Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 14.33):

Lar seg liksom vanskelig kombinere med et familieliv :vetikke: 

Anonymkode: a7801...d05

Det handler om planlegging og prioriteringer. Flere kvinner som jobber offshore, men som mestrer det helt fint.

Barn er ikke avhengig av at mor er hjemme, men de er avhengige av at foreldrene samarbeider sammen. Og at man har en tilstedeværende forelder hjemme. Spiller ingen rolle om det er mor eller far.

Anonymkode: f04c7...7b0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler om planlegging og prioriteringer. Flere kvinner som jobber offshore, men som mestrer det helt fint.

Barn er ikke avhengig av at mor er hjemme, men de er avhengige av at foreldrene samarbeider sammen. Og at man har en tilstedeværende forelder hjemme. Spiller ingen rolle om det er mor eller far.

Anonymkode: f04c7...7b0

Ja. Hvis man jobber offshore har man faktisk mye større muligheter til familietid enn hvis man jobber vanlig turnus. Bortsett fra hvis man jobber 2-2/3-3/4-4, men det er vel ikke spesielt vanlig i oljebransjen, i alle fall. 
Jeg var sammen med en som jobbet turnus (lege), og hadde en kollega som jobbet i Nordsjøen (2-4). Kollegaens samboer jobbet mange færre timer i året enn det min samboer gjorde, og de hadde mye mer tid sammen. Klart det er krevende med to uker alene med små barn, men til gjengjeld har man 3-4 uker hvor man har barnas far hjemme 24/7. 

Anonymkode: 34a37...849

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Hvis man jobber offshore har man faktisk mye større muligheter til familietid enn hvis man jobber vanlig turnus. Bortsett fra hvis man jobber 2-2/3-3/4-4, men det er vel ikke spesielt vanlig i oljebransjen, i alle fall. 
Jeg var sammen med en som jobbet turnus (lege), og hadde en kollega som jobbet i Nordsjøen (2-4). Kollegaens samboer jobbet mange færre timer i året enn det min samboer gjorde, og de hadde mye mer tid sammen. Klart det er krevende med to uker alene med små barn, men til gjengjeld har man 3-4 uker hvor man har barnas far hjemme 24/7. 

Her ble det feil, kollegaen min hadde en samboer som jobbet på Nordsjøen. Det var ikke kollegaen min som jobbet 2-4.
Kollegaen min og jeg jobbet veldig tett sammen i den perioden, så det var lett å sammenligne. 

• Liker 1
Skrevet

Kulturskolelærer. Har vel egentlig ikke blitt positivt overrasket over noe spesielt, siden de positive sidene var kjent før jeg startet. Når det gjelder negative sider så er jeg overrasket over hvor slitsomt det er å jobbe så mye ettermiddag og kveld. Spesielt i lengden, når man blir eldre. Jeg drømmer mer og mer om en jobb der jeg starter fra morran av og er ferdig til middagstid, og så har fri på ettermiddag og kveld. Og det til tross for at jeg er B-mennesker og ikke trives med å stå tidlig opp om morran.

Anonymkode: 376cf...a99

• Liker 1
Skrevet

lærer for voksne innvandrere

Jeg er positivt overrasket over hvor høflige og hyggelig mange er. Og at mange liker den tradisjonelle læreformen med ren tavleundervisning og grammatikk

Det som gjør meg frustrert og som jeg ikke var klar over, var all fraværet elevene har. Det er klart at når noe er gratis, så vil folk falle fra. Læring er en krevende prosess. Men selv i voksenopplæring hvor de blir trukket i stønad for å ikke dukke opp, er det deltakere som knapt er på skolen. Det hjelper ikke å gi dem mindre penger, de betaler for å slippe sommerferiekurs. De har nok alle en rik onkel som sørger for at de får betalt alle utgiftene sine om de ikke går på skolen. 

Anonymkode: eda30...439

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 12.59):

Hvor mange som er utrolig sløve med hygienen! 

Jeg arbeider i restaurant-bransjen, og det skjer titt og ofte at folk ikke tar seg bryderiet med å for eksempel vaske seg på fingrene etter å ha vært på toalettet. Eller at de ikke gidder å følge prosedyrer som er der på grunn av nettopp hygiene. Bare fordi disse ekstra tiltakene er mer tidkrevende for dem.       

Anonymkode: 07ecf...dd0

Dette! Har kolleger som snyter seg, hoster, harker og piller her og der mens de håndterer mat - uten å vaske hendene. Dette er folk med lang arbeidserfaring som burde vite bedre. Det er bare kvalmende!

Anonymkode: 71479...f0c

• Liker 1
Skrevet
Juleeees skrev (På 2.11.2025 den 10.04):

Jeg jobber som leder i en industribedrift.

Det som overrasker meg aller mest er hvor mye issues og bagasje folk har. Jeg har mye empati og bruker veldig mye av min energi på de ansatte som sliter med diverse, som akan-saker, psykologiske problemer og dårlig økonomistyring i heimen. Det går i perioder ganske mye utover de andre oppgavene jeg har og er sliten de dagene det stormer som verst med enkeltansatte. 

Hvordan får du vite sånt? Og er det ekstremt mye av den type problematikk i industrien? Jeg har aldri vært borti slike ting, verken som kollega på samme nivå eller leder. Og jeg tror det er de færreste av lederne jeg har hatt, som har brydd seg om ansattes personlige utfordringer.

Skrevet

Jobber i matbutikk. Ble overrasket hvor fort tiden går i et så kjedelig yrke. Ble også overrasket hvor mange som ikke klarer å tenke logisk (gjelder stort sett kunder). Arbeidsmengden var også noe som overrasket meg. Nå tenker jeg ikke lenger ''du jobber bare i butikk du''. 

Anonymkode: 8d799...332

Skrevet

Jeg jobber i en butikkkjede som er så korrupt at om det hadde vært en TV-serie, ville seerne bare rullet med øynene, fordi det ville virket så tåpelig at det ville vært umulig å leve seg inn i.

Dette er et stort børsnotert selskap (ikke matbutikk) de fleste nordmenn handler i.

Helt sykt at ingenting noen gang får konsekvenser i Norge, har du 8-sifret lønn kan du gjøre akkurat hva du vil.

Varslere derimot, de får livet sitt ødelagt og får ingen hjelp.

Anonymkode: c0408...19e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan får du vite sånt? Og er det ekstremt mye av den type problematikk i industrien? Jeg har aldri vært borti slike ting, verken som kollega på samme nivå eller leder. Og jeg tror det er de færreste av lederne jeg har hatt, som har brydd seg om ansattes personlige utfordringer.

Folk forteller det til meg selv?

Gjerne i forbindelse med medarbeidersamtaler, sykefraværsoppfølging eller at det bare sitter noen og griner på kontoret mitt ut av det blå. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg jobber i en butikkkjede som er så korrupt at om det hadde vært en TV-serie, ville seerne bare rullet med øynene, fordi det ville virket så tåpelig at det ville vært umulig å leve seg inn i.

Dette er et stort børsnotert selskap (ikke matbutikk) de fleste nordmenn handler i.

Helt sykt at ingenting noen gang får konsekvenser i Norge, har du 8-sifret lønn kan du gjøre akkurat hva du vil.

Varslere derimot, de får livet sitt ødelagt og får ingen hjelp.

Anonymkode: c0408...19e

XXL eller Europris?

jeg vil at du skal pitche det som en tv-serie! Jeg vil se dette! 

Anonymkode: a7801...d05

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 16.29):

Jeg tenker litt det samme… Jobber innenfor skipsfart, og vi har endel kvinnelige elektrikere og styrmenn, men få maskinister (i vår flåte er det bare én). Jeg er i Karibien hele vinteren, Middelhavet på sommeren, har fri i 10 uker i strekk og lurer på hvorfor det er så vanskelig å få tak i folk. Det må da være drømmen for flere?🤷‍♀️

Anonymkode: 7dea2...69e

Hvilken utdanning har du? 

Anonymkode: 3e22f...0a9

Skrevet

Lærer på videregående skole. 

Positivt: Jeg digger å være med elevene i klasserommet, det er så mange fine stunder og gøyale øyeblikk. Å se noen mestre noe de trodde var umulig, er euforisk. 

Negativt: Ressursmangel i helsetjenestene rundt elevene, det massive dokumentasjonsarbeidet som stjeler tid fra undervisningsplanlegging og omfanget av forferdelige ledere. 

Anonymkode: 278b9...a56

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilken utdanning har du? 

Anonymkode: 3e22f...0a9

Bachelor i marinteknisk drift.

• Nyttig 1
Skrevet
Jodi skrev (På 1.11.2025 den 13.28):

Hiver meg på denne, er regnskapsfører selv og har akkurat samme erfaring som deg :)

I tillegg slutter jeg aldri å forundre meg over hvor mange useriøse aktører det er innen regnskapsbyrå-bransjen også. Byråer som driver totalt uten både kunnskap om regnskapsføring, og styring over eget byrå, og som ALDRI hadde gått igjennom en kontroll fra Regnskap Norge eller Finanstilsynet...

Finanstilsynet har lite kapasitet. Det er helt utrolig hvor lang tid det tar før konsesjonen blir tilbakekalt. I mellomtiden er det visst bare å drive videre i et annet selskap. Det er smått utrolig at et regnskapsbyrå kan drive med restanser til skatteetaten og for sent innlevert årsoppgjør, år etter år. Men det har jeg sett skje i praksis, så tydeligvis mulig. 

Anonymkode: 7d7ab...ac9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 16.29):

Jeg tenker litt det samme… Jobber innenfor skipsfart, og vi har endel kvinnelige elektrikere og styrmenn, men få maskinister (i vår flåte er det bare én). Jeg er i Karibien hele vinteren, Middelhavet på sommeren, har fri i 10 uker i strekk og lurer på hvorfor det er så vanskelig å få tak i folk. Det må da være drømmen for flere?🤷‍♀️

Tar gjerne imot råd som feks utdanning og arbeidsgiver

Anonymkode: dd55a...9a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tar gjerne imot råd som feks utdanning og arbeidsgiver

Anonymkode: dd55a...9a0

All maritim utdannelse, egentlig… Den korteste veien til å bli offiser er skipselektriker.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i politiet.

Det som har overrasket meg mest er hvor lite ledelsen bryr seg om hvordan vi ansatte har det. Mange mistrives og i stedet for å gjøre noe med det internt, lyses det bare ut nye stillinger. Gang på gang på gang.

Folk slutter over en lav sko, men de er overhodet ikke interessert i hvorfor. I tillegg til lav lønn, mistillit til oss på gulvet og ekstremt høyt arbeidspress.

Lav lønn var ikke akkurat en stor overraskelse, men der jeg er skal liksom være kjent for bedre lønn. Velvel😅

Anonymkode: 722e0...c42

Skrevet

Det som overasket meg mest, er hvor dumme og uvitende enkelte kunder er, hvorfor blir du så irritert over at din border collie har mye energi/gjeter biler? les deg opp for fa..  les deg opp før du kjøper deg hund... gjelder mange type dyr.

Anonymkode: a3065...70b

• Liker 2
Skrevet

Det som overrasket meg positivt er hvor gøy og vanskelig det er å jobbe med mennesker med problemer og hvor god jeg har blitt til å sette grenser ved å møte så mye motstand fra dem på alle muiige måter, inkludert samarbeidspartnere. Og hvor mye kompetanse og analyse det krever, som gjør at man føler seg utrolig dyktig og stolt når man får det til på en god måte. Og hvor variert det er å være veileder og hvilket privilegie det er å få tillit fra andre mennesker i sårbare posisjoner.

Det som overrasket meg negativt er hvor ekstremt slitsomt det er. Ting er enklere. De fungerer mer forutsigbart og er enklere å lære. Når man jobber med mennesker og samarbeidspartnere, noe som inkluderer motstand fra flere kanter, så blir det faktisk for mye for meg. Og ikke minst, hvor dårlig betalt man faktisk får av å jobbe på den måten. Og hvor underbemannet man er sånn at man alltid opplever å komme til kort.

Har utviklet en dyp respekt for dem som orker, men jeg måtte faktisk slutte og finne meg noe enklere og mer rett frem til slutt.

Anonymkode: 3f58f...c4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...