Malama Skrevet 30. mars 2006 #1 Skrevet 30. mars 2006 Jeg må ha bilen på EU-kontroll for første gang nå, og har jo hørt at det varierer i pris en del. (Nå tenker jeg på selve kontrollen, eventuelle reperasjoner kommer i tillegg, selvsagt) Jeg lurte bare på hva som er sånn ca en normal pris, så jeg vet om det er dyrt det de vil ha der jeg spør. Også... bør jeg gjøre det på merkeverskted? Siden de kanskje må reparere noe? Jeg kan ikke forstå at det skal være de store tingene som må gjøres da, bilen er i flott stand så vidt jeg kan fatte. Men ettersom jeg ikke eier mekanikse evner det hele tatt, og min samboer enda mindre (han kan ikke KJØRE bilen engang han...) så må det vær et sted som ordner det som må ordnes, derfor er ikke biltilsynet en god ide for meg, de bare sier hva som er galt, så kan man ordne selv, men jeg kan altså ikke ordne selv, og vil at mekanikeren må gjøre det.
Gjest Gjesta Skrevet 30. mars 2006 #2 Skrevet 30. mars 2006 Husker ikke eksakt pris, men vet at det ofte lønner seg å gjøre det hos NAF f.eks. Mange bilverksteder utnytter denne kontrollen
Malama Skrevet 30. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 30. mars 2006 Jammen, NAF reparerer vel ikke, de bare sier hva sm er galt? Så må jeg ha den til en bilmekaniker or å få den ordnet, og deretter tilbake til NAF for å få den godkjent, det blir jo masse stress da. Jeg fant en "vanlig bilmekaniker" (altså en skikkelig greie, men ikke merkeverksted) som sier de tar 530,- inkl mva for kontrollen (så kommer selvsgt rep i tillegg) Er det ille?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. mars 2006 #4 Skrevet 30. mars 2006 Nei, det høres ut som noe rundt standardprisen. Det lønner seg å ta det hos et lite, uavhengig verksted som du stoler på. Mange (merkeverkstedene er ofte verst) "finner på" ting som må fikses, overdriver og gir deg toerfeil på ting som ikke er feil i det hele tatt. Og merkeverkstedene bruker alltid de dyreste originaldelene og har de høyeste timesprisene, selv om uoriginale deler ofte er minst like bra, de bare koster mindre. Kjenner du noen som kan skru, så kan du spare bra med penger på det.
Gjest Gjesta Skrevet 30. mars 2006 #5 Skrevet 30. mars 2006 Vi har akkurat tatt EU-kontroll hos NAF, og det kostet 510 kroner. Så kan du heller finne et verksted til å fikse ting HVIS det viser seg at det er feil på bilen.
Gjest Skya Skrevet 30. mars 2006 #6 Skrevet 30. mars 2006 Jeg tok EU-kontroll hos Quickstop, og de hadde en grei pris på selve kontrollen. Men, da jeg kom tilbake etter en time, kunne de fortelle at de måtte feste en pære og justere lysene for å få den godkjent. Så dette gjorde de uten å høre med meg, og tok seg GODT betalt, ble nesten 800 kr for kontrollen. Å feste den pæra hadde jeg klart fint selv, men nå måtte jeg betale 150 kr for det, noe som sikkert tok mekanikeren 3,5 sek... Så anbefaler deg å få vite feilene før de evt. fikser noe. Jeg hadde en 2-er feil som de tilbød seg å fikse, men da var jeg så irriterte på de. Og satte bilen inn på et lite verksted der jeg fikk en fin pris.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. mars 2006 #7 Skrevet 30. mars 2006 Det er så standard bilverksted. Fikse ting uten å høre med kunden. Bytte deler som ikke er avtalt at skal byttes. De kan jo tydeligvis ikke bruke telefonen...
Gjest Gjesta Skrevet 30. mars 2006 #8 Skrevet 30. mars 2006 Jammen, NAF reparerer vel ikke, de bare sier hva sm er galt? ← Ja, det er akkurat det som er poenget. NAF har ingen gevinst av å finne masse feil ved bilen din. Finner de feil, får du det på en lapp som du tar med til bilverkstedet. Du slipper å dra tilbake til NAF igjen. Verkstedet ordner dette.
