AnonymBruker Skrevet 29. oktober #1 Skrevet 29. oktober Noen som har knekt den før? Fikk en knekk i storetåen, men det var ikke så gale. Bare litt frustrert siden jeg hadde planer om masse tur fremover. Etter jeg knakk den så gikk jeg i flere timer etterpå noe som sikkert forsinker prosessen litt? uansett nå er det omtrent 4 dager siden, og foten er fortsatt hoven. lilla/rød med tåen og grønn rundt tærene og litt oppover foten. Når kunne jeg forventet å gå igjen? Eller at hevelsen kuler an. Liker minst at det føles som at alt blodet strømmer ned i foten når jeg står noe som får den til å føles super tung og ekkel. Anonymkode: 90f5b...855
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #2 Skrevet 29. oktober Dette bør du snakke med en lege om. God bedring! Anonymkode: e9e96...32c 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #4 Skrevet 29. oktober Min erfaring er at det tar laaang tid, fordi tær ikke gipses. Verst er det første 2–3 ukene, men småplager kan sitte i flere måneder. Anonymkode: 11114...ec5 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #5 Skrevet 29. oktober Takk for svar. Hvordan var det med at foten føtes tung ut? Anonymkode: 90f5b...855
enkefru Skrevet 29. oktober #6 Skrevet 29. oktober (endret) Brakk min på barbeint-trening (taekwondo) og ble gipset dagen etter. Stortåen hovnet voldsomt opp og var misfarget. De tok bilder og det var langsgående brudd, så det måtte gipses så det ikke grodde i feilstilling, gipset nesten hele foten. Gikk med gips i noen uker (husker ikke hvor lenge), men hadde vondt/var øm i tåen leeeenge etterpå. Endret 29. oktober av enkefru
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #7 Skrevet 29. oktober Om de ikke kan gipse tær så kan de iallfall tape de så de holdes rett. Du bør uansett kontakte lege for å se at det er et rent brudd og ikke noe som må fikses eller sener som er skadet. Ang det at den føles tung så er det vanlig ved brudd som ikke er gipset. Dette forsvinner idet stedet for rett støtte. Anonymkode: 8132a...c7d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #8 Skrevet 29. oktober Siden det er store-tåa, ville jeg absolutt kontaktet lege, hvis du ikke allerede har gjort det? Brudd i store-tåa er vel noe som ofte gipses, da det er viktig at den gror riktig for å opprettholde god funksjon senere. Anonymkode: 487cf...679 1
C8H10N4O2 Skrevet 29. oktober #9 Skrevet 29. oktober Ikke stortåa, men den ved siden av lilletåa. Jeg hadde smerter og vanskeligheter med å tråkke ned foten i i alle fall seks uker etterpå 🥴
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #10 Skrevet 29. oktober Det kan ta fra 3-6 uker før et bein gror. Ville kontaktet lege hvis det føles rart. Er du helt sikker på at den er knekt? Den kan være feilstilt og, få det sjekka. Anonymkode: 30e21...70f
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #11 Skrevet 29. oktober Da jeg knakk lilletåa tok det meg to uker før jeg klarte å gå normalt, og to måneder før jeg klarte å ha på sko igjen… Anonymkode: 613cb...52c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #12 Skrevet 29. oktober Jeg var hos legen, og den var knekt ja. Fikk tape som jeg skal bruke til å tape den fast til andre tåen. vel, ut ifra svar virker det som at det ikke er vits å vente ihvertfall. Anonymkode: 90f5b...855
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #13 Skrevet 29. oktober Det varierer nok en god del ut i fra bruddet, men siden du skulle tape fast tåa og ikke trengte gips, så høres det ut som et ukomplisert brudd. Jeg gikk med gips og krykker i 6 uker. Før jeg gikk til legen, reiste jeg på togtur og tenkte at det var sikkert ikke brudd selv om det var vondt, og det gjorde det nok verre for min del. Tåa mi er fortsatt ikke så bevegelig som den var før det bruddet, nå mange år etter. Så lytt til det leger sier om hvordan du skal forholde deg til det, også hvis du tenker at tåa tåler litt mer, vil jeg i hvert fall si. Anonymkode: 50413...6b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå