Gå til innhold

Bør røyking utendørs forbys hvis folk ikke klarer å ta vare på sneipene sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å lure på om vi burde ta en ny diskusjon om røyking utendørs. Jeg ser overalt sigarettsneiper – på fortauet, i grøfta, på stranda, i parker – selv på steder der det står søppelkasser rett ved siden av. Det virker som mange røykere rett og slett ikke bryr seg om hvor sneipene havner.

For mange tenker nok at “det er jo bare en liten sneip”, men faktum er at sigarettsneiper er en av de mest utbredte plastforurensningskildene i verden. Filteret i sigaretter er nemlig laget av plastfiber (celluloseacetat), som bruker mange år på å brytes ned. I mellomtiden lekker de ut giftige stoffer som nikotin, tungmetaller og mikroplast i naturen – og havner ofte i sjøen, der fisk og fugler får det i seg.

Det er ganske ironisk at man må ha røykeforbud på uteserveringer og lekeplasser av hensyn til helse, men ikke fordi sigarettsneiper forsøpler miljøet. Kanskje det faktisk er på tide å si at hvis folk ikke klarer å ta ansvar, så bør røyking utendørs forbys – i hvert fall på offentlige steder som parker, strender og sentrumsgater.

Hva tenker dere? Er det å gå for langt, eller er det eneste måten å få bukt med forsøplingen på?

Anonymkode: c0c47...4c2

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først, en kan ikke kaste sneiper i vanlig søppel, det kan ta fyr. Men man kan forby å kaste søppel, uansett type søppel. Det forbudet finnes vel allerede. Det er mye som kastes rundt om, så da bør vel det meste forbys utendørs. Det er absolutt å gå for langt. 

Anonymkode: d901b...34b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Først, en kan ikke kaste sneiper i vanlig søppel, det kan ta fyr. Men man kan forby å kaste søppel, uansett type søppel. Det forbudet finnes vel allerede. Det er mye som kastes rundt om, så da bør vel det meste forbys utendørs. Det er absolutt å gå for langt. 

Jeg vil påstå at 90% av søppelet som flyter i gatene er sigarettsneiper eller snus. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har begynt å lure på om vi burde ta en ny diskusjon om røyking utendørs. Jeg ser overalt sigarettsneiper – på fortauet, i grøfta, på stranda, i parker – selv på steder der det står søppelkasser rett ved siden av. Det virker som mange røykere rett og slett ikke bryr seg om hvor sneipene havner.

For mange tenker nok at “det er jo bare en liten sneip”, men faktum er at sigarettsneiper er en av de mest utbredte plastforurensningskildene i verden. Filteret i sigaretter er nemlig laget av plastfiber (celluloseacetat), som bruker mange år på å brytes ned. I mellomtiden lekker de ut giftige stoffer som nikotin, tungmetaller og mikroplast i naturen – og havner ofte i sjøen, der fisk og fugler får det i seg.

Det er ganske ironisk at man må ha røykeforbud på uteserveringer og lekeplasser av hensyn til helse, men ikke fordi sigarettsneiper forsøpler miljøet. Kanskje det faktisk er på tide å si at hvis folk ikke klarer å ta ansvar, så bør røyking utendørs forbys – i hvert fall på offentlige steder som parker, strender og sentrumsgater.

Hva tenker dere? Er det å gå for langt, eller er det eneste måten å få bukt med forsøplingen på?

Det er forbud mot å kaste søppel du tenker på her, og det finnes vel strengt tatt allerede men det er dessverre ikke så lett å følge opp. Jeg tror politiet har andre ting å konsentrere seg om!

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg vil påstå at 90% av søppelet som flyter i gatene er sigarettsneiper eller snus. 

Hvorfor foreslår du ikke å forby snusing utendørs også?

Anonymkode: ad597...1ab

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor foreslår du ikke å forby snusing utendørs også?

Anonymkode: ad597...1ab

Trist å se i skogen og  på fjellet at det ligger strødd med snusposer. Ekkelt og ufyselig. 

Anonymkode: daae2...834

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Det du er forarget over her er forsøplinga og det finnes det allerede lover mot. 

Problemet er jo at de ikke opprettholdes, kommuner er heller ikke gode nok på å sette ut askebeger som er separat fra søppeldunkene, for sneiper skal aldri, aldri, aldri kastes i søppeldunker, da kan søpla ta fyr. 

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har tradisjon i Norge for å forby ting som noen synes er kjipt eller et mindretall ikke klarer å håndtere.

Så hvorfor ikke forby røyking for alle fordi noen få ikke klarer å ordne sneipene sine.

Et forbud er helt i tråd med norsk tradisjon.

Jeg venter bare på at personbiler skal bli forbudt fordi noen få idioter ikke klarer å følge trafikkreglene.

Anonymkode: 3923a...534

• Liker 2
Skrevet

Mtp helse, forurensing osv, bør tobakk forbys verden over. Forbudt å produsere, forbudt å innta. Få bort driten. 

Anonymkode: 77c95...c29

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Æsj som jeg hater røyking og andre som presser det på oss andre. Skal dere røyke så gjør det et sted dere er alene. Vi som ikke røyker vil ikke ha noe med den dritten å gjøre! Det er så ekkelt. Trulelu

Anonymkode: 1e5bb...37d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mtp helse, forurensing osv, bør tobakk forbys verden over. Forbudt å produsere, forbudt å innta. Få bort driten. 

Anonymkode: 77c95...c29

Da må du forby godteri også. Mesteparten av søppelet jeg ser, spesielt nå som Halloween kommer, er godteripapir som unger slenger rundt seg. Godt for helsa er det heller ikke. 

La oss i samme slengen forby snus, tyggegummi, kebabsjapper, McDonalds og all annen fastfood.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser problemet med forsøpling, men tror det er enklere å forby bruk av plast i filtre og emballasje enn å forby selve røykingen. Sigarettfiltre, sigarettpakker, snusposer og snusboser må lages i et naturvennlig, nedbrytbart materiale.

All ikke-nedbrytbar plast til engangsbruk bør forbys.

Anonymkode: bc7f4...627

• Liker 1
Skrevet

Ja, men det kommer aldri til å fungere 

Skrevet
Portia Catonis skrev (På 29.10.2025 den 7.19):

Da må du forby godteri også. Mesteparten av søppelet jeg ser, spesielt nå som Halloween kommer, er godteripapir som unger slenger rundt seg. Godt for helsa er det heller ikke. 

La oss i samme slengen forby snus, tyggegummi, kebabsjapper, McDonalds og all annen fastfood.

ja, og alkohol. masse glasskår og gris etter dem. 

Anonymkode: e1957...2b6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 23.24):

Det stemmer definitivt ikke her. Det er meste papir og plast fra snop som ligger og flyter her.

Det er knapt noen som røyker lenger.

• Liker 2
Skrevet

Ser nesten aldri sneiper lenger.

SNUS derimot. Over alt. Æsj!

Anonymkode: d44ff...9f0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 23.17):

Det går fint å stumpe den på bakken å kaste den i søppel

Anonymkode: 1e677...600

• Liker 2
Skrevet

Bor ved sjøen å rydder mye her. Plast bokser av ulike drikker. Fiskesnører og kroker. Skjelden jeg finner sneip på strender her.

Anonymkode: 1e677...600

Skrevet

Sneiper ser jeg ikke ofte, men de ekle snusposene ligger jo strødd overalt 🤢 Jeg har én venninne som snuser, og hun har alltid med seg en tom snusboks hun hiver den brukte snusen sin i. Enkel løsning men tydeligvis for avansert for de fleste snuserne.

Anonymkode: b8a3f...40c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

man trenger ikke røyking i det hele tatt. det er helse skadelig og en utrolig kvalmenes lukt 

Anonymkode: 09f41...94d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...