Elle Melle Skrevet 30. mars 2006 #1 Skrevet 30. mars 2006 Vi ønsker å se på en leilighet som har 1.25 i verditakst og 1.13 i lånetakst. Det har vært visning tidligere og selger avslo et bud på 1.2 (som er prisantydning). Nå skal det være ny visning. Er det noen av dere med budrundeerfaring som har noen tanker om hvordan det kan være lurt å legge opp løpet etter visningen hvis vi skulle være interesserte? Leiligheten er litt kjip i standar men ok rent teknisk. Lignende leiligheter som er pene og nyoppussede ser ut til å ha en prisantydning på rundt 1.29 (så langt det er mulig å sammenligne med pris/husleie/fellesgjeld som variabler da...).
Pusekatt Skrevet 31. mars 2006 #2 Skrevet 31. mars 2006 Jeg ville nok ikke ha budt over prisantydning, hvertfall. Dersom det ikke har kommet inn andre bud, og dere virkelig vil ha leiligheten, ville jeg ha budt prisantydning med en kort frist - 2-3 timer. Hvis det ikke er *så* viktig for dere med akkurat den leiligheten, kan dere f.eks. by 1,21mill. Dersom budet blir avslått og ingen andre bud kommer inn, kan dere argumentere med at dere er markedet, og markedet er villig til å betale 1,21mill for leiligheten. Uansett er det lurt å sette et absolutt øvre pristak før budgivingen begynner.
Elle Melle Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2006 Det har altså vært visning en gang tidligere og det kom et bud på prisantydning (1200000). Dette avslo eier og valgte tydeligvis å kjøre en runde til med visning. Så jeg tror vel ikke at han vil godta et bud på 1.21, men hvem vet.
Pusekatt Skrevet 31. mars 2006 #4 Skrevet 31. mars 2006 Skader jo ikke å prøve da Og ja, jeg leste om budet på 1,2mill. Derfor prøve 1,21. Dere ønsker jo sikkert å kjøpe bolig til så lav pris som mulig, mens selger ønsker å få mest mulig penger for boligen h*n selger. Klem fra Pusekatt -som kjøpte nytt hus til prisantydning i januar* (gleder seg til å flytte inn!!!) * og begynte å by 300.000 lavere.....først da en annen interessent kom på banen at det ble fart på budrunden.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 31. mars 2006 #5 Skrevet 31. mars 2006 Bestem dere i hvert fall for HVOR lyst dere egentlig har på leiligheten, sett en maksgrense (som nevnt før) og ikke la dere rives med. Det er nemlig fort gjort når du sitter der og megleren ringer med fem minutters mellomrom med nye bud. Hold hodet kaldt. Se på andre ting i mellomtida. Ikke ha for lang akseptfrist.
Gjest Gjest_synnøve_* Skrevet 31. mars 2006 #6 Skrevet 31. mars 2006 Jeg var akkurat selger av en leilighet, og fikk inn bud under markedspris som jeg avslo, heldigvis for meg ble det slosskamp mellom flere interessenter som presset prisen opp over markedspris så jeg ble fornøyd. Hadde jeg som selger fått bare inn bud under markedspris hadde jeg tatt ny budrunder for å kanskje se om det kom andre interessenter inn.... og jeg kunnet ventet til jeg var fornøyd.. Hvis selger av leiligheten du nevner er presset til å selge innen tid så gir han seg hvis han i budrunde 2 ikke kommer høyere.. hvis han har tid nok.. så venter han til han er fornøyd vil jeg tro.. sett fra selgers side??!!
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #7 Skrevet 31. mars 2006 Jeg var akkurat selger av en leilighet, og fikk inn bud under markedspris som jeg avslo, heldigvis for meg ble det slosskamp mellom flere interessenter som presset prisen opp over markedspris så jeg ble fornøyd. Det var vel heller markedsprisen som endret seg fra uke til uke!? det er ikke mulig å få mer betalt enn markedspris på et gitt tidspunkt - med mindre det trikses med budrunden eller annet ulovlig som medfører at det ikke er full informasjon i markedet. må holde begrepene fra hverandre... ellers; til trådstarters spørsmål: sett eget tak, hvis du skal legge bud før visning er det lurt å være ute i såpass god tid at selger kan avbestille avisannonsen. en fin avisannonse koster fort 20-30 tusen, så det er et godt argument for at h'n skal godta budet at selger rekker avbestillingen.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mars 2006 #8 Skrevet 31. mars 2006 Bestem deg for hvor mye du er villig til å gi for leiligheten og by noe mellom det og prisantydning. Det er svært tvilsomt at selger vil akseptere bud til prisantydning denne gangen heller, så om du ønsker å bli vurdert av selger bør du ikke legge deg på prisantydningen! Husk at ikke alle som selger er avhengig av snarlig salg. Angående det å by før visning, for å unngå budrund bør du sannsynligvis by endel mer over prisantydning. Husk at selger risikerer å tape penger uten budrunde, din risiko er at du kan ende opp med å betale for mye (men slippe å konkurrere mot andre)! Og så lenge selger bruker megler kan han annonsere så mange ganger han ønsker uten ekstra kostnad gjennom markedsføringspakken han betaler for hos megler.
Elle Melle Skrevet 1. april 2006 Forfatter #9 Skrevet 1. april 2006 Bestem deg for hvor mye du er villig til å gi for leiligheten og by noe mellom det og prisantydning. Vi kommer sikkert til å gjøre noe slikt som dette om vi liker leiligheten. Vi får se, vi har vel egentlig ikke helt oversikten ennå siden vi nettopp har begynt boligjakten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå