veronica<3 Skrevet 29. oktober 2025 #21 Skrevet 29. oktober 2025 Tråden er ryddet for innlegg som tilhører annet underforum. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #22 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg vil helst ikke bruke tamponger men på jobb bruker vi hvit uniform og den minste lekkasje synes..så pga jobb bruker jeg det. Men vil jo helst ikke det Anonymkode: b602d...c82 Jeg bruker menstruse på jobb i hvit uniform som sikkerhet i tillegg til menskopp. Jeg vet jo aldri når jeg får tømt den. Har brukt bind også med menstruse (altså bind i truse og menstruse utenpå). Noen ganger må du anta at du skal gå hele vakten uten dobesøk. Anonymkode: fbdeb...4ad
Thyra Skrevet 29. oktober 2025 #23 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det i klær også da? Anonymkode: a6f57...2e2 Garantert. Men jeg regner med at kroppen tar opp mer gjennom slimhinner enn gjennom vanlig hud. Det var jo en greie å dyppe tamponger i sprit for å få en billig fyll. Man ville ikke blitt full av å smøre sprit på kroppen, liksom. AnonymBruker skrev (1 time siden): Har mange kvinner fått skader av dette da? På kort eller lang sikt? Noen risker må man ta, når alternativet er å ikke kunne gå ut flere dager i måneden. Anonymkode: c572d...fae Vi omgir oss jo med så mye skadelige stoffer over alt. Om noen blir syke er det jo vanskelig å slå fast at det var tampongene som gjorde utslaget. 1
Thyra Skrevet 29. oktober 2025 #24 Skrevet 29. oktober 2025 Det er ikke bare varer fra Temu som inneholder skadelige stoffer...😛 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #25 Skrevet 29. oktober 2025 Thyra skrev (25 minutter siden): Det er ikke bare varer fra Temu som inneholder skadelige stoffer...😛 Selvfølgelig ikke. Men sjansene er større for skadelige stoffer når man har mindre (eller ingen) kontroll. Anonymkode: c96ac...d60 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #26 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Likevel insisterer folk å kjøpe det aller billigste produktene som de klarer å få tak i... Man får det man betaler for, rett og slett! Anonymkode: 39532...16c Ikke nødvendigvis. I en test lakk first price normal mindre bly enn tampax normal, ob normal og ob øko super https://www.vg.no/spesial/2025/tamponger/ Men vanskelig å vite nøyaktig hva som skjer i kroppen til den enkelte så klart. Anonymkode: 07d29...922 1
Thyra Skrevet 29. oktober 2025 #27 Skrevet 29. oktober 2025 Bålkaffe skrev (2 timer siden): Viste ikke testene til VG at First Price var tilnærmelige fri for bly? Eller at de ihvertfall slapp ut veldig, veldig lite? Edit: Nei, jeg huska feil, feil, feil. Du huska vel ikke feil? First price var jo blant de tampongene i undersøkelsen som hadde minst bly.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #28 Skrevet 29. oktober 2025 Glad for at jeg sluttet med tampong og gikk over til bind i begynnelsen av tjueårene Anonymkode: 2a203...ec9
Thyra Skrevet 29. oktober 2025 #29 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Selvfølgelig ikke. Men sjansene er større for skadelige stoffer når man har mindre (eller ingen) kontroll. Anonymkode: c96ac...d60 Samtidig så bekymrer det meg mer at tamponger inneholder skadelige stoffer enn at f.eks klær gjør det. Og selv om man har regler for hva varer på det norske markedet skal inneholde, så strides de lærde om hva som er farlig, og hvor farlig det er. "Godkjent" betyr ikke det samme som "trygt"... 1
Bålkaffe Skrevet 29. oktober 2025 #30 Skrevet 29. oktober 2025 Thyra skrev (2 minutter siden): Du huska vel ikke feil? First price var jo blant de tampongene i undersøkelsen som hadde minst bly. Jeg huska feil om at de var fri for bly.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #31 Skrevet 29. oktober 2025 Bruker tampong kun en sjelden gang og da i et kort tidsrom men hvis jeg var storforbruker, ville jeg ha skiftet til et merke som inneholder mindre og lekker mindre. Det er ekkelt at det er bly i noe som er i nærkontakt med slimhinner så ville ha forsøkt å begrense hvis jeg brukte de jevnlig. Det er bly "overalt", også i sminke, i mat og i drikkevann. Anonymkode: 07d29...922 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #32 Skrevet 29. oktober 2025 Jeg skal prøve menskopp igjen fremfor tampong, og jeg har brukt Ellen tamponger! - Ellen tamponger kjøpes på apoteket bla og var de i testen som ga ut aller minst bly, faktisk 0 etter to timer. Jeg er ikke interessert i å ta risikoen for å få i meg bly via slimhinner. Det er en verdens forskjell fra å gå med en bomullsgenser som vaskes før bruk til en tampong som skal være ren og som føres opp rett inntil slimhinner og kan lekke bly. Anonymkode: 78dc3...e95
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #33 Skrevet 29. oktober 2025 Skjønner problemstillingen, jeg har ikke mensen lenger (alt måtte fjernes pga sykdom), men blødde som en foss hele livet før det. Brukte lenge de største tampongene pluss bind i tillegg for det kunne fort renne over. Men måtte slutte med tampongene fordi jeg ble så sår av de etterhvert. Løsningen ble rett og slett å skifte bind veldig ofte. Skjønner at det kan være vanskelig i enkelte jobber. Håper du finner noe du er komfortabel med! Anonymkode: 4b6c0...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #34 Skrevet 29. oktober 2025 Jeg er 52 og har brukt tampong siden jeg var 12, med ekstreme blødninger på flere måneder om gangen. Med andre ord: tviler på at jeg oppnår noe særlig helsegevinst ved å kutte det ut nå. Ungene mine derimot har jeg advart grundig, og de bruker det ikke. Anonymkode: a2bc9...553
NoaideBiehtar Skrevet 29. oktober 2025 #35 Skrevet 29. oktober 2025 Jeg har brukt menskopp i snart 20 år, det er helt fantastisk. Nå har jeg gått over til mensdisk og det er ganske supert det også. Har ikke savnet tamponger i det hele tatt. Så prøv!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #36 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Menskopp funker bedre enn tampong synes jeg, med tanke på tørrhet. Du kan helt fint bruke en dråpe glidemiddel på menskopp, det er helt supert. Anonymkode: c96ac...d60 Det er spor av bly i menskopp også. Samt at det er plast. Anonymkode: 27ab0...aaa
NoaideBiehtar Skrevet 30. oktober 2025 #37 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er spor av bly i menskopp også. Samt at det er plast. Anonymkode: 27ab0...aaa Seriøs kilde på det? Skikkelige menskopper (ikke kjøp på temu!) er laget av silikon. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #38 Skrevet 30. oktober 2025 Jeg bruker tampax. Klarer ikke å få inn tamponger uten hylster skikkelig. Har også prøvd menskopp, men heller ikke den får jeg inn skikkelig. Men nå når jeg snart overgangsalderen, så de siste årene med tamponger tviler jeg på gjør noen stor forskjell. Jeg blør lite, så bruker få tamponger i løpet av de tre dagene jeg blør. Anonymkode: 032ee...506
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #39 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er spor av bly i menskopp også. Samt at det er plast. Anonymkode: 27ab0...aaa Ordentlige menskopper er laget av silikon. Jeg bruker Meluna kopp, det er kvalitetsprodukter av ren silikon som er helt trygge å ha i kontakt med slimhinner. Anonymkode: c96ac...d60
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #40 Skrevet 30. oktober 2025 Thyra skrev (17 timer siden): Samtidig så bekymrer det meg mer at tamponger inneholder skadelige stoffer enn at f.eks klær gjør det. Og selv om man har regler for hva varer på det norske markedet skal inneholde, så strides de lærde om hva som er farlig, og hvor farlig det er. "Godkjent" betyr ikke det samme som "trygt"... Enig med deg. Derfor må vi gjøre alt vi kan for å øke sjansene for at det vi kjøper er trygge varer. Anonymkode: c96ac...d60
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå