Gå til innhold

Approprierbar

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Holder på med en oppgave i strategisk ledelse, og i SVIMA-analysen dukker ordet approprierbar opp. Forklaringen i boken er ikke til å forstå, så det jeg lurer på om det er noen her som har en enkel og grei forklaring på begrepet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Fra fremmedordboka:

"appropriere -te; -ing tilegne seg (jordeiendom)

Etym.: lat.; av ad II og en avl. av proprius egen"

Approprierbar betyr kanskje at det man snakker om er mulig å tilegne seg, sette i verk e.l.? Tror ikke jeg har hørt eller lest det ordet brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en eiendom er approprierbar betyr at den kan overtas av f.eks Staten. Å "appropriere en eiendom" brukes hvis en veg skal bygges, og det står eiendommer der vegen skal gå. Disse overtas da av staten mot en kompensasjon.(Staten tilegner seg eiendommen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
"appropriere en eiendom"

Dette uttrykket har jeg aldri hørt - sikker på at du ikke mener ekspropiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Dette uttrykket har jeg aldri hørt - sikker på at du ikke mener ekspropiere?

Det er nok ekspropriere Kaffeavtalen tenker på ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Nå vet jeg ikke mer om appropriere enn det jeg skrev fra fremmedordboka, men i samme bok så betegnes ekspropriere som det å tvinge frem avståelse av eiendom mot erstatning etter skjønn.

På forklaringen om appropriere stod det ikke at det var tvungent. Kanskje Kaffeavtalen kommer innom tråden igjen og kan forklare oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jeg har sjekket litt mer. Jeg har både rett og feil, på samme måte som dere har det. Den forklaringen jeg kom meg i går er ikke helt korrekt. Det var nok å ekspropriere ja. Men å appropriere er noe av det samme.

Jeg har en følelse av at trådstarter driver med en strategioppgave? Hvis ikke dette er korrekt så beklager jeg.

Men i strategifaget så brukes mange analyser, og i den forbindelse brukes uttrykket approprierbar. I den sammenheng som jeg lærte dette ordet ble det brukt om verdier som en bedrift har tilegnet seg og beholder, og som er så spesielle for den bedriften at de kan brukes til å hevde seg ovenfor konkurrenter (Det var ordet tilegne som forvirret meg i gårkveld. Beklager) Har nå sjekket strategibøkene mine, før jeg svarte.

Håper dere fikk en forklaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Takk for svar Kaffeavtalen. Ja, det er en strategioppgave jeg holder på med ja. :)

Fant tilslutt en bok som ga en grei forklaring på begrepet, så har tilslutt funnet ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
fortell!

Enig - svar bør legges i trådene så sant det er mulig. Da kan andre som søker frem spørsmålet finne svar på en enkel måte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Titta, du sier du nå har funnet svaret: kanskej du kunne legge ut et svar her så du ikke forlater oss i all uvisshet? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har nettopp holdt på med en slik oppgave selv, og den beste forklaringen jeg fant var "antatt lønnsomhet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...