Gå til innhold

Motorvei over fartsgrense

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo vanlig å kjøre over fartsgrense på motorvei. Noen som har fått bot på motorvei før? Hører om de som ligger i 180 så skjønner de får, men de "vanlige" som ligger litt over.. 

Anonymkode: cae8b...a5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke opplevd det. I 90-sonen her er det kontroll med radar rett som det er. Men i 100- og 110-sonen går det vel mest i UP-patruljer som fanger opp vettløs kjøring, og folk som ikke får med seg f.eks. at hastigheten går ned et stykke fra 110-100, og fremdeles ligger i 120. Vet ikke hva som er "innslagspunktet" for når UP gidder å bruke tid på fartsovertredelser på motorveien, men selv ligger jeg helst 9-10 over, med cruisekontroll. Regner med at det ikke er noe de orker bruke tid på. De jakter vel på verre ting.

Selv kjører jeg mye på motorvei, og reagerer ikke på at folk ligger f.eks 20/25 over. Det som er ille, og farlig, på motorveien er føl som ikke holder avstand. DET burde være 1. pri for UP.

Anonymkode: e1add...6ef

• Liker 2
Skrevet

Mange har fått bot for høy fart på motorvei, noen er det og som er fratatt kjøretøyet.

Anonymkode: a6afd...942

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo vanlig å kjøre over fartsgrense på motorvei. Noen som har fått bot på motorvei før? Hører om de som ligger i 180 så skjønner de får, men de "vanlige" som ligger litt over.. 

jeg tror jeg lå litt over 80 på motorveien her en gang, tror ikke han brydde seg. var også ingen biler foran meg og ingen bak. eventuelt så klarte jeg å bremse ned i tide. men ble tatt for å kjøre 60 i 50-sonen og da måtte jeg stoppe og fikk bot. 

kan kanskje også være en ide å kjøre en veldig kjedelig og traust bil, grå bil uten glans i lakken. de er sikkert ikke så spennende å ta i forhold til Porsche og bmw o.l.. bare en fordom jeg har. hehe. 

Anonymkode: 1e61c...919

Skrevet

Det er misvisning på speedometere. Opptil flere prosent. Høyeste jeg har registrert er 7%. De fleste biler idag har fortsatt analoge speedometer, dvs de ikke er linket til satellitt slik eksempelvis det som Google Maps.

Du kan sjekke det ved å se på de hastighetsmålerne som finnes flere steder langsmed veiene. Jeg har ca 5%. Så kjører jeg i 105 km/t på speedometer så ligger jeg egentlig i 100 km/t.

• Liker 2
Skrevet
PITTY skrev (2 minutter siden):

Det er misvisning på speedometere. Opptil flere prosent. Høyeste jeg har registrert er 7%. De fleste biler idag har fortsatt analoge speedometer, dvs de ikke er linket til satellitt slik eksempelvis det som Google Maps.

Du kan sjekke det ved å se på de hastighetsmålerne som finnes flere steder langsmed veiene. Jeg har ca 5%. Så kjører jeg i 105 km/t på speedometer så ligger jeg egentlig i 100 km/t.

Har 9-10% på min, testet i ulik fart slik du foreslår og med telefon. Det irriterer meg når andre holder presis 80 på speedometeret i 80-sone, for i realiteten triller vi da bare bortover i rett over 70. Og når folk bremser ned til 50 foran fartskamera i 60-sone. Disse bruker fort noen minutter på å akselerere opp igjen også. 

Anonymkode: 03d90...a26

Skrevet

Føler å kjøre 10 over fartsgrensen er innafor. Har sett folk som har blitt stoppet i tunnel før i 100 sone. Tipper han kjørte i typ 120-130

Anonymkode: 62af0...60f

Skrevet

Bruk GPS på mobilen til å finne ut feilvisning på speedometeret ditt. Legg på 3 km/t som politiet alltid trekker fra. Deretter kan du finne ut hvor eventyrlysten du er akkurat den dagen.

I Tyskland har jeg ofte satt på cruise control i 200+ km/t. Det går som oftest bare på nattestid med lite trafikk. Men det er nesten litt magisk når man kommer frem usannsynlig raskt.

Noe av magien forsvinner ved ladesøylen eller bensinpumpen når vinninga går litt opp i spinninga. 

Skrevet

Føler å kjøre 10 over fartsgrensen er innafor. Har sett folk som har blitt stoppet i tunnel før i 100 sone. Tipper han kjørte i typ 120-130

Anonymkode: 62af0...60f

Du må tenke % her, ikke km/t. Holder du 40 i en 30 sone er det kjørt..

Skrevet
PITTY skrev (1 time siden):

Det er heldigvis lite 30- og 40-soner på motorveiene våre, som er temaet for denne tråden...

Men generelt har du jo rett: Selv kjører jeg som en prest i 30- og 40 soner ellers. Da skal det fryktelig lite før du får en (dyr) smekk.

Anonymkode: e1add...6ef

• Liker 2
Skrevet

Selv kjører jeg som en prest i 30- og 40 soner ellers.

Hvis du også er kledd slik, legg ut en selfie på den er du snill..

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har sett politet ta på motorvei ja. Det ble kjørt som en idiot da. De ser nok mer på kjøremønster enn hastighet på motorveien. 

Anonymkode: 08bc9...814

• Liker 1
Skrevet

Kjørt E6 Jessheim-Hamar-Jessheim nesten daglig i årevis, 130km/t, aldri blitt stoppet eller fått bot.

Anonymkode: 19fa2...84c

• Liker 3
Skrevet

Du risikerer forelegg eller bot om du kjører for fort, også på motorvei. For fort er for fort uansett vei. Har hørt om folk som lå i ei tett rekke hvor hele rekka kjørte litt for fort, og UP tok inn så mange biler i rekka de klarte, men de fleste slapp unna,

Sjansen for å bli tatt om du kjører bare litt for fort på en motorvei er nok allikevel liten. UP er mer opptatt av de som skiller seg ut ved å holde betydelig større fart enn resten, for det er mange nok av de. UP er også ute etter de som kjører for fort på motorvei med tilhenger. Med tilhenger er jo fartsgrensa maks 80 også på motorvei og da ryker lappen om du kjører i 120.

Det jeg stusser på er folk som ikke respekterer fartsgrenser forbi veiarbeid. Folk kan kjøre i 80 og 100 selv om det er skiltet ned til 50. Jeg kjente enn trafikkdirigent som jobbet et slikt sted og som ble drept på jobb av en slik travel bilfører. 

Anonymkode: b5d1b...07c

• Nyttig 2
Skrevet
catman skrev (På 29.10.2025 den 12.20):

Bruk GPS på mobilen til å finne ut feilvisning på speedometeret ditt. Legg på 3 km/t som politiet alltid trekker fra. Deretter kan du finne ut hvor eventyrlysten du er akkurat den dagen.

I Tyskland har jeg ofte satt på cruise control i 200+ km/t. Det går som oftest bare på nattestid med lite trafikk. Men det er nesten litt magisk når man kommer frem usannsynlig raskt.

Noe av magien forsvinner ved ladesøylen eller bensinpumpen når vinninga går litt opp i spinninga. 

200 i Tyskland er fint ja. Men noen ganger funderer man på hva som skjer hvis et rådyr suser gjennom frontruta i 200 natterstid...

Anonymkode: d6b7c...f0e

Skrevet

200 i Tyskland er fint ja. Men noen ganger funderer man på hva som skjer hvis et rådyr suser gjennom frontruta i 200 natterstid...

Anonymkode: d6b7c...f0e

Det er ikke så mye å fundere på. Best å la være.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 29.10.2025 den 18.20):

Det jeg stusser på er folk som ikke respekterer fartsgrenser forbi veiarbeid. Folk kan kjøre i 80 og 100 selv om det er skiltet ned til 50. Jeg kjente enn trafikkdirigent som jobbet et slikt sted og som ble drept på jobb av en slik travel bilfører. 

Anonymkode: b5d1b...07c

Jeg gjetter på at dette skyldes alle de stedene hvor det er skiltet ned, uten at folk faktisk jobber. En form for "ulv, ulv", om du forstår.

Jeg ser det an personlig. Om det er folk på jobb der, som alltid er veldig synlig pga blinkende lys, reflekser og det som er, så setter jeg ned farten. Om det helt åpenbart ikke er noen på jobb, så setter jeg ikke ned farta. 

Da jeg hadde en Audi A6 C7 med 3.0 V6 TDI og ofte kjørte langt på tom E6, så lå jeg ofte i på 140-tallet i 110-sona når føret tillatte det. Den bilen lå så tungt på veien at det var helt uproblematisk i den farten. Merket godt at den bilen var laget for autobahnen. Med elbil der rekkevidden er et moment som skal tenkes på, og jeg nå er forelder, så ligger jeg stort sett bare fem over med ACC på, siden det er litt flere som påvirkes av at jeg dør eller blir alvorlig skadet.

Endret av DesmondMiles
  • Liker 1
Skrevet

20 over på motorvei har jeg aldri blitt stoppet. 30 over har jeg blitt stoppet et par ganger.

Kjører ca 35000km pr.år. 90% på motorvei, og sikkert 90% av denne tiden er 20 over fartsgrense.

Forbi uniformert bil sakker jeg litt av. Kjører forbi de i ca 10-15 over fartsgrense.

Skrevet
PITTY skrev (På 29.10.2025 den 13.50):

Ikke noe poeng å tenke %. Fartsgrensene med bøtesatser er ikke lagt opp denne måten. 

Skrevet
omnitron skrev (2 timer siden):

Ikke noe poeng å tenke %. Fartsgrensene med bøtesatser er ikke lagt opp denne måten. 

Politiet måler overskridelsen i km/t, det tror jeg de fleste er klar over, 

Jeg snakker om å finne ut av ditt speedometer sin misvisning. To forskjellige ting.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...