Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Boligen det gjelder er registrert i matrikkelen som "våningshus brukt som fritidsbolig". I følge hun jeg har snakket med på kommunen er det da visstnok bare å gi beskjed til kommunen om at boligen igjen skal brukes som våningshus/helårsbolig, siden den opprinnelig har vært det. 

Megleren sa derimot at det var en mer omstendig prosess...

Huset ligger i et område med bare hus/gårdsbruk og er regulert til det. Huset har både vei, innlagt vann og avløp. Det var brukt som helårsbolig fram til omtrent 30 år siden og brukt som fritidsbolig fram til nå som det ble solgt.

Noen som har vært borti en slik prosess og kan dele sine erfaringer?

Anonymkode: 96ef7...da4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nabo huset her har blitt brukt som hytte i 20 år, tidligere bolig hus. Ble omgjort nå til bolighus igjen etter at han som eier det vil bo der fast. Han sier hos ham gikk det veldig greit,  leverte noen papirer i kommunen og fikk svar kort tid etter det var i orden

Men vet det er litt forskjellig ute å går

Anonymkode: d491f...6a9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nabo huset her har blitt brukt som hytte i 20 år, tidligere bolig hus. Ble omgjort nå til bolighus igjen etter at han som eier det vil bo der fast. Han sier hos ham gikk det veldig greit,  leverte noen papirer i kommunen og fikk svar kort tid etter det var i orden

Men vet det er litt forskjellig ute å går

Anonymkode: d491f...6a9

Ja, det var noe slik jeg også fikk inntrykk av hos kommunen. Bare litt merkelig at megleren hadde et såpass annerledes inntrykk av hva som måtte gjøres. Kanskje det varierer fra kommune til kommune hvor lette de er med å gjøre.

Men når jeg har skriftlig svar fra ansatt på byggesak i kommunen det gjelder at det er en enkel sak, burde det forhåpentligvis ha litt vekt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det var noe slik jeg også fikk inntrykk av hos kommunen. Bare litt merkelig at megleren hadde et såpass annerledes inntrykk av hva som måtte gjøres. Kanskje det varierer fra kommune til kommune hvor lette de er med å gjøre.

Men når jeg har skriftlig svar fra ansatt på byggesak i kommunen det gjelder at det er en enkel sak, burde det forhåpentligvis ha litt vekt?

Så lenge det er i henhold til reguleringsplan er det en enkeø prosess

Anonymkode: 0039b...184

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det to yrkesgrupper du ikke skal stole på, så er det meglere og takstmenn. 

Anonymkode: a6a5a...cb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er det to yrkesgrupper du ikke skal stole på, så er det meglere og takstmenn. 

Anonymkode: a6a5a...cb8

Ja, det har jeg dessverre fått erfart i denne lange prosessen med å finne og kjøpe bolig... Iallfall når det gjelder førstnevnte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt (har ikke erfarimg selv) at å omgjøre fritidsbolig til helårsbolig er relativt enkelt å få igjennom. Det er omvendt som kan være vanskelig, da stiller gjerne kommunen seg på bakbeina.

Anonymkode: b374d...086

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske stor regionale forskjeller, men jeg ville hørt med de i kommunen hva som er vanlig for akkurat den spesifikke boligen. Vet mange omgjorde fritidsboliger til eneboliger pga strømstøtte her i området. 

Jeg sendte kun en e-post hvor jeg ba om en endring og de fattet ett enkelt vedtak på det. Jeg fikk papirene på det noen uker etter. 

Det er ikke like lett dersom du vil bo på hytta i ett hytte regulert område. Det er nærmest umulig, men kårbolig/tidligere bosettingsplass så krever det ofte bare ett vedtak som nevnt tidligere. 

Anonymkode: 4a225...e79

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hørt (har ikke erfarimg selv) at å omgjøre fritidsbolig til helårsbolig er relativt enkelt å få igjennom. Det er omvendt som kan være vanskelig, da stiller gjerne kommunen seg på bakbeina.

Anonymkode: b374d...086

Og jeg VET at det ikke stemmer. Jeg kjenner en som har brukt flere år på å få gjort fritidsbolig til helårsbolig! Det har vært en slitsom prosess, hytta ligger ikke i strandsonen, men i en skog.  Det ligger en helårsbolig like ved, så det er ikke hytteområde engang. Men fortsatt en lang og kronglete prosess. 

Det ts etterspør er noe helt annet, helårsbolig som har vært brukt som fritidsbolig og nå skal brukes som helårsbolig igjen. 

Kommunen er rette sted å spørre selvfølgelig. Tror nok dette er en enklere prosess siden huset har vært helårsbolig før. 

Anonymkode: 81b10...ace

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvilken kommune du bor i. Kommunene har forskjellige regler og praksis for det. Det beste er å snakke med rette vedkommende i kommunen evt bare sende inn en søknad. 

Anonymkode: 06e73...af0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...