Gjest gjest1 Skrevet 3. april 2006 #21 Del Skrevet 3. april 2006 Kort fortalt går approprierbarhet på hvem det er som sitter igjen med den økonomiske verdien som en ressurs skaper. Altså om det er bedriften/enheten selv, eller noen andre (f.eks. leverandører, ansatte, kunder osv) som får verdien. Er ressursen approprierbar så er det bedriften som sitter igjen med verdien. (med ressurs mener jeg her et hvert konkurransefortrinn en bedrift har i forhold til sine konkurrenter - f.eks. et sterkt merkevarenavn, teknologiske fortrinn, patenter osv.) Dette er sett ut fra et strategisk + økonomisk perspektiv,- mulig at begrepet har en annen betydning innen andre fagfelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #22 Del Skrevet 5. april 2006 Skjønte ikke SVIMA jeg Var utrolig dårlig forklart i boka (Roos) mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #23 Del Skrevet 5. april 2006 Noen som skjønner hva de mener med mobilisert da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2006 #24 Del Skrevet 5. april 2006 En ressurs er mobiliser hvis ressursen er utnyttet maksimalt og omsatt til økonomisk verdi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #25 Del Skrevet 5. april 2006 Ok :klø: Men kan man svare nei på flere ting? Dvs i boka mi står det et skjema hvor man skal oppfylle fem kriterium,: sjelden, viktig, ikke-imiterbar, mobilisert og appropriert. Man svarer altså ja eller nei på disse kriteriene. Men på det skjemaet svarer man enten ja på alle kriteriene, nei på ett av de, eller nei på alle. Betyr det at det for eksempel ikke går an å svare ja på bare: sjelden og ikke-imiterbar, og så nei resten? Ble litt rotete forklart dette men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2006 #26 Del Skrevet 5. april 2006 Du kan ha alle mulige kombinasjoner av antall ja og nei. En ja og fire nei, to ja og tre nei osv. Det er "summen" av disse som er avgjørende. Har du fått ja på alle 5 kriteriene så er ressursen et varig konkurransefortrinn, mens har du kombinasjon av både ja og nei er det et midlertidig konkurransefortrinn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2006 #27 Del Skrevet 5. april 2006 Hmm altså. Stort sett så har en jo kommet frem til ressursene en kjører gjennom en SVIMA på en eller annen måte. Vi gjorde det ved hjelp av KIKK. Så i de fleste tilfeller vil det være flere "ja" enn "nei", for ellers hadde det vært for innlysende at ressursen ikke var noe varig fortrinn, og dermed ikke noen vits i å kjøre gjennom en SVIMA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #28 Del Skrevet 5. april 2006 Ok, tror jeg skjønner hva du mener. Men jeg vet ikke hva KIKK er. Men boken min ramser opp en hel rekke utfall, f.eks. paritet (om det bare er nei på sjelden) og f.eks. potensielt (om det er brae ja på ikke-imiterbar). Men det er vel kanskje ikke så nøye hva jeg kaller utfallet, så lenge jeg kaller det et varig konkurransefortrinn om det er ja på alle... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #29 Del Skrevet 5. april 2006 Jeg skrev feil. Mente potensielt var bare nei på mobilisert, og resten ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2006 #30 Del Skrevet 5. april 2006 Bruker du boken til Jacobsen og Lien om Ekspansjon? Mener å huske at de også delte det inn på en slik måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2006 #31 Del Skrevet 5. april 2006 Det er fire områder en bedrift kan konsentrere seg om for å oppnå konkurransefortrinn ovenfor sine konkurrenter. Det er opptil bedriftens ledelse å velge hvilke område/områder en vil satse på. Dette er KIKK: Kostnadstruktur : Bedriften søker å optimalisere sin kostnadsstruktur ved ulike tiltak som kompetent/effektiv ledelse, forbedret logistikk ( redusere lager, innkjøpsrutiner osv), reduksjon av innkjøpspriser. Innovasjon : Være up-to-date med produksjonsutstyr og rutiner. Utdaterte maskiner og rutiner kan koste bedriften dyrt i forhold til konkurrentene. Kvalitet : Kvalitet på produkt og service i forhold til pris er en viktig suksess faktor. Her er det viktig å understreke at det er oppfattet kvalitet som er nøkkelordet. Kundeorientering : være oppmerksom på trender og moter og være opptatt av å kunne tilby kundene det de søker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #32 Del Skrevet 5. april 2006 Nei, har en som heter Strategi - en innføring. Får ta meg en tur på biblioteket å se etter den du har. Forhåpentligvis er den bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #33 Del Skrevet 5. april 2006 Okay, da vet jeg hva KIKK er. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #34 Del Skrevet 5. april 2006 Glemte å spørre om hva boken du har heter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2006 #35 Del Skrevet 5. april 2006 (endret) Vi bruker Hill&Jones - Strategic Management Theory, og der står hvertfall KIKK forklart. Men ikke SVIMA. Den fant jeg en noenlunde grei forklaring av i Jacobsen&Lien (boken heter Ekspansjon - strategi for forretningsutvikling) - men vet ikke om det står noe fornuftig i resten av boken. Tror ikke det er så veldig relevant i forhold til mitt fag siden boken tydeligvis legger vekt på ekspansjon - men kanskje den er grei for det? Holder du på med oppgave du også? Endret 5. april 2006 av Titta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #36 Del Skrevet 5. april 2006 Ja, holder på med oppgave jeg også Men jeg får sjekke ut den boka. Var supert med litt tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2006 #37 Del Skrevet 5. april 2006 Lykke til med oppgaven da! Min skal inn på fredag, og jeg er heldigvis nesten ferdig. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #38 Del Skrevet 5. april 2006 Jo,takk. Jeg er ikke nesten ferdig, så jeg blir nok sittende i hvertfall en dag og en natt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå