man er veldig syk, så man må jo nesten prøve å finne ut av ting selv. Sendte gensekvenseringen videre til andre laboratorier også for å få en mye bredere testing. Ble ikke klokere av det heller, men resultatene fortalte om flere ting jeg var bærer av, og alt stemte med familiehistorikken min. Det hjalp bare ikke meg noenting. Anonymkode: 6d40c...b72 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå