Lillesøster Skrevet 30. mars 2006 #1 Skrevet 30. mars 2006 Hei, nå vurderer vi kattedør her i huset. Vi har to katter som flyr ut og inn, og de er litt aktive på natten. Blir litt slitsomt i lengden. Derfor trenger jeg litt opplysninger og div. erfaringer bruker har gjort deg med dette. Kan du fortelle meg hvilken kattedør du har og hva som er positivt og negativt med den? Blir det kaldt på vinteren? Er dere plaget med at katten tar inn mus og fulger? osv.
-Fisken- Skrevet 31. mars 2006 #2 Skrevet 31. mars 2006 Vi hadde kattedør i det gamle huset, men har det ikke nå. vi ble lei av døde, halvdøde og levende mus, rotter og fugler som ble dratt med inn. Det kom også inn en ukjent katt en gang. Kattedøren vår var ikke av det beste slaget, det ble rimlig kaldt om vinteren.
Lillesøster Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2006 Hmm, mye negativt her. Ok, da får vi gå en runde til på det her hjemme. Takk for svar. :icon_smile:
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #4 Skrevet 31. mars 2006 Vi hadde kattedør mellom kjeller og hovedetg der vi bodde tidligere. Kattene hadde mat og sandkasser i kjelleren, og gikk opp og ned som de ville. Det var kaldt i kjelleren, men katteluka ga ikke fra seg trekk eller kulde. Jeg ville ikke hatt kattedør i ytterdøra, nettopp pga av at kattene gjerne vil vise frem byttet sitt. Og det betyr "ekle ting" i stua..
lillesky Skrevet 31. mars 2006 #5 Skrevet 31. mars 2006 Vi har katteluke i verandadøra (rett inn til stua), og jeg kommer alltid til å ha det! Vi har ikke opplevd at det blir kaldere, men jeg tror det lønner seg å kjøpe ei med god kvalitet. Det er en "stoff"-kant rundt luka (som isolerer), men den har en tendens til å fryse om vinteren, slik at den blir ødelagt og må limes. Jeg husker ikke hvilken type det er, men vi har hatt vår i flere år, og bikkja bruker den også (og han er litt brå og lukene er vel egentlig ikke beregnet for hunder...). Den ene katten har i perioder tatt inn både mus og fugl, men det er sjelden. Det er ikke så mange katter her vi bor, så vi har ikke hatt problemer med ubudne gjester. Men vi kjenner noen som hadde halsbånd på kattene, slik at kun deres katter kom inn. Men etterhvert tok de av halsbåndene, og kattene går ut og inn som de vil, men det kommer ingen ubudne katter inn (selv om det bor mange katter i nærheten). Så fra meg!
Gjest gjesta Skrevet 31. mars 2006 #6 Skrevet 31. mars 2006 fra meg også. Vi har kattehalsbånd med magnet på, slik at kun vår pus slipper inn. Har hatt katteluke i et halvt års tid og er veldig fornøyd.
Amity Skrevet 4. april 2006 #8 Skrevet 4. april 2006 Jepp, kattedør gjør livet så mye enklere, både for oss og kattene. Vi har ikke kattedo inne, da pusene bare kan ta turen ut når de må, og det er ingen remjing og "henting" av oss midt på natten for å slippes ut. Om kvelden flyr de inn og ut hele tiden, og det hender selvsagt at det ligger døde mus på kjøkkengulvet, men det er ikke så ofte at det er plagsomt. Det føles godt å vite at kattene kan løpe inn og ut som de vil selv om vi er borte en hel dag.
Lillesøster Skrevet 4. april 2006 Forfatter #9 Skrevet 4. april 2006 Til dere som har kattedører. Blir det veldig kaldt på vinteren? Har du et bilde av den kattedøren du har kjøpt?
lillesky Skrevet 4. april 2006 #10 Skrevet 4. april 2006 Den vi har ligner veldig på denne: http://www.netthandelen.no/visProdukt.aspx?id=91379 Nei, det blir ikke kjøligere. Vi har vår i verandadøra, og den var enkel å montere.
Lillesøster Skrevet 4. april 2006 Forfatter #11 Skrevet 4. april 2006 Å takk skal du ha, den så fin ut.
Gjest Gjesta Skrevet 4. april 2006 #12 Skrevet 4. april 2006 Jeg hadde kattedør i ca. en uke før jeg ga opp og fjernet den igjen . Jeg mistet helt kontrollen med hva kattene dro meg seg inn, så jeg opplevde alt fra panikkslagne fugler som flaksa rundt i leiligheten til en skadet mus som faktisk fant veien opp i senga mi mens jeg sov . Så hos meg fungerte det heller dårlig. Men i teorien høres det jo veldig fint ut. Kattene kan gå ut og inn som de vil, og du slipper å stå ved døra mens katten vurderer for og imot en tur ut. Noe som kan ta sin tid, spesielt om det er dårlig vær
lillesky Skrevet 4. april 2006 #13 Skrevet 4. april 2006 Hos oss fungerer det som sagt perfekt. Enda vi bor midt i skogen med masse ekle spissmus og søte fugler. Den største katten har aldri tatt med seg dyr inn. Mens lillepus gjør det en sjelden gang. Men da roper jeg "nei!", og hun springer ut med den. Nå på vinteren, hvis det er MYE snø, er de ikke så veldig glad i å gå ut. Da kaster jeg de ut hoveddøra, så kan de springe rundt. Kjekt.
Gjest Varg-Menja Skrevet 5. april 2006 #14 Skrevet 5. april 2006 Jeg har veldig lyst på kattedør, siden det blir en del inn-og-ut med fire katter, men leier, så det blir nok ikke aktuelt. På sommeren pleier vi å ha ett vindu stående åpent hele døgnet, og da blir det noen døde dyr, men det er ikke noe stort problem. Iløpet av en hel sommer la de fra seg to mus inne, som vi ikke fant med en gang, vanligvis vil de jo skryte av fangsten og da har jeg ingen problemer med å rose katten og kaste byttet ut igjen. Fremmede katter er ikke noe problem, siden vi også har hund, og da tør ikke de å gå inn.
*Lene* Skrevet 11. april 2006 #15 Skrevet 11. april 2006 Jeg har katteluke inn i boddøren, og fra boden inn i huset. Slik at kattene mine alltid komer seg ut. Er ikke plaget med fremmede katter, da jeg har magnetluke. Funker veldig bra! Har hatt noen døde fugler inn i huset, men det hadde jeg også da jeg ikke hadde luke. De tar med seg "offerene" inn uansett! Anbefaler virkelig luke, som betyr frihet for kattene dine!
Fantasia Skrevet 12. april 2006 #16 Skrevet 12. april 2006 Jeg har innekatt, så katteluke har jeg heldigvis ikke behov for.
Gjest Katrineg Skrevet 17. november 2006 #17 Skrevet 17. november 2006 Hei Vurderer og få meg katt, og vil da i så tilfelle ha katteluke Et spm. er det vanskelig å få den installert? Tenker på at man må vel sage i døren osv..?? Setter stor pris på svar
Gjest Borghild Skrevet 18. november 2006 #18 Skrevet 18. november 2006 jeg har utstyrt katten min med nøkkel så den låser seg ut og inn som den vil. Veldig praktisk.
la Flaca Skrevet 18. november 2006 #19 Skrevet 18. november 2006 fra meg også. Vi har kattehalsbånd med magnet på, slik at kun vår pus slipper inn. Har hatt katteluke i et halvt års tid og er veldig fornøyd. ← Vi har også en sånn til kaninen. Fungerer kjempefint.
Gjest Sumiko Skrevet 18. november 2006 #20 Skrevet 18. november 2006 Hei, nå vurderer vi kattedør her i huset. Vi har to katter som flyr ut og inn, og de er litt aktive på natten. Blir litt slitsomt i lengden. Derfor trenger jeg litt opplysninger og div. erfaringer bruker har gjort deg med dette. Kan du fortelle meg hvilken kattedør du har og hva som er positivt og negativt med den? Blir det kaldt på vinteren? Er dere plaget med at katten tar inn mus og fulger? osv. ← Har Staywell. Og ja, her dras det inn både mus og fugler. Ja, det trekker fra den. Utover det, som er slik med de fleste katteluker, er jeg veldig fornøyd med den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå