Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lever på sosial stønad og har gjort noen år dessverre. Vil ut av det men har vært en kamp. Har hatt noen plager som har gjort alt blir forskjøvet. Hun jeg hadde som saksbehandler en god stund har sluttet. Og det er to andre som har tatt over og skriver under vedtakene. 
Har ikke nok med 8100,- kun i mnd med mat/dagligvarer rundt 4000,-,faste utgifter og forbruksgjeld jeg betaler små beløp på hver mnd.  Det går aldri rundt som er fortvilt. Har derfor søkt ekstra om noen ting som til medisin for helseplager(dette hindrer meg ikke å være i jobb,men trenger det). Det ble avslått på grunn av de mente det var tilstrekkelig med livsopphold til 500,- hver mnd til evt medisin. Det går ikke litt en gang fordi jeg har klarna gjeld,gjeld til avarda og qliro. Jeg betaler der så fort jeg har mulighet men det går ikke rundt. Har kjøpt på avbetaling fordi jeg har trengt ting som ikke går rundt med det lille jeg har i mnd. Og da mener jeg klær/sko,noe kjøkkenutstyr,koppehåndduker osv. Ikke til festing og sløsing. 
Men de nye jeg har er negative til alt. Hun forrige sa at medisin kunne støttes av Nav utenom livsoppholdet. 

Nå har jeg 100,- på konto og veldig lite mat før ny utbetaling over helgen. Forjævlig å leve slik. 

Jeg har vært isolert på plassen jeg bor i lang tid uten å reise eller få oppleve noen ting. Blir sprø. De avslo en reise til en større by i landet også. Svaret er nei,hva er spørsmålet.

Andre i lignende situasjon? 

Anonymkode: e87cd...1ec

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lever på sosial stønad og har gjort noen år dessverre. Vil ut av det men har vært en kamp. Har hatt noen plager som har gjort alt blir forskjøvet. Hun jeg hadde som saksbehandler en god stund har sluttet. Og det er to andre som har tatt over og skriver under vedtakene. 
Har ikke nok med 8100,- kun i mnd med mat/dagligvarer rundt 4000,-,faste utgifter og forbruksgjeld jeg betaler små beløp på hver mnd.  Det går aldri rundt som er fortvilt. Har derfor søkt ekstra om noen ting som til medisin for helseplager(dette hindrer meg ikke å være i jobb,men trenger det). Det ble avslått på grunn av de mente det var tilstrekkelig med livsopphold til 500,- hver mnd til evt medisin. Det går ikke litt en gang fordi jeg har klarna gjeld,gjeld til avarda og qliro. Jeg betaler der så fort jeg har mulighet men det går ikke rundt. Har kjøpt på avbetaling fordi jeg har trengt ting som ikke går rundt med det lille jeg har i mnd. Og da mener jeg klær/sko,noe kjøkkenutstyr,koppehåndduker osv. Ikke til festing og sløsing. 
Men de nye jeg har er negative til alt. Hun forrige sa at medisin kunne støttes av Nav utenom livsoppholdet. 

Nå har jeg 100,- på konto og veldig lite mat før ny utbetaling over helgen. Forjævlig å leve slik. 

Jeg har vært isolert på plassen jeg bor i lang tid uten å reise eller få oppleve noen ting. Blir sprø. De avslo en reise til en større by i landet også. Svaret er nei,hva er spørsmålet.

Andre i lignende situasjon? 

Det kjedelige svaret her er at NAV ikke forholder seg til gjeld, så når du er avhengig av sosialstønad tar de ikke hensyn til at du har forbruksgjeld når de beregner livsoppholdssatsen og hva du bør/skal/har å rutte med. 

Anonymkode: 0cd37...1f0

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er en møkka situasjon å være i. Men hvordan ser dine fremtidens utsikter ut tenker du? Vil du klare å jobbe, eller bør du søke på aap feks? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (10 minutter siden):

Det er en møkka situasjon å være i. Men hvordan ser dine fremtidens utsikter ut tenker du? Vil du klare å jobbe, eller bør du søke på aap feks? 

Vil over på AAP.  Men også starte forsiktig i jobb. Har mye utdanning fra tidligere men har vært lenge utenfor,så trenger å komme gradvis inn igjen. Men jeg kjenner til navnet på disse nye(ikke personlig men fra lokalmiljø) og det er ubehagelig at flere har innsyn i sakene mine.  Hun forrige jeg hadde var mye hyggeligere og mer i møtekommende. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sosialhjelp er ikke ment å være en varig ytelse og skal ikke dekke verken opplevelsesreiser eller nedbetaling av gjeld. 

Har du undersøkt muligheter for gjeldsordning? 

Anonymkode: 8f9cc...b9a

Vet dette og har dessverre vært på det altfor lenge. Skammelig og flaut. 

Vet ikke men med gjeldsordning kan man vel ikke reise på flere år igjen? Har vært årevis uten noen opplevelser med reise og kroppen skriker etter reise til storby i Norge og utland. Vet at sosialstønad ikke er beregna for det. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Med KVP så kan du få mulighet til å jobbe, men er nok fulle uker omtrent. Hadde en kompiss som gikk på det var vel 4 dager i uken typ. AAP er opp til legen.

Anonymkode: 7a1fc...0bd

Skrevet

du må iallfall starte med å stanse gjelda

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan er livssituasjonen din nå? 
Får du bare sosialstønad, og ikke noe AAP eller penger for sykmelding? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet ikke men med gjeldsordning kan man vel ikke reise på flere år igjen? Har vært årevis uten noen opplevelser med reise og kroppen skriker etter reise til storby i Norge og utland. Vet at sosialstønad ikke er beregna for det. 

Men du må jo avgjøre hva som er viktigst. Og uansett så får du jo ikke dratt på reiser så lenge den økonomiske tilstanden fortsetter å havarere.

Anonymkode: e8c37...216

• Liker 22
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ufør og har heller ikke råd til å reise. Og jeg lever for opplevelser. Du må senke krava. Ta deg en gåtur eller busstur til nærmeste skogholt og ta inn naturen. Sett pris på fuglekvitteret, pust sakte ut og inn og kjenner de ulike luktene. Du må lære å sette pris på helt basic ting, ellers blir du gal. Krever vilje og øvelse.

Anonymkode: 989d0...693

• Liker 40
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Du kan ikke betale på gjeld når du ikke har råd til vanlige utgifter som mat,mobil, internett, transport, forsikringer, helse, evt tv/streaming. Klær og fritid er også under livsopphold. Helseutgifter og strøm skal gå utenom.  Livsoppholdsatsen er ikke beregnet på at du skal betale gjeld for det har du ikke råd til. Reise må du dekke av livsoppholdet som du får. 

Men hvis du har vært syk lenge hvorfor søker du ikke aap istedetfor?

Endret av tussi84
  • Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sliter skikkelig med helsen kan du bli uføre. Da er det bare å komme i kontakt med lege og nav så bare sper du på og gjør det litt ekstra dramatisk.

Om det er overkommelige helseplager ville jeg sett etter en jobb. For nav er helt ubrukelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Reise er luksus så skjerp deg. Jeg jobber fullt og reiser ikke. Sist jeg var på ferie var i 2016. Og slike ting til kjøkkenet trenger du ikke. Betal for mat og kun det, er det sosialstønad er til. Du er nødt til å få deg jobb om du har slike store utgifter og gjeld. 

Anonymkode: dd629...b34

• Liker 26
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er ufør og har heller ikke råd til å reise. Og jeg lever for opplevelser. Du må senke krava. Ta deg en gåtur eller busstur til nærmeste skogholt og ta inn naturen. Sett pris på fuglekvitteret, pust sakte ut og inn og kjenner de ulike luktene. Du må lære å sette pris på helt basic ting, ellers blir du gal. Krever vilje og øvelse.

Anonymkode: 989d0...693

Bor på en liten plass og er driiiiiiitlei plassen så gidder knapt gå plasser når jeg ikke ser annet enn denne møkkaplassen. Nei krever ikke vilje og øvelse til å dra turplasser når jeg ikke vil bo her i utgangspunktet. Har prøvd å få flytta også men vært et styr det også og foreldrene mine eier leiligheten og blir sure om jeg flytter. Men har bare et liv og man kan ikke bare akseptere middelmodig,iallefall om man kan komme seg ut av den dårlige økonomien. Er godt voksen og kan ikke la meg styre av de. Selvsagt må man få orden på økonomien først. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du sliter skikkelig med helsen kan du bli uføre. Da er det bare å komme i kontakt med lege og nav så bare sper du på og gjør det litt ekstra dramatisk.

Om det er overkommelige helseplager ville jeg sett etter en jobb. For nav er helt ubrukelig. 

Har sosial angst av og på som har resultert av å være utenfor arbeidslivet en stund + noe annet personlig jeg ikke har fått ordnet pga skam/angst. Vil ikke beskrive for mye i fare for å bli gjenkjent. 
Vil jobbe og har villet det noen år men pga den ene hindringen/del av helsen så har jeg ikke fått startet. 

Ja de er vanskelige til tider. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Reise er luksus så skjerp deg. Jeg jobber fullt og reiser ikke. Sist jeg var på ferie var i 2016. Og slike ting til kjøkkenet trenger du ikke. Betal for mat og kun det, er det sosialstønad er til. Du er nødt til å få deg jobb om du har slike store utgifter og gjeld. 

Anonymkode: dd629...b34

Gjelden er på i underkant av 7000. Og jo når koppehåndduker er utslitt osv så trenger man nye. 
Hadde noen kasseroller som var utslitte,ødelagt håndtak og oppskrapet nedi. Fikk innvilga et sett med tre stk nye med Nav. Men det er det eneste de ga medhold til. Fikk hjelp med chat gpt til å skrive en god søknad for å få det. 
Sengetøy og slike ting trengs å fornyes av og til. De blir utvasket i vask. Forbruksting. Samme med håndduker. Vinterkåpe osv. Ting man trenger i kalde Norge. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gjelden er på i underkant av 7000. Og jo når koppehåndduker er utslitt osv så trenger man nye. 
Hadde noen kasseroller som var utslitte,ødelagt håndtak og oppskrapet nedi. Fikk innvilga et sett med tre stk nye med Nav. Men det er det eneste de ga medhold til. Fikk hjelp med chat gpt til å skrive en god søknad for å få det. 
Sengetøy og slike ting trengs å fornyes av og til. De blir utvasket i vask. Forbruksting. Samme med håndduker. Vinterkåpe osv. Ting man trenger i kalde Norge. 

7000 er ikke mye gjeld. Men du må få deg jobb! Hva med å ta kontakt med noen vikarbyrå? Det trenger jo ikke være drømmejobben med en gang...Du vil raskt tjene mer enn du får på sosialhjelp og betale ned gjelden. Så kan du feire med en reise straks du har betalt gjelden.

Anonymkode: ba080...9a6

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har sosial angst av og på som har resultert av å være utenfor arbeidslivet en stund + noe annet personlig jeg ikke har fått ordnet pga skam/angst. Vil ikke beskrive for mye i fare for å bli gjenkjent. 
Vil jobbe og har villet det noen år men pga den ene hindringen/del av helsen så har jeg ikke fått startet. 

Ja de er vanskelige til tider. 

Det er ganske klart at du er hun som har en stygg fortann, som du har laget ørten tråder om før, om som liksom er grunnen til at du ikke kommer deg ut i arbeidslivet. Det er jo bare en unnskyldning, når det er sosial angst/psykisk helse som er den egentlige grunnen.
Enig med de som sier at du bør søke AAP i stedet for nødhjelp. Du kommer ikke til å komme deg ut i arbeidslivet igjen, og du kan ikke leve på nødhjelp for alltid. 

Anonymkode: 7b45c...324

• Liker 18
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...