Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #21 Skrevet 31. mars 2006 Ellers, hvis det hadde vært meg så hadde jeg latt noen andre lese talen, og skyldt på nervøsitet. Lovlig å ikke ville holde tale for en hel haug mennesker Dette er jeg helt uenig i. Hun kan godt få toastmaster til å lese talen, men ikke komme med noen unnskyldning for valget. Da blir det mer fokus på unnskyldningen (hvorfor osv.) enn på talen.
kitekatt Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #22 Skrevet 31. mars 2006 Oki, da blir det litt annerledes ja. Sang kan bli kjempemorsomt. Jeg hadde sang til min mann - den var skrevet av en proff og ble kjempefin og morsom. Min manns forlover var ikke vant med å snakke i større forsamlinger og ikke helt typen til å holde tale - han sa han gruet seg til talen. Jeg forsøkte å snakke med ham, og sa at han vel så gjerne kunne ha en sang - og at mange gjorde det på den måten, men det ville han ikke ha noe av. Bryllupsdagen kom og det ble tid for tale - uff den ble fæl. Det gikk så til helvete at han nesten besvimte - det er over 10 år siden, men de færreste vil nok glemme det. Kan nesten ikke annet enn å le nå - jeg forsøkte iallefall å hjelpe ham. ← Huffda
LilleBille Skrevet 31. mars 2006 #23 Skrevet 31. mars 2006 Jeg har holdt tale (riktignok ikke i bryllup) - men i 50 og 60 årsdager for folk som av forskjellige grunner ikke kunne komme/holde talen selv. De skrev talen - og jeg bare fremførte den. I tillegg fikk ble jubilantene overrakt talen - så de hadde den. Synes det er hyggelig at talen overleveres - så man har "ordene" for ettertiden - men det er også hyggelig for de andre gjestene at godord og spesielle minner deles - så da blir det hyggeligere om talen også holdes. Selv pleier jeg å skrive sanger - og de er veldig personlige - ofte mer personlige enn mange taler - av den enkle grunn at jeg ikke klarer å holde tale - for meg selv .. blir for rørt til deg .. men for andre går det greit.
lil Skrevet 31. mars 2006 #24 Skrevet 31. mars 2006 Dette er jeg helt uenig i. Hun kan godt få toastmaster til å lese talen, men ikke komme med noen unnskyldning for valget. Da blir det mer fokus på unnskyldningen (hvorfor osv.) enn på talen. ← Hun ER jo nervøs.... Trenger vel ikke ramse opp grunner til at hun er nervøs vel? Og uansett så er det såpass normalt å være nervøs for slike ting, at jeg tviler på at noen hadde hevet brynene i det hele tatt
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #25 Skrevet 31. mars 2006 Jeg har taleskrekk så det holder, men klarte likevel å gjennomføre talen min til hun jeg var forlover for. Hadde egentlig mest lyst til å begynne å grine og bare forsvinne ned i gulvet med min dirrende stemme, rødmende ansikt og klamme hender da det var like før det var min tur. Likevel, jeg besto med glans :-D Her er mine tips: -forbered talen godt og lenge -ikke skriv for langt -skriv på den måten du snakker, slik at du kan lese direkte fra manus uten at det høres rart ut om du får jernteppe -les høyt for deg selv og andre så mange ganger at du kjenner talen ut og inn. -legg inn punktum der du vil ha pustepause, strek under ord el stavelser du vil ha trykk på, lag oppsettet slik at det er lettest mulig å lese osv. Drit i gramatikken, poenget er at det skal være lett å lese for den som skal holde talen. Brudeparet får selvfølgelig en renskrevet tale utenom. -skriv talen på mindre ark/kort, slik at det blir oversiktlig og greit. Ikke skriv på begge sider. Det er lett å rote seg bort på et A4-ark. -fortell til noen av de andre gjestene at du er nervøs, det hjelper med et stødig blikk fra noen en kjenner -se rett på bruden og drit i alle de andre som sitter der. Det er jo hun du skal holde tale for -ikke bli overambisiøs med hensyn til å se deg rundt osv slik at du mister tråden -øv på å lese sakte med høy, klar stemme. Prøv å finne en slags rytme i teksten. Tipsene mine vil vel neppe stå i en "Slik blir du en dyktig taler"-bok, men det var det som hjalp meg, og kanskje din forlover også. Jeg var som sagt utrolig nervøs før talen min, men etterpå var det nesten som jeg hadde fått et lite adrenalinkick. Jeg var kjempestolt over meg selv som var så modig og flink og selv om jeg fremdeles ikke står først i køen for å holde tale for noen, vil jeg heller ikke la skrekken stoppe meg flere ganger (har vært andre anledninger hvor jeg skulle ønske, men har ikke turt). Ønsker henne lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #26 Skrevet 31. mars 2006 Hun ER jo nervøs.... Trenger vel ikke ramse opp grunner til at hun er nervøs vel? Og uansett så er det såpass normalt å være nervøs for slike ting, at jeg tviler på at noen hadde hevet brynene i det hele tatt ← Men hvorfor i svarten kringkaste det til alle andre? For at hun skal skjemmes ennå mer?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #27 Skrevet 31. mars 2006 Hvis hun likevel bestemmer seg for å holde tale og vil ha et manuskript - så anbefaler ejg at hun skriver på små kort (på tv kan vi ofte se at programlederne har gjort det sånn). Skriv ett avsnitt/tema på hvert kort. og som en lenger opp skrev - les og øv.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mars 2006 #28 Skrevet 31. mars 2006 Klart toastmaster kan halde talen for henne!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå