Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som er mest akseptert her i Norge,dersom man ikke har penger,og ikke kan jobbe - Arv. Det gir fortsatt høy status og fullt akseptert,så anbefaler det. Løser enkelt dine økonomiske problemer.

Alternativt kan du jo "jobbe" med poker eller andre pengespill og vinne. Dette er fortsatt akseptert"for det er jo en jobb" Samme med krypto. Bare husk å være heldig. Slippery slope mellom å bli stemplet som et økonomisk geni,eller en samfunnstaper.

Du har jo hele opplegget lagt ut uansett,du kan ikke gjøre ditt,og vil ikke gjøre datt,og du har den og den planen. Du tar ikke til deg noe,dette er bare en slags ventileringstråd. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kvitte meg med gjelden,over på AAP og begynne i arbeidspraksis så raskt det lar seg gjøre. Og få ordnet det helsemessige hinderet. 

Anonymkode: e87cd...1ec

Dette er jo en god plan! Ta kontakt med veilederen din i NAV på mandag og be om å få startet prosessen. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (2 timer siden):

Det som er mest akseptert her i Norge,dersom man ikke har penger,og ikke kan jobbe - Arv. Det gir fortsatt høy status og fullt akseptert,så anbefaler det. Løser enkelt dine økonomiske problemer.

Alternativt kan du jo "jobbe" med poker eller andre pengespill og vinne. Dette er fortsatt akseptert"for det er jo en jobb" Samme med krypto. Bare husk å være heldig. Slippery slope mellom å bli stemplet som et økonomisk geni,eller en samfunnstaper.

Du har jo hele opplegget lagt ut uansett,du kan ikke gjøre ditt,og vil ikke gjøre datt,og du har den og den planen. Du tar ikke til deg noe,dette er bare en slags ventileringstråd. 

Hva er det jeg ikke tar til meg og hva bør jeg ta til meg mener du? Jeg blir drittlei av at folk sier at jeg ikke tar til meg det folk skriver. Jeg leser tilbakemeldingene og tar til meg enkelte ting men jeg må utfra mitt ståsted velge hva jeg vil gjøre. 
Setter pris på svarene til folk. Men betyr ikke at jeg er enig i alt. Det må vel være lov. 

Når det gjelder å søke på jobber så får jeg ikke jobb ved å sende ut vanlige søknader. Ikke med 7+ år utenfor arbeidslivet. Blir ikke prioritert og siden jeg har vært utenfor såpass lenge trenger jeg å gradvis venne meg til å jobbe igjen,og begynne i det små og jobbe meg oppover. 
Barnehage er det siste jeg vil jobbe i. Har jobbet der flere ganger tidligere og det er totalt skivebom for meg. Betyr ikke at jeg er negativ til arbeid generelt.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (2 timer siden):

Dette er jo en god plan! Ta kontakt med veilederen din i NAV på mandag og be om å få startet prosessen. 

Har bedt om ny saksbehandler nå først. Da jeg ikke er komfortabel med de som står nå. Så håper det ordner seg raskt.  

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe VITS å søke jobber? Nei, da har du heller ingenting å klage på. Finnes mange mennesker i verden og i Norge, uten noen som helst arbeidserfaring og med hull i CVen. Disse klarer fint å få jobb, for arbeidskraften trengs - og personlige egenskaper blir ofte høyt verdsatt og gjør at de velger nettopp deg. 

Dette høres ut som en episode jeg så av Luksusfellen i går. En 24 åring som ikke gadd å stå i jobb, fordi han ikke trivdes med det han gjorde. Han forsto fort at det var et dårlig valg, for han hadde ingen inntekt og hadde fått en del gjeld. 

Der du har gjeld kan du fryse krav og sette disse på vent. Da må du ta tak og faktisk ringe dem, de fleste er ganske medgjørlige så lenge man faktisk kontakter dem. 

Har man sosial stønad så kjøper man ikke ting til hjemmet, det er fullstendig unødvendig. Har selv vært på sosialen en gang, det siste jeg tenkte på var ting til hjemmet - selv om man selvfølgelig ønsker disse tingene. 

Høres ut som at du trenger økonomisk rådgivning. Og søk jobber, man kan fint gjøre dette og få seg en jobb uavhengig hvor lenge man har stått utenfor. Det handler ene og alene om motivasjon, vilje og personlighet! 

Anonymkode: 0efe4...2cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor lenge det er siden jeg leste innleggene dine første gang, men det må minst være tre år, og situasjonen din er den samme. Du må ta imot hjelp, det helseproblemet ditt er en slags knagg for deg å henge alt på, unnskyldningen din for ikke å gjøre noe som helst. Egentlig er det psykisk helse som svikter.

Jeg hadde en venninne som gjorde det samme. Åpenbart at det var psyken hun trengte hjelp med, men hun skyldte alt på noe relativt ubetydelig fysisk, og kom seg aldri videre. Men du er bare halvveis i livet ts! BE OM HJELP.

Anonymkode: 8d60d...fd0

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet ikke hvor lenge det er siden jeg leste innleggene dine første gang, men det må minst være tre år, og situasjonen din er den samme. Du må ta imot hjelp, det helseproblemet ditt er en slags knagg for deg å henge alt på, unnskyldningen din for ikke å gjøre noe som helst. Egentlig er det psykisk helse som svikter.

Jeg hadde en venninne som gjorde det samme. Åpenbart at det var psyken hun trengte hjelp med, men hun skyldte alt på noe relativt ubetydelig fysisk, og kom seg aldri videre. Men du er bare halvveis i livet ts! BE OM HJELP.

Du tar fullstendig feil. Jeg har ikke skrevet her inne på dette underforumet før. Og jeg har ikke vært her på seks år heller. Har sett mange av dere her inne påstår i trådene til folk at de har skrevet om det samme flere ganger. Det stemmer ikke for mange av oss. Kan dere ikke holde dere for gode til å skrive/påstå slike ting? Dere har ingen bevis,og å lete frem eldre tråder og påstå at folk har skrevet den og den tråden er helt hinsides. Hva med å la folk få skrive det de vil her inne uten slike anklagelser? 
Det er et forum for å skrive ulike ting og få tilbakemeldinger og eller råd. Ikke å sitte med pekefingeren og peke ut hvem som gjorde hva i 2013 eller i 2018(eks.). 
Og du er vel en av de som er feilfri er du ikke? Alt går på skinner og null motgang i livet? 

Og nei jeg har noe fysisk i det ytre som stopper meg. Og det er utenom litt angst. Angsten er garantert borte når det er fikset og jeg begynner å jobbe!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og sønnen min levde i litt over ett år på sosialstønad etter at jeg var ferdig med mastergraden. Var ikke enkelt å få jobb uten arbeidserfaring. Noen drømmetilværelse var det ikke akkurat, men jeg levde likevel helt ok. Kjøpte ordentlige uteklær til sønnen min, satte av litt penger slik at jeg fikk tatt botox ett par ganger årlig, kjøpte klær og sko (jeg er også forholdsvis opptatt av trender og mote), normalt med forbruksvarer, månedskort, treningssenter, turer til hjemplassen, spiste litt ute, bursdag på lekeland med klassen for sønnen, noen konserter og fester med venner etc.. Nå hadde ikke jeg behov for noe særlig medisiner, men må innrømme at jeg ikke helt forstår når enslige ikke klarer seg på satsen. 

Anonymkode: 10e7c...e25

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og nei jeg har noe fysisk i det ytre som stopper meg. Og det er utenom litt angst. Angsten er garantert borte når det er fikset og jeg begynner å jobbe!

Men hva vil du med tråden, da? Så lenge du ikke vil si hva dette helsemessige hinderet er så er det ingen av oss som kan gi deg råd om hva du kan gjøre for å løse det heller.

Anonymkode: 62b55...8e8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og sønnen min levde i litt over ett år på sosialstønad etter at jeg var ferdig med mastergraden. Var ikke enkelt å få jobb uten arbeidserfaring. Noen drømmetilværelse var det ikke akkurat, men jeg levde likevel helt ok. Kjøpte ordentlige uteklær til sønnen min, satte av litt penger slik at jeg fikk tatt botox ett par ganger årlig, kjøpte klær og sko (jeg er også forholdsvis opptatt av trender og mote), normalt med forbruksvarer, månedskort, treningssenter, turer til hjemplassen, spiste litt ute, bursdag på lekeland med klassen for sønnen, noen konserter og fester med venner etc.. Nå hadde ikke jeg behov for noe særlig medisiner, men må innrømme at jeg ikke helt forstår når enslige ikke klarer seg på satsen. 

Anonymkode: 10e7c...e25

Har 4000,- på Klarna som sitter å venter på å bli betalt. Ulike beløp med forfall ulike datoer utover november nå. Betaler jeg ikke så kommer mas og purring og renter.  Hadde jeg ikke hatt gjelden så kunne jeg levd litt bedre.

Forstår ikke hvordan du hadde råd til så mye på sosialstønad.

Hva koster botox? Har lyst å ta det i pannen. Selvsagt etter all gjeld er betalt. 

Skrevet

For det første:du har en skikkelig dårlig attitude.Du syter og klager og skylder på alle andre.
Nei,det er ikke synd på deg.
Nei,7 år med "hull i CV" er ikke noe unnskyldning.
Du får ikke ting servert på fat,og forventer du det,så lykke til.
Derimot bør du kanskje svelge bitterheten din og ta grep om eget liv.
Du fremstår som en drittunge

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har 4000,- på Klarna som sitter å venter på å bli betalt. Ulike beløp med forfall ulike datoer utover november nå. Betaler jeg ikke så kommer mas og purring og renter.  Hadde jeg ikke hatt gjelden så kunne jeg levd litt bedre.

Forstår ikke hvordan du hadde råd til så mye på sosialstønad.

Hva koster botox? Har lyst å ta det i pannen. Selvsagt etter all gjeld er betalt. 

Når du mener at nytt sengetøy nye håndklær og nye kopphåndklær er superviktig når du ikke har penger så er det jo ikke overraskende at du ikke forstår hvordan andre klarer å få det til å gå rundt på sosial stønad.

Anonymkode: e8c37...216

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har bedt om ny saksbehandler nå først. Da jeg ikke er komfortabel med de som står nå. Så håper det ordner seg raskt.  

Reglene for sosial stønad er fastsatte og det er ikke sånn at den saksbehandleren du har nå ergrunnen til at du ikke får hjelp til å nedbetale den unødvendige og selvforskyldte forbruksgjelden din.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Reglene for sosial stønad er fastsatte og det er ikke sånn at den saksbehandleren du har nå ergrunnen til at du ikke får hjelp til å nedbetale den unødvendige og selvforskyldte forbruksgjelden din.

Nei,det har ingenting med det å gjøre. Jeg vil ikke ha saksbehandlere jeg kjenner til fra tidligere på min alder +- i lokalmiljøet. 

Skal snakke med gjeldsrådgiver om gjeld. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du tar fullstendig feil. Jeg har ikke skrevet her inne på dette underforumet før. Og jeg har ikke vært her på seks år heller. Har sett mange av dere her inne påstår i trådene til folk at de har skrevet om det samme flere ganger. Det stemmer ikke for mange av oss. Kan dere ikke holde dere for gode til å skrive/påstå slike ting? Dere har ingen bevis,og å lete frem eldre tråder og påstå at folk har skrevet den og den tråden er helt hinsides. Hva med å la folk få skrive det de vil her inne uten slike anklagelser? 

Det er ikke en «anklage». Det er ikke noe å anklage folk for, at de har problemer.  Om du ikke er den samme, er jeg glad for hennes skyld som skrev her tidligere - det var så usigelig sørgelig om samme person ikke hadde kommet seg videre.

Det er et forum for å skrive ulike ting og få tilbakemeldinger og eller råd. Ikke å sitte med pekefingeren og peke ut hvem som gjorde hva i 2013 eller i 2018(eks.). 
Og du er vel en av de som er feilfri er du ikke? Alt går på skinner og null motgang i livet? 
Selvfølgelig ikke. Psykiske problemer kan ramme hvem som helst. Det er ikke sånn at psykisk frisk = feilfri heller. Jeg tror heller at mange av oss som forsøker å gi deg råd om å søke hjelp selv har hatt motgang i livet, og snakker av erfaring.

Men da må du fikse dette ytre fysiske. Enten ved en form for behandling fysisk, som faktisk endrer det, eller psykisk, om det er slik at du egentlig har hengt deg opp i som en form for kroppsdysmorfi.

Kanksje kan vi gi deg råd om hvordan fikse dette hinderet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei,det har ingenting med det å gjøre. Jeg vil ikke ha saksbehandlere jeg kjenner til fra tidligere på min alder +- i lokalmiljøet. 

Gjeldsrådgivning når du bare har noen få tusen i gjeld? 

Du klarer å få nedbetalt den lille gjelden om du gjør en innsats for det. Du vil kaste bort tiden til en gjeldsrådgivning som heller bør bruke tiden sin på de som virkelig har problemer.

Anonymkode: 2e522...f51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Gjeldsrådgivning når du bare har noen få tusen i gjeld? 

Du klarer å få nedbetalt den lille gjelden om du gjør en innsats for det. Du vil kaste bort tiden til en gjeldsrådgivning som heller bør bruke tiden sin på de som virkelig har problemer.

Anonymkode: 2e522...f51

Har ikke 7539,- å betale i ett med 8100,- Mat blir prioritert fremfor alt(og kjøper ikke det dyreste alltid men skal spise god mat! Det er en prioritet!)og utgiftene som tlfregning og tryg innboforsikring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er klar over at vi kan gå tilbake og lete tidligere kommentarer? I ditt aller første innlegg så står det ganske tydelig at det du hevder er årsaken i dette innlegget ikke er sant.

Og den gjelda du har den kan du betale veldig raskt ved spise billigere og kjedeligere i noen måneder.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skal du snakke med en gjeldsrådgiver om en gjeld på 7000,- kroner? 😅

Jaja, da får ihvertfall de noe å snakke om i lunsjen 😂
De 7000,- klarer du fint å betale på tre måneder hvis du finner deg i å spise litt kjedelig mat de månedene og si opp strømmetjenestene du abonnerer på. 
Du har ikke et gjeldsproblem. 

Anonymkode: ebad7...f31

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare så du er klar over det så er det lang ventetid for å få møte med gjeldsrådgiver på NAV. Og de kommer nok ikke til å innvilge møte med så lav gjeld. De kommer til å si til deg som jeg skrev over her; 

Du er nødt til å ta kontakt med kreditorene, be om å få fryst betalingen(e) frem til din økonomiske situasjon er litt annerledes. 

Har selv vært på møte med gjeldsrådgiver tidligere, da jeg pådro meg en del inkassosaker og gjeld pga en vanskelig livssituasjon. Gjeldsrådgiver kommer med veiledning og råd, og det de først og fremst sier - er at man skal ringe eller sende mail med saksnummer og be om å få fryst gjelden frem til (dato). Ofte kan man få fryst dette inntil ett år frem i tid, eller frem til den økonomiske situasjonen har forandret seg. Da trenger de nok også dokumentasjon på at du er på sosial stønad, men dette har du inne på NAV.no. 

Anonymkode: 0efe4...2cc

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...