Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mine 2 barn har 6000 til mat og husholdning, samt 2000 til drivstoff. 

Anonymkode: edde3...105

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det strekker ikke til. Trenger smør,pålegg,egg og middager. Vet ikke om jeg får utbetalt mandag heller for de nye er jævlig nazi. 

Anonymkode: e87cd...1ec

Du har råd til å bli lett, ikke å ha flotte måltider.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har råd til å bli lett, ikke å ha flotte måltider.

Bli mett * skulle det stå

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bor på en liten plass og er driiiiiiitlei plassen så gidder knapt gå plasser når jeg ikke ser annet enn denne møkkaplassen. Nei krever ikke vilje og øvelse til å dra turplasser når jeg ikke vil bo her i utgangspunktet. Har prøvd å få flytta også men vært et styr det også og foreldrene mine eier leiligheten og blir sure om jeg flytter. Men har bare et liv og man kan ikke bare akseptere middelmodig,iallefall om man kan komme seg ut av den dårlige økonomien. Er godt voksen og kan ikke la meg styre av de. Selvsagt må man få orden på økonomien først. 

Du må øke inntekten din, nav hjelper deg ikke mer. Hva tror du er løsningen? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hva hjelper de med? Hvilket ansvar fraskriver jeg mener du? Hva er det som mangler når jeg er i kontakt med Nav men de avviser mye. Jeg har og bedt om å få saksbehandler som er eldre og ikke folk jeg kjenner navnene til. Chat gpt mente jeg har krav på å få saksbehandler som jeg ikke kjenner til. Men er kasteball og flere folk som har innsyn i sakene mine som er svært ubehagelig. 

Istedenfor å bruke energi på å detaljstyre nav så prøv å komme deg opp av hengemyra. Bra du fikk ny saksbehandler som er litt mer streng enn den forrige, det gir insentiv til å jobbe med deg sjølv og situasjonen din. Hadde du fortsatt med ho milde ville det vert mer behagelig å fortsette livet som sosialmottaker. Se på byttet som et pluss for deg sjølv.

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lagde et dikt til deg. Håper du verdsetter det.

Husker du den gang du gjord det så pinlig? 
Ja, den gang trynet ditt var rød som en rød gris.

Grattis du lever og det er kun et minne, som aldri forsvinner, men hvem bryr seg, for det har ingen ting å si.
Vi har alle en rød gris som tar masse plass om de tenker på din så er de helt pling i boksen.
Sosial angst? Den ga deg en stopp, men ikke la den sette på bremsen. 
Lytt til din kropp, og lag et tempel. Litt og litt så kommer du opp ikke spis kake for da faller du nok.
Med litt disiplin så greier du dette for livet er en prøve som får deg til å føle. 

Anonymkode: 7a1fc...0bd

Ikke la deg pine eller falle i kne

Livet har mer å tilby enn det

Å kjenne på livet

Bruke det du har

Så husk at en dag er alt vi får

Det er da livet består 

Anonymkode: 535ed...15d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å betal på forbruksgjeld hvertfall. Hva er det du tenker namsmannen skal ta beslag i dersom du misligholder? De kan ikke ta noe fra deg. Ser mange gjør denne tabben. 

Dersom du senere får deg jobb betaler du gjelden eller får deg gjeldsordning. 

Anonymkode: 47a02...65f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 15 år første gangen jeg flyttet hjemmefra nedpå 90-tallet. Jeg fikk 1600,- i stipend, lite fordi jeg bodde for nær hjemmet. Jeg hadde 1400,- i hybelleie, fikk ingen hjelp hjemmeifra.

Hadde 200,- til overs.. 

Du blir garantert oppfinsom. 

100 kroner til over helga holder til ei kneip, en liter melk og en nugatti. Ja, det er slett ikke råkost, men du overlever. Som er nøyaktig det sosialehjelp skal vere til, - du skal overleve. 

Etter helga går du på NAV. no og ser om det er noe ledige stillinger rundt deg, en butikkjobb eller lignende, og så søker du på den og håper du får den. 

For dette tullet må du rett og slett slutte med. Du er stor nå, dette må du greie du som absolutt alle andre. 

Anonymkode: df103...83a

• Liker 6
Skrevet

Ikke ta dette som kritikk. Du sier du har fått litt angst som skyldes isolering fra arbeidslivet.

Men den kan du reversere om du kaster deg ut i noe. Søk på hva som helst, ringevikar, deltid. 

Hva tenker du holder deg tilbake??

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på det siste spørsmålet dit: jeg tror ikke du vil finne mange i lignende situasjon nei.

Hvorfor har du gått på sosialstønad så lenge? Det høres ut som om den forrige saksbehandleren din egentlig gjorde deg en bjørnetjeneste, dette burde ikke ha skuret og gått såpass lenge. 

Kan du jobbe? Da må du få deg en jobb! Hvilken som helst jobb. Flytt gjerne til et sted det er jobb, da kommer du deg jo samtidig bort fra stedet du er nå, og det høres ut som om det hadde vært bra for deg. 

Kan du ikke jobbe? Da må du ta ordentlig tak i det, gå til legen, få den oppfølgingen du trenger, og komme deg over på AAP. Så har du i hvert fall et grunnlag mens du jobber videre med avklaring eller jobbsøking. 

og 4000 på mat/husholdningsvarer med det budsjettet du har høres litt råflott ut, her er det en del å spare om du tar tak i det. 

Anonymkode: 23f02...868

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men helt konkret; hva bruker du penger på? 8000,- til kun livsopphold bør være mer enn nok for en enslig. 

Anonymkode: ebad7...f31

Mer enn nok? Maten er svindyr. Prøver å finne rimelig varer. 4000,- på dagligvarer +-,mobil amb 129,-,tryg forsikring,Netflix 99,- og tv2 streaming(første mnd med det). Hadde riks-tv før men sa opp abm i februar og var 3 mnd oppsigelse. Og må ha litt tv å se på.  Ellers går resten til gjeld. Små beløp titt og stadig. Man kan uansett ikke leve godt på 3,500. Bedre enn med gjeld,men ikke leve bra. Har ikke vært på en konsert på årevis noe kroppen skriker etter. Har ikke vært ute å spist eller på kafé på flere år,ikke kino. Hvem som helst hadde blitt sprø. Har ønsket meg ut av sosial stønad i flere år. AAP er ikke så mye mer enn sosial stønad. Mange folk tror sikkert jeg har uføretrygd. Det har jeg aldri hatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å betal på forbruksgjeld hvertfall. Hva er det du tenker namsmannen skal ta beslag i dersom du misligholder? De kan ikke ta noe fra deg. Ser mange gjør denne tabben. 

Dersom du senere får deg jobb betaler du gjelden eller får deg gjeldsordning. 

Anonymkode: 47a02...65f

Jeg klarer ikke sitte å la gjelden vokse. Hva tenker du med? Betaler ikke alt men små beløp føler jeg at jeg må betale slik det vises at jeg betaler. Har 4000,- til Klarna. Flaut men er nok ikke den eneste i verden som har gjeld der. Der er det 30 dagers uten rente og betaler du ikke innem da begynner de å mase og renten på det stiger. Heldigvis har jeg alltid klart å betale der innen frister. 
På avarda(Boozt) 1400. Sko(asics),andre klær på avbetaling der. 
Og litt kosmetikk på Qliro. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mer enn nok? Maten er svindyr. Prøver å finne rimelig varer. 4000,- på dagligvarer +-,mobil amb 129,-,tryg forsikring,Netflix 99,- og tv2 streaming(første mnd med det). Hadde riks-tv før men sa opp abm i februar og var 3 mnd oppsigelse. Og må ha litt tv å se på.  Ellers går resten til gjeld. Små beløp titt og stadig. Man kan uansett ikke leve godt på 3,500. Bedre enn med gjeld,men ikke leve bra. Har ikke vært på en konsert på årevis noe kroppen skriker etter. Har ikke vært ute å spist eller på kafé på flere år,ikke kino. Hvem som helst hadde blitt sprø. Har ønsket meg ut av sosial stønad i flere år. AAP er ikke så mye mer enn sosial stønad. Mange folk tror sikkert jeg har uføretrygd. Det har jeg aldri hatt. 

Søker du jobber?

Anonymkode: 62b55...8e8

AnonymBruker
Skrevet

Du må øke inntekten din, nav hjelper deg ikke mer. Hva tror du er løsningen? 

Hvordan skal jeg øke den mener du? Arbeid er det selvsagte svaret,men er ikke der helt enda. Vil men har et hinder som stopper det,som må ordnes før jeg kan starte i en. Har forsøkt å selge klær/sko men får ikke alltid salg. Noe ubrukt og noe fint brukt. Det jeg har solgt har gått rett til betaling på gjeld. 
Har også en knøttliten «business» men det er i rykk og napp med salg der. 

AnonymBruker
Skrevet
Pilleville skrev (2 timer siden):

Husman knekkebrød, vann, et pålegg fra first price så har du til helgen. Du har vel litt i skapene og?

Nei har skrapt skap og skuffer. Kjøleskapet er tomt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal jeg øke den mener du? Arbeid er det selvsagte svaret,men er ikke der helt enda. Vil men har et hinder som stopper det,som må ordnes før jeg kan starte i en. Har forsøkt å selge klær/sko men får ikke alltid salg. Noe ubrukt og noe fint brukt. Det jeg har solgt har gått rett til betaling på gjeld. 

Hva er det som hindrer deg fra å jobbe? Kanskje du kan få innspill på hvordan løse det hinderet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er det som hindrer deg fra å jobbe? Kanskje du kan få innspill på hvordan løse det hinderet?

Noe helsemessig som jeg har skrevet flere ganger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Som sagt, du må bare slutte å betale ned på gjelden din. Ja, den stiger og renter påbeløper, om du ikke får laget avtale om å sitte den i bero, men det er sånn det er. 

Slik som det er nå, så må du velge om du skal betale gjeld eller ha mat og andre nødvendige ting. Du velger gjeld, og nå har du ikke mat... 

Har du noen som kan vippse deg en 100 lapp til helgen? Noen du kan spørre om å låne en hundrelapp eller to slik at du kan kjøpe deg litt mer mat/pålegg? Jeg hadde lett lånt min venninne, søsken, far, mor, kanskjeben nabo, om jeg hadde mulighet. Det er jo bare til mandag, og ikke noe som skjer til stadighet.

Jeg forstår hvordan du har det. Mottok sosialstønad selv i mange år før AAP og etter hvert ufør. Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg vippset deg 100-200 kr, men er selv ganske blakk. 

Anonymkode: 0a36c...8db

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gjelden er på i underkant av 7000. Og jo når koppehåndduker er utslitt osv så trenger man nye. 
Hadde noen kasseroller som var utslitte,ødelagt håndtak og oppskrapet nedi. Fikk innvilga et sett med tre stk nye med Nav. Men det er det eneste de ga medhold til. Fikk hjelp med chat gpt til å skrive en god søknad for å få det. 
Sengetøy og slike ting trengs å fornyes av og til. De blir utvasket i vask. Forbruksting. Samme med håndduker. Vinterkåpe osv. Ting man trenger i kalde Norge. 

Må ha må ha og må ha. At sengetøyet blir utvasket har lite å si.. så lenge set fungerer til den funksjonen den skal fungere til. Samme med håndklær. Det eneste man trenger inne i mellom er en vinterjakke/kåpe, men man trenger ikke det hvert år! Så lenge det ikke er hull så er det ingen grunn til å absolutt måtte ha ny vinterjakke.

Jeg har hatt min kåpe i 2 år nå, og den før der igjen hadde jeg 7 år. Jeg har klær i skapet jeg har har hatt i 15 år. Jeg kjøper sjeldent klær fordi jeg har masse klær, og kaster ikke klær med mindre det er masse hull. Kjøper maks 3 plagg i året til meg selv og nesten alltid fordi jeg trenger. Håndklær og sengetøy har jeg hatt i flere år, og noe av det er arvet fra folk.. 

Unnskyld men du virker litt kravstor..

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt, du må bare slutte å betale ned på gjelden din. Ja, den stiger og renter påbeløper, om du ikke får laget avtale om å sitte den i bero, men det er sånn det er. 

Slik som det er nå, så må du velge om du skal betale gjeld eller ha mat og andre nødvendige ting. Du velger gjeld, og nå har du ikke mat... 

Har du noen som kan vippse deg en 100 lapp til helgen? Noen du kan spørre om å låne en hundrelapp eller to slik at du kan kjøpe deg litt mer mat/pålegg? Jeg hadde lett lånt min venninne, søsken, far, mor, kanskjeben nabo, om jeg hadde mulighet. Det er jo bare til mandag, og ikke noe som skjer til stadighet.

Jeg forstår hvordan du har det. Mottok sosialstønad selv i mange år før AAP og etter hvert ufør. Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg vippset deg 100-200 kr, men er selv ganske blakk. 

Anonymkode: 0a36c...8db

ts må slutte å låne penger så at hu skal låne penger av venner er et dårlig forslag. 100kr er nok til neste utbetaling. ris, bønner og pølser kan man få for det. 

Anonymkode: 218c3...4d1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...