Gå til innhold

Karaffel i krystall med bly

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har arvet en gammel karaffel i krystall. Karaffelen har 24% bly i seg. Har fått med meg at bly frigjøres i drikken hvis drikken lagres i karaffelen. Men er det trygt å helle f eks whisky i karaffelen på formiddagen og servere fra denne på kvelden? Blir jo da kanskje stående i karaffelen i 8-10 timer. Vil jo ikke forgifte gjestene😌

Anonymkode: e0445...8d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hell det i rett før de kommer. Ikke la det stå.

Anonymkode: 33713...5dc

Skrevet

Les på Mattilsynet hjemmeside. Der står det om dette.

Anonymkode: f0eeb...af9

• Nyttig 1
Skrevet

Da hadde jeg servert fra originalflasken.

Blyholdig karaffel og gjester passer ikke sammen.

Anonymkode: 32f84...ac8

Skrevet

Alt krystall inneholder bly. Det er nettopp det som er krystall, og som gjør krystallet tungt og blankt. Uten bly i glasset er det bare glass, eller eventuelt falskt krystall.

Jeg tror ikke det er noen som helst fare for blyforgiftning ved tilfeldig bruk av en krystallkaraffel eller et krystallklass. Skal det utgjøre noen fare, må drikken være i karaffelen lang tid, typisk uker og måneder, eller de samme personene må bruke det mye, f.eks. ved daglig å drikke fra krystallglass. 

Anonymkode: dcd91...cc2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Les på Mattilsynet hjemmeside. Der står det om dette.

Anonymkode: f0eeb...af9

Har lest. Der står det jo bare en anbefaling om å ikke bruke det. Men håpet på at noen her inne kunne si noe om hvor lang tid det tar før blyet frigjøres. Frigjøres det med det samme eller tar det noen timer før frigjøringen starter?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hell det i rett før de kommer. Ikke la det stå.

Anonymkode: 33713...5dc

Ja, ikke sant… 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt krystall inneholder bly. Det er nettopp det som er krystall, og som gjør krystallet tungt og blankt. Uten bly i glasset er det bare glass, eller eventuelt falskt krystall.

Jeg tror ikke det er noen som helst fare for blyforgiftning ved tilfeldig bruk av en krystallkaraffel eller et krystallklass. Skal det utgjøre noen fare, må drikken være i karaffelen lang tid, typisk uker og måneder, eller de samme personene må bruke det mye, f.eks. ved daglig å drikke fra krystallglass. 

Anonymkode: dcd91...cc2

Ja, men hvor er kilden som sier dette om uker og måneder? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...