Gå til innhold

Dekket tannlege?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde alvorlig kryssbitt og en kjeve jeg ikke kunne åpne ordentlig. Hadde regulering i 3 år og det er bedre nå, men tennene er ikke særlig fine.. fikk dekket 75% pga medfødte tilstander som fortenner som aldri kom osv. 

Men tennene i underkjeven er «hakkete», etter at jeg hadde kryssbitt og tenner som krasjet i hverandre. Tannlegen mener dette ikke er ille og ikke noe jeg vil få dekket, tenker på såkalt edge bonding. Men det kommer jo etter bittfeil som er medfødt? Hører folk får dekket slitasje på tenner pga gnisning, men jeg får ikke pga medfødt bittfeil? Høres jo ikke riktig ut, noen som vet? 

Anonymkode: d797b...506

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IMG_1168.jpeg

Skrevet

Nei du får ikke dekt kosmetiske ting. Hør på tannlegen du.

Anonymkode: 7de1a...73c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo? Fikk dekket mye pga kosmetiske ting i overkjeven. Og folk får dekket slitasje på tenner pga gnisning? Er jo slitasje som kan føre til knekte tenner pga bittfeil .. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo? Fikk dekket mye pga kosmetiske ting i overkjeven. Og folk får dekket slitasje på tenner pga gnisning? Er jo slitasje som kan føre til knekte tenner pga bittfeil .. 

Så du tror ikke tannlegen vet mer enn deg om dette? 🙄

Gnissing er noe helt annet.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan går man fram for å få dekket slikt? 

Jeg gnisser ikke som jeg vet men er helt fucka i kjeven og så har jeg nedgnissa tenner både oppe og nede.

Hvordan finne en tannlege som forteller deg dine rettigheter?

Anonymkode: 9bef6...e19

Skrevet

Tror du de fleste voksne mennesker går rundt med perfekte tenner? Misfarging/ujevnheter og hakk som følge av skader/uhell og et levd liv er vel helt vanlig, uavhengig av tilgrunnliggende årsak. Hvis dette ikke gir deg plager eller funksjonelle problemer er det per definisjon et rent kosmetisk problem. Og du mener at Staten, dvs skattebetalerne, skal dekke denne behandlingen for deg?

Anonymkode: bd2f6...da1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt riktig.

Tannpasienter som får dekket (deler av) behandling grunnet gnissing får det jo ikke for at tennene skal se finere og "mindre slitte" ut. De får det på grunn av for eksempel store tyggevansker ved helt nedslitte tenner. Altså når det er blitt så ille at pasienten knapt klarer å spise vanlig mat.

Anonymkode: b0a33...ae6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...