Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere fortelle om deres erfaringer; smerter i barseltiden? Smerter etterpå? Plager? Ikke plager? Når løsnet stingene? Komplikasjoner? Sexliv - når startet dere og hvordan var det? Vil høre alle erfaringer - både gode og vonde :) 

Er 10 uker siden jeg fødte og revnet grad 4, vil gjerne høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 3a375...173

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nja jeg ble klipt, vet ikke hvor den faller under men ble sydd ganske omfattende 😊

Anonymkode: 67a72...cac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nja jeg ble klipt, vet ikke hvor den faller under men ble sydd ganske omfattende 😊

På INGEN måte i nærheten av grad 4. 

Anonymkode: 2713c...5a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ble klippet under første fødsel, det er ikke helt det samme :) Klipp mener jeg kategoriseres som grad 2. Den gang ble jeg sydd av jordmor på fødestua. Mens grad 4 som jeg fikk nå innebærer rift "all the way". Jeg revnet perineum, ytre og indre lukkemuskel samt endetarmen 😅 Ble sydd i fire timer på operasjonsstue av to gynekologer og en gastrokirurg 🥲 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ble klippet under første fødsel, det er ikke helt det samme :) Klipp mener jeg kategoriseres som grad 2. Den gang ble jeg sydd av jordmor på fødestua. Mens grad 4 som jeg fikk nå innebærer rift "all the way". Jeg revnet perineum, ytre og indre lukkemuskel samt endetarmen 😅 Ble sydd i fire timer på operasjonsstue av to gynekologer og en gastrokirurg 🥲 

Jeg syns det var helt grusomt å bli klipt. 😩 Ble klipt på tverrs forbi endetarmen. Måtte bli operert igjen senere og åpnes hele veien opp til livmoren og endetarmen for å sys på nytt. Fikk også fistel og infeksjon.

Men det du beskriver høres jo helt grusomt ut!! 😳Hvordan har det vært i ettertid? Mtp lukkemuskel? Jeg slet masse med den etter klippet 

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt grad 4, har dere funnet ut hvorfor det skjedde? Jeg var veldig redd for det selv, og snakket med et par jordmødre som forklarte hva de kan gjøre for å hindre det, men så er det jo styrtfødsler osv.

Anonymkode: d3222...faa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg syns det var helt grusomt å bli klipt. 😩 Ble klipt på tverrs forbi endetarmen. Måtte bli operert igjen senere og åpnes hele veien opp til livmoren og endetarmen for å sys på nytt. Fikk også fistel og infeksjon.

Men det du beskriver høres jo helt grusomt ut!! 😳Hvordan har det vært i ettertid? Mtp lukkemuskel? Jeg slet masse med den etter klippet 

Ja det var forferdelig, det husker jeg og 🥹 Men det du beskriver høres ikke ut som et vanlig klipp?! Jeg ble klippet på skrått ut mot låret, trodde de klippet sånn for å UNNGÅ endetarmen og liksom lede riften bort fra den? 🤔 

Ja det var ikke noe kult det her heller... I ettertid har det bank-i-bordet gått veldig bra! Lukkemuskelen virker og har gjort det egentlig hele tiden. Kan ikke holde meg superlenge, men det er ikke helt ukontrollert heller 👏🏼 Jeg sliter egentlig mest med det motsatte, at jeg ikke får slappet av i muskelen og derav sliter litt med å få gått på do. Og så er det en del vondt hvis jeg sitter og står - type ømhet/muskelverk liksom 😬 Er sjeleglad jeg ikke har avføringslekkasjer, men merker likevel jeg har veldig angst for å få det siden jeg ikke kan holde meg så lenge - drar ikke steder jeg ikke har kontroll på toalettfasilitetene 😅 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere som har hatt grad 4, har dere funnet ut hvorfor det skjedde? Jeg var veldig redd for det selv, og snakket med et par jordmødre som forklarte hva de kan gjøre for å hindre det, men så er det jo styrtfødsler osv.

Anonymkode: d3222...faa

Her var det en kombinasjon av mange faktorer. For det første hadde jeg en styrtfødsel (1,5 time fra første rie). For det andre har jeg visst nok et kort perineum? Hva nå enn det betyr, men legen som følger meg opp kommenterte det som uvanlig kort 🤔 For det tredje var ungen surra mange ganger inn i navlesnora noe som resulterte i at navlesnora ble for kort og dermed holdt ungen igjen mens jeg presset - så hodet kom nesten helt ut men så kom ikke resten fordi hun satt fast i navlesnora. I tillegg hadde hun en hånd oppi ansiktet. Kombinert med det så mistet de fosterlyden på henne mens hodet var ute pga dette, så legen hadde ikke annet valg enn å gå inn med hendene sine og rotere hun ut av navlesnora slik at hun kom seg ut 🥲🥲 Så jeg hadde altså både babyhode, babyhånd og legehender i åpningen samtidig = større omkrets 😅 

Så her var det en hel kaskadereaksjon av tilfeldige ting som gikk "galt". Alle disse tingene hver for seg er visst unormalt, og alle på en gang skjer sånn ca aldri sier de.. Det var nok sannsynligvis legen som forløste som "revnet meg" (det sa hun selv), men det var fordi ungen ikke hadde puls og måtte ut. Hun fortalte etterpå at hun hadde gått igjennom situasjonen i hodet sitt mange ganger, og konkludert med at det måtte bli sånn - det var ikke tid til å gjøre et keisersnitt en gang. For hun mistet fosterlyden FØR legen kom så det var jo gått minst et minutt allerede der hvor ungen ikke fikk luft.. 

Selv om en sånn rift ikke er kult så må jeg legge til at jeg blir utrolig godt fulgt opp. Jeg ble kjørt rett på operasjon etter fødselen fordi "du skal være skikkelig bedøvet før vi begynner å rote i dette her". Så sier "min" lege etter jeg fikk spinalbedøvelse at hun ikke har sydd så veldig mange slike rifter, så hun vil tilkalle en mer erfaren kollega. Så hører jeg de to diskutere denne tarm- og rektalrift-greiene så blir de enige om å "få ned noen fra gastro for sikkerhetsskyld". Så kom det enda en lege dinglende. Fikk ikke inntrykk av at noen av dem var usikre på hvordan det skulle gjøres egentlig, bare at de samlet ekspertise for best mulig resultat 🥰 

Og det har gått ganske bra. Som nevnt over har jeg lite problemer egentlig. Jeg så for meg å være inkontinent for alt resten av livet da de sa grad 4🥲 Men det er jeg ikke. Jeg får også veldig god oppfølgning, jevnlige kontroller hos "min" lege - og hun har skrevet i journalen min at jeg skal kunne ringe å få snakke med henne hvis jeg lurer på noe..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk både episiotomi og grad 4. morkakeløsning på full åpning, så ble besluttet at det var raskere å forløse med vakuum enn å løpe  til keisersnitt (hadde en vaginal fødsel tidligere, derfor de tok sjansen på ny vaginal forløsning).

Veldig dramatisk, stor unge på 39 cm i hodeomkrets og 5,2 kg!!

Hatt MYE plager i etterkant. Slet en del med at det kom avføring ut vagina i starten. Måtte inn å åpnes for å bli sydd på nytt. Hadde visst sopp og «svært porøs hud» som bare smuldret opp. Så måtte inn en gang nr 2 for ny sying. 

Mye smerter, problemer med å holde på urin og avføring pga problemer med muskulatur. går til fysio, men tar tid og er fremdeles mye smerter 1,5 år senere. Sliter fremdeles med urinlekkasje og holde på luft. Veldig flaut! 

Anonymkode: 0eda3...666

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg fikk både episiotomi og grad 4. morkakeløsning på full åpning, så ble besluttet at det var raskere å forløse med vakuum enn å løpe  til keisersnitt (hadde en vaginal fødsel tidligere, derfor de tok sjansen på ny vaginal forløsning).

Veldig dramatisk, stor unge på 39 cm i hodeomkrets og 5,2 kg!!

Hatt MYE plager i etterkant. Slet en del med at det kom avføring ut vagina i starten. Måtte inn å åpnes for å bli sydd på nytt. Hadde visst sopp og «svært porøs hud» som bare smuldret opp. Så måtte inn en gang nr 2 for ny sying. 

Mye smerter, problemer med å holde på urin og avføring pga problemer med muskulatur. går til fysio, men tar tid og er fremdeles mye smerter 1,5 år senere. Sliter fremdeles med urinlekkasje og holde på luft. Veldig flaut! 

Anonymkode: 0eda3...666

Huff så forferdelig for deg 🥹 Litt samme situasjon her, ikke morkakeløsning men baby uten puls som ble "røsket" ut vaginalt i mangel på tid..  jeg sliter også litt med luftlekkasjer.. Det er jo så flaut 😩 Hvorfor avføring ut vagina? Var det en såkalt fistel som gjorde det? Har sett at det kan skje 🥹 Så leit å høre at du ennå sliter etter så lang tid.. Kan jeg spørre om du har hatt like store problemer hele tiden; eller er det noe som har kommet til/blitt verre etter hvert? 

Jeg tror egentlig jeg er kjempe heldig som kjenner stadig bedring - ikke hatt avføringslekkasjer siden helt i starten og får stadig (men sakte) mer kontroll på luft. Er jo bare drøye to måneder siden for min del. Har smerter ennå da.. Men jeg er så redd det skal bli verre om du skjønner, at jeg skal få senskader/at bedringen plutselig stopper opp osv.. Leser jo at nær halvparten av oss med slike rifter får permanente inkontinensplager - det er jo en horribel prosentandel 😬 Jeg merker jo etterhvert som stingene løser seg opp (har en del av de ennå, ble jo sydd med sånn supersterk tjukk trådgreier som visst bruker månedsvis på å løse seg opp) at det kjennes annerledes.. Falt ut en ny trådbit i går og nå kjennes endetarmsmusklene slappere/svakere igjen liksom 🤔 Håper jo det er forbigående, men kjenner jeg går konstant med en viss angst for at dette ikke skal bli bra - selv om det foreløpig ser bra ut.. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk grad 4 fordi baby satt fast med skulderen og ble røsket ut. Må alltid ha do i nærheten og hadde lenge avføringslekkasjer. 10 år siden nå 

Anonymkode: f5023...238

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...