AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:50 #1 Skrevet torsdag kl. 22:50 En arbeidsgiver jeg har hatt intervju hos krever referanse fra nåværende leder. Jeg har ikke vært åpen om at jeg har søkt ny jobb og mener dette vil sette meg i en veldig kinkig situasjon dersom det faktisk ender med at jeg ikke får jobben. Min nåværende leder vet jeg også ønsker at jeg jobber der videre. Jeg vet at de allerede har kontaktet 2 andre referanser hvor en tidligere leder jeg har hatt inngår i disse. Dette er for en jobb i kommunen. Skal jeg bare finne meg i dette? Anonymkode: 30e13...a95
Chlypa Skrevet torsdag kl. 23:01 #2 Skrevet torsdag kl. 23:01 Ville takket nei til jobben. En hver oppegående arbeidsgiver skjønner at man ikke tar referansekrav til nåværende leder - ingen som er fornøyde der de er søker nye jobber, og da er det heller sjelden man er åpen om at man titter på andre gressmatter 18 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:04 #3 Skrevet torsdag kl. 23:04 Uvanlig å kreve det. Anonymkode: 55a32...bbc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:10 #4 Skrevet torsdag kl. 23:10 Det der er en kommunal uting. Vært borti det flere ganger. Hva du gjør kommer jo an på hvor sterkt du ønsker jobben og hvor sterkt de burde ønske deg. Anonymkode: b2da2...546 4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:12 #5 Skrevet torsdag kl. 23:12 Kjenner at jeg har blitt mer skeptisk til arbeidsgiver etter at de har insistert på dette når jeg har kommunisert problemstillingen. Det er nesten som at de setter meg i et dilemma. Enten kontakter vi leder eller så får du ikke jobben Anonymkode: 30e13...a95 9 1 2
Regndrops Skrevet torsdag kl. 23:47 #6 Skrevet torsdag kl. 23:47 De skal jo forholde seg til de referansene du har gitt dem. Men jeg har vært borti at de ikke er fornøyde med referansene som de har fått og ber om nye. Da burde de i så fall forklare hvorfor de må ha akkurat denne referansen. Det høres ut som de to referansene du har oppgitt ikke har gitt dem de svarene de er ute etter og da er det kanskje like så greit å søke på andre jobber? 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 00:53 #7 Skrevet fredag kl. 00:53 Ganske vanlig det vil jeg si, dessverre. Anonymkode: a9706...853 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 03:45 #8 Skrevet fredag kl. 03:45 Igjen viser kg hvor mange som jobber og forstår seg på norsk arbeidskiv. Rett og slett flaut. Selvsagt kan man etterspørre referanse fra leder. Og selvsagt så gir leder referanse(med mindre arbeidstaker er ubrukelig, eller leder er totalt udugelig) i våre dager er normen å bytte jobb sånn hvert 5 år. Skjønner seriøst ikke hvordan voksne mennesker kan være redd for noe slikt. Anonymkode: ea15e...d38 8 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:11 #9 Skrevet fredag kl. 04:11 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Igjen viser kg hvor mange som jobber og forstår seg på norsk arbeidskiv. Rett og slett flaut. Selvsagt kan man etterspørre referanse fra leder. Og selvsagt så gir leder referanse(med mindre arbeidstaker er ubrukelig, eller leder er totalt udugelig) i våre dager er normen å bytte jobb sånn hvert 5 år. Skjønner seriøst ikke hvordan voksne mennesker kan være redd for noe slikt. Anonymkode: ea15e...d38 Hvorfor må de ha referanser fra nåværende leder? Det blir en klein situasjon. Referanser er gammeldags og typisk norsk sikkert. Folk er så redde for å ansette, de gir ikke folk en sjanse en gang. Hvorfor er det vanlig i kommunen at de spør om referanse fra nåværende leder? Anonymkode: d6264...401 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:24 #10 Skrevet fredag kl. 04:24 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor må de ha referanser fra nåværende leder? Det blir en klein situasjon. Referanser er gammeldags og typisk norsk sikkert. Folk er så redde for å ansette, de gir ikke folk en sjanse en gang. Hvorfor er det vanlig i kommunen at de spør om referanse fra nåværende leder? Anonymkode: d6264...401 Gammeldags og «typisk norsk sikkert» med referanse? Høres ut som noe en med dårlige referanser ville sagt. Anonymkode: 1467b...faf 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:55 #11 Skrevet fredag kl. 04:55 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvorfor må de ha referanser fra nåværende leder? Det blir en klein situasjon. Referanser er gammeldags og typisk norsk sikkert. Folk er så redde for å ansette, de gir ikke folk en sjanse en gang. Hvorfor er det vanlig i kommunen at de spør om referanse fra nåværende leder? Anonymkode: d6264...401 Jeg er leder, og referanse er en viktig ting i ansettelsesprosessen av den enkle grunn at å ansette er dyrt og ressurskrevende og noe vi ikke ønsker å gjøre flere ganger enn vi må. Ved å snakke med referanser får vi informasjon om den potensielle nyansatte fra en tredjepart som kjenner vedkommende i arbeidssituasjoner, både de sterke og de svake sidene til vedkommende. Noen ganger gir ikke de oppgitte referansene nok utfyllende svar og da spør jeg etter flere referanser, men jeg spør aldri etter nåværende leder pga problemstillingen i hi. Anonymkode: 5f516...ddc 9 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:08 #12 Skrevet fredag kl. 05:08 Det handler ofte, og stort sett, for å ha en nåværende referanse vedr. spørsmål om nærvær. Kommunene bruker sinnsvakt med penger på sykemeldinger og vikarer. Anonymkode: 661d7...8bd 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:28 #13 Skrevet fredag kl. 05:28 I min bransje er dette helt vanlig, og jeg tenker som en iver at det handler om å finne ut at vedkommende faktisk fungerer og ikke er sykemeldt mer enn tilstede. Og ja det er ikke lov å spørre om, men det finnes mange måter og spørre på, og det kommer alltid opp. Ledere vet jo godt om at det er rotasjon i arbeidsstokken. Anonymkode: 7d38d...609
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:32 #14 Skrevet fredag kl. 05:32 Hadde sagt nei. Og slike steder får ikke de beste ansatte. Anonymkode: b79a3...36b 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:33 #15 Skrevet fredag kl. 05:33 Helt vanlig i Oslo kommune hvertfall. Dessverre Anonymkode: 57ef6...fca 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:36 #16 Skrevet fredag kl. 05:36 Men altså, dette er HELT vanlig praksis?!? Forstår ikke dere som tror at dette er uvanlig, når har dere søkt jobb egentlig? Det er bare å ta på seg voksenskoene, TS, og forklare situasjonen til leder. Lederen din forstår at ansatte søker andre jobber, det er også helt vanlig. Anonymkode: dd24f...c4d 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:44 #17 Skrevet fredag kl. 05:44 Hadde sagt noe ala at jeg har søkt denne jobben fordi den er av spesiell interesse, men at jeg ikke ønsker å spolere utviklingsmuligheter osv. hos nåværende arbeidsgiver dersom denne stillingen ikke skulle bli aktuell. At jeg ikke mistrives hos nåværende arbeidsgiver og at det derfor er uaktuelt å fortelle leder at jeg har søkt. At hvis referanse fra nåværende leder er essensielt for deres videre ansettelsesprosess, så får de trekke meg fra denne. Ikke alle som søker på en stilling, er i en ren aktiv søkeprossess hvor man søker mye fordi man har et sterkt ønske om å bytte arbeidsgiver. Det kan kun være en spesifikk stilling man ønsket å søke på, men at man ellers er fornøyd der man er. Det er derfor helt vanlig å ikke være åpen om dette med nåværende leder og enhver oppegående person bør ha forståelse for det. Anonymkode: 4cb87...645 4 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:47 #18 Skrevet fredag kl. 05:47 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men altså, dette er HELT vanlig praksis?!? Forstår ikke dere som tror at dette er uvanlig, når har dere søkt jobb egentlig? Det er bare å ta på seg voksenskoene, TS, og forklare situasjonen til leder. Lederen din forstår at ansatte søker andre jobber, det er også helt vanlig. Anonymkode: dd24f...c4d Det er vanlig praksis å be om referanser, ikke å kreve fra nåværende leder. Aldri vært borti at det har blitt krevd. Det er ikke uvanlig å ikke fortelle nåværende arbeidsplass om dette før ETTER at man har fått og takket ja til ny jobb. Anonymkode: 4cb87...645 9 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:52 #19 Skrevet fredag kl. 05:52 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ikke uvanlig å ikke fortelle nåværende arbeidsplass om dette før ETTER at man har fått og takket ja til ny jobb Det er idioti. Hva skjedde med å forhandle på lønn? Både med nåværende og ny arbeidsgiver. Det er jo slik man får lønna opp. Jeg fikk tilbud om ny jobb i vår. Fikk et lønnstilbud, gikk til min arbeidsgiver og forhandlet der, fikk tilbud om mer lønn, forhandlet så med ny arbeidsgiver og fikk enda mer lønn, gikk tilbake til min arbeidsgiver og fikk deretter et enda bedre tilbud. Endte opp med å gå opp 150 000 i året hos min arbeidsgiver og takket nei til jobbtilbudet. Å takke ja uten å forhandle med begge arbeidsgivere om lønn er idioti. Anonymkode: 661d7...8bd 9 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:55 #20 Skrevet fredag kl. 05:55 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): I min bransje er dette helt vanlig, og jeg tenker som en iver at det handler om å finne ut at vedkommende faktisk fungerer og ikke er sykemeldt mer enn tilstede. Og ja det er ikke lov å spørre om, men det finnes mange måter og spørre på, og det kommer alltid opp. Ledere vet jo godt om at det er rotasjon i arbeidsstokken. Anonymkode: 7d38d...609 Klarer du å snike deg forbi en leder med disse spørsmålene når leder vil gjøre alt i positiv forstand for å bli kvitt menneske med høyt sykefravær? Og du vil heller ha en som presterer dårlig på jobb med lavt fravær enn enn som er effektiv på jobb med mulig høyt fravær? Typisk leder som stoler blindt på andre ledere, som skriver dette. Anonymkode: 3dff0...46f 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå