Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lagde et dikt til deg. Håper du verdsetter det.

Husker du den gang du gjord det så pinlig? 
Ja, den gang trynet ditt var rød som en rød gris.

Grattis du lever og det er kun et minne, som aldri forsvinner, men hvem bryr seg, for det har ingen ting å si.
Vi har alle en rød gris som tar masse plass om de tenker på din så er de helt pling i boksen.
Sosial angst? Den ga deg en stopp, men ikke la den sette på bremsen. 
Lytt til din kropp, og lag et tempel. Litt og litt så kommer du opp ikke spis kake for da faller du nok.
Med litt disiplin så greier du dette for livet er en prøve som får deg til å føle. 

Anonymkode: 7a1fc...0bd

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Gjelden er på i underkant av 7000. Og jo når koppehåndduker er utslitt osv så trenger man nye. 
Hadde noen kasseroller som var utslitte,ødelagt håndtak og oppskrapet nedi. Fikk innvilga et sett med tre stk nye med Nav. Men det er det eneste de ga medhold til. Fikk hjelp med chat gpt til å skrive en god søknad for å få det. 
Sengetøy og slike ting trengs å fornyes av og til. De blir utvasket i vask. Forbruksting. Samme med håndduker. Vinterkåpe osv. Ting man trenger i kalde Norge. 

Anonymkode: e87cd...1ec

Har man ikke penger og er avhengig av sosial stønad så handler man ikke ting på avdrag nei. Har oppvask tankene blitt såpass tynnslitte at de ikke lenger kan brukes så får du se om du har en slitt T-skjorte eller lignende som kan gjøre nytta inntil du har økonomi til å kjøpe nye oppvaskhåndlklær, med mindre sengetøyet er helt ubrukelig så trenger du heller ikke å fornye disse så lenge du ikke har økonomien. Nei vinterjakker trenger man ikke å fornye i tide og utide. Jeg bruker fortsatt samme vinterjakka som jeg kjøpte i 2013. Når det kommer til kjeler etc  så kan du først undersøke på Facebookgrupper/finn etc. for å se om det er noen som gir bort eller selger til en pris du har råd til:

Anonymkode: e8c37...216

• Liker 28
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ganske klart at du er hun som har en stygg fortann, som du har laget ørten tråder om før, om som liksom er grunnen til at du ikke kommer deg ut i arbeidslivet. Det er jo bare en unnskyldning, når det er sosial angst/psykisk helse som er den egentlige grunnen.
Enig med de som sier at du bør søke AAP i stedet for nødhjelp. Du kommer ikke til å komme deg ut i arbeidslivet igjen, og du kan ikke leve på nødhjelp for alltid. 

Anonymkode: 7b45c...324

Dette er min første tråd om dette så det stemmer ikke. 
Hvem er du til å si at jeg ikke kommer meg ut i arbeidslivet igjen? 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sant at NAV ikke foholder seg til gjeld. 

Det gjør de, men ikke all type gjeld. De må forholde seg til husleiegjeld f.eks. 

TS. Mitt beste tips er å slutte å bruke penger på mat og husleie. Når du er tom for penger så går du til nav og sier at du ikke har penger til mat og husleie. Hva som er årsaken til det trenger du ikke utbrodere. NAV har mye lettere få innvilge penger til mat og huseleie enn andre ting. 

Anonymkode: 32db8...013

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har for høyt forbruk mot hva du har inn. Bytte sengeklær fordi de er utvasket? Jeg har sengeklær fra 90- tallet fortsatt, som har vært utvasket i 20 år. Du må komme deg i sysselsetting eller AAP. Sosial angst er slitsomt men det som fungerer best mot er faktisk eksponering. Den får du ikke hjemme på bygda innesperret i et lite hus uten naboer.  Inntekt -> flytt --> bedre liv. Foreldrene bestemmer vel ikke hvor du skal bo. Man må jo leve sitt egne liv, du har bare ett. En sjanse. Lever du livet som du ønsket som ung? Det er ikke for sent å endre på det. 

Anonymkode: 218c3...4d1

• Liker 29
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjelden er på i underkant av 7000. Og jo når koppehåndduker er utslitt osv så trenger man nye. 
Hadde noen kasseroller som var utslitte,ødelagt håndtak og oppskrapet nedi. Fikk innvilga et sett med tre stk nye med Nav. Men det er det eneste de ga medhold til. Fikk hjelp med chat gpt til å skrive en god søknad for å få det. 
Sengetøy og slike ting trengs å fornyes av og til. De blir utvasket i vask. Forbruksting. Samme med håndduker. Vinterkåpe osv. Ting man trenger i kalde Norge. 

Du må slutte å betale på gjelden din. Du bør søke sosialtjenesten om økonomisk rådgivning og da kan de hjelpe deg med nedbetaling, eventuelt lage avtale/sette gjeld i bero.

Reising må du glemme så lenge du er sosialklient. 

Håndduker og sengetøy kan du spare til. Det er begrenset hvor mye én person trenger av dette. Samme med forbruksvarer. Her må ting brukes til det er null bruk igjen, og du må spare til nytt, eller lete etter gis bort på finn.no eller lignende. 

Klær må du spare til. Du kan også søke om tilskudd til klær fra sosialtjenesten 1 eller 2 ganger i året. Dette gjelder også større, viktige ting, som komfyr og vaskemaskin. 

Anonymkode: 0a36c...8db

• Liker 6
Skrevet

Du sier du vil jobbe, men hindres av helse-årsaker. Det er grunnen til at folk søker aap. Bedre å starte på det så fort som mulig 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har prøvd å få flytta også men vært et styr det også og foreldrene mine eier leiligheten og blir sure om jeg flytter. Men har bare et liv og man kan ikke bare akseptere middelmodig,iallefall om man kan komme seg ut av den dårlige økonomien. Er godt voksen og kan ikke la meg styre av de

Du må faktisk øve deg på å bli voksen. NAV og foreldrene dine sitter ikke i førersetet, og du er en passiv passasjer. Du må snu dette. Ta ansvar, ta valg og styre ditt eget liv. Jobb, leilighet, økonomi osv. Ditt ansvar, sine valg og dine muligheter. Det er du som må endre livet ditt, eller akseptere at det er som det er fordi du ikke vil endre på det

Anonymkode: 1016b...6dc

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hun forrige jeg hadde var mye hyggeligere og mer i møtekommende.

Det finnes mange bevis på at det er selektiv behandling i dette korrupte systemet. Vil de så vil de... Yte hjelp. Og motsatt.

Bytt navn, finn et typisk ukrainsk navn. Lån noen ukrainske unger. Vet om slike familier som har fått sjokk av hva de blir tildelt. Vi andre rundt også. Eller mal deg i trynet og kall deg Ali Baba. Skal se det blir litt annen ordlyd i vedtakene.

Anonymkode: c545c...da2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lever på sosial stønad og har gjort noen år dessverre. Vil ut av det men har vært en kamp. Har hatt noen plager som har gjort alt blir forskjøvet. Hun jeg hadde som saksbehandler en god stund har sluttet. Og det er to andre som har tatt over og skriver under vedtakene. 
Har ikke nok med 8100,- kun i mnd med mat/dagligvarer rundt 4000,-,faste utgifter og forbruksgjeld jeg betaler små beløp på hver mnd.  Det går aldri rundt som er fortvilt. Har derfor søkt ekstra om noen ting som til medisin for helseplager(dette hindrer meg ikke å være i jobb,men trenger det). Det ble avslått på grunn av de mente det var tilstrekkelig med livsopphold til 500,- hver mnd til evt medisin. Det går ikke litt en gang fordi jeg har klarna gjeld,gjeld til avarda og qliro. Jeg betaler der så fort jeg har mulighet men det går ikke rundt. Har kjøpt på avbetaling fordi jeg har trengt ting som ikke går rundt med det lille jeg har i mnd. Og da mener jeg klær/sko,noe kjøkkenutstyr,koppehåndduker osv. Ikke til festing og sløsing. 
Men de nye jeg har er negative til alt. Hun forrige sa at medisin kunne støttes av Nav utenom livsoppholdet. 

Nå har jeg 100,- på konto og veldig lite mat før ny utbetaling over helgen. Forjævlig å leve slik. 

Jeg har vært isolert på plassen jeg bor i lang tid uten å reise eller få oppleve noen ting. Blir sprø. De avslo en reise til en større by i landet også. Svaret er nei,hva er spørsmålet.

Andre i lignende situasjon? 

Sosialhjelp er det siste sikkerhetsnettet vi har i samfunnet. Det skal sørge for det aller medt nødvendige når alle andre muligheter til selvforsørgelse er forsøkt, og ikke er tilstrekkelig. Sosialhjelp skal ikke tilgodese kreditorer, hverken staten eller private. Derfor kan du ikke prioritere å betale gjeld med sosialhjelp. Da må du i såfall ta av livsoppholdet og prioritere ned mat, klær eller medisiner. Saksbehandler har ikke lov til å gi deg stønad ut over livsoppholdet når du bruker pengene til gjeld. Du må la være å betale på kreditt og bruke pengene til det de er ment til. De skal dekke det mest nødvendige. Kjøkkenhåndklær kan du finne nærmest gratis på europris eller rusta, har du ikke råd til det så kan du ikke kjøpe på avbetaling heller. Når du mottat sosialhjelp så er det desverre slik at du ikke kan kjøpe de skoene du vil ha, du må kjøpe de skoene du har råd til der ig da, i praksis det billigste du finner. Du kan lese deg opp i Rundskriv R35-00 Sosialtjenesteloven så ser du hvilke rammer staten har gitt for sosialhjelp. 

Anonymkode: b28f6...7d7

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt de samme handdukene siden... tidlig 2000-tall. Har også noen koppehåndduker fra samme periode. De er godt brukt, men funker fint. 

Anonymkode: 7cee8...7c7

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta tak i livet ditt og helsa di. Trene, spise råvarebasert, komme deg ut i jobb.  Ikke skylde på nav. 

Anonymkode: b2a15...9f8

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan da ikke på ramme alvor mene at fellesskapet skal betale for at du skal reise på ferie??

Anonymkode: 9c2c4...e9e

• Liker 24
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du høres umoden, kravstor, utakknemlig og sutrete ut. Offermentaliteten ser ikke bra ut på deg

Anonymkode: b2a15...9f8

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet

Har du jevnlig kontakt med legen? Mye av vanskelighetene du skisserer her tyder på depresjonssymptomer, du har gravd deg ned og vil ikke jobbe med å komme opp. Det kan være lurt å søke om hjelp for dette først og fremst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og da mener jeg klær/sko,noe kjøkkenutstyr,koppehåndduker osv. Ikke til festing og sløsing. 

Alt dette kan du finne gratis på Finn og lokale grupper.

Jeg har en vinterjakke som jeg kjøpte i 2009 som fortsatt gjør jobben. Sengetøy fra 2015. Og koppehåndkler? Det er jo en latterlig ting å kjøpe på avbetaling. Det er jo bare å klippe opp sengetøyet du mener er utslitt.

Det høres ut som du ikke tar vare på tingene dine. Kjøpte meg kasseroller og panner i 2007, de bruker jeg fortsatt. 

Anonymkode: b0bdc...30e

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man trenger ikke nye koppehåndklær fordi de er utslitt, jeg har levd i mange år med fillete koppehåndklær som har flekker som ikke går av i vask, hull etc, men de er jo rene og man kan tørke både hendene og det man har vasket opp med dem. EBillige kjeler kan man ofte få gratis, på gjenvinningsstasjoner, bruktbutikker, finn. Når tenker du sengetøy er så utvasket at det må byttes ut? Jeg har sengetøy fra 70-tallet, arvet fra min farmor som døde i 1998. Svært mye sengetøy gis også bort gratis. Håndklær også.  Vinterkåpe eller vinterjakke kan det være man må kjøpe, om man ikke har, eller den har blitt for trang (for stor kan man fint leve med, jeg er 160 og 50 kilo og gikk i hele fjor vinter med min manns dunjakke, han er 185 og 80 kilo, jeg var varm og god!), men ikke om den er "slitt" eller umoderne. Mye her også gis bort. Du kan ikke være moteløve på sosialstønad.

Har man ikke penger og er avhengig av sosial stønad så handler man ikke ting på avdrag nei. Har oppvask tankene blitt såpass tynnslitte at de ikke lenger kan brukes så får du se om du har en slitt T-skjorte eller lignende som kan gjøre nytta inntil du har økonomi til å kjøpe nye oppvaskhåndlklær, med mindre sengetøyet er helt ubrukelig så trenger du heller ikke å fornye disse så lenge du ikke har økonomien. Nei vinterjakker trenger man ikke å fornye i tide og utide. Jeg bruker fortsatt samme vinterjakka som jeg kjøpte i 2013. Når det kommer til kjeler etc  så kan du først undersøke på Facebookgrupper/finn etc. for å se om det er noen som gir bort eller selger til en pris du har råd til:

Anonymkode: e8c37...216

Dette.

Anonymkode: 35af7...6aa

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt dette kan du finne gratis på Finn og lokale grupper.

Jeg har en vinterjakke som jeg kjøpte i 2009 som fortsatt gjør jobben. Sengetøy fra 2015. Og koppehåndkler? Det er jo en latterlig ting å kjøpe på avbetaling. Det er jo bare å klippe opp sengetøyet du mener er utslitt.

Det høres ut som du ikke tar vare på tingene dine. Kjøpte meg kasseroller og panner i 2007, de bruker jeg fortsatt. 

Anonymkode: b0bdc...30e

Enig, høres ut som totalt mangel på boevne.

Anonymkode: 35af7...6aa

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må slutte å betale på gjelden din. Du bør søke sosialtjenesten om økonomisk rådgivning og da kan de hjelpe deg med nedbetaling, eventuelt lage avtale/sette gjeld i bero.

Reising må du glemme så lenge du er sosialklient. 

Håndduker og sengetøy kan du spare til. Det er begrenset hvor mye én person trenger av dette. Samme med forbruksvarer. Her må ting brukes til det er null bruk igjen, og du må spare til nytt, eller lete etter gis bort på finn.no eller lignende. 

Klær må du spare til. Du kan også søke om tilskudd til klær fra sosialtjenesten 1 eller 2 ganger i året. Dette gjelder også større, viktige ting, som komfyr og vaskemaskin. 

Anonymkode: 0a36c...8db

Dette. Du bør søke økonomisk rådgivning for hvordan du skal håndtere denne gjelden. 

Og som flere skriver - det finnes veldig mange muligheter når det gjelder å skaffe seg nytt kjøkkenutstyr, sengetøy etc. enn å sette seg i forbruksgjeld for å kjøpe det. Jeg har høy inntekt, men kjøper fortsatt klær og sko på finn.no og Tise, særlig sko er kjempebillig å kjøpe pent brukt. Mange gir bort kjøkkenutstyr eller selger det veldig billig. Mange av kopphåndklærne våre har hull og flekker som ikke går vekk, har også en del utvasket sengetøy og håndklær. Dette er forhåpentligvis bare en kort periode i livet, da bør man kunne leve med at alt ikke er 100 % på stell. 

Anonymkode: 37807...def

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har 8000 utbetalt i sosialstønad, så er det ikke mye du trenger å jobbe, for å toppe det! Har du en 20- 30 % jobb, så har du faktisk friheten til å aldri bry deg om NAV. ER du frisk nok til å reise, så er du kanskje frisk nok til å jobbe litt? Så er det kanskje ikke så lett å få jobb, men NAV burde jo kunne hjelpe deg der?

Du må komme deg ut av denne grøten! Du vil jo reise, være et fritt menneske, gjøre det du vil. Hvis du er for syk til å jobbe, så må du over på AAP. Hvis du ikke er det, så skaff deg en  jobb, uansett hvor i Norge det er, jobb, bli fri og reis! 

Anonymkode: 4612f...f9b

• Liker 7
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...