AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #21 Skrevet 29. oktober 2025 Barnet ditt er helt normalt. Men du som voksen må slappe av litt med dette kroppsfokuset ditt. Anonymkode: 215ac...1ca 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #22 Skrevet 29. oktober 2025 En skal trå litt varsomt når det gjelder vekt til barn. Hun er jo høy og man må se helheten ikke bare vekta. Virker som du vil ha henne tynn ubegripelig. Er selv "offer" for en mor som alltid var opphengt i vekt. Var ei stor jente som tenåring 12-13 år. Min mor kritiserte meg hele tiden hva jeg spiste og den gang var det ikke mye. På min tid var det ikke vanlig med sjokolade og mye av det man får i dag. Jeg fikk 1 brødskive til frokost, 1 brødskive på skolen og hjemmelaga middag. Min mor var veldig flink og skryte av andre sine slanke døtre. Jeg fikk bulimi som 13 åring og langt til 30 årene. Så lenge datteren din virker frisk så forstår jeg ikke hva du holder på med. Det er ingen mal for hvordan man ser ut dessuten er hun tenåring og kroppen er i stadig endring, noe går seg faktisk til etterhvert. Anonymkode: 04be0...a22 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #23 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Spørsmålene dine virker ikke helt normale. Ikke skrivemåten din heller. Anonymkode: 35fe4...d86 Hva mener du med dette? Anonymkode: f3375...f25
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #24 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når du ser henne ved siden av sine jevnaldrende, er hun bare "litt stor" ? De fleste jenter i den alderen byttelåner gjerne klær hos hverandre, vil hun kunne byttelåne klær med noen jevnaldrende? Hun er såvidt startet på tenårene, og er allerede på størrelse med sin far, en fullvoksen mann. Tabell over jenters høyde og vekt i forhold til alder - Nettdoktor Normal høyde for hennes alder er 156, og vekt 43 kg. Er det ingen på skolen, verken lærere eller helsetjeneste som har reagert på at hun er på størrelse med en voksen mann? Anonymkode: 6cfdc...8a2 Jeg vil tro at foreldre og helsetjeneste bør være de som reagerer? Får være måte på hvor mye lærere skal ta på seg av oppgaver opp mot elevene sine? Hva sier fastlege om høyden hennes, er vel det mest relevante spørsmålet her? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har dere normale evner i familien din? Anonymkode: 35fe4...d86 Det lurer jeg også på. Det er helt normalt å være litt lubben i starten av puberteten. Det vet jo alle. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det spørs litt hva du mener men ja en helt normal sunn familie jegvhar vært idrettsutøver - mammaen til jenten Anonymkode: f3375...f25 Det var ikke det Anonym d86 mener. Men svaret ditt besvarer egentlig spørsmålet. Anonymkode: ef878...891 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #25 Skrevet 29. oktober 2025 Mange feite barn går ned i vekt naturlig når de begynner å bli eldre. Jeg var overvektig til jeg fylte 17, etter denne alderen raste vekten ned naturlig, uten at jeg måtte gjøre noe spesielt. Anonymkode: 7ba65...8c6 2 1
veronica<3 Skrevet 29. oktober 2025 #26 Skrevet 29. oktober 2025 (endret) Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporing. veronica<3, mod. Endret 29. oktober 2025 av veronica<3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #27 Skrevet 29. oktober 2025 TS kalte "datteren" sin bælfeit... Anonymkode: a2254...99e 1
veronica<3 Skrevet 29. oktober 2025 #28 Skrevet 29. oktober 2025 Tråden er ryddet for avsporing. Spørsmål angående moderering bes tas i private forumhenvendelser. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #29 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor mye burde hun veie for og være tynn- mammaen til jenten Anonymkode: f3375...f25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan få en barn til og gå ned i vekt uten at de forstår det Anonymkode: f3375...f25 Er du ikke norsk? Altså, språket ditt er forståelig, men litt dårlig. Satt først med inntrykk av at det nok var tenåringen selv som skrev her… Denne jenta er helt på kanten av det som defineres som normal BMI for voksne, og er nettopp blitt tenåring, ikke stress med det. Har dere sunne matvaner hjemme? Lever dere et aktivt familieliv, drar på turer, svømmer eller gjør andre aktiviteter? Trener dere voksne? Da gjør dere nok. Det viktigste er å være gode rollemodeller. Er ganske vanlig at jenter i puberteten er litt ekstra lubne. Hormoner og alt det der. Puberteten er heftige greier, kroppen går gjennom mange slags endringer. Det er også vanlig at det ‘valpefettet’ går seg til og forsvinner av seg selv etter hvert som en vokser til og kroppen blir ferdig utviklet. Anonymkode: f7eba...a9a 2 1
veronica<3 Skrevet 30. oktober 2025 #30 Skrevet 30. oktober 2025 Tråden er ryddet for innlegg som omhandler spiseforstyrrelse. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #31 Skrevet 31. oktober 2025 Jeg var et overvektig barn. Kraftig overvektig, med en mor som også var overvektig. Mamma gjorde så godt hun kunne. Hun hadde slitt med vekta hele livet (og fortsatt). Jeg ble grovt mobbet. Husker jeg også følte meg mobbet av helsesøster på skolen… Ingen tok «tak i» vekten min hjemme. Da jeg var 13 gikk jeg ned i vekt selv, spiste ikke maten mamma sendte med meg på skolen og slanket meg i skjul. Fikk en spiseforstyrrelse… sliter enda med kroppsbilde som voksen. Noen ganger tenker jeg tilbake og skulle ønske mamma sa nei til potetgull etter skolen, og den tredje porsjonen middag, men hun elsket meg av hele sitt hjerte og stilte opp på alle andre måter, og jeg manglet aldri noe fra henne utenom dette rundt mat. mitt råd til deg om du er bekymret for vekten til datteren din er å snakke med henne forsiktig rundt det. IKKE slank henne selv. Hun er nok klar over at hun er større enn andre i klassen. Det kan være fint koble på fastlege. Spesielt om hun er svært høy og har vokst fort, da jeg mener det kan gi diverse plager ifm skjelett som de bør se på. lykke til! Anonymkode: 93524...2e7
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #32 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg var et overvektig barn. Kraftig overvektig, med en mor som også var overvektig. Mamma gjorde så godt hun kunne. Hun hadde slitt med vekta hele livet (og fortsatt). Jeg ble grovt mobbet. Husker jeg også følte meg mobbet av helsesøster på skolen… Ingen tok «tak i» vekten min hjemme. Da jeg var 13 gikk jeg ned i vekt selv, spiste ikke maten mamma sendte med meg på skolen og slanket meg i skjul. Fikk en spiseforstyrrelse… sliter enda med kroppsbilde som voksen. Noen ganger tenker jeg tilbake og skulle ønske mamma sa nei til potetgull etter skolen, og den tredje porsjonen middag, men hun elsket meg av hele sitt hjerte og stilte opp på alle andre måter, og jeg manglet aldri noe fra henne utenom dette rundt mat. mitt råd til deg om du er bekymret for vekten til datteren din er å snakke med henne forsiktig rundt det. IKKE slank henne selv. Hun er nok klar over at hun er større enn andre i klassen. Det kan være fint koble på fastlege. Spesielt om hun er svært høy og har vokst fort, da jeg mener det kan gi diverse plager ifm skjelett som de bør se på. lykke til! Anonymkode: 93524...2e7 Tusen takk 🤩 Anonymkode: f3375...f25
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå