Virrevirrevapp Skrevet 31. oktober #81 Skrevet 31. oktober Grønnsaksvaffel skrev (20 timer siden): Du er uenig i at alle ikke blir like syke av influensa? Du er uenig i fakta? Ok 🙄 Man blir veldig syk av influensa. Noen blir "bare" veldig syk, noen blir så syk at de dør. 5
Grønnsaksvaffel Skrevet 31. oktober #82 Skrevet 31. oktober (endret) Virrevirrevapp skrev (57 minutter siden): Man blir veldig syk av influensa. Noen blir "bare" veldig syk, noen blir så syk at de dør. Altså blir ikke alle like syke 🤷♀️ Spørsmål til AI: Kan man ha influensa uten feber? "Ja, man kan ha influensa uten feber. Noen opplever et mildere forløp med lav eller ingen merkbar feber, selv om de er syke med influensa. Det er også mulig å være helt asymptomatisk, altså smittet uten å merke noen symptomer i det hele tatt, ifølge nhi.no. " Endret 31. oktober av Grønnsaksvaffel 2
Virrevirrevapp Skrevet 31. oktober #83 Skrevet 31. oktober Grønnsaksvaffel skrev (52 minutter siden): Altså blir ikke alle like syke 🤷♀️ Spørsmål til AI: Kan man ha influensa uten feber? "Ja, man kan ha influensa uten feber. Noen opplever et mildere forløp med lav eller ingen merkbar feber, selv om de er syke med influensa. Det er også mulig å være helt asymptomatisk, altså smittet uten å merke noen symptomer i det hele tatt, ifølge nhi.no. " Riktig, absolutt alle blir ikke eksakt like syke. Men de fleste blir veldig, veldig dårlige. Det sannsynlige her er uansett at ts ikke har tatt noen influensatest, men hjemme med forkjølelse.AI er ingen kilde og folk må slutte å sitere AI. 5
Grønnsaksvaffel Skrevet 31. oktober #84 Skrevet 31. oktober Virrevirrevapp skrev (11 minutter siden): Riktig, absolutt alle blir ikke eksakt like syke. Men de fleste blir veldig, veldig dårlige. Det sannsynlige her er uansett at ts ikke har tatt noen influensatest, men hjemme med forkjølelse.AI er ingen kilde og folk må slutte å sitere AI. Dokumentasjon på at de fleste blir veldig, veldig dårlige? 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #85 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner ikke disse problemstillingene... nei, det finnes ingen lov som nekter deg å poste på sosiale media når du er syk, men det betyr ikke at det er lurt! Om du skulker eller har restarbeidsevne så HOLD DET FOR DEG SELV. Strikk, sy, tren, lag tre dusin keramikkdildoer eller ha møte med MLM-svindlerne dine, men IKKE POST PÅ SOSIALE MEDIA FØR DU ER FRISK. Dette gjelder da selvfølgelig ikke for uføre, langtidssykmeldte, aap etc, kun for de som er borte fra jobb med egenmelding/korttidssykmelding. Gjør du det kan det skape usikkerhet og dårlig stemning på jobb, i verste fall bestrider sjefen fraværet. Venter du med å poste/selge til du er på jobb igjen så er du safe. Jeg skjønner ikke at det skal være så innmari vanskelig. Anonymkode: f1173...bad Jeg har nå vært bare borte i to dager og har nå vært på jobb både i går og i dag. Sjefen liker meg så jeg tror ikke sjefen reagerer på at jeg bruker egenmeldingsdager til hobbyen min iblant. Det bare viser at jeg tar vare på meg selv også. Jeg har sjefen og kollegaer på SoMe og ingen har sagt noe til meg. Den eneste som har fått meg til å tvile er min venninne som sier at dette kan slå negativt ut på meg. Jeg tviler på det fordi andre poster jo andre ting på SoMe når de er syke så hvorfor skal ikke jeg få lov å vise frem hva jeg lager mens jeg har influensa? ts Anonymkode: 7ab78...c39
Mezzosoprena Skrevet 31. oktober #86 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har nå vært bare borte i to dager og har nå vært på jobb både i går og i dag. Sjefen liker meg så jeg tror ikke sjefen reagerer på at jeg bruker egenmeldingsdager til hobbyen min iblant. Det bare viser at jeg tar vare på meg selv også. Jeg har sjefen og kollegaer på SoMe og ingen har sagt noe til meg. Den eneste som har fått meg til å tvile er min venninne som sier at dette kan slå negativt ut på meg. Jeg tviler på det fordi andre poster jo andre ting på SoMe når de er syke så hvorfor skal ikke jeg få lov å vise frem hva jeg lager mens jeg har influensa? ts Anonymkode: 7ab78...c39 Slutt å drit deg ut a! 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #87 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 19.25): Jeg er syk med influensa og poster ting jeg lager på SoMe som jeg selger. Dette er en hobby, men ei venninne mener jeg kan få problemer med jobben min siden jeg reklamerer for ting jeg lager og selger. Jeg er venn med sjefen min på SoMe og nå ble jeg usikker. Jeg gjør jo dette hver gang jeg er syk og jeg er dessverre litt ofte borte i fra jobb, men til nå har ikke sjefen reagert på det. Har venninnen min rett burde jeg vente med å poste det jeg selger på SoMe? Anonymkode: 7ab78...c39 Hvis du klarer å drive med hobbyer og poste på some når du er borte fra din ordinære jobb, så har du ikke influensa. Har du skikkelig influensa så vil du ha nok med å ivareta deg selv hva angår personlig hygiene, måltider og andre helt nødvendige gjøremål som ikke kan utsettes. Da vil du ikke ha igjen energi å bruke på hobbyer, tro meg. Du har sannsynligvis en litt kraftigere forkjølelse, men influensa er det IKKE. Du burde skamme deg, aner du hva sykefravær koster samfunnet for hver dag du er borte? Du burde i det minste ha skamvett nok til å ikke legge dette ut mens du er borte fra jobben. Hadde du vært min ansatt ville du blitt kalt inn til en medarbeidersamtale når du kom tilbake på jobb, og egenmeldingsretten ville blitt vurdert tilbakekalt de neste 6 mnd… Anonymkode: f0789...852 3
Grønnsaksvaffel Skrevet 31. oktober #88 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du klarer å drive med hobbyer og poste på some når du er borte fra din ordinære jobb, så har du ikke influensa. Har du skikkelig influensa så vil du ha nok med å ivareta deg selv hva angår personlig hygiene, måltider og andre helt nødvendige gjøremål som ikke kan utsettes. Da vil du ikke ha igjen energi å bruke på hobbyer, tro meg. Du har sannsynligvis en litt kraftigere forkjølelse, men influensa er det IKKE. Du burde skamme deg, aner du hva sykefravær koster samfunnet for hver dag du er borte? Du burde i det minste ha skamvett nok til å ikke legge dette ut mens du er borte fra jobben. Hadde du vært min ansatt ville du blitt kalt inn til en medarbeidersamtale når du kom tilbake på jobb, og egenmeldingsretten ville blitt vurdert tilbakekalt de neste 6 mnd… Anonymkode: f0789...852 Ikke alle er like syke om de har influensa. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #89 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 19.25): Jeg er syk med influensa og poster ting jeg lager på SoMe som jeg selger. Dette er en hobby, men ei venninne mener jeg kan få problemer med jobben min siden jeg reklamerer for ting jeg lager og selger. Jeg er venn med sjefen min på SoMe og nå ble jeg usikker. Jeg gjør jo dette hver gang jeg er syk og jeg er dessverre litt ofte borte i fra jobb, men til nå har ikke sjefen reagert på det. Har venninnen min rett burde jeg vente med å poste det jeg selger på SoMe? Anonymkode: 7ab78...c39 ja, jeg kjenner til flere tilfeller over ansatte og sjefer, som har sladret på syke ansatte utifra hva de gjorde på sosiale medier når de var syke. Anonymkode: c0298...a40 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #90 Skrevet 31. oktober Grønnsaksvaffel skrev (53 minutter siden): Ikke alle er like syke om de har influensa. Men da går de på jobb. Man kan alltid gjøre _noe_ iløpet av en arbeidsdag. Anonymkode: f0789...852 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #91 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da går de på jobb. Man kan alltid gjøre _noe_ iløpet av en arbeidsdag. Anonymkode: f0789...852 Kjempelurt å spre influensasmitte blant kollegaer, kunder, elever, pasienter og klienter 🙄 Anonymkode: 58721...f3c 3 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 31. oktober #92 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da går de på jobb. Man kan alltid gjøre _noe_ iløpet av en arbeidsdag. Anonymkode: f0789...852 Nei, det gjør man ikke. Jeg har hatt influensa flere ganger og jeg hadde jeg klart å strikke og å legge ut bilde på SoMe hvis jeg ville. Men jeg hadde ikke klart å gå i 10 minutter for å komme til kontoret. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #93 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 21.53): Hm, jeg må si jeg undrer meg litt over den tankegangen 🤔 Jeg er barnehagelærer, og når jeg har influensa, kan jeg for eksempel sitte hjemme og gjøre planarbeid eller dokumentasjon – det kalles restarbeidsevne. At noen da orker å sysle med en hobby, synes jeg ikke er så merkelig. Man er ikke nødvendigvis helt utslått hele tiden 😅 Så når du stusser over hobbyarbeid ved influensa, må jeg innrømme at jeg stusser litt over at du stusser. Anonymkode: e9208...83e Da tenker jeg at du forveksler influensa med en kraftig forkjølelse. Har man influensa er man såpass gåen og febersjuk at man nesten ikke orker å sitte oppreist og se film en gang. Selv å ligge gjør vondt og/eller er slitsomt. Når det er sagt kan det være lurt å holde seg hjemme med en litt kraftig forkjølelse dersom man jobber med mennesker, så man ikke smitter masse andre folk, og for å bli fortere frisk. I disse tilfellene kan man jo kanskje klare å jobbe litt hjemmekontor eller puske med noe hobbygreier. Anonymkode: 48dbf...cce 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 31. oktober #94 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da tenker jeg at du forveksler influensa med en kraftig forkjølelse. Har man influensa er man såpass gåen og febersjuk at man nesten ikke orker å sitte oppreist og se film en gang. Selv å ligge gjør vondt og/eller er slitsomt. Når det er sagt kan det være lurt å holde seg hjemme med en litt kraftig forkjølelse dersom man jobber med mennesker, så man ikke smitter masse andre folk, og for å bli fortere frisk. I disse tilfellene kan man jo kanskje klare å jobbe litt hjemmekontor eller puske med noe hobbygreier. Anonymkode: 48dbf...cce Ikke alle blir like syke av influensa. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #95 Skrevet 31. oktober Grønnsaksvaffel skrev (5 timer siden): Dokumentasjon på at de fleste blir veldig, veldig dårlige? https://www.helsenorge.no/sykdom/lunger-og-luftveier/influensa/ De fleste blir febersyke og får nedsatt allmentilstand, og noen blir veldig syke og utvikler bakterielle infeksjoner. Noen blir smittet og smitter andre uten at de får symptomer, men det er jo ikke de som tar ut sykedager, så det er irrelevant i denne sammenhengen. Det er dessuten bare mellom fem og ti prosent av befolkningen som blir influensasyke, så det sier seg selv at mange av alle de som påstår de har influensa faktisk ikke har influensa. Mange har bare en kraftig forkjølelse. forkjølelser kan man få opp til flere ganger i året, mens influensa får man vanligvis ikke hvert år en gang. Grønnsaksvaffel skrev (6 minutter siden): Ikke alle blir like syke av influensa. Nei, men alle som blir influensasyke blir dårligere enn om de har en forkjølelse. Det er mange med kraftig forkjølelse som tror de har influensa, så det er nok mange du anser som "ikke så syke av influensa" som egentlig bare er forkjølt. https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/forskjellen-pa-influensa-og-forkjolelse Anonymkode: 48dbf...cce 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 31. oktober #96 Skrevet 31. oktober (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): https://www.helsenorge.no/sykdom/lunger-og-luftveier/influensa/ De fleste blir febersyke og får nedsatt allmentilstand, og noen blir veldig syke og utvikler bakterielle infeksjoner. Noen blir smittet og smitter andre uten at de får symptomer, men det er jo ikke de som tar ut sykedager, så det er irrelevant i denne sammenhengen. Det er dessuten bare mellom fem og ti prosent av befolkningen som blir influensasyke, så det sier seg selv at mange av alle de som påstår de har influensa faktisk ikke har influensa. Mange har bare en kraftig forkjølelse. forkjølelser kan man få opp til flere ganger i året, mens influensa får man vanligvis ikke hvert år en gang. Nei, men alle som blir influensasyke blir dårligere enn om de har en forkjølelse. Det er mange med kraftig forkjølelse som tror de har influensa, så det er nok mange du anser som "ikke så syke av influensa" som egentlig bare er forkjølt. https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/forskjellen-pa-influensa-og-forkjolelse Anonymkode: 48dbf...cce Hvor har jeg skrevet noe om "ikke så syk av influensa"? Hvorfor dikter du opp hva jeg har skrevet? Hvor står det i dokumentasjon at de fleste blir veldig, veldig syke? Endret 31. oktober av Grønnsaksvaffel 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #97 Skrevet 31. oktober Grønnsaksvaffel skrev (På 29.10.2025 den 8.31): Ikke alle blir like syke av influensa. Grønnsaksvaffel skrev (På 29.10.2025 den 9.35): Det er ikke alle som er dausjuke når de har influensa. Grønnsaksvaffel skrev (På 29.10.2025 den 10.09): De fleste er ikke så dausjuke at de ikke klarer å gjøre noe som helst når de har influensa. Å legge ut noe på SoMe klarer nok de fleste. Grønnsaksvaffel skrev (På 29.10.2025 den 14.36): Sliter du litt med å lese? Jeg har ikke skrevet noe om relativt god form, jeg skrevet at ikke alle blir like syke av influensa. Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Ikke alle er like syke om de har influensa. Grønnsaksvaffel skrev (57 minutter siden): Ikke alle blir like syke av influensa. Dette her kaller jeg faktisk spam. Anonymkode: 15f16...ec0 7 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 31. oktober #98 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette her kaller jeg faktisk spam. Anonymkode: 15f16...ec0 Uff da, har jeg ikke jattet med deg? Noen må jo opplyse om at ikke alle har en fot i graven selv om de har influensa. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #99 Skrevet 31. oktober Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden): Uff da, har jeg ikke jattet med deg? Noen må jo opplyse om at ikke alle har en fot i graven selv om de har influensa. 🙄 Du bringer jo ikke akkurat noe nytt til bordet ved å repetere det samme igjen og igjen Anonymkode: 42795...9cb 4 2
Virrevirrevapp Skrevet 1. november #100 Skrevet 1. november Grønnsaksvaffel skrev (14 timer siden): Dokumentasjon på at de fleste blir veldig, veldig dårlige? Du må nok bruke bedre kilder enn AI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå