kitekatt Skrevet 30. mars 2006 #1 Skrevet 30. mars 2006 (endret) Hun ene forloveren min er veldig mye syk, ganske alvorlig, og hun vil så gjerne holde tale til meg. Hun haaaater virkelig slikt. Hun er så livredd for å være dårlig den dagen og grue seg og stresse med dette slik at hun ikke vil takle det (stakkar jenta er ganske utslitt av sykdom, og det går selvfølgelig på psyken også) Så jeg foreslo for henne at hvis hun absolutt ville holde tale, kanskje toastmaster kunne stille seg ved siden av henne og holde talen for henne, så slapp hun grue seg også fikk hun allikevel holdt en tale (hun vil gjerne det, men sliter seg helt ut på å grue og bekymre seg, jeg får så vondt av henne...) Noen som vet om dette er vanlig for de med feks. taleskrekk? Ikke alle i bryllupet vet om hennes sykdom, og det er heller ikke noe hun har lyst til å kringkaste. Tror dere dette er noe de som ikke vet vil reagere på? Hun er så redd for det. Endret 30. mars 2006 av kitekatt
Gjest Gjesta Skrevet 30. mars 2006 #2 Skrevet 30. mars 2006 Mange som er redd for å holde tale skriver en sang istedenfor. Sånne sanger kan jo bli veldig personlige og fine hvis det legges litt i de!
Gjest Piper Skrevet 30. mars 2006 #3 Skrevet 30. mars 2006 Jeg syns hun kan gjøre det, for jeg mener en sang blir mindre personlig. Det kan jo være hun og toastmaster kan øve sammen, for da kan det jo være hun våger å si noe midt i. Hun har jo da en som er der for henne, og da kan det kanskje være lettere. Men klarer hun det ikke, er det ikke noe hun må gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #4 Skrevet 30. mars 2006 Noen som vet om dette er vanlig for de med feks. taleskrekk? Ikke alle i bryllupet vet om hennes sykdom, og det er heller ikke noe hun har lyst til å kringkaste. Tror dere dette er noe de som ikke vet vil reagere på? Hun er så redd for det. ← Nei, dette er ikke vanlig, men det spiller vel ingen rolle. Hensikten er god og ønsket hennes er stort, så klart hun da kan få toastmasteren til å holde talen. De som ikke kjenner til sykdommen hennes vil nok lure på hvorfor hun ikke holder talen selv. Gjør det noe om de andre gjestene får høre om det da?
kitekatt Skrevet 30. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 30. mars 2006 Nei, dette er ikke vanlig, men det spiller vel ingen rolle. Hensikten er god og ønsket hennes er stort, så klart hun da kan få toastmasteren til å holde talen. De som ikke kjenner til sykdommen hennes vil nok lure på hvorfor hun ikke holder talen selv. Gjør det noe om de andre gjestene får høre om det da? ← jaaaaa, hun er ganske privat sånn sett, men toaastmaster kan kanskje slå en fleip om at noen har taleskrekk, men fortsatt ønsker å få sagt sine ord med litt hjelp eller noe. Ang. sang tenkte hun på det, men virker som hun mer vil holde en tale. Vi skal heller ikek ha andre sanger i bryllupet vårt....tror jeg da Ingen som jeg vet om ihvertfall
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #6 Skrevet 30. mars 2006 jaaaaa, hun er ganske privat sånn sett, men toaastmaster kan kanskje slå en fleip om at noen har taleskrekk, men fortsatt ønsker å få sagt sine ord med litt hjelp eller noe. Jeg ville ikke fleipet det bort i noe som ikke er helt riktig. Kan ikke du og henne snakke om dette litt mer. Eller så kan kanskje toastmasteren si at forlover har skrevet en tale som hun så gjerne vil at h*n skal holde. Da blir det sikkert ikke noe uro rundt det, det kan det bli med en fleip.
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 30. mars 2006 #7 Skrevet 30. mars 2006 Det er klart at noen andre kan holde tale på vegne av henne, toastmaster, eller den andre forloveren, eller noen andre. Men da må man være forbredt på spørsmål. Folk kommer til å lure, og spørre, ikke forde de synes det er feil, men forde de er nyskjerrige. Sang hørtes lurt ut, dersom dette er noe for henne, og jeg synes ikke dette er upersonlig. Eventuelt så kan hun holde tale sammen med den andre forloveren, det vil si at den andre forloveren holder talen, og hun står ved siden av og sier en setning i kor på slutten (for eksempel) Ellers så kan hun jo ganske enkelt skrive talen ned, og gi den til dere sammen med gaven. La den ligge på gavebordet (på stivt pen papir for eksempel), så blir den nok lest Men det er veldig viktig at hun ikke føler seg presset til å holde tale, det er jo en grei sak at man ikke er komfortabel med å snakke i forsamling. Og jeg er enig i at man godt kan fortelle om forloverens taleskrekk, men det avhenger jo av om hun er komfortabel med dette selv.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #8 Skrevet 30. mars 2006 og hun står ved siden av og sier en setning i kor på slutten (for eksempel)← Vet det bare er et eksempel, men koring blir alltid så innmari dumt.
LindaL Skrevet 30. mars 2006 #9 Skrevet 30. mars 2006 en sang er ikke så veldig personlig nei,ikke når man er forlover.Jeg hørte om et annet tilfelle der de gjorde det på den måten,og det funka helt fint,ingen som spør om det vil jeg tro,så hvis det er greit for den andre forloveren så haddde jeg definitivt gjort det...
Gjest Bride to be Skrevet 31. mars 2006 #10 Skrevet 31. mars 2006 Hvorfor i all verden trenger en sang å være mindre personlig enn en tale?? Spørs vel hva som står i den, det...
LindaL Skrevet 31. mars 2006 #11 Skrevet 31. mars 2006 det er bare min oppfatning,,mens andre kanskje ikke syns det samme,har alltid følt at en tale er mye mer ekte på en måte,
Floja Felíz Skrevet 31. mars 2006 #12 Skrevet 31. mars 2006 Da min farmor skrev sang til konfirmasjonen min gråt både jeg og mine foreldre, så det går fint an å lage en personlig sang også. Men det høres jo ut som det er en tale hun ønsker å lage, og da ser jeg ingenting i veien for at noen andre kan holde den for henne. Jeg tenkte det samme som gjest_anne, at hun og den andre forloveren din kanskje kan gjøre en avtale? Enten at den ene hilser både fra seg selv og henne, eller at de skriver en tale sammen. Toastmaster kan selvfølgelig også gjøre det, emn da ville jeg sagt det på den måten som den ene gjesten foreslår, ikke ved å fleipe med taleskrekk. Det kan jo kasnkje støte andre som sliter med det samme? Uansett så håper jeg at dere finner en løsning som forloveren din er komfortabel med, så hun slipper å grue seg til det som skal være en kjempestas dag for dere alle.
Jens Skrevet 31. mars 2006 #13 Skrevet 31. mars 2006 Kan hun ikke bare skrive ned talen og gi den til deg i presang??Min søster gjorde dette, og det var like rørende å lese den selv, som om hun hadde holdt den. Den trenger jo ikke nødvendigvis bli lest opp for alle, den er jo tross alt til deg.
Gika Skrevet 31. mars 2006 #14 Skrevet 31. mars 2006 Det er nok ikke helt vanlig, men jeg synes det er en strålende ide! Det trenger jo ikke være toastmaster som leser den heller, det kan være noen andre som hun synes er naturlig. Finn en passe rund måte å introdusere talen, så bør det ikke være noe problem. Synes det er koselig at hun så gjerne vil si noen ord, jeg!
lil Skrevet 31. mars 2006 #15 Skrevet 31. mars 2006 Mange gode forslag her jo! Både ditt forslag om at feks toastmaster skal holde talen, og det å lage en sang (blir rart om dere ikke skal ha andre sanger) og det med å skrive talen istedetfor. Stakkars forloveren din, det skal jo ikke være slik at hun går og alvorlig gruer seg til å holde tale. Og hvis hun i tillegg er bekymret for tilstanden sin den dagen, så er det jo absolutt ikke noe hun burde plages med. Det "ødelegger" sikkert hele dagen for henne om hun bare fokuserer på det. Jeg håper at dere finner en eller annen måte hun kan få si noen ord på, uten at hun trenger å grue seg.
kitekatt Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #16 Skrevet 31. mars 2006 Mange gode forslag her jo! Både ditt forslag om at feks toastmaster skal holde talen, og det å lage en sang (blir rart om dere ikke skal ha andre sanger) og det med å skrive talen istedetfor. Stakkars forloveren din, det skal jo ikke være slik at hun går og alvorlig gruer seg til å holde tale. Og hvis hun i tillegg er bekymret for tilstanden sin den dagen, så er det jo absolutt ikke noe hun burde plages med. Det "ødelegger" sikkert hele dagen for henne om hun bare fokuserer på det. Jeg håper at dere finner en eller annen måte hun kan få si noen ord på, uten at hun trenger å grue seg. ← Ja jeg vet....har sagt til henen at hun bare kan skrive den i et brev til meg feks, så kan jeg lese den senere. Men hun er litt opptatt av hva andre må tro når hun ikke holder noen tale . Skjønner jo det, da...Men jeg får veldig vondt av henne og har sagt hun ikke skal tenke på noe. Det Er jo en grunn til at jeg har to forlovere også liksom
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #17 Skrevet 31. mars 2006 Ja jeg vet....har sagt til henen at hun bare kan skrive den i et brev til meg feks, så kan jeg lese den senere. Men hun er litt opptatt av hva andre må tro når hun ikke holder noen tale . Skjønner jo det, da...Men jeg får veldig vondt av henne og har sagt hun ikke skal tenke på noe. Det Er jo en grunn til at jeg har to forlovere også liksom ← Ok, å endre hennes innstilling til hva andre tenker får dere ikke gjort noe med på så kort tid. Dette vet dere: Hun vil skrive en tale - derfor er forslag om sang bortkastet. Hun vil ikke holde talen selv. Hun vil ikke at ukjente skal vite om sykdommen hennes. Da må man finne ut hvordan dette skal løses så alle tre forholdene blir sånn. Har hun selv noe forslag kittekatt?
kitekatt Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #18 Skrevet 31. mars 2006 Ok, å endre hennes innstilling til hva andre tenker får dere ikke gjort noe med på så kort tid. Dette vet dere: Hun vil skrive en tale - derfor er forslag om sang bortkastet. Hun vil ikke holde talen selv. Hun vil ikke at ukjente skal vite om sykdommen hennes. Da må man finne ut hvordan dette skal løses så alle tre forholdene blir sånn. Har hun selv noe forslag kittekatt? ← Nei hun HAR foreslått sang, men hun vil helst holde tale. Hun ville helst holdt den selv (selv om hun hater det), men det er ikke sikkert hun er i stand til det den dagen, og det stresser henne. Derfor prøver jeg å finne litt andre løsninger.
lil Skrevet 31. mars 2006 #19 Skrevet 31. mars 2006 Ja jeg vet....har sagt til henen at hun bare kan skrive den i et brev til meg feks, så kan jeg lese den senere. Men hun er litt opptatt av hva andre må tro når hun ikke holder noen tale . Skjønner jo det, da...Men jeg får veldig vondt av henne og har sagt hun ikke skal tenke på noe. Det Er jo en grunn til at jeg har to forlovere også liksom ← Men noen nevnte jo å "offentliggjøre" den skriftlige talen. Hva med å finne en pen måte å stille den ut på, feks skrive den ut på et litt halvstivt pent papir og ha stående feks på gavebordet slik at folk kan lese den? Ellers, hvis det hadde vært meg så hadde jeg latt noen andre lese talen, og skyldt på nervøsitet. Lovlig å ikke ville holde tale for en hel haug mennesker Og om hun føler seg bra, kan hun vel ombestemme seg i siste liten, og holde den selv?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #20 Skrevet 31. mars 2006 Nei hun HAR foreslått sang, men hun vil helst holde tale. Hun ville helst holdt den selv (selv om hun hater det), men det er ikke sikkert hun er i stand til det den dagen, og det stresser henne. Derfor prøver jeg å finne litt andre løsninger. ← Oki, da blir det litt annerledes ja. Sang kan bli kjempemorsomt. Jeg hadde sang til min mann - den var skrevet av en proff og ble kjempefin og morsom. Min manns forlover var ikke vant med å snakke i større forsamlinger og ikke helt typen til å holde tale - han sa han gruet seg til talen. Jeg forsøkte å snakke med ham, og sa at han vel så gjerne kunne ha en sang - og at mange gjorde det på den måten, men det ville han ikke ha noe av. Bryllupsdagen kom og det ble tid for tale - uff den ble fæl. Det gikk så til helvete at han nesten besvimte - det er over 10 år siden, men de færreste vil nok glemme det. Kan nesten ikke annet enn å le nå - jeg forsøkte iallefall å hjelpe ham.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå