Gå til innhold

Hva er den "riktige" måten å være barn i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er den "riktige" måten å være barn på i barnehage?

Hva ville du svart til dette? :)

Alle innspill er velkommen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Hva er den "riktige" måten å være barn på i barnehage?

Hva ville du svart til dette? :)

Alle innspill er velkommen.

:klø: det kommer vel litt an på konteksten spørsmålet ble stilt i, tror jeg.

Hvem spør og hvorfor?

Skrevet

Det var styreren i bhg som stilte oss dette spørmålet. For at vi skal tenke litt etter.

Vi må tenke litt på om vi ser barna som vi vil at de skal være, eller at barn er tross alt barn. På en måte. Bra forklart...

Skrevet

Den riktige måten å vere barn på i barnehage... hmm... det var jo også et spørmsål.

Jeg tenker i grunnen bare at barn er barn og at hvert lille individ må bli møtt som individ og som den barnet er...hviss du forstår.

Det finnes vel ikke noen "riktig" måte å vere barn i bhg på. Barn er barn og bør få beholde barndomen sin så langt det går i en slik sosial setting.

Skrevet

Jeg vil si at det ikke finnes en riktig måte men så mange måter som det er individer i barnehagen.

Skrevet
Jeg vil si at det ikke finnes en riktig måte men så mange måter som det er individer i barnehagen.

Ja det var vel egentlig det jeg også ville frem til , men av og til er det så himla vanskelig å formulere seg..

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Det interesante er jo at det blir lagt vekt på hvordan det er å være barn i barnehage. Er det anderledes enn å være barn da? Jeg tenker vek at det å være barn i barnehage innebærer at barna må ta hensyn til andre barn der. Mange barn er jo veldig i sentrum og får all oppmerksomhet hjemme mens i barnehagen må de dele oppmerksomheten.

Gjest gotthard
Skrevet

personalet må se barnet som et inndevid, se dets egenverdi og ambisjoner, styrke og svakheter. samtidig skal vi tilpasse både det barnet i en sosial setting med de andre barna og omvendt, dette gjelder for alle barna i en barnehage.

et barn skal få utfolde seg og leke da barn lærer mest i gjenom lek må vi da tilpasse leken for hvert barn.

så den riktige måten og være barn på i en bhg er at barnet skal føle at det er midtpunktet som barnehagen er bygd rundt (alle barna skal føle det) samtidig som det er et voksent personal der som barne er trygdt på og som setter grenser utifra respekt for barnet.

skal man definere dette ordentlig og gå inn på alt så blir det uendelig langt, så jeg slutter nå og håper dette var det du egentlig spurte om og at jeg ikke misforsto dit spørsmål.

Gjest Smugtitter
Skrevet

Jeg ville vel sagt som i Kardemommeloven;

"du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, men forøvrig kan du være som du vil!" :klem:

Det tror jeg er måten for barna å være i bhg.

Og i resten av livet forøvrig!

Gjest Gjesta
Skrevet
Det var styreren i bhg som stilte oss dette spørmålet. For at vi skal tenke litt etter.

Vi må tenke litt på om vi ser barna som vi vil at de skal være, eller at barn er tross alt barn. På en måte. Bra forklart...

Åja. Litt sånn om barna er til for bhg eller bhg er til for barna?!

Barna kommer vel til bhg med sin personlighet og sine erfaringer og prøver å få til noe fornuftig og bra for seg selv ut i fra de midler som er til rådighet (i seg selv og omgivelsene)?

Skrevet

Selvfølgelig skal barnehagen forholde seg til hvert enkelt barn som individer. Men jeg syns faktisk det finnes en "riktig måte å være barn på i barnehage", og det er at barnet lærer seg å følge de reglene som gjelder i barnehagen sin. For eksempel; ikke kaste leker, ikke bruke smokk, ikke slå, ikke rope og hyle innendørs, spise pent ved bordet og sitte til alle er ferdig osv. Regler som ofte gjelder hjemme også...

Gjest Fruktkake
Skrevet
Selvfølgelig skal barnehagen forholde seg til hvert enkelt barn som individer. Men jeg syns faktisk det finnes en "riktig måte å være barn på i barnehage", og det er at barnet lærer seg å følge de reglene som gjelder i barnehagen sin. For eksempel; ikke kaste leker, ikke bruke smokk, ikke slå, ikke rope og hyle innendørs, spise pent ved bordet og sitte til alle er ferdig osv. Regler som ofte gjelder hjemme også...

Hva med de barna som ikke har grenser hjemme, som dermed har vansker med å innordne seg reglene i barnehagen? Er ikke de barn på riktig måte de da?

Gjest Fruktkake
Skrevet

ellers vil jeg si at barnehageansatte som har et syn på barn som tillater å inndele dem i "riktige" eller "uriktige", har bommet totalt.

Barna er forskjellige, og det er oss barnehageansatte som skal være riktige i måten vi møter de ulike individene på.

Skrevet
Hva med de barna som ikke har grenser hjemme, som dermed har vansker med å innordne seg reglene i barnehagen? Er ikke de barn på riktig måte de da?

Barn greier som regel utmerket å tilpasse seg ulike sett med regler; hjemme, i barnehagen, hos besteforeldre, tante og onkel osv. Det kan være vanskeligere å forholde seg til et barn som ikke har grensesetting hjemme, men ikke nødvendigvis.

At barn har vansker med å innordne seg i barnehagen vil ikke si at de er barn "på feil måte", men at de er/ har en større utfordring i forhold til å oppnå et mål. Barnehagen er jo et minisamfunn der vi lærer oss å fungere sammen med andre, og det innebærer å ta hensyn, følge "regler" og innrette oss i forhold til ulike roller.

Barn er barn. Et barn er ikke mer "normalt" eller "riktig" enn et annet. Men handlingene barnet gjør kan være mer eller mindre riktig, og utfordringen ligger i å lære det hvilke som er ok og hvilke som ikke er det. ;)

Gjest Lovegeckos
Skrevet
Barn greier som regel utmerket å tilpasse seg ulike sett med regler; hjemme, i barnehagen, hos besteforeldre,  tante og onkel osv. Det kan være vanskeligere å forholde seg til et barn som ikke har grensesetting hjemme, men ikke nødvendigvis.

At barn har vansker med å innordne seg i barnehagen vil ikke si at de er barn "på feil måte", men at de er/ har en større utfordring i forhold til å oppnå et mål. Barnehagen er jo et minisamfunn der vi lærer oss å fungere sammen med andre, og det innebærer å ta hensyn, følge "regler" og innrette oss i forhold til ulike roller.

Barn er barn. Et barn er ikke mer "normalt" eller "riktig" enn et annet. Men handlingene barnet gjør kan være mer eller mindre riktig, og utfordringen ligger i å lære det hvilke som er ok og hvilke som ikke er det. ;)

:enig_anim: :enig_anim: :enig_anim:

Veldig bra sagt.

Men jeg vil legge til at de foreldrene som ikke setter grenser og på den måten får det vi på godt norsk kaller drittunger, gjør barna sine en bjørnetjeneste. For de vil møte negative sanksjoner på oppførselen sin før eller siden om de ikke følger spillereglene.

Gjest Fruktkake
Skrevet (endret)
Barn greier som regel utmerket å tilpasse seg ulike sett med regler; hjemme, i barnehagen, hos besteforeldre,  tante og onkel osv. Det kan være vanskeligere å forholde seg til et barn som ikke har grensesetting hjemme, men ikke nødvendigvis.

Jeg er med på den. Men om det er det styreren til trådstarteren mente med spørsmålet, så skulle h*n formulert det annerledes. Man ER ikke barn på riktig/gal måte. Handlingene kan være gale i forhold til det som anses som akseptert i vårt samfunn, men barnet har like mye rett på anerkjennelse som de barna som gjør "riktige" handlinger. Det handler om å godta barna som de menneskene de er, ikke etter handlingene de gjør. Slik anerkjennelse er fundamentalt dersom man vil endre atferden til et barn.

Endret av Fruktkake
Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Til Pimbila.(TS)

Spurte de barnehageansatte bare dere om dette, eller stillte de dette spørsmålet til alle foreldrene som har barn i barnehagen om dette?

Hvis de sa det til bare dere: Mente de da at dere stillte for store krav til barnet i forhold til alderen til barnet deres?eller?

Jeg tolker det sånn, ikke barn generelt, men at de mente hva dere forventer av deres barn.

Endret av Miloine
Skrevet

Han stilte oss dette spørsmålet for å få oss til å tenke, og bli mer bevisste på jobben vår.

Takk for mange bra svar.

Gjest Gjest
Skrevet
Han stilte oss dette spørsmålet for å få oss til å tenke, og bli mer bevisste på jobben vår.

Takk for mange bra svar.

Jobben deres med barna deres? Hvorfor?

Foreldre vil som oftest barnas beste og av og til stiller foreldre mere krav til barnehageansatte om barnas beste, enn det de bh..ansatte kan ha tid og ork til.

Tror nok at det var noe negativt mot deres krav som ble satt der!

Skrevet

At de er seg selv på sine egne premisser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...