AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:14 #2 Skrevet onsdag kl. 16:14 Jeg elsker å lage eggmuffins med litt blåmuggost. Eller en suffle, om du skal lage en ekstra god helge-lunsj. Det er veldig godt i pasta eller risotto. På pizza med pære, og mulig litt serrano. Det er veldig godt i salater, gjerne sammen med grønn salat og valnøtter, eller rødbetesalat. Anonymkode: 18c0a...146 1 1
Grønnsaksvaffel Skrevet onsdag kl. 19:32 #3 Skrevet onsdag kl. 19:32 Jeg har laget pai med blåmuggost. https://www.tine.no/oppskrifter/sok/Blåmuggost/oppskrifter
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:26 #4 Skrevet onsdag kl. 20:26 I pastasaus, på pizza, i saus, dressing (til brød, chips osv), på pepperkaker, litt "drysset" over supper (f.eks blomkålsuppe med spekeskinke). Fryse rester? Anonymkode: 1b636...5e2 1 1
Butter Skrevet onsdag kl. 20:43 #5 Skrevet onsdag kl. 20:43 I en kremet pastasaus med f.eks. sopp og spekeskinke, i fløtesaus til kylling, på pizza, særlig hvit pizza, på burger, i fylte horn. Som snack, veldig god å fylle i dadler. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:54 #7 Skrevet onsdag kl. 20:54 Spør ChatGPT, Microsoft Copilot eller en annen KI. Kanskje får du noen gode forslag. Anonymkode: 91498...80c
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:33 #8 Skrevet onsdag kl. 21:33 Noe som ikke er nevnt over: på burger og biff. Når burgeren eller biffen er nesten ferdigstekt legger man på blåmuggost og lar den smelte ned litt, legg gjerne er lokk over. Veldig godt! Anonymkode: e879c...211 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:02 #9 Skrevet torsdag kl. 05:02 Hvorfor kjøper du en stor ost om du ikke har planer om hva du skal bruke den til? Om du planlegger innkjøpene dine vil det være bra både for lommeboka og miljøet. Anonymkode: 02375...35c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:54 #10 Skrevet torsdag kl. 05:54 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvorfor kjøper du en stor ost om du ikke har planer om hva du skal bruke den til? Om du planlegger innkjøpene dine vil det være bra både for lommeboka og miljøet. Anonymkode: 02375...35c Hun planlegger jo nå. Hun utforsker, lærer noe nytt, finner mulig nye favoritter. Jeg kjøper alt fra spennende krydder og ingredienser på tur. Til ting jeg kommer over på handletur. Og så tar jeg runden med chaptGPT for å finne ulike tilberedningsmetoder. Nå sist en svinekam som var på tilbud - nå skal den bli til pålegg og lunsjkjøtt, en variant jeg aldri har laget før. Anonymkode: 18c0a...146 3 1 1
Tomas77 Skrevet torsdag kl. 06:01 #11 Skrevet torsdag kl. 06:01 Burger, pizza, pastasauser. Nær sagt alt i kombinasjon med bacon. Pai som andre nevner, saus til biff og grillet kjøtt generelt. Salatdressing, dipp til paprikastenger. Gorgonzola kan nesten brukes til alt.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:03 #12 Skrevet torsdag kl. 06:03 Skjønner ikke greia med å spørre en språkmodell om oppskrifter. Jeg googler når jeg har en råvare å bruke opp til nye ting, og så tenker jeg selv. Har funket fint til nå. Til TS: Det enkleste med blåmuggost er å smelte i H-melk til du synes det smaker bra. Da har du ypperlig pastasaus til feks ferske gnocchi. Retten kan utvides med feks litt bladspinat (enklest å surre for seg i en egen panne og så blandes inn i sausen med pastaen), og feks noen ristede valnøtter på toppen. Sausen kan jevnes med litt maisenna utrørt i kaldt vann om du synes den blir for tynn. Jeg synes også blåmuggost er godt sammen med sopp (som portobello), feks som pizzatopping sammen med rødløk og frisk timian. Anonymkode: 1bfbe...acc 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:05 #13 Skrevet torsdag kl. 06:05 PS: Et tips er forresten den moderne amerikanske klassikeren wedge salad, av isbergsalat. Jeg pleide før å lage det hvis jeg hadde både isberg og blåmuggost å bruke opp: https://www.seriouseats.com/wedge-salad-iceberg-blue-cheese-bacon-recipe Anonymkode: 1bfbe...acc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:45 #14 Skrevet torsdag kl. 08:45 Til pasta/gnocchi-saus, pizza (saus eller topping), dressinger/dipper, i pai/terter, i supper, på biff eller hamburger (hamburgerdressing med blåmugg er nydelig). Anonymkode: 254f5...27f
Sb88 Skrevet torsdag kl. 14:28 #15 Skrevet torsdag kl. 14:28 (endret) Du kan fryse den å bruke den i matretter senere, den Blir ikke like god uten varmebehadling når den har våre fryst Endret torsdag kl. 14:29 av Sb88 1
Brunhilde Skrevet torsdag kl. 15:12 #16 Skrevet torsdag kl. 15:12 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor kjøper du en stor ost om du ikke har planer om hva du skal bruke den til? Om du planlegger innkjøpene dine vil det være bra både for lommeboka og miljøet. Anonymkode: 02375...35c Det kan ha vært en gave, vet du. 😉 Jeg elsker blåmuggost på pepperkaker og syns ellers du, ts, har fått mange gode tips i tråden.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:52 #17 Skrevet torsdag kl. 21:52 AnonymBruker skrev (15 timer siden): PS: Et tips er forresten den moderne amerikanske klassikeren wedge salad, av isbergsalat. Jeg pleide før å lage det hvis jeg hadde både isberg og blåmuggost å bruke opp: https://www.seriouseats.com/wedge-salad-iceberg-blue-cheese-bacon-recipe Anonymkode: 1bfbe...acc Å, denne hadde jeg helt glemt, det er godt! 😃 En annen amerikansk klassiker: Buffalo Wings (krydrede kyllingvinger med blåmuggostdip og stangselleri). Tilfeldig oppskrift: https://www.recipetineats.com/truly-crispy-oven-baked-buffalo-wings-my-wings-cookbook/#jump-watch Man dypper kyllingvingene og stangselleri i herlig blåmuggdip. 😃 Anonymkode: e879c...211
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå