AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:02 #21 Skrevet fredag kl. 06:02 Helt vanlig. Alle oppegående ledere vet at ansatte søker jobber med jevne mellomrom, og en av oppgavene til leder er da å være profesjonell og stille som referanse. Anonymkode: 83466...f16 5 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:05 #22 Skrevet fredag kl. 06:05 Da ville jeg tenkt «well…your loss», og takket nei. Det samme med arbeidsgivere som ber om referanser FØR de inviterer på jobbintervju. Hallo i luka… Anonymkode: 5f80f...a0d 5 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:10 #23 Skrevet fredag kl. 06:10 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da ville jeg tenkt «well…your loss», og takket nei. Det samme med arbeidsgivere som ber om referanser FØR de inviterer på jobbintervju. Hallo i luka… Anonymkode: 5f80f...a0d Arbeidsgivere ringer av og til referanser på forhånd. Eksempelvis hvis to kandidater på papiret står ganske likt, men de ønsker kun å invitere X antall kandidater på intervju. På den måten forsøker de å sile ut den beste kandidaten til intervjuet. Anonymkode: 83466...f16
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:16 #24 Skrevet fredag kl. 06:16 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Arbeidsgivere ringer av og til referanser på forhånd. Eksempelvis hvis to kandidater på papiret står ganske likt, men de ønsker kun å invitere X antall kandidater på intervju. På den måten forsøker de å sile ut den beste kandidaten til intervjuet. Anonymkode: 83466...f16 Intervju er jo toveis greie. Ikke bare de som velger meg, men også jeg som velger dem. Hvorfor skal jeg oppgi referanser til noen random folk som jeg aldri har møtt? Anonymkode: 5f80f...a0d 6 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:24 #25 Skrevet fredag kl. 06:24 Vi ber alltid om det, men respekterer det om det er gode grunner til at man ikke ønsker å bruke nåværende leder. Men vi bruker utrolig mye ressurser på ansettelser og feilansettelser et helt krise, så vi ønsker å gjøre en mest mulig grundig jobb i prosessen. Så når søkere vil oppgi «kollega» fra der jeg jobbet for seks år siden og «Bente» som fulgte meg litt opp i et prosjekt for tre år siden, så holder ikke det. Vi ønsker å snakke med en leder og vi ønsker nyest mulig referanser, for ting kan endre seg. Så gjør vi selvsagt unntak og vurderinger i dialog med søker. Anonymkode: 91a59...2f3 2 2
petterm Skrevet fredag kl. 06:26 #26 Skrevet fredag kl. 06:26 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Igjen viser kg hvor mange som jobber og forstår seg på norsk arbeidskiv. Rett og slett flaut. Selvsagt kan man etterspørre referanse fra leder. Og selvsagt så gir leder referanse(med mindre arbeidstaker er ubrukelig, eller leder er totalt udugelig) i våre dager er normen å bytte jobb sånn hvert 5 år. Skjønner seriøst ikke hvordan voksne mennesker kan være redd for noe slikt. Anonymkode: ea15e...d38 Ved å spørre nåværende leder risikerer man: Hvis nåværende leder ønsker å beholde får man en dårligere referanse. Hvis leder ønsker å bli kvitt får man en bedre referanse. Til de som sier at ledere er profesjonelle og forstår at folk rullerer i arbeidsmarkedet: Det er forbausende mange uproffe ledere der ute. 7 2
Me0987 Skrevet fredag kl. 06:34 #27 Skrevet fredag kl. 06:34 Hvis potensiell ny arbeidsgiver krever at nåværende leder må være referanse så hadde jeg trukket meg fra den prosessen 3 3
skeiv-ostepop Skrevet fredag kl. 06:35 #28 Skrevet fredag kl. 06:35 Det er vel vanlig å spørre om men må være lov å si hvorfor du ikke ønsker å bruke leder som referanse. Er de oppegående forstår de hvorfor. Er de ikke oppegående ville jeg revurdert søknaden min dit (og jeg hadde gledelig fortalt de hvorfor). 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:38 #29 Skrevet fredag kl. 06:38 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi ber alltid om det, men respekterer det om det er gode grunner til at man ikke ønsker å bruke nåværende leder. Men vi bruker utrolig mye ressurser på ansettelser og feilansettelser et helt krise, så vi ønsker å gjøre en mest mulig grundig jobb i prosessen. Så når søkere vil oppgi «kollega» fra der jeg jobbet for seks år siden og «Bente» som fulgte meg litt opp i et prosjekt for tre år siden, så holder ikke det. Vi ønsker å snakke med en leder og vi ønsker nyest mulig referanser, for ting kan endre seg. Så gjør vi selvsagt unntak og vurderinger i dialog med søker. Anonymkode: 91a59...2f3 Et sånt sted ønsker jeg ikke å jobbe Anonymkode: 5f80f...a0d 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:40 #30 Skrevet fredag kl. 06:40 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er idioti. Hva skjedde med å forhandle på lønn? Både med nåværende og ny arbeidsgiver. Det er jo slik man får lønna opp. Jeg fikk tilbud om ny jobb i vår. Fikk et lønnstilbud, gikk til min arbeidsgiver og forhandlet der, fikk tilbud om mer lønn, forhandlet så med ny arbeidsgiver og fikk enda mer lønn, gikk tilbake til min arbeidsgiver og fikk deretter et enda bedre tilbud. Endte opp med å gå opp 150 000 i året hos min arbeidsgiver og takket nei til jobbtilbudet. Å takke ja uten å forhandle med begge arbeidsgivere om lønn er idioti. Anonymkode: 661d7...8bd Står ingen steder at dette ikke er offentlig sektor. Prøvd det i kommunen, å kreve høyere lønn. Du får ikke forhandlet lønn i kommunen. Kanskje de i HR og på toppen. Ellers er det fastlønn og aller helst hadde de sett at du tjener mindre enn du gjør, for å spare penger. Anonymkode: a9f2f...9c6 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:50 #31 Skrevet fredag kl. 06:50 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er idioti. Hva skjedde med å forhandle på lønn? Både med nåværende og ny arbeidsgiver. Det er jo slik man får lønna opp. Jeg fikk tilbud om ny jobb i vår. Fikk et lønnstilbud, gikk til min arbeidsgiver og forhandlet der, fikk tilbud om mer lønn, forhandlet så med ny arbeidsgiver og fikk enda mer lønn, gikk tilbake til min arbeidsgiver og fikk deretter et enda bedre tilbud. Endte opp med å gå opp 150 000 i året hos min arbeidsgiver og takket nei til jobbtilbudet. Å takke ja uten å forhandle med begge arbeidsgivere om lønn er idioti. Anonymkode: 661d7...8bd Det er ikke alltid det handler om utelukkende lønn da vet du. Helt idioti å være så snever å tro at alle har samme motivasjon som deg i en jobbsøkerprosess. Anonymkode: 4cb87...645 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:59 #32 Skrevet fredag kl. 06:59 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Igjen viser kg hvor mange som jobber og forstår seg på norsk arbeidskiv. Rett og slett flaut. Selvsagt kan man etterspørre referanse fra leder. Og selvsagt så gir leder referanse(med mindre arbeidstaker er ubrukelig, eller leder er totalt udugelig) i våre dager er normen å bytte jobb sånn hvert 5 år. Skjønner seriøst ikke hvordan voksne mennesker kan være redd for noe slikt. Anonymkode: ea15e...d38 Vet du hvordan et er å ha en skvett hakke gæærn leder som liker å ødelegge for deg? Ikke bare på nåværende jobb, men også hver gang du prøver å gjøre forsøk på å komme deg videre, f eks som å gi dårlig referanse bare på pur f eller fordi hun er i ekstra dårlig humør den perioden? Anonymkode: fbf8b...779 3 2
Brunello Skrevet fredag kl. 06:59 #33 Skrevet fredag kl. 06:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde sagt nei. Og slike steder får ikke de beste ansatte. Anonymkode: b79a3...36b De beste ansatte oppgir nåværende leder som referanse. Eldre referanser er svært ofte ganske ubrukelige. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:08 #34 Skrevet fredag kl. 07:08 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor må de ha referanser fra nåværende leder? Det blir en klein situasjon. Referanser er gammeldags og typisk norsk sikkert. Folk er så redde for å ansette, de gir ikke folk en sjanse en gang. Hvorfor er det vanlig i kommunen at de spør om referanse fra nåværende leder? Anonymkode: d6264...401 Jeg har jobbet samme sted i snart fem år, så det ville vært rart å ha referanser fra tidligere ledere. Jeg ville fått en god referanse fra mine to nærmeste ledere, og spesielt vedkommende som er øverst av de to i hierarkiet har såpass mye "pondus" på fagfeltet at en god referanse er verdt mye i konkurranse med andre søkere. Anonymkode: 5e4ad...d02 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:08 #35 Skrevet fredag kl. 07:08 Lov til kreve, lov å konkludere med at det ikke er noe man vil begi seg ut på. Et sted jeg søkte ba om det da det stod mellom meg og en annen. Vi var tydeligvis veldig jevne. Jeg «forhandlet» meg til at de kunne snakke med teamleder, et trinn lavere enn lederen med personalansvaret, og det godtok de. De endte med å velge den andre, og det kan selvfølgelig være derfor (eller selvfølgelig også fordi den andre bare var såvidt sterkere), men jeg ønsket ikke å blande inn leder i det hele. Jobben jeg endte med å bytte til til slutt krevde aldri noe sånt. Anonymkode: 3cd9f...bfa 3
NoaideBiehtar Skrevet fredag kl. 07:18 #36 Skrevet fredag kl. 07:18 Veldig vanlig i kommunal sektor. Jeg syns det er en uting å presse kandidaten til å gi en slik referanse når de åpenbart ikke vil (hos oss presses det), men ser også at lederne her er ekstremt skeptiske til å ansette noen som ikke vil oppgi leder som referanse. Min leder nekter å ansette noen som ikke oppgir nåværende leder. Jeg syns tidligere det var ubehagelig å oppgi nåværende leder, men nå som jeg har blitt vant med kulturen ser jeg ikke helt problemet lenger? Faktisk har det bare vært en fordel, for når jeg har gått til lederen min og ber han være referanse har det medført lønnsøkning og masse anerkjennelse. 😅 Det har det med mine kolleger også. Det medfører at vi har en ganske åpen dialog med leder om at nå er jeg klar for å skifte beite, og så tar leder signalene på alvor. Noen ganger fører det til at folk blir, andre ganger ikke. Det har aldri blitt kleint. Men ikke alle ledere håndterer sånt så godt, så derfor synes jeg ikke man skal presse ut en slik referanse. Men hos oss er du dessverre uaktuell hvis du ikke oppgir nåværende leder som referanse, med mindre arbeidsgiver kjenner deg godt på andre måter.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:24 #37 Skrevet fredag kl. 07:24 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Igjen viser kg hvor mange som jobber og forstår seg på norsk arbeidskiv. Rett og slett flaut. Selvsagt kan man etterspørre referanse fra leder. Og selvsagt så gir leder referanse(med mindre arbeidstaker er ubrukelig, eller leder er totalt udugelig) i våre dager er normen å bytte jobb sånn hvert 5 år. Skjønner seriøst ikke hvordan voksne mennesker kan være redd for noe slikt. Anonymkode: ea15e...d38 Og hva er løsningen din om nåværende leder faktisk er enten totalt udugelig, eller direkte slem? AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor må de ha referanser fra nåværende leder? Det blir en klein situasjon. Referanser er gammeldags og typisk norsk sikkert. Folk er så redde for å ansette, de gir ikke folk en sjanse en gang. Hvorfor er det vanlig i kommunen at de spør om referanse fra nåværende leder? Anonymkode: d6264...401 Helt enig. Mange bruker bare en venn som referanser. Da selvsagt en venn som har vært en leder, kollega eller lignende, ikke en oppdiktet referanse. Andre tilfeller jeg vet om gir noen en dårlig ansatt god referanse for å bli kvitt faenskapet, siden man har så godt oppsigelsesvern i Norge at det er nesten umulig å få gitt folk sparken. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gammeldags og «typisk norsk sikkert» med referanse? Høres ut som noe en med dårlige referanser ville sagt. Anonymkode: 1467b...faf Eller noen med en ondsinnet leder. Jeg har heldigvis alltid hatt god tone med mine ledere, til dels vært nær venn med dem også, så for min del er systemet med referanser nydelig, men jeg kjenner også folk som har en grusom leder. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er idioti. Hva skjedde med å forhandle på lønn? Både med nåværende og ny arbeidsgiver. Det er jo slik man får lønna opp. Jeg fikk tilbud om ny jobb i vår. Fikk et lønnstilbud, gikk til min arbeidsgiver og forhandlet der, fikk tilbud om mer lønn, forhandlet så med ny arbeidsgiver og fikk enda mer lønn, gikk tilbake til min arbeidsgiver og fikk deretter et enda bedre tilbud. Endte opp med å gå opp 150 000 i året hos min arbeidsgiver og takket nei til jobbtilbudet. Å takke ja uten å forhandle med begge arbeidsgivere om lønn er idioti. Anonymkode: 661d7...8bd Hva om lønn ikke er grunnen til å ville ha ny jobb? Hva om det handler om arbeidsmiljø, beliggenhet, forskjell på hvor interessante arbeidsoppgavene er? Hva om grunnen er at lederen er et rasshøl? Brunello skrev (19 minutter siden): De beste ansatte oppgir nåværende leder som referanse. Eldre referanser er svært ofte ganske ubrukelige. Enkelte ledere er grusomme mennesker. Anonymkode: 13e5f...c00 3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:25 #38 Skrevet fredag kl. 07:25 skeiv-ostepop skrev (45 minutter siden): Det er vel vanlig å spørre om men må være lov å si hvorfor du ikke ønsker å bruke leder som referanse. Er de oppegående forstår de hvorfor. Er de ikke oppegående ville jeg revurdert søknaden min dit (og jeg hadde gledelig fortalt de hvorfor). Problemet er at begrunnelsen av og til (ofte) gjør arbeidsgiver mer skeptisk. Sist vi hadde en som nektet leder som referanse begrunnet han det med dårlig samarbeid. Og da ble det etterhvert tydelig at dette dårlige samarbeidet ikke bare var lederen sin skyld. Så han ble jo avslørt der. Han hadde hatt bedre sjanser hadde han bare oppgitt den referansen. Anonymkode: c89e1...45f
Brunello Skrevet fredag kl. 08:09 #39 Skrevet fredag kl. 08:09 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Problemet er at begrunnelsen av og til (ofte) gjør arbeidsgiver mer skeptisk. Sist vi hadde en som nektet leder som referanse begrunnet han det med dårlig samarbeid. Og da ble det etterhvert tydelig at dette dårlige samarbeidet ikke bare var lederen sin skyld. Så han ble jo avslørt der. Han hadde hatt bedre sjanser hadde han bare oppgitt den referansen. Anonymkode: c89e1...45f Dette sier seg selv. Mange skriver om gale arbeidsgivere. Sannheten er at svært få sjefer behandler de gode ansatte dårlig. Jeg sier ikke at det over hodet ikke forekommer. Men de som synes sjefen er dust og behandler de dårlig er som regel ikke ansatte som gjør jobben best.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:11 #40 Skrevet fredag kl. 08:11 Dette er en fin måte å luke ut useriøse arbeidsgivere på. Anonymkode: 4b120...b3e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå