Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig .

ts virker håpløs, men man må se situasjonen. Og leve på en midlertidig lav sats i 7 år , og mye isolert grunnet økonomi og en sykdom gjør noe med psyken, selvtilliten og tankene. Folk klikker av at ts vil ha nye håndkler og klær. Det jeg reagerer på er at ts ikke vil jobbe i lavtlønnsyrke fordi hun er høyt utdannet, men dette går og på psyke og selvtillit. Ts har behov for og fremstå som bra i lokalmiljøet , og en ny ytterjakke kan hjelpe på det. Sannsynligvis jobb i butikk og, men ts ser det ikke sånn. 

ts er bare et menneske, så har vi resten. Hvordan har nav latt dette skje? Og fastlegen ? Gå på sosialen uten behandling eller tiltak i 7 år? Dette er et menneske som er svikta av systemet , selvom vi ikke blir stumme av beundring over hvordan ts har taklet det. 

Anonymkode: 72876...74f

Jeg har nok dessverre vært litt vanskelig å samarbeide med. Er ikke stolt av det. Jeg har vært sta fordi jeg ikke ville ha særbehandling og jobbe i vernert bedrift osv sammen med evt folk som har funksjonshemming osv. Jeg dømmer ikke dem men jeg vil ikke bli assosiert med fe når jeg er relativt normal på en del områder i hvertfall. Er nok sær på min måte. Jeg har mye utdanning og vil da ikke jobbe med yrker som folk fra yrkesskolen osv skal jobbe med når jeg selv er akademiker. 
Men jeg foreslo faktisk vaskejobb til den forrige saksbehandleren men hun fant aldri noe eller vet ikke om hun gjorde en innsats for å finne en eller en måtte ha fagbrev. Har for mange år siden vært rengjøringshjelp på kontorer,barnehage,sykehhus osv. Jeg har som sagt foreslått ting men Nav tok det ikke seriøst. 

Anonymkode: e87cd...1ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helseutfordring(ikke angst den er en følge av å ikke få fikset noe annet vesentlig). 

Er klar over det. Det har dessverre skuret og gått altfor lenge. Skammer meg over det. «Utenforstående» tror nok jeg har vært uføretrygdet. Per definisjon har jeg vel vært det. Men jeg har ytret til den forrige saksbehandleren i minst 3-4 år at jeg vil jobbe. Starte i det små og jobbe meg gradvis tilbake men så har det bare blitt utsatt.  Det er grusomt kjedelige dager. Skulle likt å vært på en jobb hver dag eller i hvertfall tre dager i uken til å begynne med. Jeg har også ytret hva jeg kunne tenkt meg å jobbe med men så har det stoppet. 
Den helseutfordringen jeg har er umulig for andre å ikke se om jeg begynte å jobbe uten å ordne det først. Så det er en stor skam jeg har. Og skam for å ordne det selv  om det må til. 
Jeg har som nevnt en del utdanning. Likte godt å studere og var average av og til over middels. Så å kunne bruke alt jeg har studert mer i praksis og i arbeid er noe jeg ønsker sterkt. Jeg vet jeg har mye å bidra med. 
Sliter ikke psykisk annet enn angst og skam for å få ordnet det. Og noen mentale sperrer på det området,som jeg er sikker på kan løses bare man tar litt hardere tak enn å la det skure og gå som det har gjort lenge nok. 

Men har du søkt om støtte til å fikse tennene dine? Evt TOO hvis du har tannlegeskrekk. 

Anonymkode: ebad7...f31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har nok dessverre vært litt vanskelig å samarbeide med. Er ikke stolt av det. Jeg har vært sta fordi jeg ikke ville ha særbehandling og jobbe i vernert bedrift osv sammen med evt folk som har funksjonshemming osv. Jeg dømmer ikke dem men jeg vil ikke bli assosiert med fe når jeg er relativt normal på en del områder i hvertfall. Er nok sær på min måte. Jeg har mye utdanning og vil da ikke jobbe med yrker som folk fra yrkesskolen osv skal jobbe med når jeg selv er akademiker. 
Men jeg foreslo faktisk vaskejobb til den forrige saksbehandleren men hun fant aldri noe eller vet ikke om hun gjorde en innsats for å finne en eller en måtte ha fagbrev. Har for mange år siden vært rengjøringshjelp på kontorer,barnehage,sykehhus osv. Jeg har som sagt foreslått ting men Nav tok det ikke seriøst. 

Jeg har ikke lest hele tråden, så mulig mitt svar ikke gir mening, men det er ikke bare vernet bedrift NAV hjelper med. De har VTA og VTO - der VTO er for de som jobber i ordinær bedrift, men trener tilrettelegging. Jeg har selv VTO i en helt vanlig arb.plass siden jeg falt ut av arb.livet og ble ufør pga fysisk sykdom.

Anonymkode: f8f81...312

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor søkte du ikke på slike jobber selv? NAV er da ikke arbeidsformidling.

Anonymkode: 9c2c4...e9e

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du mener Nav skal ta avgjørelser over hodet på meg? Fastlegen kan ikke skrive noe til Nav før jeg evt møter han ang AAP. 

Hva mener du foreldrene mine skal gjøre? De gir råd. Hva mer mener du de skal gjøre? Har ikke ønsket uføretrygd. Det har de mast om men jeg ønsker å komme meg i arbeid igjen. 
Har jeg ikke selvinnsikt ? 

Jeg har gått i terapi av og på i tre år. Har fått verktøy å jobbe med. Og bruker KI til å rådføre meg med. Får gode råd der. Gjelder å følge de opp. 

Husk at selv om du får uføretrygd betyr det ikke at du aldri kommer deg i jobb, det gir bare en sikkerhets planke til du er i arbeid

• Nyttig 1
Skrevet

Jo du dømmer dem, slik du skriver.

Du har kanskje mange år på skole men det gjør deg ikke verdig en pidestall.

Hva er så gale med Motorola mobil og å jobbe i en jobb som ikke krever utdanning? Er mer respekt i å være i arbeid enn å være frivillig langtids på sosialen

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Når du klager på at du har feil MERKE av mobiltelefon så har du null sympati fra meg. 
Du har i løpet av 7(!!) år ikke klart å få ut fingeren på noe som helst. Sullet rundt hjemme, missunnet andre, tatt opp forbrukslån og snyltet på offentlige penger. 
Og du gir NAV skylden. Du innrømmer at du samarbeider dårlig, ja det kan vi se. Men du vil tydeligvis ikke nok.
"Det man vil får man til"
Og du drømmer om å reise. Hadde du faktisk tatt grep så kunne du lett hatt råd til og spart opp til noen reiser og gøye ting. 
Det er så latterlig at du skriver at problemene dine er enke å fikse, du bare har ikke fikset dem pga nav. 
Livet ditt høres trist ut og det kan du 100% for selv. Utrolig umodent å missunne dine egne foreldre også. 
Som man reder ligger man

Anonymkode: b2a15...9f8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene, her var det mye greier!

TS:

1. Gjør noe med helseproblemet ditt --> Ring legen/tannlegen eller hvem det nå er som kan hjelpe deg på vei i morgen.

2. Begynn å søke på jobber. Skriv i søknaden at du har vært ute av arbeidslivet en periode pga helseutfordringer, men at du nå er klar for å jobbe igjen. Kanskje noen gir deg en sjans. Det vet du ikke før du har prøvd!

3. Søk på jobber du mener er "under din verdighet" også. Her må du ta det du får og tenke at det er midlertidig. Det er et steg på vei mot drømmejobben og myyyye bedre enn å gå hjemme med sosialstønad.

4. Nedjuster forventingene dine til hva du fortjener. Så lenge du ikke bidrar med noe som helst i samfunnet, fortjener du ikke den rette typen mobil, flere TV-abonnement, botox, ferier osv. Den dagen du har fått jobb, kan du spare til det du ønsker deg og prioritere mellom ønskene dine.

5. Vær takknemlig for det du får:

• Foreldrene dine hjelper deg med leilighet, men du vil ikke bo der for det er feil sted. Hjelpes!
  • AS Norge gir deg penger til mat + litt til hver måned. Så heldig du er som slipper å bo på gata og tigge om mat. Det ville vært realiteten i mange andre land.

Lykke til TS :)  Håper du finner motivasjon til å ta grep om ditt eget liv. Ingen gjør det for deg. 

Anonymkode: 135dc...b0a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor søkte du ikke på slike jobber selv? NAV er da ikke arbeidsformidling.

Hvis ts skal på aap er hun avhengig av at nav er med. Når jeg gikk på aap søkte jeg jobber, fikk en butikkjobb 40% men måtte si den opp fordi nav ikke syntes det ville føre til varig arbeid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis ts skal på aap er hun avhengig av at nav er med. Når jeg gikk på aap søkte jeg jobber, fikk en butikkjobb 40% men måtte si den opp fordi nav ikke syntes det ville føre til varig arbeid. 

Men hun går jo ikke på aap, hun vil bare ha mer penger så hun kan reise på ferie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når du klager på at du har feil MERKE av mobiltelefon så har du null sympati fra meg. 
Du har i løpet av 7(!!) år ikke klart å få ut fingeren på noe som helst. Sullet rundt hjemme, missunnet andre, tatt opp forbrukslån og snyltet på offentlige penger. 
Og du gir NAV skylden. Du innrømmer at du samarbeider dårlig, ja det kan vi se. Men du vil tydeligvis ikke nok.
"Det man vil får man til"
Og du drømmer om å reise. Hadde du faktisk tatt grep så kunne du lett hatt råd til og spart opp til noen reiser og gøye ting. 
Det er så latterlig at du skriver at problemene dine er enke å fikse, du bare har ikke fikset dem pga nav. 
Livet ditt høres trist ut og det kan du 100% for selv. Utrolig umodent å missunne dine egne foreldre også. 
Som man reder ligger man

Mener du virkelig at de som sliter med psyken er skyld i det selv?

Anonymkode: 8d60d...fd0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Først må man jo innse at man sliter med psyken, og det tror jeg ikke TS gjør. Hun lever i en delulu fantasiverden der hun mener hun skal få godt betalt bare for å eksistere.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men hun går jo ikke på aap, hun vil bare ha mer penger så hun kan reise på ferie.

Jeg forsto det som at hun ønsket seg tilbake på aap med praksis plass? Om hun ikke skal ha noe med nav og gjøre vet jeg ikke hvorfor hun nevnte vaskejobb til de som jobber på nav. 
hvis hun ikke skal ha noe videre med nav og gjøre kan hun ta seg vaskejobb, tjene penger og dra på ferie. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, men da må man ta seg sammen og oppsøke hjelp

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Først må man jo innse at man sliter med psyken, og det tror jeg ikke TS gjør. Hun lever i en delulu fantasiverden der hun mener hun skal få godt betalt bare for å eksistere.

Dere legger ord i munnen på meg. Har ALDRI sagt dette. Jeg vil jobbe og har villet det minst fire år. Det er det helsemessige(ikke psyken/angst den er håndterbar) som har stoppet det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere legger ord i munnen på meg. Har ALDRI sagt dette. Jeg vil jobbe og har villet det minst fire år. Det er det helsemessige(ikke psyken/angst den er håndterbar) som har stoppet det. 

Det helsemessige er vel en kosmetisk operasjon?

Anonymkode: 62b55...8e8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har helse til å jobbe i 4 år så skjønner ingen her hvorfor du ikke er uføretrygdet eller har fikset helsen din . La meg gjette, du er veldig tjukk og klarer ikke gå ned

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er tydeligvis frisk nok til å sitte på KG, så da finnes det helt sikkert noe du kan gjøre fra hjemmekontor. Men du vil jo ikke «søke på noe som helst».

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsto det som at hun ønsket seg tilbake på aap med praksis plass? Om hun ikke skal ha noe med nav og gjøre vet jeg ikke hvorfor hun nevnte vaskejobb til de som jobber på nav. 
hvis hun ikke skal ha noe videre med nav og gjøre kan hun ta seg vaskejobb, tjene penger og dra på ferie. 

Hæ? Man må ha fagbrev i rengjøring nå for å kunne jobbe innenfor det og det har jeg ikke tenkt å ta. Men trodde man kunne få tak i noe utenom. Det å vaske i barnehage/skole på kveldstid. Tenkte Nav kunne finne noe men det gjorde de ikke. Ellers ønsker jeg jobb innen HR/konsulent/kundeservice/lånekassen osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Når en klager over at en ikke har penger igjen til mat, men leverer lotto og kjøper streamingtjenester så er det neimen ikke synd om en.

Du får vel ønske deg kjøkkenhåndklær og sengetøy til jul. Og ta en jobb i kassa på Rema er 100 ganger bedre enn å gå på sosialen, og det er tross alt en betydningsfull jobb i motsatt av det du nå gjør.

Anonymkode: 3cb07...5d4

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...