lille_fiol Skrevet 30. oktober #1 Skrevet 30. oktober Elsker sånne tråder så jeg kjører en selv: Hva overrasket deg positivt og negativt med den jobben du har i dag? Jobber selv som assistent i bhg, det som overrasket meg positivt er hvor investert og glad jeg er i hvert enkelt barn. Det som overrasket meg negativt er hvor sensitiv jeg er til høye lyder og hvor mange foreldre som er redde for å oppdra egne barn. 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #2 Skrevet 30. oktober Det som overrasket meg mest i jobben som regnskapsfører er hvor mange idioter som driver selskap der ute. Det er så mye rot og surr og slurv med både papirarbeid og utførelse av virksomhet at jeg, faktisk, er overrasket over at de får det til å gå rundt. Det er ALTFOR lett å stifte selskap, burde vært mer opplæring eller krav for å være bedriftseier. Positivt… jeg syns det er kjempegøy å få innsikt i så mange ulike bransjer og sektorer og så videre, det har VIRKELIG vært lærerikt. Men fy fasan så mange brødhuer det er der ute 😂😂 Anonymkode: a7801...d05 15 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #3 Skrevet 30. oktober Det som har overrasket meg mest negativt i jobben som butikkmedarbeider er hvor mange kunder som er uhøflige og kommer med stygge kommentarer. I går f.eks. satt jeg i kassa da det kom en middelaldrende dame som skulle betale. Hun spurte hvorfor alt var så dyrt i butikken. Da sa jeg at det var noe jeg dessverre ikke kunne gjøre noe med. Da kom hun med et frekt svar tilbake at jeg burde lette på den tjukke ræva mi og jobbe litt hardere for lønna så kanskje butikken kunne senke prisene litt. Dette var bare en av mange mange dårlige kundeopplevelser. Anonymkode: fb884...c25 8 18 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #4 Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det som har overrasket meg mest negativt i jobben som butikkmedarbeider er hvor mange kunder som er uhøflige og kommer med stygge kommentarer. I går f.eks. satt jeg i kassa da det kom en middelaldrende dame som skulle betale. Hun spurte hvorfor alt var så dyrt i butikken. Da sa jeg at det var noe jeg dessverre ikke kunne gjøre noe med. Da kom hun med et frekt svar tilbake at jeg burde lette på den tjukke ræva mi og jobbe litt hardere for lønna så kanskje butikken kunne senke prisene litt. Dette var bare en av mange mange dårlige kundeopplevelser. Anonymkode: fb884...c25 Jeg kan dessverre ikke si jeg er overrasket. Sjokkert ja, men ikke overrasket. Har jobbet mange år som butikkmedarbeider og i kundeservice. Noen mennesker er altså så j*vlig frekke. Anonymkode: a7801...d05 2
Phoenix Heart Skrevet 30. oktober #5 Skrevet 30. oktober (endret) Positivt, arbeidsmiljøet og variert arbeid, Negativt, høyt tidspress og underbemanning: Endret 30. oktober av Phoenix Heart 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #6 Skrevet 30. oktober Jeg jobber i et kreativt yrke. Har over syv års høyere utdanning og over femten års erfaring, men opplever allikevel jevnlig å få ledere over meg eller kollegaer som knapt utdannet eller er flinke ansatt på samme vilkår som meg fordi de er datter eller venn av noen i ledelsen. De faller jo alltid fra etterhvert, men holdningen til det jeg gjør er at alle kan gjøre det. Kunne studert hva som helst så angrer jevnlig. Anonymkode: 12a69...cc0 2 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #7 Skrevet 30. oktober Er sykepleier med 11 års ansiennitet. Det som overrasket meg; - Hvor lite sykepleiefaglige prosedyrer man har i hjemmesykepleien sammenlignet med sykehus og sykehjem. - At pasient kom med seksuelle kommentarer (bare 1 pasient, heldigvis ikke opplevd igjen) Positivt: - At lønna var en del høyere enn på kirurgisk avdeling. - Vi gir ikke muntlig rapport i vaktskiftet, med mindre det er noe alvorlig avvikende med bruker (vel, vet ikke om dette bare er positivt, men vi sparer tid) Anonymkode: a31b4...6de 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #8 Skrevet 30. oktober Hvor mye mat og materialistiske ting som blir kastet hver dag ENORME mengder hver eneste dag. Det lønner jo seg ikke å gi bort 🙄 Anonymkode: 0ec67...90a 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #9 Skrevet 30. oktober Jobber som elektriker og automatiker i olje/gass industrien og er overrasket over at ikke flere kvinner har fått øynene opp for denne bransjen. Godt betalt, gøye arbeidsoppgaver, dekket kost/losji med god mat og jeg har fått reist mye over hele verden. Jeg skjønner det går på interesse, men samtidig synes jeg flere burde vurdert denne typen fag for det hadde kanskje avdekket en interesse inne i seg Anonymkode: 1b1a2...0bb 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #10 Skrevet 30. oktober Jeg følte jeg lekte dukkehus i jobben jeg hadde før nå - Et kjempe lite selskap og jeg trodde ingenting kunne bli verre enn det var der sånn rent rutine og prosedyremessig. Ble veldig overrasket å se at de større gigantene som man hver dager tenker på som solide selskaper man kan stole på slettes ikke er en millimeter bedre! Jeg er postitivt overrasket over hvor hyggelige alle er og hvor godt miljø vi har - Til tross for at det er en overvekt av kvinner på teamet mitt. Jeg har egentlig motstand mot å arbeide i team eller jobber som er overdominert av kvinner for miljøet er ofte surt i slike jobber/team. Anonymkode: 801ac...c92 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #11 Skrevet 30. oktober Positivt: at jeg skulle like å jobbe med omsorg. Totalt manglende tålmodighet har gjort at jeg aldri vurderte det engang. Stortrives med å jobbe med eldre, og har en særlig interesse for de demente, og generelt for ernæring da altfor mange eldre spiser så lite. Negativt: at folk presses til regelrett sammenbrudd. Arbeidsmengden er enorm, og det er jo ikke som når jeg jobbet i butikk og den ene esken kunne stå igjen til neste dag. Vi har ofte dobbelt så lang vedtakstid på brukerne vi skal til som faktisk arbeidstid, men jeg kan jo ikke la Klara på 97 krype til toalettet fordi jeg ikke rekker over henne liksom. Samvittigheten gnager for alle som får for lite tid, adrenalinet og kortisolen råder i kroppen og søvn blir en saga blott. Anonymkode: 1cdb9...63c 2 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #12 Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det som overrasket meg mest i jobben som regnskapsfører er hvor mange idioter som driver selskap der ute. Det er så mye rot og surr og slurv med både papirarbeid og utførelse av virksomhet at jeg, faktisk, er overrasket over at de får det til å gå rundt. Det er ALTFOR lett å stifte selskap, burde vært mer opplæring eller krav for å være bedriftseier. Positivt… jeg syns det er kjempegøy å få innsikt i så mange ulike bransjer og sektorer og så videre, det har VIRKELIG vært lærerikt. Men fy fasan så mange brødhuer det er der ute 😂😂 Anonymkode: a7801...d05 Det gjør jeg også, men jeg startet for meg selv, da styrer jeg langt mer hvilke kunder jeg vil ha i min portefølje. Det kan anbefales, slipper du bruke dagen på å mase og etterlyse fordi lederen din ikke vil si opp rotekoppene 😃 Det som overrasket meg med jobben er hvor stor den av den som handler om medmenneskelig kontakt. Jeg har mange små bedrifter og der blir jeg eneste sparringspartner for daglig leder, de sitter ofte alene som leder med sine problemstillinger. Men akkurat det synes stort sett er ganske gøy. Ofte sitter de på løsningen selv, de trenger bare å lufte den. Jeg lærer mye av det. Så blir jeg tidvis svett av internkontroll og skjemaer. Blir bare mer og mer omfattende. Samtidig opplever jeg sjelden noe følges opp hvis en skulle sende varsel, de har jo ikke kapasitet hos tilsynene. Da blir det litt meningsløst, koster mye både i tid og systemløsninger. Anonymkode: 7d7ab...ac9 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #13 Skrevet 31. oktober Hvor mange som er utrolig sløve med hygienen! Jeg arbeider i restaurant-bransjen, og det skjer titt og ofte at folk ikke tar seg bryderiet med å for eksempel vaske seg på fingrene etter å ha vært på toalettet. Eller at de ikke gidder å følge prosedyrer som er der på grunn av nettopp hygiene. Bare fordi disse ekstra tiltakene er mer tidkrevende for dem. Anonymkode: 07ecf...dd0 3
Teknoil Skrevet 31. oktober #14 Skrevet 31. oktober (endret) Da jeg jobbet i hotell: Hvor lite styring folkene som jobbet faktisk hadde på ting. Ikke uvanlig at noen fikk nøkkel til rom uten å bli sjekket inn der, slik at rommet stod som "ledig" i systemet, helt til en annen gjest da ble sjekket inn der... Positivt:..... ikke mye. På kontoret jeg jobber nå: Hvor få folk som faktisk kan noe som helst av jobben sin. Vi snakker nesten ingen av over 50+ stk, og vi jobber med økonomi i enorme summer.... Positivt: hvor lite jeg kan gjøre i en arbeidsdag hvis jeg vil, uten at det har noen konsekvens for meg. Endret 31. oktober av Teknoil
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #15 Skrevet 31. oktober At man settes stadig mindre pris på med alderen. Som yngre trodde jeg alltid lang ansiennitet lønte seg. En ting som ikke overrasket meg, men sjefen min, var hvor mye mer jobb vi fikk gjort da det ble innført hjemmekontor. Og hvor få mennesker som valgte å bli igjen i det åpne landskapet. Anonymkode: 2a441...166
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #16 Skrevet 31. oktober Jobber som helsesekretær på en privat klinikk. Negativt: hvor utrolig lite opptatte legene og de andre behandlerne er av GDPR og hygiene. De surrer bort journaler og epikriser, lar pasientsaker ligger åpent, snakker ufiltrert seg i mellom om navngitte pasienter, har koder og passord til datasystemer liggende rett ved siden av tastaturet, rengjør ikke behandlingsbenkene mellom hver pasient (ikke alltid hver dag heller), har generelt dårlig hygiene rundt alt de foretar seg (også egne toalettbesøk). Jeg er den eneste som holder dem i ørene og prøver å oppdra dem ift GDPR og hygiene, men jeg kommer ingen vei med det, så jeg er alltid på jobbjakt. Positivt: hvor utrolig glad man blir i de faste pasientene som kommer jevnt og trutt. De er lyset i jobbhverdagen; de skulle bare visst hvor glad jeg blir av å se dem komme inn uke etter uke, måned etter måned (selv om grunnen til at de kommer er negativ). Er mange pasienter jeg har lyst til å klemme og invitere inn på lunsjrommet hver gang de er innom, men jeg holder meg selvsagt profesjonell. Anonymkode: 5db55...8c3 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #17 Skrevet 31. oktober Rådgiver i kommunen. Overrasket over hvor mye dødtid jeg har, og hvor lite sannsynlig det er at noen kommer til å oppdage hvor lite jeg gjør i løpet av en dag. Ikke for det, jeg har travle dager med møter på løpende bånd, men mange av dem er digitale og jeg må bare være der, det har skjedd at jeg har sovet gjennom møter. Anonymkode: 66da1...d30 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #18 Skrevet 31. oktober Jeg jobber med politikere. Det er ikke noen overraskelse for meg, men det virker som det er det for mange andre: hvor hardt og mye politikere jobber. Og hvor lite de tjener sammenliknet med andre som har liknende belastning i jobben; næringslivsledere osv. Alle som klager på politikere vet ikke hva de snakker om. Anonymkode: 742e3...431 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #19 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 14.09): Jobber som elektriker og automatiker i olje/gass industrien og er overrasket over at ikke flere kvinner har fått øynene opp for denne bransjen. Godt betalt, gøye arbeidsoppgaver, dekket kost/losji med god mat og jeg har fått reist mye over hele verden. Jeg skjønner det går på interesse, men samtidig synes jeg flere burde vurdert denne typen fag for det hadde kanskje avdekket en interesse inne i seg Anonymkode: 1b1a2...0bb Jeg tenker litt det samme… Jobber innenfor skipsfart, og vi har endel kvinnelige elektrikere og styrmenn, men få maskinister (i vår flåte er det bare én). Jeg er i Karibien hele vinteren, Middelhavet på sommeren, har fri i 10 uker i strekk og lurer på hvorfor det er så vanskelig å få tak i folk. Det må da være drømmen for flere?🤷♀️ Anonymkode: 7dea2...69e 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #20 Skrevet 31. oktober Hvor høyt arbeidspress det er. Jobber privat i en anbudsutsatt bransje. Det er 50 personer i min avdeling som har sluttet på 4 år Anonymkode: bedea...cd0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå