Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har ikke penger til å bruke på lotto og flax. Klær og sko kan godt bare bli liggende på Tise. Jeg har plutselig fått inn bud på ting som har lagt der i både ett og to år. 

Anonymkode: 18fa5...4a6

Det koster da ikke all verden å tippe en gang og et flaxlodd koster 50 kr? Det har jeg da råd til etter mat og utgifter er betalt. Hva i alle dager? 😳

Anonymkode: e87cd...1ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (2 timer siden):

kom deg i jobb.. å sitte hjemme på våre skattepenger fordi du er misfornøyd med utseendet ditt... asså...

Håper de kutter mer i sosialhjelpen di  og krever oppmøte og arbeidspraksis asap. Hadde du vært syk hadde du hatt aap/uføretrygd..  

Er ikke misfornøyd med utseendet mitt i det hele tatt. Men har noe problem der som må fikses først. Det har ikke noe med botox eller slike ting å gjøre. Hadde ikke vært utenfor arbeidslivet pga slikt. Det fins da grenser,men det er noe som hemmer ift å jobbe grunnet det osv. 
 Og har slitt med sosial angst grunnet utenfor samfunnet. Som er naturlig å utvikle når en ikke er på jobb og sosial daglig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke misfornøyd med utseendet mitt i det hele tatt. Men har noe problem der som må fikses først. Det har ikke noe med botox eller slike ting å gjøre. Hadde ikke vært utenfor arbeidslivet pga slikt. Det fins da grenser,men det er noe som hemmer ift å jobbe grunnet det osv. 
 Og har slitt med sosial angst grunnet utenfor samfunnet. Som er naturlig å utvikle når en ikke er på jobb og sosial daglig. 

og det problemet har du ikke tatt tak i på 7 år ? 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det koster da ikke all verden å tippe en gang og et flaxlodd koster 50 kr? Det har jeg da råd til etter mat og utgifter er betalt. Hva i alle dager? 😳

Nei, du har gjeld. Og drømmer om å bygge en buffer for å reise. Da er Lotto og Flax helt hodeløst. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De 50 kronenen kunne du kjøpt oppvaskhåndklær/kluter for, så hadde du sluppet å ta opp gjeld. Men det er jo gjenganger for hvordan du tenker gjennom tråden. du vil ha og ha, men ikke yte. Skjønner godt folk vil ha nye ting og fine ting, men da må en faktisk jobbe. Du har helt urealistiske forventninger til det meste i din situasjon

Anonymkode: 83c33...f13

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 21.07):

Virkelighetsfjern? Nei og Nav har sagt til meg at jeg kan foreslå hva jeg ønsker å jobbe med/innenfor og så ser de om det går an å få utplassering der. Det var ihvertfall det hun forrige jeg hadde,sa. Men siden jeg har slitt med å få ordnet det helsemessige har det blitt utsatt og utsatt. Men det har dessverre skuret og gått altfor lenge. Føler jeg mister fatningen av å gå «innestengt». Går turer,sykler turer osv men trenger mer enn dette. 

Har foreldre som har en kjempeaktiv pensjonisttilværelse. De er på dans,trening,kafé,kulturkafé,turer hit og dit,golf,hytteturer,utenlandsreiser av og til,fotballkamper,håndballkamper titt og stadig. Sitter knapt hjemme.  Kall meg barnslig men blir jævlig misunnelig på det. Livet er ikke å sitte å råtne opp hjemme!! Hvem som helst hadde blitt bitter av det. 

Det er veldig lite konstruktivt å bli bitter over ting man ikke har! Og foreldrene dine var kanskje ikke like aktive og hadde like mange opplevelser da de var på din alder? 

Vi som familie er også "låst" hjemme pga medisinsk tilstand som trenger behandling 5 dager i uka. Skal vi dra noe sted må bilen fylles med utstyr. Og det kommer til å være slik resten av livet. Det hjelper ikke da om vi setter oss ned og tenker at det er så synd på oss, da hadde vi blitt deprimerte hele gjengen! 

Det er ikke hvilke kort man får utdelt i livet som sier noe om hvordan man har det, men hvordan man spiller ut de kortene man har fått utdelt! Noen får verre kort enn andre, men man må bare gjøre det beste ut av situasjonen. 

Jeg har ikke hatt mulighet til å være sosial, ute på ting etc. på 18 år, uten barn, og de siste 6 årene har vi ikke hatt mulighet til f.eks. utenlandsreiser etc. Da må man bare gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: 77a9d...efd

• Liker 2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere må ikke være så harde mot ts. Det er ikke egentlig vrangvilje. Man skjønner jo at å leve på sosialstønad i 7 år, ganske isolert antagelig bortsett fra foreldre, ikke er noe psykisk friske mennesker gjør. Ts sier hun har/har hatt angst, og det virker som om hun er helt låst i situasjonen og de samme tankene kverner rundt og rundt.

Det er trist at ts ikke får hjelp til å bli mentalt sterkere, og ikke minst hjelp til å komme over på aap. Burde ikke NAV kunne se at her er det noen som ikke klarer å ta de rette avgjørelsene selv?  Kanskje ta kontakt med fastlege? For det er helt irrasjonelt å gå på sosialhjelp i denne situasjonen. Jeg skjønner ikke helt at det stemmer heller? 

Men ts er jo godt voksen, som hun skriver, foreldrene kan være eldre mennesker som ikke har tiltak til å hjelpe, eller de holdes på avstand. Det er veldig trist å miste mye av livet sitt til psykiske lidelser, men veldig vnskelig når man ikke har selvinnsikt og ikke ønsker hjelp. Som voksent og myndig menneske står man jo fritt til å nekte å ta i mot hjelp. 

Ts, kan du snakke med fastlegen din, evt bytt lege, og få hjelp hos psykolog? Det kan hjelpe deg til å se veien framover, slik at du får bedre økonomi, får kommet deg til tannlegen, får fikset det du er så opphengt i, kan begynne å prøve ut arbeid, kan reise på tur! Du har ikke fått det til alene på mange år, og det er ikke så rart. Vær snill med deg selv, ha omsorg for deg selv, hjelp deg selv ved å oppsøke hjelp ❤️

Det er helt normalt å trenge hjelp av og til. 

Anonymkode: 8d60d...fd0

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

4000kr er mer enn jeg bruker til mat, og jeg spiser storfekjøtt daglig. Du kan lett minke det til 1000kr om du gjør en innsats.

Anonymkode: 87e87...a82

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må ikke være så harde mot ts. Det er ikke egentlig vrangvilje. Man skjønner jo at å leve på sosialstønad i 7 år, ganske isolert antagelig bortsett fra foreldre, ikke er noe psykisk friske mennesker gjør. Ts sier hun har/har hatt angst, og det virker som om hun er helt låst i situasjonen og de samme tankene kverner rundt og rundt.

Det er trist at ts ikke får hjelp til å bli mentalt sterkere, og ikke minst hjelp til å komme over på aap. Burde ikke NAV kunne se at her er det noen som ikke klarer å ta de rette avgjørelsene selv?  Kanskje ta kontakt med fastlege? For det er helt irrasjonelt å gå på sosialhjelp i denne situasjonen. Jeg skjønner ikke helt at det stemmer heller? 

Men ts er jo godt voksen, som hun skriver, foreldrene kan være eldre mennesker som ikke har tiltak til å hjelpe, eller de holdes på avstand. Det er veldig trist å miste mye av livet sitt til psykiske lidelser, men veldig vnskelig når man ikke har selvinnsikt og ikke ønsker hjelp. Som voksent og myndig menneske står man jo fritt til å nekte å ta i mot hjelp. 

Ts, kan du snakke med fastlegen din, evt bytt lege, og få hjelp hos psykolog? Det kan hjelpe deg til å se veien framover, slik at du får bedre økonomi, får kommet deg til tannlegen, får fikset det du er så opphengt i, kan begynne å prøve ut arbeid, kan reise på tur! Du har ikke fått det til alene på mange år, og det er ikke så rart. Vær snill med deg selv, ha omsorg for deg selv, hjelp deg selv ved å oppsøke hjelp ❤️

Du mener Nav skal ta avgjørelser over hodet på meg? Fastlegen kan ikke skrive noe til Nav før jeg evt møter han ang AAP. 

Hva mener du foreldrene mine skal gjøre? De gir råd. Hva mer mener du de skal gjøre? Har ikke ønsket uføretrygd. Det har de mast om men jeg ønsker å komme meg i arbeid igjen. 
Har jeg ikke selvinnsikt ? 

Jeg har gått i terapi av og på i tre år. Har fått verktøy å jobbe med. Og bruker KI til å rådføre meg med. Får gode råd der. Gjelder å følge de opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Å leve på sosialstønad i flere år er ikke meningen med stónaden. Hva er det som gjør at du ikke kan jobbe? Om ikke mye så litt jobbing?

Anonymkode: 7bfd1...738

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 23.13):

Vet dette og har dessverre vært på det altfor lenge. Skammelig og flaut. 

Vet ikke men med gjeldsordning kan man vel ikke reise på flere år igjen? Har vært årevis uten noen opplevelser med reise og kroppen skriker etter reise til storby i Norge og utland. Vet at sosialstønad ikke er beregna for det. 

Det er faktisk ikke en menneskerettighet å reise og oppleve ting. 

Ja, situasjonen din er kjip. Men sånn er den og det er det du må forholde deg til. Du må slutte å synes synd på deg selv og prøve å gjøre noe med situasjonen. Du skriver også et annet sted at du kan begynne å jobbe gradvis, GJØR DET! 

Jeg jobber selv 100%, men jeg reiser svært sjeldent på tur. Pengene må gå andre steder, og sånn er livet.

Anonymkode: a2572...3c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (10 timer siden):

og det problemet har du ikke tatt tak i på 7 år ? 

Du synes ikke det er rart at nav ikke har tatt tak på 7 år? 
ts får utrolig mye pepper, og jeg er enig i mye av det. Samtidig skal ingen gå på sosialpenger i 7 år. Det er jo ikke rart klær, telefon og sengetøy slites ut når det aldri blir byttet ut. Hvor er legen, og hvor er nav? Ts skriver om en sykdom som må fikses opp i, og beskriver en lovnad fra nav om praksisplass som er et aap løp. 

Anonymkode: 72876...74f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klær koster ikke mye med litt egeninnsats. Kjøper brukte klær for 10kr plagget på loppemarked. Jeg jobber og lever med mindre enn du har utbetalt, men jeg klager ikke. Dette er mentalt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å leve på sosialstønad i flere år er ikke meningen med stónaden. Hva er det som gjør at du ikke kan jobbe? Om ikke mye så litt jobbing?

Anonymkode: 7bfd1...738

Helseutfordring(ikke angst den er en følge av å ikke få fikset noe annet vesentlig). 

Er klar over det. Det har dessverre skuret og gått altfor lenge. Skammer meg over det. «Utenforstående» tror nok jeg har vært uføretrygdet. Per definisjon har jeg vel vært det. Men jeg har ytret til den forrige saksbehandleren i minst 3-4 år at jeg vil jobbe. Starte i det små og jobbe meg gradvis tilbake men så har det bare blitt utsatt.  Det er grusomt kjedelige dager. Skulle likt å vært på en jobb hver dag eller i hvertfall tre dager i uken til å begynne med. Jeg har også ytret hva jeg kunne tenkt meg å jobbe med men så har det stoppet. 
Den helseutfordringen jeg har er umulig for andre å ikke se om jeg begynte å jobbe uten å ordne det først. Så det er en stor skam jeg har. Og skam for å ordne det selv  om det må til. 
Jeg har som nevnt en del utdanning. Likte godt å studere og var average av og til over middels. Så å kunne bruke alt jeg har studert mer i praksis og i arbeid er noe jeg ønsker sterkt. Jeg vet jeg har mye å bidra med. 
Sliter ikke psykisk annet enn angst og skam for å få ordnet det. Og noen mentale sperrer på det området,som jeg er sikker på kan løses bare man tar litt hardere tak enn å la det skure og gå som det har gjort lenge nok. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig .

ts virker håpløs, men man må se situasjonen. Og leve på en midlertidig lav sats i 7 år , og mye isolert grunnet økonomi og en sykdom gjør noe med psyken, selvtilliten og tankene. Folk klikker av at ts vil ha nye håndkler og klær. Det jeg reagerer på er at ts ikke vil jobbe i lavtlønnsyrke fordi hun er høyt utdannet, men dette går og på psyke og selvtillit. Ts har behov for og fremstå som bra i lokalmiljøet , og en ny ytterjakke kan hjelpe på det. Sannsynligvis jobb i butikk og, men ts ser det ikke sånn. 

ts er bare et menneske, så har vi resten. Hvordan har nav latt dette skje? Og fastlegen ? Gå på sosialen uten behandling eller tiltak i 7 år? Dette er et menneske som er svikta av systemet , selvom vi ikke blir stumme av beundring over hvordan ts har taklet det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helseutfordring(ikke angst den er en følge av å ikke få fikset noe annet vesentlig). 

Er klar over det. Det har dessverre skuret og gått altfor lenge. Skammer meg over det. «Utenforstående» tror nok jeg har vært uføretrygdet. Per definisjon har jeg vel vært det. Men jeg har ytret til den forrige saksbehandleren i minst 3-4 år at jeg vil jobbe. Starte i det små og jobbe meg gradvis tilbake men så har det bare blitt utsatt.  Det er grusomt kjedelige dager. Skulle likt å vært på en jobb hver dag eller i hvertfall tre dager i uken til å begynne med. Jeg har også ytret hva jeg kunne tenkt meg å jobbe med men så har det stoppet. 
Den helseutfordringen jeg har er umulig for andre å ikke se om jeg begynte å jobbe uten å ordne det først. Så det er en stor skam jeg har. Og skam for å ordne det selv  om det må til. 
Jeg har som nevnt en del utdanning. Likte godt å studere og var average av og til over middels. Så å kunne bruke alt jeg har studert mer i praksis og i arbeid er noe jeg ønsker sterkt. Jeg vet jeg har mye å bidra med. 
Sliter ikke psykisk annet enn angst og skam for å få ordnet det. Og noen mentale sperrer på det området,som jeg er sikker på kan løses bare man tar litt hardere tak enn å la det skure og gå som det har gjort lenge nok. 

Men hvorfor har du ikke søkt AAP på alle disse årene?

Anonymkode: 9c2c4...e9e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Klær koster ikke mye med litt egeninnsats. Kjøper brukte klær for 10kr plagget på loppemarked. Jeg jobber og lever med mindre enn du har utbetalt, men jeg klager ikke. Dette er mentalt.

Det kan godt være mentalt ja, har du hørt om fattigmannskam? Eller motsatt , de rike folka som praktiserer fattigdomslykke og kjøper på loppemarked og driver dumpsterdiving før de går hjem i 30 millioners villaen sin og er lykkelige fattige. 

hvis du lever på mindre en ts er du jo litt dum som ikke søker på supplerende sosialhjelp som du har krav på, uansett er forskjellen at du har valgt din situasjon fordi den gjør deg lykkelig, ts har ikke valgt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være mentalt ja, har du hørt om fattigmannskam? Eller motsatt , de rike folka som praktiserer fattigdomslykke og kjøper på loppemarked og driver dumpsterdiving før de går hjem i 30 millioners villaen sin og er lykkelige fattige. 

hvis du lever på mindre en ts er du jo litt dum som ikke søker på supplerende sosialhjelp som du har krav på, uansett er forskjellen at du har valgt din situasjon fordi den gjør deg lykkelig, ts har ikke valgt. 

Og dermed kan vi slå fast at TS sitt problem utelukkende er mentalt.

Anonymkode: 9c2c4...e9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 12.29):

Har ønsket meg ut av sosial stønad i flere år.

Du ønsker det tydeligvis ikke nok. Da hadde du ikke sittet hjemme og sett på netflix og ventet på at NAV skal betale for deg

Anonymkode: b2a15...9f8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du virker som en skikkelig prinsesse «vil- ikke». Ikke vil du ta en jobb som du faktisk kan få, og tjene penger på, ikke vil du på AAP siden det ikke er noe særlig mer penger å hente der og ikke vil du bli uføretrygdet. Ikke vil du forholde deg til at du ikke har penger til å leve som om du var i jobb. 

Det eneste du vil er å få mer penger å leve for, uten å måtte yte noe for de. Og uansett hvor mye du synes det er kjipt så kommer du ikke til å bli noe rikere så lenge sosialstønad er inntekten din.

Men «you do you», det er ditt eget liv du kaster bort og forsurer. 

Anonymkode: b76c2...cb1

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...