Malama Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 31. mars 2006 (endret) Men jeg må likevel to plasser... Er det virkelig verd det altså? Jaja, får vurdere det da (har ikke så god tid, jeg har utsatt dette, fordi jeg ikke visste å ta tak i det, må ha den ferdig innen utgangen av mai, så det e rjo tid enda da) Jeg kan ikke skru i det hele tatt. Jeg KJENNER en som kan skru. Min bror kan meget godt skru. Men ettersom jeg da må "importere" ham fra Ålesund til Bergen, så er det liksom ikke helt verd det. Det finnes ikke noe verksted jeg "stoler på". For jeg har rett og slett aldri hatt bilen på noe verksted. Jeg har bare eid den siden november, og den har fungert helt normalt. Jeg vet ikke om noe som er galt med den, kanskje bortsett fra at vindusviskerene bør byttes da. Jeg vet at den er "prikkfritt" oppfulgt, med alle sine kontroller og servicer på merkeverskted før vi overtok den. Pent brukt og godt behandlet. (Det tilhørte min avdøde farfar) Han tok den på merkeverskted, og stolte på dem fordi hans bror jobbet der (før han ble pensjonist da altså...) Men ettersom dette verkstedet også er i Ålesund, så er heller ikke det en mulighet for meg. Endret 31. mars 2006 av Malama
Pasha Skrevet 31. mars 2006 #10 Skrevet 31. mars 2006 De hadde om eu-kontroll på tv2-hjelper deg i går.. først fant de feilene hos naf + laget et par feil til (blant annet tok av en hjulbolt).. var ingen av verkstedene som fant alle de feilene.. de fant et par av de + la på en del egene feil.. og av de 5 (?) verstedene de var hos var det 1 som så hjulbolten som manglet
Malama Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 31. mars 2006 Jeg har nå bestilt en time hos NAF. Dem tror jeg at jeg stoler på. Og jeg som trodde det var lange ventetider på denslags. Jeg kunne få i dag (men jeg er på jobb, og bilen er hjemme, så det kan jeg ikke) så da gjør de det på mandag. Da bør jeg a god tid på å klare å rekke å ordne det de påpeker innen utgangen av mai. Det med at man må tilbake på NAF er nok noe jeg har i bakhodet fordi det må min bror. Men det er selvsagt fordi han ordner selv (han er tross alt mekaniker, ikke bilmekaniker, men mekaniker i alle fall) Dette ordner seg nok. Takk for gode svar og råd
Pasha Skrevet 31. mars 2006 #12 Skrevet 31. mars 2006 haddde det ikke vært for at jeg bruker en god kamerat av pappa til å ordne eu-kontroll hadde jeg nok først og fremst godt på naf jeg også ja.
Nemmera Skrevet 31. mars 2006 #13 Skrevet 31. mars 2006 Grunnen til at det har blitt sånn hos verkstedene er at det var mange kunder som kom sinte tilbake til verkstedet fordi noe var galt med bilen noen uker etterpå f.eks. altså da en feil som ikke skulle ha dukket opp på en EU-kontroll, men kundene mener ofte at det burde vært oppdaget allikevel fordi det er et verksted.. Derfor sjekker de mer, og sier fra, evt setter feil på noe som holder på å bli en feil.. det kan da virke som om de gjør dette for å tjene mer penger, men de gjør det for å ikke få pes senere... Er sikkert mange som er slue også, men tror egentlig ikke det er standard men er man usikker, så kan man jo ta den hos NAF, ikke noe problem det.. blir jo samme pris for kun kontrollen uansett
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #14 Skrevet 1. april 2006 EU - kontroll er annethvert år, ikke hvert år.
Malama Skrevet 1. april 2006 Forfatter #15 Skrevet 1. april 2006 Ja, det vet jeg utmerket godt, er det oen som ahr sagt noe annet da? Men nå må altså bilen min (vår) på sin periodiske kjøretøyskontroll og godkjennes innen utgangen av mai. Det fikk jeg et brev om for en stund siden. Da er det vel to år siden sist da. Det vet ikke jeg, for jeg eide den ikke da. Det stemmer helt sikkert, titter jeg i papirene jeg fikk med, så står det sikkert der også. Min farfar holdt god orden på papirer, og tok godt vare på bilen, så det er neppe mye galt med den. Den var på service ikke så lenge før han døde, og den var gjennom en NAF-test før vi overtok den for taksering og dessuten "vite hvordan det sto til med den", og den besto jo i alle fall den testen i høst, så det kan neppe være mye nå på mandag.
Missbumblebee Skrevet 2. april 2006 #16 Skrevet 2. april 2006 Altså, det koster et sted mellom 500 og 800 stort sett. Dersom du tar den på NAF og de ikke finner noenting, så slipper du å vise den en gang til. Hvis noe må fikses må du få et verksted til å gjøre det som står på mangel-lappen, og også sende inn papirene på at alt er fikset. Var jeg deg ville jeg nok helst satt bilen på et verksted som har godt rykte, det være seg merkeverksted eller et annet litt større verksted. Det er vel i din interresse at bilen er i tryggest mulig stand å kjøre i? Jeg hadde en av mine biler på EU godkjenning på et lite intimt og koselig sted, de fant en toerfeil, men oppdaget ikke TRE andre toerfeil som jeg fikk vite om etterpå. Småfeil kan godt dukke opp selv om man ikke merker dem/ser dem til daglig. Lykke til!
Malama Skrevet 2. april 2006 Forfatter #17 Skrevet 2. april 2006 Selvsagt ønsker jeg en trygg bil, men jeg aner kke hvilket verksted jeg kan stole på, jeg har aldri hatt bilen på verksted, og kjenner egentlig ingen i denne byen, og derfor ble det altså NAF, som vi føler at vi instinktivt stoler på. Som sagt var det ikke noe galt med bilen for t halvt år siden, og vi bruker den veldig lite, bortsett fra at vi kjørte på juleferie så er den bare på luftetur en eller to gang i måneden eller noe sånn. Men vi satser på at NAF finner ut om det er noe, så får vi det fikset. Selvsagt vil jeg ha en trygg bil, og derfor får jeg tatt kontrollen før påskeferien, så er det gjort.
Missbumblebee Skrevet 2. april 2006 #18 Skrevet 2. april 2006 Selvsagt ønsker jeg en trygg bil, men jeg aner kke hvilket verksted jeg kan stole på, jeg har aldri hatt bilen på verksted, og kjenner egentlig ingen i denne byen, og derfor ble det altså NAF, som vi føler at vi instinktivt stoler på. Som sagt var det ikke noe galt med bilen for t halvt år siden, og vi bruker den veldig lite, bortsett fra at vi kjørte på juleferie så er den bare på luftetur en eller to gang i måneden eller noe sånn. Men vi satser på at NAF finner ut om det er noe, så får vi det fikset. Selvsagt vil jeg ha en trygg bil, og derfor får jeg tatt kontrollen før påskeferien, så er det gjort. ← Det høres ut som en god plan det ja! Og dersom det er noe galt, så er det faktiks en hel mnd etter at du er pålagt å vise den du har på å reparere, så dvs i dette tilfelle si ut juni.
moka Skrevet 2. april 2006 #19 Skrevet 2. april 2006 NAF vil jeg ikke anbefale i det hele tatt. samboeren sitt verksted fikk inn en bil som hadde vært der og de fant mye mer feil enn NAF gjorde. de godkjente en bil som ikke burde vært godkjent. 3 opphengskuler som var ødelagte og de fant det ikke dette er bare et av tilfellene... har du dårlig råd så reis dit, får godkjent det meste.
Malama Skrevet 2. april 2006 Forfatter #20 Skrevet 2. april 2006 Hmm... det var jo helt motsatt av hva alle andre har skrevet jo.... Jeg trodde man kunne stole på NAF. Jeghar ikke så dårlig råd, det er langt viktigere at bilen er trygg, selvsagt. Men jeg valgte jo NAF på bakgrunn av at jeg forsto det som om det var det tryggeste, ikke det rimligste, til tross for at det medfører ekstraarbeide for meg (om noe er galt med den må jeg j levere den på verksted etterpå, altså blir det to dager med bilen til byen, levering før jobb og henting etterpå, før stengetid, noe som er stress. (Vi pleier ikke ta bilen til jobb ordinært sett, og pleier jobbe til etter at verksteder stenger...) Så jeg valgte IKKE NAF for å spare, men heller tvert imot, for å få det beste...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå