Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Magefølelse ja. Fantastisk. 

Anonymkode: fbf8b...779

Du er god på diskusjoner :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (10 minutter siden):

Du kan ikke være 100% sikker. Du må følge magefølelsen eller sjekke opp i ting som kan sjekkes.

Å ansette noen er ofte noe av det som koster mye i et arbeidsforhold. Og det er naturlig en del risiko knyttet til det.

Hvis man stoler på referanser og ikke sitt eget inntrykk, kan man risikere å gå glipp av fantastiske medarbeidere. Har sett altfor mange eksempler på falsk positive og falsk negative referanser. 

Anonymkode: 5f80f...a0d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 time siden):

Den mest effektive bruken av referanser er for å bekrefte/forsterke eller avkrefte ting eller spørsmål man har dannet seg i første (og evnt andre) runde med intervju. Man bruker det ikke for å skape dette inntrykket. På den måten har det mindre betydning om referansen har en egen agenda eller ikke.

Men for kandidaten har det betydning om hun blir nødt til å fortsette hos en arbeidsgiver som vet at hun ønsker seg bort.

skeiv-ostepop skrev (1 time siden):

Da må jeg gjøre jobben min og finne ut av hvorfor det er et avvik. Lyver kandidaten? Eller lyver referansen? Eller er det misforståelser i bildet?

Det blir vanskelig å finne ut av, om det ikke er rene faktating kandidaten har løyet om. Jeg hadde en leder som mente jeg er sur og negativ, mens en annen beskrev meg som muntrasjonsrådet i bedriften. 

Anonymkode: 4b120...b3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Igjen viser kg hvor mange som jobber og forstår seg på norsk arbeidskiv. Rett og slett flaut. Selvsagt kan man etterspørre referanse fra leder. Og selvsagt så gir leder referanse(med mindre arbeidstaker er ubrukelig, eller leder er totalt udugelig) i våre dager er normen å bytte jobb sånn hvert 5 år. Skjønner seriøst ikke hvordan voksne mennesker kan være redd for noe slikt.  

Anonymkode: ea15e...d38

Jeg har opplevd at leder ga meg en dårlig referanse da jeg søkte på ny jobb. Dette fordi han ville beholde meg som arbeidstager. Referansen gikk ut på at jeg var faglig flink, men at jeg trengte en god del "ledelse", i betydningen at jeg omtrent var en løs kanon på dekk og trengte stramme tøyler i min utførelse av arbeidet. Han forsnakket seg om at han hadde gjort dette på en personalfest,  for at han ville beholde meg som arbeidstager. 

Ingen som vil ha en sånn ansatt, så ble jeg litt "brent barn" av den ansettelsen. Har ikke søkt ny jobb etter dette, men har heldigvis fått ny leder. 

Anonymkode: bafc1...47e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis man stoler på referanser og ikke sitt eget inntrykk, kan man risikere å gå glipp av fantastiske medarbeidere. Har sett altfor mange eksempler på falsk positive og falsk negative referanser. 

Det er poenget mitt. Den (eller de) som intervjuer må først danne sitt eget inntrykk av kandidaten gjennom et eller flere intervjuer. Igjennom denne prosessen klarer de fleste oppegående mennesker som har noe i slike jobber å gjøre å danne seg et ganske greit og troverdig inntrykk av kandidatene. Deretter har en gjerne en del ting en gjerne vil ha bekreftet og forsterket, eller avkreftet, og bruker da referansene til dette.

Referanser bør alene ikke gi noe inntrykk av kandidaten. De som gjør det gjør en veldig dårlig jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men for kandidaten har det betydning om hun blir nødt til å fortsette hos en arbeidsgiver som vet at hun ønsker seg bort.

Helt klart. Og derfor mener jeg det er helt legitim grunn å si at man ikke ønsker å oppgi leder.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det blir vanskelig å finne ut av, om det ikke er rene faktating kandidaten har løyet om. Jeg hadde en leder som mente jeg er sur og negativ, mens en annen beskrev meg som muntrasjonsrådet i bedriften. 

Ja det er vanskelig. Og ikke alt finner man ut av. Derfor vet de som faktisk kan dette og er gode på det at de skal snakke med kandidaten først og danne sitt eget inntrykk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lol. Det ville jeg aldri drømt om å spørre noen om en gang.  Kun hvis det var noen som jeg visste kom fra en bedrift som nettopp hadde kraftig nedskjæring ville jeg tenke at det var naturlig å snakke med en tidligere leder.

Selvsagt vil ikke de mest attraktive ansatte ønske å bruke sin egen leder som referanse. 

Endret av Sunnfjording
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Igjen viser kg hvor mange som jobber og forstår seg på norsk arbeidskiv. Rett og slett flaut. Selvsagt kan man etterspørre referanse fra leder. Og selvsagt så gir leder referanse(med mindre arbeidstaker er ubrukelig, eller leder er totalt udugelig) i våre dager er normen å bytte jobb sånn hvert 5 år. Skjønner seriøst ikke hvordan voksne mennesker kan være redd for noe slikt.  

Da har du sikkert ikke opplevd å ikke ha fått jobben, og at du fortsetter i samme jobb med en leder som vet du ønsker deg bort, og som derfor "nedgraderer" deg.... Ikke alle har "karrierejobber" hvor man skifter jobb hvert 5. år..... Jeg har selv jobbet i store konsern i diverse HR-stillinger, og jobber nå i kommune. Ser at alt mulig kan skje, og det er flere som har opplevd det som ugunstig å fortelle leder om jobbsøking på forhånd. Jeg har 2 ganger i mitt liv måttet oppgi referanse fra nåværende leder, og det var innenfor i kommunen jeg jobber i nå, samt internt i et stort konsern, da det innebar å bytte avdeling. Det holder stort sett med referanse fra 2 siste ledere før nåværende. De fleste arbeidsgivere som ansetter folk, forstår at det ikke alltid er gunstig å spørre nåværende leder om referanse. Synes heller ditt innlegg var ganske ureflektert og flaut. 

Anonymkode: 1a31f...175

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er leder, og referanse er en viktig ting i ansettelsesprosessen av den enkle grunn at å ansette er dyrt og ressurskrevende og noe vi ikke ønsker å gjøre flere ganger enn vi må. Ved å snakke med referanser får vi informasjon om den potensielle nyansatte fra en tredjepart som kjenner vedkommende i arbeidssituasjoner, både de sterke og de svake sidene til vedkommende. Noen ganger gir ikke de oppgitte referansene nok utfyllende svar og da spør jeg etter flere referanser, men jeg spør aldri etter nåværende leder pga problemstillingen i hi.

Anonymkode: 5f516...ddc

Slik gjør vi dette også. 

Anonymkode: 1a31f...175

Skrevet

Det er helt normalt å kreve det. Jeg har alltid vært ærlig med arbeidsgivere dersom jeg har et jobbintervju. De har alltid gitt meg en god referanse. Gode ledere ønsker ikke å stå i veien for gode arbeidstagere. 

Anonymkode: 447a9...2ee

Skrevet

Det er helt normalt å kreve det. Jeg har alltid vært ærlig med arbeidsgivere dersom jeg har et jobbintervju. De har alltid gitt meg en god referanse. Gode ledere ønsker ikke å stå i veien for gode arbeidstagere. 

Men nå er det altså slik at det finnes ledere som ikke er helt gode også. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men nå er det altså slik at det finnes ledere som ikke er helt gode også. 

Ja, det vet vel potensielle arbeidsgivere om. De gjør seg et helhetlig bilde av kandidaten, og ønsker å høre fra kolleger og ledere som bekrefter eller avkrefter dette. Dersom 2 av 3 referanser er gode tar de nok den dårlige referansen med en klype salt. 

Skrevet

Ja, det vet vel potensielle arbeidsgivere om. De gjør seg et helhetlig bilde av kandidaten, og ønsker å høre fra kolleger og ledere som bekrefter eller avkrefter dette. Dersom 2 av 3 referanser er gode tar de nok den dårlige referansen med en klype salt. 

Så enkelt er det ikke. Min leder har ødelagt for så mange som søker andre jobber med sine referanser alene. Man slipper bare unna hvis man er så heldig at ryktet om henne har nådd de man er på intervju hos. Da sier de det er greit å finne en annen referanse, for de skjønner greia. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg må nesten skrive et svar til på denne. Hvis jeg fant ut at jeg skulle søke på ny jobb og den "nye jobben" krevde referanse fra ledelsen eller sjefen på jobben min da hadde jeg lurt litt fordi de ser ikke den jobben jeg gjør fordi de er svært sjelden tilstede. Da måtte de ha spurt kolleger av meg før de kunne gi et godt bilde av meg til min da fremtidige sjef. Dette er årsaken til at man bruker kolleger og ikke noen fra ledelsen som referanser og jeg jobber i kommunen selv. Så her tror jeg de krever denne referansen av kanskje tre årsaker: 1. de to du har til referanse har enten to vidt forskjellige meninger om deg. Nr. 2 de to referansene har vært for like og de trenger en tredje referanse og mener det må være din nærmeste leder. Eller nr 3. de tror rett og slett ikke helt på hva de to referansene sier om deg og det kan være forskjellige årsaker til det. Kanskje du burde revurdere disse to referansene du nå bruker? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg forstår meget godt og det er selvsagt ikke normalt å be om referanse fra nåværende leder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eller kanskje det er du som ikke forstår? 

Under er f.eks et direkte sitat fra administrerende direktør i Econa, sakset fra en artikkel i DN.

"Offentlig og kommunal sektor bør være ledestjerne i rekrutteringsprosessen, tillegg til å konkurrere om de beste hodene. Her skjer det stikk motsatte.

Ved å kreve referanse fra nåværende leder viser de som rekrutterer at:

• De forstår ikke hvordan arbeidslivet fungerer. Det er ikke vanlig å flagge at du er på vei ut før du faktisk er det.
  • De respekterer ikke jobbsøkeres behov.
De skjønner ikke hvordan mennesker fungerer. Jobbsøkerens nåværende leder kan ønske å beholde jobbsøkeren eller å bli kvitt vedkommende. Begge deler kan være med på å gi uriktige skussmål."

Link til artikkelen her:

Tror det er rimelig å anta at folk som mener at referanse fra nåværende leder er en uting å etterspørre, faktisk har god forståelse for norsk arbeidsliv. Om du har det er jeg mer i tvil om dersom du ikke evner å se utfordringene med denne praksisen.

Anonymkode: 3a65c...ec5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Brunello skrev (6 timer siden):

Det er ikke slik det fungerer for de aller fleste. Som en annen påpeker vet arbeidsgivere at folk bytter jobb. Ønsker man å beholde noen gir man de bedre betingelser. 

Det er en veldig lettvint måte å si det på. Da jeg jobbet i et stort amerikansk konsern hadde ikke min sjef noe hun skulle sagt ift lønn eller betingelser sånn sett. Lønna var elendig, og den var det amerikanerne som i bunn og grunn bestemte. Å forhandle seg opp i lønn var nesten en umulighet.

Jeg opplevde å bli dolket i ryggen av det jeg trodde var en veldig god sjef. Jeg søkte på en jobb og var gjennom 3 intervjurunder. Så dolker altså denne sjefen meg i ryggen. I stedet for å gi meg den gode referansen hun hadde lovet, så kom hun med både løgnaktige og feilaktige utsagn. Heldigvis for meg hadde jeg 5 andre referanser som kunne bekrefte at dette var feil. Problemet var at skaden var gjort, de ble usikre allikevel, og jeg ble innstilt som nummer 2. 

Jeg er fremdeles litt bitter for henne for det, for jeg gjorde så mye for både henne og bedriften. 

Men, under COVID fikk jeg tatt min hevn, og fikk meg ny jobb, og de rakk aldri å erstatte meg skikkelig før jeg var ute. De slet i flere år etter at jeg dro. Sånn går det når man behandler sine beste som dritt. ;) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SPOCA skrev (16 timer siden):

Det er en veldig lettvint måte å si det på. Da jeg jobbet i et stort amerikansk konsern hadde ikke min sjef noe hun skulle sagt ift lønn eller betingelser sånn sett. Lønna var elendig, og den var det amerikanerne som i bunn og grunn bestemte. Å forhandle seg opp i lønn var nesten en umulighet.

Jeg opplevde å bli dolket i ryggen av det jeg trodde var en veldig god sjef. Jeg søkte på en jobb og var gjennom 3 intervjurunder. Så dolker altså denne sjefen meg i ryggen. I stedet for å gi meg den gode referansen hun hadde lovet, så kom hun med både løgnaktige og feilaktige utsagn. Heldigvis for meg hadde jeg 5 andre referanser som kunne bekrefte at dette var feil. Problemet var at skaden var gjort, de ble usikre allikevel, og jeg ble innstilt som nummer 2. 

Jeg er fremdeles litt bitter for henne for det, for jeg gjorde så mye for både henne og bedriften. 

Men, under COVID fikk jeg tatt min hevn, og fikk meg ny jobb, og de rakk aldri å erstatte meg skikkelig før jeg var ute. De slet i flere år etter at jeg dro. Sånn går det når man behandler sine beste som dritt. ;) 

Da du ble innstilt som nummer 2…fikk du altså ikke jobben? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da du ble innstilt som nummer 2…fikk du altså ikke jobben? 

Nei, det var poenget. De sa rett ut at jeg hadde fått den om det ikke hadde vært for min tidligere leder.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 4.45):

Det er fascinerende hvordan enkelte fortsatt tror at arbeidslivet er så enkelt som "leder gir referanse, ferdig snakka". Innlegget over viser en forenklet og lite reflektert forståelse av hvordan moderne arbeidsliv faktisk fungerer.

For det første: Å etterspørre referanse fra leder er ikke alltid uproblematisk. Mange arbeidstakere har opplevd konflikter, dårlig ledelse, eller rett og slett en arbeidskultur der det ikke er trygt å signalisere at man vurderer å slutte. Å be om referanse kan i slike tilfeller sette arbeidstakeren i en vanskelig situasjon – både profesjonelt og personlig.

For det andre: Det er ikke slik at manglende referanse automatisk betyr at arbeidstakeren er "ubrukelig" eller at lederen er "totalt udugelig". Det finnes utallige nyanser her – alt fra personkjemi, maktstrukturer, til interne forhold som ikke nødvendigvis kommer frem i en referansesamtale.

Å hevde at det er "flaut" at folk er skeptiske til referansepraksis, vitner om en manglende evne til å se kompleksiteten i arbeidslivet. Det er ikke frykt, det er realisme. Voksne mennesker har erfart nok til å vite at ting ikke alltid er svart-hvitt.

Så før man slenger ut bastante påstander om hva som er "normen", kan det være lurt å lytte til andres erfaringer – og kanskje innse at arbeidslivet ikke er en enkel oppskrift, men et landskap fullt av gråsoner.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...