AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #481 Skrevet 10 timer siden TS har alltid en unnskyldning for hvorfor hun må kjøpe de tingene hun kjøper, hun kan ikke gjøre noen endringer og hun tør ikke gjør det som må til for å få jobb. Så jeg ser ikke hvordan hennes økonomiske situasjon kan endre seg med det første. Anonymkode: 62b55...8e8 12
Harlekin Skrevet 9 timer siden #482 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Veldig mange jobber med synlige handicap. Du kan for eksempel Google Lindis cowden syndrom. Lindis drev båtfirma i hjembyen min i årevis, selv med et ekstremt synlig handikap. Og jeg skjønner ikke hvorfor det er greit å reise med dette synlige handikappet, men ikke jobbe. Anonymkode: 2de65...61c For en tøff dame! Respekt til henne 👏 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #483 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): veldig få som får jobb via nettverket sitt, de søker på lik linje med x antall andre på stillinger som er utlyst. Men de står jo sterkt siden de ikke er ute av arbeidslvet i årevis. De fleste ansetter ikke en person som ikke har vært i jobb på mange år,lite referanser å vise til. Og er veldig lite attraktiv å ansette. Spiller ingen rolle hva du sier du har av bachelor eller årsstudium. Du vil mest sannsynlig aldri få en fot innenfor om du ikke starter et sted hvor det er lite krav til noe utdannelse eller erfaring. Men skal mye til uansett i din alder, hjelperikke være ferdig utdannet, om du ikke har jobbet på ca 10+ år Anonymkode: 83c33...f13 Jeg vet om flere navn i området jeg bor som har fått jobb i bankene her, kun på grunn av nettverk og folk de kjente som jobbet der fra før. Og flere av de har to-tre barn å forsørge så de må ha jobb. Jeg har ikke fått forespørsel om slik type fancy stilling. Fy f så positiv du er. Håper det er en nydelig følelse for deg å være så negativ. Og selvsagt må man starte en plass. Har nyutdannede 10 års erfaring? Nei. Ikke alle trenger det og ikke alle arbeidsplasser krever det. Jeg får ikke jobb fordi jeg er 40 år? Er du seriøs🤦♀️ Hvor gammel er du og jobber med? Alt er en drøm i livet ditt eller? Anonymkode: e87cd...1ec
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #484 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet om flere navn i området jeg bor som har fått jobb i bankene her, kun på grunn av nettverk og folk de kjente som jobbet der fra før. Og flere av de har to-tre barn å forsørge så de må ha jobb. Jeg har ikke fått forespørsel om slik type fancy stilling. Fy f så positiv du er. Håper det er en nydelig følelse for deg å være så negativ. Og selvsagt må man starte en plass. Har nyutdannede 10 års erfaring? Nei. Ikke alle trenger det og ikke alle arbeidsplasser krever det. Jeg får ikke jobb fordi jeg er 40 år? Er du seriøs🤦♀️ Hvor gammel er du og jobber med? Alt er en drøm i livet ditt eller? Anonymkode: e87cd...1ec Realitycheck, INGEN kommer og headhunter deg til en jobb. Det er ikke sånn det foregår. Du må faktisk ut og som du sier selv, starte en plass. Det er ikke det at du er 40 som er problemet, det er det at du har sullet hjemme i 10 år og ikke tør å ta en telefon til legekontoret en gang Anonymkode: b2a15...9f8 7 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #485 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har jobbet på barneskole,miljøterapeut,retail,nattevakt i helse++ . Ønsker nå jobberfaring innen HR/kundebehandling/saksbehandling(ikke nav) etc. Lite jobb/arbeidsledighet. Anonymkode: e87cd...1ec Men du må kunne snakke i telefonen hvis du skal jobbe innen "HR/kundebehandling/saksbehandling", det er minste krav. En gyllen anledning for deg å jobbe med telefonangsten ved å ringe til legekontoret, er du ikke enig? Anonymkode: 1597d...f32 9 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #486 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Realitycheck, INGEN kommer og headhunter deg til en jobb. Det er ikke sånn det foregår. Du må faktisk ut og som du sier selv, starte en plass. Det er ikke det at du er 40 som er problemet, det er det at du har sullet hjemme i 10 år og ikke tør å ta en telefon til legekontoret en gang Anonymkode: b2a15...9f8 Har aldri ment det heller. Svarte en annen som spurte om jeg hadde fått slikt tilbud før. Anonymkode: e87cd...1ec
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #487 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg vet om flere navn i området jeg bor som har fått jobb i bankene her, kun på grunn av nettverk og folk de kjente som jobbet der fra før. Og flere av de har to-tre barn å forsørge så de må ha jobb. Jeg har ikke fått forespørsel om slik type fancy stilling. Fy f så positiv du er. Håper det er en nydelig følelse for deg å være så negativ. Og selvsagt må man starte en plass. Har nyutdannede 10 års erfaring? Nei. Ikke alle trenger det og ikke alle arbeidsplasser krever det. Jeg får ikke jobb fordi jeg er 40 år? Er du seriøs🤦♀️ Hvor gammel er du og jobber med? Alt er en drøm i livet ditt eller? Anonymkode: e87cd...1ec Ingen som skriver at nyutdannede har 10 års erfaring, men de fleste studenter idag har jobb ved siden av studier, + de som søker seg til nye stillinger har erfaring og ikke hull i cv på 10+ år. Derfor faller du utenfor. Negativ jeg🤣. Er nok mere realistisk. Jeg er voksen, utdannet sivil økonom og hatt fast jobb i mange år, er leder og ansetter folk. Så vet jo hva som kreves og ønskes de forskjellige steder. Har 2 barn som er studenter, og de har begge jobb ved siden av studier. Krevende studier, men er så viktig å jobbe ved siden av for å skaffe seg arbeidserfaring. Det er ikke fordi du er 40 du vil slite, men pga alle årene du har sittet og ventet på Nav skal fikse for deg. Du er et digert rødt flagg å ansette, null kompetanse etter mange år utenfor, det er så mange andre en ville ansatt før deg. Synd men sand. Anonymkode: 83c33...f13 7
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #488 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingen som skriver at nyutdannede har 10 års erfaring, men de fleste studenter idag har jobb ved siden av studier, + de som søker seg til nye stillinger har erfaring og ikke hull i cv på 10+ år. Derfor faller du utenfor. Negativ jeg🤣. Er nok mere realistisk. Jeg er voksen, utdannet sivil økonom og hatt fast jobb i mange år, er leder og ansetter folk. Så vet jo hva som kreves og ønskes de forskjellige steder. Har 2 barn som er studenter, og de har begge jobb ved siden av studier. Krevende studier, men er så viktig å jobbe ved siden av for å skaffe seg arbeidserfaring. Det er ikke fordi du er 40 du vil slite, men pga alle årene du har sittet og ventet på Nav skal fikse for deg. Du er et digert rødt flagg å ansette, null kompetanse etter mange år utenfor, det er så mange andre en ville ansatt før deg. Synd men sand. Anonymkode: 83c33...f13 Takk gode gud jeg slipper å forholde meg til deg😊 Det er lov å gjøre feil og få en sjanse til å vise seg arbeidsdyktig og jobbe seg opp tross en periode i livet utenfor samfunnet. Også en bedre vei å komme seg inn igjen med hjelp av Nav. Der de kan fortelle om situasjonen min men at en vil inn igjen i arbeidssamfunnet og starte i de små og jobbe seg oppover. Få en sjanse til å starte på nytt/med blanke ark. Anonymkode: e87cd...1ec
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #489 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk gode gud jeg slipper å forholde meg til deg😊 Det er lov å gjøre feil og få en sjanse til å vise seg arbeidsdyktig og jobbe seg opp tross en periode i livet utenfor samfunnet. Også en bedre vei å komme seg inn igjen med hjelp av Nav. Der de kan fortelle om situasjonen min men at en vil inn igjen i arbeidssamfunnet og starte i de små og jobbe seg oppover. Få en sjanse til å starte på nytt/med blanke ark. Anonymkode: e87cd...1ec Ja, men problemet ditt er at du ikke gjør noe som helst for å starte på nytt. Du fikser ikke "utseendeproblemet", du søker ikke jobber, du ringer ikke hverken NAV eller fastlegen. Du sitter hjemme å bestiller varer på nett som du ikke har økonomi til og skriver på Kvinneguiden. Nå har du 25 sider her hvor du bortforklarer og fraskriver deg etthvert ansvar for egen situasjon, så det er veldig opplagt at det kommer ikke til å skje noen endring. Hva er målet ditt, bare å få en lengst mulig tråd på KG? Anonymkode: 2e522...f51 11 3
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #490 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er lov å gjøre feil og få en sjanse til å vise seg arbeidsdyktig og jobbe seg opp tross en periode i livet utenfor samfunnet. Også en bedre vei å komme seg inn igjen med hjelp av Nav. Der de kan fortelle om situasjonen min men at en vil inn igjen i arbeidssamfunnet og starte i de små og jobbe seg oppover. Få en sjanse til å starte på nytt/med blanke ark. Anonymkode: e87cd...1ec NAV gjør ikke jobben for deg, det er de som regel meget tydelige på.. De kan hjelpe deg med f.eks lønnstilskudd i en periode for å gjøre deg mer attraktiv for arbeidsgiver, men jobben med å lete opp interessante jobber og sende søknader er det kun du som må gjøre. Om du ikke har lyst til/klarer å søke jobber på egen hånd, så kommer du ikke videre noen gang. Du har snakket om at du vil inn på AAP, men har du dokumenterte helseutfordringer som må avklares ifht jobb? Du har nevnt telefonangst, og et kosmetisk (?) helseproblem. Du kommer definitivt til å måtte starte med blanke ark, også selv om bachelor`en din har holdt seg relevant. Du har lang tid utenfor arbeidslivet uten at det fremgår tydelig hvorfor, det gjør deg til en mindre attraktiv arbeidssøker enn en ungdom med både nyere arbeidserfaring og utdanning. Anonymkode: 845af...e79 3
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #491 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): NAV gjør ikke jobben for deg, det er de som regel meget tydelige på.. De kan hjelpe deg med f.eks lønnstilskudd i en periode for å gjøre deg mer attraktiv for arbeidsgiver, men jobben med å lete opp interessante jobber og sende søknader er det kun du som må gjøre. Om du ikke har lyst til/klarer å søke jobber på egen hånd, så kommer du ikke videre noen gang. Du har snakket om at du vil inn på AAP, men har du dokumenterte helseutfordringer som må avklares ifht jobb? Du har nevnt telefonangst, og et kosmetisk (?) helseproblem. Du kommer definitivt til å måtte starte med blanke ark, også selv om bachelor`en din har holdt seg relevant. Du har lang tid utenfor arbeidslivet uten at det fremgår tydelig hvorfor, det gjør deg til en mindre attraktiv arbeidssøker enn en ungdom med både nyere arbeidserfaring og utdanning. Anonymkode: 845af...e79 Beklager om dette er krasst men må det inn med teskje? Jeg vet at jeg «kan» søke jobber på vanlig måte men etter 8+ år utenfor arbeidslivet,forutenom en liten sidebusiness jeg har,(kan langt fra leve av det)så har Nav sagt(i allefall hun forrige saksbehandleren) at de kunne vere behjelpelige med å hjelpe med arbeidspraksis. Altså ringe de og «gå god for meg» og fortelle situasjonen og se om de vil ta inn folk å gi de en sjanse. Det fikk jeg i allefall vite og trodde godt om det. Men har nok vært litt tafatt og det bare skurer og går i en evig tralt. Er mildt sagt drittei av å gå slik om dagene. Kjeder meg hjel. Går turer av og til men drittlei plassen jeg bor også når man ikke ser annet. Har sosial angst som kan være sterk når det kommer til uvante ting. Kan få sterke symptom som jeg ønsker unngå. Som sikkert kommer i ny jobb også men det går nok over. Har aldri fått diagnostisert sosial angst med lege men har selvdiagnostisert og googet symptomene og jeg har hatt samtlige nå og da. Og snakket med terapeut om det også litt av og på i 2,5-3 år. Fått verktøy å bruke. Ellers har dette andre «helse handikappet» skjedd siste 7 årene ca.Fra 2018 ish. Og jeg blir normal igjen når det fikses og da er det som det aldri har vært et problem. Har bare utsatt det til det kjedsommelige. Kom vel ut av arbeidslivet pga angst bygget seg opp for en del år siden. Anonymkode: e87cd...1ec
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #492 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk gode gud jeg slipper å forholde meg til deg😊 Det er lov å gjøre feil og få en sjanse til å vise seg arbeidsdyktig og jobbe seg opp tross en periode i livet utenfor samfunnet. Også en bedre vei å komme seg inn igjen med hjelp av Nav. Der de kan fortelle om situasjonen min men at en vil inn igjen i arbeidssamfunnet og starte i de små og jobbe seg oppover. Få en sjanse til å starte på nytt/med blanke ark. Anonymkode: e87cd...1ec Den hjelpen du kan få av Nav med arbeidspraksis er vel at de betaler lønnen din i 3 mnd eller noe. Deretter er ikke arbeidsgiver interessert i å beholde deg når de er nødt til å betale deg lønn etter at de har fått gratis arbeidskraft av Nav i noen mnd. Anonymkode: 5e836...188 7
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #493 Skrevet 3 timer siden Men ts, du har hatt en eller flere tråder her på KG om problemene dine tidligere? Anonymkode: 5e836...188 8 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #494 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Beklager om dette er krasst men må det inn med teskje? Jeg vet at jeg «kan» søke jobber på vanlig måte men etter 8+ år utenfor arbeidslivet,forutenom en liten sidebusiness jeg har,(kan langt fra leve av det)så har Nav sagt(i allefall hun forrige saksbehandleren) at de kunne vere behjelpelige med å hjelpe med arbeidspraksis. Altså ringe de og «gå god for meg» og fortelle situasjonen og se om de vil ta inn folk å gi de en sjanse. Det fikk jeg i allefall vite og trodde godt om det. Men har nok vært litt tafatt og det bare skurer og går i en evig tralt. Så NAV har gjort jobben sin, men du har ikke vært aktiv nok? Sitat Har sosial angst som kan være sterk når det kommer til uvante ting. Kan få sterke symptom som jeg ønsker unngå. Som sikkert kommer i ny jobb også men det går nok over. Har aldri fått diagnostisert sosial angst med lege men har selvdiagnostisert og googet symptomene og jeg har hatt samtlige nå og da. Og snakket med terapeut om det også litt av og på i 2,5-3 år. Fått verktøy å bruke. NAV forholder seg ikke til selvdiagnostisering. Som uføretrygdet og periodevis Tiktokavhengig så har jeg betydelig flere diagnoser enn de offisielle. Selvdiagnostisering er greit dersom du ellers fungerer i samfunnet. Medisinske diagnoser får du når du faktisk ikke fungerer. Sitat Ellers har dette andre «helse handikappet» skjedd siste 7 årene ca.Fra 2018 ish. Og jeg blir normal igjen når det fikses og da er det som det aldri har vært et problem. Har bare utsatt det til det kjedsommelige. Kom vel ut av arbeidslivet pga angst bygget seg opp for en del år siden. Hvem skal fikse det? Og om det fikses, så er du helt normal og oppegående? Anonymkode: 845af...e79 3 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #495 Skrevet 3 timer siden Du vet at angst ikke går over av seg selv på magisk vis? Man må faktisk jobbe seg igjennom det for å bli frisk Anonymkode: b2a15...9f8 6
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #496 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vet at angst ikke går over av seg selv på magisk vis? Man må faktisk jobbe seg igjennom det for å bli frisk Anonymkode: b2a15...9f8 Det er sikkert annerledes når man er selvdiagnostisert 😂 Anonymkode: 5e836...188 5 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #497 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): TS har alltid en unnskyldning for hvorfor hun må kjøpe de tingene hun kjøper, hun kan ikke gjøre noen endringer og hun tør ikke gjør det som må til for å få jobb. Så jeg ser ikke hvordan hennes økonomiske situasjon kan endre seg med det første. Anonymkode: 62b55...8e8 Og så krangler hun med alle her slik at hun trenger å faktisk fokusere på de gode rådene hun ikke har lyst til å ta til følge. Anonymkode: 47a02...65f 7
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #498 Skrevet 2 timer siden Du må faktisk ta den telefonen til legen hvis det er hen som må sette igang prosessen for å få det kosmetiske fikset. Evt henvise deg videre så du får hjelp med det psykiske. Evt dra dit å snakke med resepsjonisten. Har du registrert deg på vikarbyråer? Anonymkode: 6779e...39c 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #499 Skrevet 2 timer siden Altsa alle her skjønner at TS ikke klarer å se realitetene og ta affere når hun ikke klarer å si at hun ikke har råd til gaver eller tør å ringe legekontoret som er de åpenbare første stegene hun må ta. Hun kunne lett ha snudd opp ned på livet sitt og fått det kjempebra på noen måneder/ et års tid om hun 1. fikser helseproblemet (gjetter tenner eller en svær vorte i ansiktet eller noe) 2. Sparer penger og betaler ned gjeld 3. Kommer seg ut blant folk og blir vandt med mennesker 4. kommer seg i en jobb av noe slag 5. bruker oppsparte penger fra sin nye jobb og sin nye selvtillitt til å reise ut i verden. Vi skjønner utrolig godt at du synes livet er kjedelig sånn som det er nå. Vi skjønner bare ikke hvorfor du ikke gjør de grepene som må til. For meg er det helt uforståelig at du ikke tar tak. Skal du gå sånn resten av livet? Anonymkode: b2a15...9f8 4 4
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #500 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må faktisk ta den telefonen til legen hvis det er hen som må sette igang prosessen for å få det kosmetiske fikset. Evt henvise deg videre så du får hjelp med det psykiske. Evt dra dit å snakke med resepsjonisten. Har du registrert deg på vikarbyråer? Anonymkode: 6779e...39c Det er ikke fastlegen som skal fikse helsehandikappet nei. Her er ikke mange vikarbyrå rundt her. Har jobbet via vikarbyrå tidligere nåe jeg bodde i storbyer. Anonymkode: e87cd...1ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå