AnonymBruker Skrevet 30. oktober #1 Skrevet 30. oktober Hei! Vil gjerne høre deres erfaringer med b6/Pyridoksin ifht forlengelse av lutealfasen. Har selv begynt på det nå samtidig som EL startet, har alltid en lutealfase på 10 som jeg håper å kunne forlenge uten for høy dose b6, tar kun én tablett daglig. Dette er 4 PP og første prøveperiode med b6! Krysser fingrene for at det skjer noe snart🤞🏼 Anonymkode: b6544...8c9
HeleneHS Skrevet 30. oktober #2 Skrevet 30. oktober Har gjort masse ulike tiltak for å forlenge lutealfasen, men aldri kommet bort i B6 - tok det mot kvalmen derimot. Husk at det er EL som bestemmer lengden på lutealfasen, hvis du har en "dårlig" EL, vil du ikke utvikle god nok gul legeme, så det kan være nyttig å bruke kosttilskudd og lignende tiltak også i follikelfasen!
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #3 Skrevet 30. oktober HeleneHS skrev (31 minutter siden): Har gjort masse ulike tiltak for å forlenge lutealfasen, men aldri kommet bort i B6 - tok det mot kvalmen derimot. Husk at det er EL som bestemmer lengden på lutealfasen, hvis du har en "dårlig" EL, vil du ikke utvikle god nok gul legeme, så det kan være nyttig å bruke kosttilskudd og lignende tiltak også i follikelfasen! Har bare lest litt på google, var mange som skrev at lutealfasen ble lenger ved inntak av b6😅 Har alltid hatt 10 dagers lutealfase, men da kan de bety at jeg alltid har dårlig eggløsning da?🫢 Vet at den er sein, kommer syklusdag 22 Anonymkode: b6544...8c9
HeleneHS Skrevet 30. oktober #4 Skrevet 30. oktober 10dager er definitivt veldig kort og sannsynligvis for kort til å holde på en graviditet naturlig. Det finnes veldig mange ulike årsaker for kort lutealfase - har du sjekket stoffskifte? Utredet om du har pcos, endometriose, eller andre ting som kan forstyrre hormonbalansen? Er veldig mange vitaminer som er nødvendig for "vanlige" hormonnivå - Vitamin Du og B vitaminer blant annet. Veldig lav eller veldig høy vekt er heller ikke bra å ha, samme gjelder stress og overtrening, men trening kan også ha positiv effekt.. er med andre ord ikke noe enkel fiks på det for de fleste.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #5 Skrevet 30. oktober HeleneHS skrev (1 time siden): 10dager er definitivt veldig kort og sannsynligvis for kort til å holde på en graviditet naturlig. Det finnes veldig mange ulike årsaker for kort lutealfase - har du sjekket stoffskifte? Utredet om du har pcos, endometriose, eller andre ting som kan forstyrre hormonbalansen? Er veldig mange vitaminer som er nødvendig for "vanlige" hormonnivå - Vitamin Du og B vitaminer blant annet. Veldig lav eller veldig høy vekt er heller ikke bra å ha, samme gjelder stress og overtrening, men trening kan også ha positiv effekt.. er med andre ord ikke noe enkel fiks på det for de fleste. Har tatt blodprøver og ingenting kom fram. Alle vitaminer var på stell, bra stoffskifte, alt er normalt! Ingen pcos eller endo. Anonymkode: b6544...8c9
Irol Skrevet 31. oktober #6 Skrevet 31. oktober Jeg har prøvd det, har vanligvis lutealfase på 11 dager. De månedene jeg gikk på dette var lutealfasen min kun 10 dager. Tror ikke dette skyldes tilskuddet, men det hjalp heller ikke. Til info tok jeg en tablett først måned og to andre måned. Det eneste som har forlenget min lutealfase er progesterontilskudd.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #7 Skrevet 31. oktober Jeg hadde også 10 dagers LF og litt sen eggløsning som deg. Jeg tok 100mg B6 så det er jo mer enn du tar, tror ikke det gjorde så mye forskjell, kanskje maks en dag. Men det var ikke problem å bli gravid flere ganger likevel, så jeg tror ikke nødvendigvis MÅ gi deg problemer heller. Man kan rekke å få en positiv tidligtest på dag 8 eller 9. Men jeg startet senere med å ta en god del tilskudd for å bedre eggkvaliteten (jeg er 34) og da fikk jeg en liten bedring i syklusen som var større enn med B6 alene. Jeg tok de etter oppskriften til It starts with the egg som kan finnes på nett. Når det er sagt så er det jo bare å fortsette å ta B6 da det ikke kan skade, men vent til 2DPO og ta det ut lutealfasen. Og så ville jeg som et minimum tatt omega 3 multivitamin i tillegg. Lykke til! Anonymkode: f77bf...692
AnonymBruker Skrevet i går, 17:17 #8 Skrevet i går, 17:17 HeleneHS skrev (På 30.10.2025 den 13.18): 10dager er definitivt veldig kort og sannsynligvis for kort til å holde på en graviditet naturlig. Det finnes veldig mange ulike årsaker for kort lutealfase - har du sjekket stoffskifte? Utredet om du har pcos, endometriose, eller andre ting som kan forstyrre hormonbalansen? Er veldig mange vitaminer som er nødvendig for "vanlige" hormonnivå - Vitamin Du og B vitaminer blant annet. Veldig lav eller veldig høy vekt er heller ikke bra å ha, samme gjelder stress og overtrening, men trening kan også ha positiv effekt.. er med andre ord ikke noe enkel fiks på det for de fleste. Har 10 dagers, null problem å bli gravid helt naturlig. Kanskje greit å ikke være så bastant når man ytrer seg. Anonymkode: e2e51...c31
HeleneHS Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har 10 dagers, null problem å bli gravid helt naturlig. Kanskje greit å ikke være så bastant når man ytrer seg. Anonymkode: e2e51...c31 Hvis "sannsynligvis for kort" er bastant i dine øyne, hvordan skulle jeg formulert meg da i steden? Fint at du klarer å blir gravid og holde på graviditet selv med veldig kort lutealfase - Realiteten for de fleste med kort lutealfase at det trenger medisinsk hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå