Gå til innhold

Noen som har opplevd sakte stigning hvor det har gått bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 15 dpo i dag og testene har ikke steget noe merkverdig siden 13 dpo.. noen som har opplevd det hvor det faktisk har gått bra?

IMG_1637.jpeg

Anonymkode: 1bf0f...458

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der sier fint lite om stigning. 

Anonymkode: 3ebf5...22f

• Liker 8
Skrevet

Om du vil se må du ta blodprøver 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det der sier fint lite om stigning. 

Nå spurte jeg om erfaringer da, og du har med andre ord ingen:)

Skrevet

Du kan ikke snakke om sakte stigning når du tester så tidlig. Du må vente og se

Anonymkode: 162da...07b

• Liker 3
Skrevet

Ser ut som fin stigning det der. Husk at strimler kan ha forskjell i mengde fargestoff, og urinen forskjellig konsentrasjon, så selv om man kan se generell trend kan man ikke egentlig sammenligne test mot test direkte. Ikke alle får like sterk strek som kontrollstreken heller. 

Når det er sagt, jeg har vært i IVF-gamet i mange år og sett uendelig mange tester over tid. Det der ser fint ut 😊 Kjenner flere som har hatt langt dårligere testtrender, samt dårlig stigning på blodprøver, som ble barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De der ser jo helt fine ut! 

Anonymkode: d3e12...a98

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mine tester ble aldri stort mer "positive" enn disse her. Er nå i tredje trimester. 

Men enig med mange over at tester er en dårlig måte å avgjøre stigning på. Hvis du vil vite faktisk stigning, så må du ta blodprøve. 

Endret av HeleneHS
Deilig -> dårlig!
Skrevet
HeleneHS skrev (39 minutter siden):

Mine tester ble aldri stort mer "positive" enn disse her. Er nå i tredje trimester. 

Men enig med mange over at tester er en deilig måte å avgjøre stigning på. Hvis du vil vite faktisk stigning, så må du ta blodprøve. 

Okei. Digital sier fortsatt 1-2, men jeg har jo en del symptomer… så prøver å berolige meg med det

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Okei. Digital sier fortsatt 1-2, men jeg har jo en del symptomer… så prøver å berolige meg med det

Du er jo fremdeles 1-2? Eller såvidt i overgangen. Dette ser helt fint ut 

Anonymkode: 96cfd...2ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå spurte jeg om erfaringer da, og du har med andre ord ingen:)

Joda, det har jeg. Men det har ingen betydning når du ikke har tatt blodprøver. 

Jeg har et barn fra et svangerskap med stigning de sa aldri kom til å gå bra. Og to spontanaborter der stigningen også var dårlig. 

Skrevet

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg og det har gått bra :)  Jeg var dødsnervøs over at streken ikke ble tydeligere, men så var alt i orden likevel.

En forklaring på variasjon kan være at mengde hCG i urin kan variere betydelig avhengig av kroppens hydreringsgrad. Ved høy væskeinntak blir urinen mer fortynnet og konsentrasjonen av hCG blir lavere i urin. Ved lavt væskeinntak (konsentrert urin), vil ha høyere innhold. Dette er en av årsakene til at serum-hCG er langt bedre :)  Den digitale testen var veldig unøyaktig for min del; den viste at jeg var 1-2 uker på vei selv om jeg var 2-3 og 3-4. hCG-nivåer varierer enormt fra kvinne til kvinne, så det er veldig normalt. Synes testene dine ser veldig lovende ut!

Skrevet

Du må ta blodprøver for å kunne si om det er faktisk stigning av hcg eller ikke. Så personen du anklagde for å ikke ha erfaring her, har rett. Jeg hadde selv negativ strimmel og positiv digital 12-14 dpo, og skulle jeg bare sett på strimler for å vurdere stigning av hcg hadde jeg blitt gal, for det fungerer ikke sånn. Bestill time hos legen du:) 

Anonymkode: 7582c...90f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Fargestoffene i tester har minket de siste tre årene, mest sannsynlig for å spare penger. Derfor virker det som at mange har sakte stigning. 

Men spør heller på babyverdenforumet, der tester de stigningen slik som dette konstant 

Anonymkode: 5c431...880

Skrevet

Hcg dobler seg hver 48t frem til 1200, etter det saktere. Strekene har utvikling. De kan ikke si noe om konkret stigning i hcg. Testene kan inneholde ulik mengde fargestoff, kan være forskjell i hvor utvannet urinen er etc. 

Min erfaring er å stoppe testing, fordi det drev meg til vanvidd å tolke noe som ikke er ment til å tolkes. Samt at jeg hadde mye sterkere tester på kvelden enn morningen. 

Anonymkode: 583c7...64d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 7.59):

Du må ta blodprøver for å kunne si om det er faktisk stigning av hcg eller ikke. Så personen du anklagde for å ikke ha erfaring her, har rett. Jeg hadde selv negativ strimmel og positiv digital 12-14 dpo, og skulle jeg bare sett på strimler for å vurdere stigning av hcg hadde jeg blitt gal, for det fungerer ikke sånn. Bestill time hos legen du:) 

...eller bare ta livet med ro og la det gå sin gang? Jeg syns det er veldig rart at fastlegene som er så overarbeidet tydeligvis tar i mot en hver som er nervøs for spontanabort (er vi ikke alle det?) for å ta blodprøver og bruke masse tid og ressurser på det. 

Anonymkode: cba66...5b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

...eller bare ta livet med ro og la det gå sin gang? Jeg syns det er veldig rart at fastlegene som er så overarbeidet tydeligvis tar i mot en hver som er nervøs for spontanabort (er vi ikke alle det?) for å ta blodprøver og bruke masse tid og ressurser på det. 

Nei, ikke alle er nervøs for SA, det er man ofte først etter å ha opplevd å miste en gang eller to. Også er det helt innafor å oppsøke lege når man er urolig eller bekymret! Det å rekvirere blodprøve tar ikke mange minutter, og vi betaler alle skatt for å betale for helsevesenet! En kvinne er kanskje gravid og redd for SA en håndfull ganger i livet, tenker at det er helt innafor å bruke de systemene vi har. Folk går til legen for alt mulig rart, noen ganger er det nødvendig, andre ganger kanskje ikke fullt så "nødvendig", men en fastlegens jobb er også å være en støttespiller når det gjelder helse. De gir råd når man er overvektig, hjelper med diabetes, vaksiner, høy blodtrykk og også kvinnehelse. Syns det er feil å alltid utpeke gravide som er bekymret som syndebukker!!! De som soler seg og så er bekymret for hudkreft får også legetimer, de som drikker alkohol eller spiser usunt får også legetimer, de som skader seg ved trening får også legetimer, det er ikke vits å krangle om hvem som har "mest rett" eller hvilke pasienter som er verdt mer - det vil ikke løse problemene i systemet uansett!

Anonymkode: 2d0a9...c9a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ikke alle er nervøs for SA, det er man ofte først etter å ha opplevd å miste en gang eller to. Også er det helt innafor å oppsøke lege når man er urolig eller bekymret! Det å rekvirere blodprøve tar ikke mange minutter, og vi betaler alle skatt for å betale for helsevesenet! En kvinne er kanskje gravid og redd for SA en håndfull ganger i livet, tenker at det er helt innafor å bruke de systemene vi har. Folk går til legen for alt mulig rart, noen ganger er det nødvendig, andre ganger kanskje ikke fullt så "nødvendig", men en fastlegens jobb er også å være en støttespiller når det gjelder helse. De gir råd når man er overvektig, hjelper med diabetes, vaksiner, høy blodtrykk og også kvinnehelse. Syns det er feil å alltid utpeke gravide som er bekymret som syndebukker!!! De som soler seg og så er bekymret for hudkreft får også legetimer, de som drikker alkohol eller spiser usunt får også legetimer, de som skader seg ved trening får også legetimer, det er ikke vits å krangle om hvem som har "mest rett" eller hvilke pasienter som er verdt mer - det vil ikke løse problemene i systemet uansett!

Anonymkode: 2d0a9...c9a

Signerer denne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det har sin funksjon - jeg gikk til legen i uke 6 fordi jeg hadde en liten blødning og ble nervøs (dette hadde ikke med teststrimler å gjøre, jeg testet én gang, fikk positiv og skjønte at jeg var gravid. Testene er binære og sier kun gravid/ikke gravid).

Dette er et ikke helt uvanlig tegn på flerlinger. Hun tok blodprøve, og den viste skyhøye nivåer av hcg. Jeg ble da henvist til tidlig ul på sykehuset, og de kunne bekrefte flerlingsvangerskap. Dette er viktig å få vite om på tidlig tidspunkt, da det er et risikosvangerskap, og også fordi det kun er tidlig i svangerskapet man kan fastsette type tvillinger/flerlinger med sikkerhet. Sistnevnte påvirker sterkt risikograden i svangerskapet og for fødselen, og hvordan svangerskapsoppfølgingen skal være. 

Man kan også i sjeldne tilfeller oppdage blæremorula og svulster ved å undersøke særlig høye hcg-nivåer.

Jeg synes derfor det bare er god og fornuftig helsehjelp, og ikke penger ut vinduet å sjekke hcg-nivåer hos gravide som føler at noe er galt. 

Anonymkode: 71e75...77c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fastlegene tar ikke imot hver og en i slike situasjoner. Svært mange legekontor sier nei til slike forespørsler. Men det betyr ikke at det skader å forespørre slikt dersom man har grunn til bekymring. Mange vil få nei til svar. 

Anonymkode: 583c7...64d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...