Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Eksponering er det som hjelper mot angst. 

Anonymkode: e87cd...1ec

Det hjelper jo ikke når du ikke eksponerer deg, men heller unngår.

Anonymkode: 62b55...8e8

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelpe og trøste. Jeg er 40 år. Ingen skal styre livet mitt andre enn meg selv. Selvsagt skal jeg ha det på min måte. Det betyr ikke at jeg ikke vil gjøre ting som fører en fremover og mot arbeid. 

Ja, men da får du bare fortsette å styre livet ditt selv og bli sittende i leiligheten på den triste plassen utenå kunne reise eller gjøre andre ting for resten av ditt liv.

Vi andre som er eller har vært i Nav systemet har vært nødt til å følge opplegget de har for de på AAP. Når man er i jobb så må man også gjøre ting man ikke har så lyst til, man må følge rutinene på arbeidsplassen og forholde seg til mennesker man kanskje ikke liker så godt eller kommer overens med. Å sånn generellt ite i samfunnet må vi forholde oss til regler som er styrt av andre. De aller fleste skjønner det og klarer å forholde seg til det - bortsett fra deg. 

Anonymkode: 5e836...188

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpe og trøste. Jeg er 40 år. Ingen skal styre livet mitt andre enn meg selv. Selvsagt skal jeg ha det på min måte. Det betyr ikke at jeg ikke vil gjøre ting som fører en fremover og mot arbeid. 

Du har jo styrt livet ditt som du vil de siste 8 år da. Og det er tydeligvis å sitte inne og ikke gjøre noe. Du mener at det er NAV som skal styre for deg fremover slik du fremstår her 

Anonymkode: b2a15...9f8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Andre medisiner? Går ikke på noen medisiner. Utenom smertestillende eller Zyrtec en og annen gang. Og nei,disse legevennene har prøvd å prakke på meg angstmedisin. Vil ikke være avhengig av medisin. Eksponering er det som hjelper mot angst. 

Det er stor forvirring her om du har fått medisiner av fastlegen eller av legevenner av foreldrene dine. Har du angstdempende du har fått av fastlegen ? Som du tar sjelden for ikke og bli avhengig ? 

ja, eksponering er det som hjelper, men noen ganger trenger man hjelp for og starte eksponering.

Anonymkode: 72876...74f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er stor forvirring her om du har fått medisiner av fastlegen eller av legevenner av foreldrene dine. Har du angstdempende du har fått av fastlegen ? Som du tar sjelden for ikke og bli avhengig ? 

ja, eksponering er det som hjelper, men noen ganger trenger man hjelp for og starte eksponering.

Anonymkode: 72876...74f

Vival er eneste beroligende middel(angst og uro). Ikke noe annen medisin. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så hvorfor har du ikke tatt en vival for så å ringe og bestille time?

Anonymkode: 62b55...8e8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvilken uhelse mener du jeg har? Og hva skulle du hjulpet/bidratt med? 

Jeg kunne ringt og bestilt den timen for deg, sørget for at du fikk tilrettelagt så mye som mulig for angsten din, motivert deg til å dra til timen, og fulgt deg dit. Norge er fullt av folk med angst, det er ikke uvanlig. 

Det finnes egne tilbud for de med sterk tannlegeskrekk, se f eks en rekke private tilbud eller her: https://www.vestlandfylke.no/tannhelse/er-du-redd-for-tannbehandling/

Anonymkode: 8d60d...fd0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Alle monner drar. 

Skal ikke ha noe utredning nei. Men skal ha hjep med over på AAP. 

Du kan ringe nav-kontoret mitt her og spør om de ikke har sagt at de vil hjelpe meg med arbeidspraksis. Også få fikset helseproblemet om jeg kommer i gang med det. 

Du får aldri AAP uten å ha dokumentasjon på at du er minst 50% sykmeldt. ( Aka syk)  

Så hvis du skal over på aap, må du ha utredning jo. Og legen må starte prosessen. Sier legen du ikke er syk, får du ikke aap. 

Endret av Perfume
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (39 minutter siden):

Du får aldri AAP uten å ha dokumentasjon på at du er minst 50% sykmeldt. ( Aka syk)  

Så hvis du skal over på aap, må du ha utredning jo. Og legen må starte prosessen. Sier legen du ikke er syk, får du ikke aap. 

Hun har hatt AAP tidligere, men det ble stanset/ opphørte etter 6 mnd da hun nektet å følge opplegget til Nav for å kunne få AAP. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun har hatt AAP tidligere, men det ble stanset/ opphørte etter 6 mnd da hun nektet å følge opplegget til Nav for å kunne få AAP. 

Okay, det visste jeg ikke, men om det er lenge siden gjelder fremdeles det å skaffe dokumentasjon på sykdom. 

Fra fast legen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 0.19):

Ble nok sikkert dullet med av den forrige saksbehandleren. Det bare skuret og gikk og det ble betalt ut etter innsendte kontoutskrifter og thats it. Selv om det ofte var forsinket og jeg maste om hjelp til jobber men hun «ga faen».  At hun burde satt strengere krav og vilkår.

Sosialkurator er ikke den som kunne eller kan gi deg jobb. Nå skriver du at du ble dullet med, men første innlegg var du forbannet over at du ikke får dekt unødvendig handling. Bestem deg da.

Du er veldig flink til å skylde på alle andre. 

Anonymkode: b3ba0...625

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vival er jo ganske sterk medisin da. Høres jo ut som du sammenligner det med et sukkertøy

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (21 minutter siden):

Okay, det visste jeg ikke, men om det er lenge siden gjelder fremdeles det å skaffe dokumentasjon på sykdom. 

Fra fast legen. 

Ja, det gjør hun. Men hun tør ikke å ringe fastlegekontoret å bestille time der.

Dessuten så spørs det om AAP passer for ts da hun ikke er villig til å "dikteres rundt" av andre. Hun skal ha alt på sin måte. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du får AAP, så vil du raskt miste den igjen hvis du takker nei til behandling og ikke møter opp på det som NAV har bestemt. Man får ikke fortsette på AAP uten å gjøre en innsats selv. 

Anonymkode: 932d2...eec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det gjør hun. Men hun tør ikke å ringe fastlegekontoret å bestille time der.

Dessuten så spørs det om AAP passer for ts da hun ikke er villig til å "dikteres rundt" av andre. Hun skal ha alt på sin måte. 

Ja her er 30 sider med bevis for det.. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (2 minutter siden):

Ja her er 30 sider med bevis for det.. 

Å sier du det 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil ikke ha spesialbehandling nei og vil ikke på tiltak sammen med rusavhengige og psykisk utviklingshemmede. Så der har jeg vært vanskelig og kall det lite samarbeidsvillig. Men vil ha hjelp med Nav til jobb ja. Bli behandlet som en «likestilt». 

Jeg har en gang vært normal.  Studert,jobbet,reist,vært ekstremt sosial,hatt romantisk forhold osv.  Jeg nekter å ha særbehandling og bli plassert på plasser for «spesielle». Ja,har nok vært litt rar/spesiell disse årene utenfor arveidslivet og «det vanlige/normale». Men ønsker å komme tilbake til normalen. Dette har jeg gitt klar beskjed om til Nav.  

Du er helt åpenbart langt fra normal eller "likestilt" nå selv om du kanskje har vært det en gang. Du er fullstendig ute av stand til å ta tak i ditt eget liv. Det er snakk om å ta to telefoner (fastlege og tannlege) for å komme i gang med å ordne opp i rotet ditt. 

I stedet sitter du her på KG og diskuterer, og er ikke i stand til å ta til deg ett eneste av rådene du får fra folk som har mer erfaring enn deg hva gjelder å komme i gang med behandling/samtaler med NAV/jobbsøknader osv.

Vi er mange her som har sittet i NAV-tiltak som er fullstendig feil for oss (for meg var det CV-kurs), fordi vi MÅ det for å ikke miste stønaden. Jeg skjønner ikke hvorfor du tror du kommer på tiltak med rusavhengige og psykisk utviklingshemmede, og jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være noe problem? Jeg tipper det er mange interessante mennesker der, og sosialisering trenger du jo.

Anonymkode: 845af...e79

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du oppklare en ting for meg (og mest deg selv), ts? Du sier du har angst nå fordi du har vært ute av arbeidslivet lenge. Du vil ikke ha behandling for angsten, for den mener du vil forsvinne av seg selv bare du kommer deg i jobb. Alt dette er gode poenger, og kan sikkert stemme. Men du skrev også at grunnen til at falt ut av arbeidslivet var bl.a angst som bygget seg opp. Så hvordan kan du tro at angst vil kureres av jobb denne gangen? Det hjalp jo ikke å være i arbeid før? 

Anonymkode: 263ef...18f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke jobb fordi hun har angst og har angst fordi hun ikke har jobb. En skikkelig «høna eller egget» - situasjon der 😅

Anonymkode: b2a15...9f8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vival er jo ganske sterk medisin da. Høres jo ut som du sammenligner det med et sukkertøy

Det var dine ord. Men det er svakeste dose. Får 20 stk per resept. Og har tre igjen, som jeg hentet ut i februar 2023. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...