AnonymBruker Skrevet 29. oktober #1 Skrevet 29. oktober Jeg er 41 år. Har tørr hud og små fine linjer. Bør man dra til hudpleier el.l for å få hjelp til å finne riktig, eller kan man bare bestille? Hvor mange produkter trenger man, og hva slags? Har forstått det ikke er kun retinolkrem. Anonymkode: 84edd...b02
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #2 Skrevet 29. oktober Den beste retinolen får man innvortes. Spis mat med retinol. Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter. Og den aller beste kilden er innmat som lever. Anonymkode: 63602...3ce
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #3 Skrevet 29. oktober Begyn med svak retinol en gang i uken, øk for hver uke. Husk rikelig med fuktighetskrem. For du kan skade huden mer enn den leges. Jeg begynte med The ordinary retinol i 6 måneder, så retinal 0.05 og nå retinal på 2.0. Man må ha tålmodighet og bruke god tid. Ellers kan man ødelegge huden. Anonymkode: 932fa...37a 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #4 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Begyn med svak retinol en gang i uken, øk for hver uke. Husk rikelig med fuktighetskrem. For du kan skade huden mer enn den leges. Jeg begynte med The ordinary retinol i 6 måneder, så retinal 0.05 og nå retinal på 2.0. Man må ha tålmodighet og bruke god tid. Ellers kan man ødelegge huden. Anonymkode: 932fa...37a Jeg bruker kun rens og fuktighetskrem fra La Roche posay og CeraVe nå. Bør jeg bytte til noe annet, eller bruke dette mens jeg bruker retinol? Anonymkode: 84edd...b02
Roci Skrevet 30. oktober #5 Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg bruker kun rens og fuktighetskrem fra La Roche posay og CeraVe nå. Bør jeg bytte til noe annet, eller bruke dette mens jeg bruker retinol? Anonymkode: 84edd...b02 Dette er helt fine produkter Vær obs på følgende når du starter med retinol: Begynn med en kveld i uka og øk gradvis til huden tåler retinol hver kveld. En konsentrasjon på 0,2-0,3 % er en fin styrke å begynne med. NB! Vær obs på at noen produkter som sier de inneholder retinol, inneholder andre og mindre effektive retinoider som f.eks. HPR/Granactive Retinoid Pro-retinol (som egentlig heter retinyl palmitate og er det svakeste og minst effektive retinoidet) Bio-retinol, som ikke er retinoider i det hele tatt, men plantebasert virkestoff som skal ha liknende effekt som retinol. Det eneste bio-retinolet som har vist effekt i kliniske studier, er Bakuchiol. Les på ingredienslisten og se at produktet ditt faktisk inneholder retinol som en av ingrediensene. Huden kan få økt behov for fukt når du starter med retinol, så hvis du opplever dette, kan du supplere fuktighetskremen din med et fuktserum, f.eks. Amino Acids + B5 fra The Ordinary. Dette er et utrolig godt fuktserum til en rimelig penge, og du får det hos de flest apotek og H&m, bl.a. Retinol skal legges på tørr og helt ren hud, men du kan godt legge litt fuktighetskrem over retinolen når denne har trukket helt inn i huden. Vent gjerne en 15 minutters tid.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #6 Skrevet 30. oktober Roci skrev (2 timer siden): Dette er helt fine produkter Vær obs på følgende når du starter med retinol: Begynn med en kveld i uka og øk gradvis til huden tåler retinol hver kveld. En konsentrasjon på 0,2-0,3 % er en fin styrke å begynne med. NB! Vær obs på at noen produkter som sier de inneholder retinol, inneholder andre og mindre effektive retinoider som f.eks. HPR/Granactive Retinoid Pro-retinol (som egentlig heter retinyl palmitate og er det svakeste og minst effektive retinoidet) Bio-retinol, som ikke er retinoider i det hele tatt, men plantebasert virkestoff som skal ha liknende effekt som retinol. Det eneste bio-retinolet som har vist effekt i kliniske studier, er Bakuchiol. Les på ingredienslisten og se at produktet ditt faktisk inneholder retinol som en av ingrediensene. Huden kan få økt behov for fukt når du starter med retinol, så hvis du opplever dette, kan du supplere fuktighetskremen din med et fuktserum, f.eks. Amino Acids + B5 fra The Ordinary. Dette er et utrolig godt fuktserum til en rimelig penge, og du får det hos de flest apotek og H&m, bl.a. Retinol skal legges på tørr og helt ren hud, men du kan godt legge litt fuktighetskrem over retinolen når denne har trukket helt inn i huden. Vent gjerne en 15 minutters tid. Takk for grundig svar. Har noen spørsmål til jeg håper du kan svare på.😊 Jeg tror jeg har sensitiv hud. Har iallefall hatt perioral dermatitt rundt munn og nese i flere perioder, men siste er nå flere år siden. Har lest at Zo skin, som jeg trodde var best, ikke skal brukes av de med sensitiv hud bl.a fordi den inneholder alkohol. Har du forslag til noen merker jeg bør prøve? Jeg trodde ikke produkter som ble solgt på h&m var bra. Men har samtidig hørt bra ting om The ordinary. Skal dette fuktserumet brukes alene, eller under fuktighetskrem? Kan de med sensitiv hud bruke dette? Anonymkode: 84edd...b02
Roci Skrevet 30. oktober #7 Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for grundig svar. Har noen spørsmål til jeg håper du kan svare på.😊 Jeg tror jeg har sensitiv hud. Har iallefall hatt perioral dermatitt rundt munn og nese i flere perioder, men siste er nå flere år siden. Har lest at Zo skin, som jeg trodde var best, ikke skal brukes av de med sensitiv hud bl.a fordi den inneholder alkohol. Har du forslag til noen merker jeg bør prøve? Jeg trodde ikke produkter som ble solgt på h&m var bra. Men har samtidig hørt bra ting om The ordinary. Skal dette fuktserumet brukes alene, eller under fuktighetskrem? Kan de med sensitiv hud bruke dette? Anonymkode: 84edd...b02 Hvis du har hatt perioral dermatitt og ellers har sensitiv hud, er det lurt å unngå produkter som inneholder alkohol, parfyme og eteriske oljer. Noen kan også reagere på andre aktive ingredienser som f.eks. noen former for C-vitamin og eksfolierende syrer. Jeg vet at ZO Skin gjerne framheves som gullstandarden innenfor såkalt "medic grade skincare", men dette er produkter med høye konsentrasjoner av aktive virkestoffer, og ikke spesielt velegnet til sensitiv hud. Heldigvis finnes det mange gode retinol- og retinalprodukter i ulike formuleringer og prisklasser, så de fleste kan finne noe som passer både hudtype og budsjett. Det er forøvrig ikke først og fremst utsalgsstedet som avgjør hvor bra et produkt er, men formuleringen, altså sammensetningen av ingredienser i produktet. Jeg bruker selv flere produkter fra The Ordinary, og er veldig fornøyd med disse. En av årsakene til at TO er så populært, er at merket tilbyr velformulerte produkter med virkestoffer som tidligere kostet mye mer, og dermed gjorde hudpleie med veldokumenterte ingredienser tilgjengelig for alle. Selv liker jeg også godt at produktene fra TO ikke inneholder alkohol og parfyme. Noen produkter med 0,3% retinol som er gode ingrediensmessig sett er f.eks. COSRX The Retinol 0.3% Cream (finnes også i 0.1% styrke) No7 Pure Retinol 0,3 % Night Concentrate Paula's Choice Clinical 0. 3% Retinol + 2% Bakuchiol Treatment iS Clinical Retinol+ Emulsion 0. 3 (inneholder litt parfyme). Du kan også vurdere Medik8 Crystal Retinal 1. Retinal (retinaldehyd) er ca. 10 ganger mer effektivt enn retinol, og skal også være mindre irriterende for huden. 0,01% retinaldehyd tilsvarer ca. 0,3% retinol i effekt. Medik8 Crystal Retinal finnes i styrkene 1, 3, 6 10 og 20, slik at du øker konsentrasjonen etterhvert som huden venner seg til virkestoffet. Når det gjelder fuktserumet, er det ment å brukes sammen med fuktighetskrem for å gi ekstra fukt til huden. Det inneholder verken alkohol, parfyme eller eteriske oljer, så med mindre du ikke tåler panthenol (vitamin B5), så passer serumet godt også til sensitiv hud. Håper dette var til hjelp
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #8 Skrevet 30. oktober Roci skrev (10 minutter siden): Hvis du har hatt perioral dermatitt og ellers har sensitiv hud, er det lurt å unngå produkter som inneholder alkohol, parfyme og eteriske oljer. Noen kan også reagere på andre aktive ingredienser som f.eks. noen former for C-vitamin og eksfolierende syrer. Jeg vet at ZO Skin gjerne framheves som gullstandarden innenfor såkalt "medic grade skincare", men dette er produkter med høye konsentrasjoner av aktive virkestoffer, og ikke spesielt velegnet til sensitiv hud. Heldigvis finnes det mange gode retinol- og retinalprodukter i ulike formuleringer og prisklasser, så de fleste kan finne noe som passer både hudtype og budsjett. Det er forøvrig ikke først og fremst utsalgsstedet som avgjør hvor bra et produkt er, men formuleringen, altså sammensetningen av ingredienser i produktet. Jeg bruker selv flere produkter fra The Ordinary, og er veldig fornøyd med disse. En av årsakene til at TO er så populært, er at merket tilbyr velformulerte produkter med virkestoffer som tidligere kostet mye mer, og dermed gjorde hudpleie med veldokumenterte ingredienser tilgjengelig for alle. Selv liker jeg også godt at produktene fra TO ikke inneholder alkohol og parfyme. Noen produkter med 0,3% retinol som er gode ingrediensmessig sett er f.eks. COSRX The Retinol 0.3% Cream (finnes også i 0.1% styrke) No7 Pure Retinol 0,3 % Night Concentrate Paula's Choice Clinical 0. 3% Retinol + 2% Bakuchiol Treatment iS Clinical Retinol+ Emulsion 0. 3 (inneholder litt parfyme). Du kan også vurdere Medik8 Crystal Retinal 1. Retinal (retinaldehyd) er ca. 10 ganger mer effektivt enn retinol, og skal også være mindre irriterende for huden. 0,01% retinaldehyd tilsvarer ca. 0,3% retinol i effekt. Medik8 Crystal Retinal finnes i styrkene 1, 3, 6 10 og 20, slik at du øker konsentrasjonen etterhvert som huden venner seg til virkestoffet. Når det gjelder fuktserumet, er det ment å brukes sammen med fuktighetskrem for å gi ekstra fukt til huden. Det inneholder verken alkohol, parfyme eller eteriske oljer, så med mindre du ikke tåler panthenol (vitamin B5), så passer serumet godt også til sensitiv hud. Håper dette var til hjelp Takk for svar. Et siste spørsmål. Hadde tenkt å kjøpe CeraVe resurfacing retinol serum, både siden det har fått bra omtaler, og at jeg trodde de produktene var milde. Men ser den inneholder cetearyl alkohol bl.a. Vet du om dette produktet er bra for meg som har hatt perioral dermatitt? Anonymkode: 84edd...b02
Roci Skrevet 30. oktober #9 Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Takk for svar. Et siste spørsmål. Hadde tenkt å kjøpe CeraVe resurfacing retinol serum, både siden det har fått bra omtaler, og at jeg trodde de produktene var milde. Men ser den inneholder cetearyl alkohol bl.a. Vet du om dette produktet er bra for meg som har hatt perioral dermatitt? Anonymkode: 84edd...b02 Ja, det er et bra produkt, skulle selvsagt hatt det med på lista🙂 Cetaryl Alcohol er et såkalt fettalkohol som faktisk beskytter og smører huden, så det er ikke noe å være red for. Det du skal unngå er ingredienser som Alcohol Denat, SD Alcohol eller bare Alcohol, som kan virke irriterende og uttørkende på huden. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå