AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #1 Skrevet 28. oktober 2025 Jeg har hatt brystkreft to ganger ( uten spredning) . Nettopp ferdig behandlet for andre gang. ( cellegift + hormonbehandling) Angsten for at det skal komme til bake for fullt , altså med spredning er til tilser lammende. Skulle derfor få hjelp av kreftkoordinator ,men hun ga meg bare en bok om brystkreft. Når jeg leser denne er det flere «fra virkeligheten historier» av mange som har fått metastasisk brystkreft, og der de kjenner noen med spredning som døde etter to år. Dette hjalp meg jo overhodet ikke, men tvert i mot . Noen som har noen støttende ord? ❤️ Anonymkode: 1654a...df9 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #2 Skrevet 28. oktober 2025 Hei TS! Først; sender deg mange gode tanker. Jeg er veldig lei meg for at folk, og nå du, må gjennomgå dette. Jeg har ikke hatt kreft selv, men har mistet begge foreldre tidlig til veldig dødelige kreftformer, så jeg har bekymra meg veldig for dødelig kreft siden tidlig i tenårene. For meg har det hjulpet å på en måte «bli venn» med tanken på at det kan skje. Kjenne på alt jeg likevel ville ha fått oppleve av gode øyeblikk. Det høres så utrolig platt ut når jeg skriver det sånn, men det å kjenne på livet nå mens jeg lever det og ta sykdom og død hvis og når det kommer, er virkelig det som har fått meg til å slappe mest av. Aner selvfølgelig ikke hvordan det hadde endret seg for meg om jeg som deg hadde opplevd kreft i min egen kropp. Ønsker deg det beste🌸 Anonymkode: 74ffa...930 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #3 Skrevet 28. oktober 2025 Jeg er omtrent ferdigbehandlet for brystkreft nå. For meg har tid, psykolog, masse mental jobbing, og rett og slett bare det å virkelig innse at mange har mye jævlig som de sliter med, hjulpet. I den store sammenhengen så blir liksom "min" brystkreft, som tross alt har gått bra ser det ut som, ganske liten. Tenker mye på det når jeg går rundt på sykehuset, og blir faktisk litt sånn absurd glad for at jeg "bare" har måttet stri med brystkreften. Og har vært litt på internasjonale forum (reddit, for det meste), og der er det så mange historier om kvinner med spredning som har levd lenge. Det blir liksom som en kronisk sykdom. Og utviklingen går hele tiden fremover, så trikset blir bare å holde seg rett bak utviklingen slik at vi får nytte av den når vi trenger den 🤞🤭 Så min mestringsmåte er tydeligvis litt morbid, men den virker foreløpig! Anonymkode: 34913...fc1 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #4 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er omtrent ferdigbehandlet for brystkreft nå. For meg har tid, psykolog, masse mental jobbing, og rett og slett bare det å virkelig innse at mange har mye jævlig som de sliter med, hjulpet. I den store sammenhengen så blir liksom "min" brystkreft, som tross alt har gått bra ser det ut som, ganske liten. Tenker mye på det når jeg går rundt på sykehuset, og blir faktisk litt sånn absurd glad for at jeg "bare" har måttet stri med brystkreften. Og har vært litt på internasjonale forum (reddit, for det meste), og der er det så mange historier om kvinner med spredning som har levd lenge. Det blir liksom som en kronisk sykdom. Og utviklingen går hele tiden fremover, så trikset blir bare å holde seg rett bak utviklingen slik at vi får nytte av den når vi trenger den 🤞🤭 Så min mestringsmåte er tydeligvis litt morbid, men den virker foreløpig! Anonymkode: 34913...fc1 Tusen takk for svar 🥰 ( til dere begge) Takk for dine betraktninger her, det gir absolutt mening , og noe jeg kjente var «trøstende» å lese ❤️ Du har helt rett, de er så flinke i dag , at det vil jo helst gå bra. Tror bare jeg fikk et realt støkk da tilbakekallet var et faktum. Selvfølgelig overlykkelig over at det kun var lokalt , men samtidig følte jeg at jeg «rykket et steg nærmere» det jeg frykter mest. Har vært «frisk» i 10 år før dette tilbakefallet, og hadde nesten begynt å glemme at jeg har hatt kreft 😅 Må bare jobbe med psyken på nytt, men det skal gå! Igjen takk, og alt godt til deg! Anonymkode: 1654a...df9 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #5 Skrevet 29. oktober 2025 Skjønner deg så godt. Jeg fikk tilbakefall 7 år senere. 😭Jeg er midt i behandlingen nå. men mor til venninne hadde brystkreft med spredning,og har gått 12 år og fortsatt lever. Det er den tanken jeg har med meg. Anonymkode: 40126...371 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #6 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønner deg så godt. Jeg fikk tilbakefall 7 år senere. 😭Jeg er midt i behandlingen nå. men mor til venninne hadde brystkreft med spredning,og har gått 12 år og fortsatt lever. Det er den tanken jeg har med meg. Anonymkode: 40126...371 Takk for at du deler ❤️ Huff , føler med deg! Jeg har følt meg så alene om å få lokalt tilbakefall. Jeg var ferdigbehandlet m cellegift i juni. Nå er det hormonbehandling, og skal ha zometa i januar. Oppdaget de det på kontroll hos deg også? Skal du ha anti hormonbehandling etterpå? Beklager spørsmål, du står selvfølgelig helt fritt om du vil svare, skjønner om du ikke vil det . Håper behandlingen går fint.🥰 Jeg kom meg igjennom den greit vil jeg si , selv om det selvfølgelig er beintøft. Vi får holde fast på at de er flinke på akkurat brystkreft i dag, og behandling blir stadig bedre 👏 Anonymkode: 1654a...df9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #7 Skrevet 29. oktober 2025 Varme tanker til deg❤️ De jeg kjenner som har hatt det har det gått bra med❤️Ønsker deg alt godt❤️ Anonymkode: c89d1...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #8 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Varme tanker til deg❤️ De jeg kjenner som har hatt det har det gått bra med❤️Ønsker deg alt godt❤️ Anonymkode: c89d1...0ac Tusen takk ❤️ Anonymkode: 1654a...df9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #9 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for at du deler ❤️ Huff , føler med deg! Jeg har følt meg så alene om å få lokalt tilbakefall. Jeg var ferdigbehandlet m cellegift i juni. Nå er det hormonbehandling, og skal ha zometa i januar. Oppdaget de det på kontroll hos deg også? Skal du ha anti hormonbehandling etterpå? Beklager spørsmål, du står selvfølgelig helt fritt om du vil svare, skjønner om du ikke vil det . Håper behandlingen går fint.🥰 Jeg kom meg igjennom den greit vil jeg si , selv om det selvfølgelig er beintøft. Vi får holde fast på at de er flinke på akkurat brystkreft i dag, og behandling blir stadig bedre 👏 Anonymkode: 1654a...df9 Ja, det ble oppdaget på kontroll - mammografi. Da ble det ultralyd og biopsi, men for å få bedre oversikt de ville at jeg tar MR, og der oppdaget de at det var kreft i andre bryst også - 2 stk. og det viste seg at på denne siden var den også mer aggressiv. Cellegift var helt grusomt, nå har jeg startet med stråling og hormonbehandling som har kastet meg i rett i menopause - hetetokter som er verst på kvelden/natt, ledd og muskelsmerter, og jeg er så sliten. Jeg skal også ha Zometa på slutten av januar. Har du begynt å jobbe? Anonymkode: 40126...371 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #10 Skrevet 29. oktober 2025 Hei, jeg har ikke hatt brystkreft men 3 andre typer kreft. Har hatt god nytte å snakke med en likeperson (personer som har hatt samme krefttype som meg) . Sjekk Brystkreft foreningen sin hjemmeside, der finner du ut hvordan kontakte en likeperson. Https://.brystkreftforeningen.no Anonymkode: 1bcb5...1ea 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #11 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, det ble oppdaget på kontroll - mammografi. Da ble det ultralyd og biopsi, men for å få bedre oversikt de ville at jeg tar MR, og der oppdaget de at det var kreft i andre bryst også - 2 stk. og det viste seg at på denne siden var den også mer aggressiv. Cellegift var helt grusomt, nå har jeg startet med stråling og hormonbehandling som har kastet meg i rett i menopause - hetetokter som er verst på kvelden/natt, ledd og muskelsmerter, og jeg er så sliten. Jeg skal også ha Zometa på slutten av januar. Har du begynt å jobbe? Anonymkode: 40126...371 Huff, så fælt 😞 Cellegift er virkelig tøft for både kropp og psyke. Men får prøve å tenke at den gjør en god jobb og holder oss frisk 🤞 Har hatt hetetokter og dermed sliter litt med søvnen . Ellers har jeg ikke merket så mange andre bivirkninger, enda i hver fall. Er beg litt i jobb igjen, 2 dager i uken. Det går greit enn så lenge, men har mine tvil om jeg klarer å komme meg i 100% igjen. Jeg har et krevende yrke ( helsefagarbeid) i turnus 😅 må gi av meg selv hele tiden når jeg er på jobb, og det kan være litt krevende over tid da jeg egentlig har mer enn nok med meg selv og ungdommen hjemme. Håper det går bedre for deg med tiden 🤞🥰 synes hetetoktene er blitt litt mildere hos meg nå som jeg har gått på medisiner en stund . Anonymkode: 1654a...df9
Okay71 Skrevet 29. oktober 2025 #12 Skrevet 29. oktober 2025 Jeg fikk brystkreft våren 2020 og tilbakefall våren 2024. Synes det er sjeldent å høre om andre som får brystkreft flere ganger, så som du også skriver TS, har jeg følt meg litt ensom rundt det. Fjernet liten svulst og tre lymfeknuter i -20. Fjernet så hele brystet i-24. Fjernet også alle lymfeknutene under høyre arm siste gangen. En slags forebygging. 24 uker med cellegift begge gangene. Stråling kun første gang, men ikke ved tilbakefall pga at det kunne bli for mye radioaktivitet. Zometa to ganger i året. Føler naturligvis på skrekken over at kreften ikke vil gi seg og dukke opp igjen. Er veldig var for symptomer fra kroppen. Man må bare leve så godt man kan oppi dette. Tror vel ikke man klarer å bli kvitt de tankene helt, men heller bare godta dem som noen litt irriterende blindpassasjerer. De må på en måte leve side om side med det andre man fyller hodet med. Jeg minner meg selv på å sette pris på hver dag , på mennesker rundt meg, på sol og natur, på en kaffekopp, på en god natts søvn, på gode samtaler, på at ungene har det bra, på at kroppen fungerer selv om jeg ikke har samme energi. Dette høres ut som trivielle ting, men for meg er det viktig. Minner meg selv titt og ofte på at det er faktisk ikke alle som blir gamle og at vi egentlig bare har dagen i dag. Sånn sett kan man jo gå rundt å være redd for kreften, men plutselig dø av noe helt annet lenge før vi blir gamle. Dette ble nok litt rotete og skrevet og vet ikke om det hjalp deg så mye. Alt godt til deg ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #13 Skrevet 29. oktober 2025 Okay71 skrev (1 time siden): Jeg fikk brystkreft våren 2020 og tilbakefall våren 2024. Synes det er sjeldent å høre om andre som får brystkreft flere ganger, så som du også skriver TS, har jeg følt meg litt ensom rundt det. Fjernet liten svulst og tre lymfeknuter i -20. Fjernet så hele brystet i-24. Fjernet også alle lymfeknutene under høyre arm siste gangen. En slags forebygging. 24 uker med cellegift begge gangene. Stråling kun første gang, men ikke ved tilbakefall pga at det kunne bli for mye radioaktivitet. Zometa to ganger i året. Føler naturligvis på skrekken over at kreften ikke vil gi seg og dukke opp igjen. Er veldig var for symptomer fra kroppen. Man må bare leve så godt man kan oppi dette. Tror vel ikke man klarer å bli kvitt de tankene helt, men heller bare godta dem som noen litt irriterende blindpassasjerer. De må på en måte leve side om side med det andre man fyller hodet med. Jeg minner meg selv på å sette pris på hver dag , på mennesker rundt meg, på sol og natur, på en kaffekopp, på en god natts søvn, på gode samtaler, på at ungene har det bra, på at kroppen fungerer selv om jeg ikke har samme energi. Dette høres ut som trivielle ting, men for meg er det viktig. Minner meg selv titt og ofte på at det er faktisk ikke alle som blir gamle og at vi egentlig bare har dagen i dag. Sånn sett kan man jo gå rundt å være redd for kreften, men plutselig dø av noe helt annet lenge før vi blir gamle. Dette ble nok litt rotete og skrevet og vet ikke om det hjalp deg så mye. Alt godt til deg ❤️ Åh tusen takk for at du delte dette ❤️ det betyr mye. Lei for at du også dessverre havnet igjen i denne situasjonen 😞 men på en måte litt godt å vite at man ikke er alene ( misforstå meg rett her altså, unner selvfølgelig ingen dette ) Hvordan går det med deg nå? Har du måtte ta noe undersøkelse ift å sjekke for spredning osv? Kjenner at psyken fucker totalt med meg noen ganger, og jeg kjenner etter hvert minste signal kroppen gir fra seg, og tolker det som fare. Vet jo at jeg må prøve å finne frem «verktøyene» for å klare å håndtere angsten og at jeg kan lære meg å leve godt med den usikkerheten man dessverre aldri helt blir kvitt . Det er nok ikke lett, men jeg vil komme der. Alt godt til deg også ❤️ Anonymkode: 1654a...df9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #14 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åh tusen takk for at du delte dette ❤️ det betyr mye. Lei for at du også dessverre havnet igjen i denne situasjonen 😞 men på en måte litt godt å vite at man ikke er alene ( misforstå meg rett her altså, unner selvfølgelig ingen dette ) Hvordan går det med deg nå? Har du måtte ta noe undersøkelse ift å sjekke for spredning osv? Kjenner at psyken fucker totalt med meg noen ganger, og jeg kjenner etter hvert minste signal kroppen gir fra seg, og tolker det som fare. Vet jo at jeg må prøve å finne frem «verktøyene» for å klare å håndtere angsten og at jeg kan lære meg å leve godt med den usikkerheten man dessverre aldri helt blir kvitt . Det er nok ikke lett, men jeg vil komme der. Alt godt til deg også ❤️ Anonymkode: 1654a...df9 Og så godt å høre at du finner små gleder i livet som betyr så mye 🥰 Anonymkode: 1654a...df9
Okay71 Skrevet 29. oktober 2025 #15 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Åh tusen takk for at du delte dette ❤️ det betyr mye. Lei for at du også dessverre havnet igjen i denne situasjonen 😞 men på en måte litt godt å vite at man ikke er alene ( misforstå meg rett her altså, unner selvfølgelig ingen dette ) Hvordan går det med deg nå? Har du måtte ta noe undersøkelse ift å sjekke for spredning osv? Kjenner at psyken fucker totalt med meg noen ganger, og jeg kjenner etter hvert minste signal kroppen gir fra seg, og tolker det som fare. Vet jo at jeg må prøve å finne frem «verktøyene» for å klare å håndtere angsten og at jeg kan lære meg å leve godt med den usikkerheten man dessverre aldri helt blir kvitt . Det er nok ikke lett, men jeg vil komme der. Alt godt til deg også ❤️ Anonymkode: 1654a...df9 Nei, vi er nok ikke alene om tilbakefall, - dessverre får man si. Det er jo bare det at de fleste får det jo ikke tilbake. Nå er det gått snart ett år siden jeg avsluttet cellegiftkurene. Har ikke kommet meg i jobb igjen etter denne runden. Etter første runde kom jeg meg etter hvert opp i 60% -stilling. Jobbet tidligere 100%. Yrke med mye gåing, løfting, kunder, sene kvelder, stress osv. Men lav energi og utmattelse lå, og ligger alltid på lur. Må ta mye hensyn til dette i hverdagen. Synes vår og sommer har gått rimelig greit med tanke på psyken. Føler at når høsten nå kom så ble det litt vanskeligere å holde tunge tanker unna seg. Det året man går på behandling så føler man seg beskyttet på en måte, men nå når det har gått en stund så hender det jeg tenker « hva om kreften kvikner til nå som den ikke fôres med cellegift». Sitter selvfølgelig ikke å dyrker sånne tanker, men de kommer jo nå og da. Av ekstra kontroller nå etter runde to så går jeg hvert halvår til kontroll ved onkologisk avdeling. Det vanlige er jo å gå til kirurgene og år om annet, samt mammografi, i ti år. Så jeg føler litt på det-, at jeg går to ganger i året til kreftleger. Burde jo være glad for ekstra oppfølging, men det skremmer meg jo også. Kun visuell sjekk og blodprøver.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #16 Skrevet 29. oktober 2025 Okay71 skrev (9 minutter siden): Nei, vi er nok ikke alene om tilbakefall, - dessverre får man si. Det er jo bare det at de fleste får det jo ikke tilbake. Nå er det gått snart ett år siden jeg avsluttet cellegiftkurene. Har ikke kommet meg i jobb igjen etter denne runden. Etter første runde kom jeg meg etter hvert opp i 60% -stilling. Jobbet tidligere 100%. Yrke med mye gåing, løfting, kunder, sene kvelder, stress osv. Men lav energi og utmattelse lå, og ligger alltid på lur. Må ta mye hensyn til dette i hverdagen. Synes vår og sommer har gått rimelig greit med tanke på psyken. Føler at når høsten nå kom så ble det litt vanskeligere å holde tunge tanker unna seg. Det året man går på behandling så føler man seg beskyttet på en måte, men nå når det har gått en stund så hender det jeg tenker « hva om kreften kvikner til nå som den ikke fôres med cellegift». Sitter selvfølgelig ikke å dyrker sånne tanker, men de kommer jo nå og da. Av ekstra kontroller nå etter runde to så går jeg hvert halvår til kontroll ved onkologisk avdeling. Det vanlige er jo å gå til kirurgene og år om annet, samt mammografi, i ti år. Så jeg føler litt på det-, at jeg går to ganger i året til kreftleger. Burde jo være glad for ekstra oppfølging, men det skremmer meg jo også. Kun visuell sjekk og blodprøver. Helt sant det du sier der. Man føler seg mer beskyttet i behandling. Får bare tro at den «hestekuren» av anti hormonbehandling gjør nytten nå. Har hørt at det er egentlig den nyttigste behandlingen i etterkant. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skal til kontroll videre. Skal til kontroll i mars, da er det akkurat et år siden jeg ble operert/ begynte på cellegift. Så får jeg vel vite mer derfra. Får bare se på det som at vi i hvert fall blir fulgt godt opp, og at de «tar det i tide» om det skulle være noe. Prøver å holde meg opptatt med tur hver dag, venninne kvelder osv for å ikke havne i helt nede i de mørke tankene når de dukker opp nå på denne tiden av året. Følte det var lettere når det er sommer og lyse fine dager, mer folk ute , mer å finne på. Anonymkode: 1654a...df9
Okay71 Skrevet 29. oktober 2025 #17 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Helt sant det du sier der. Man føler seg mer beskyttet i behandling. Får bare tro at den «hestekuren» av anti hormonbehandling gjør nytten nå. Har hørt at det er egentlig den nyttigste behandlingen i etterkant. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skal til kontroll videre. Skal til kontroll i mars, da er det akkurat et år siden jeg ble operert/ begynte på cellegift. Så får jeg vel vite mer derfra. Får bare se på det som at vi i hvert fall blir fulgt godt opp, og at de «tar det i tide» om det skulle være noe. Prøver å holde meg opptatt med tur hver dag, venninne kvelder osv for å ikke havne i helt nede i de mørke tankene når de dukker opp nå på denne tiden av året. Følte det var lettere når det er sommer og lyse fine dager, mer folk ute , mer å finne på. Anonymkode: 1654a...df9 Ja, høsten er tung. Jeg har ingen hormonbehandling da trippel negativ brystkreft ikke har noen nytte av det. Vi får jo ikke gjort annet enn å leve så godt vi kan ❤️
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #18 Skrevet 29. oktober 2025 Okay71 skrev (1 time siden): Ja, høsten er tung. Jeg har ingen hormonbehandling da trippel negativ brystkreft ikke har noen nytte av det. Vi får jo ikke gjort annet enn å leve så godt vi kan ❤️ Å unnskyld, da har jeg misforstått . Men de heldigvis gode medisiner som behandler den type brystkreft også 🥰 Anonymkode: 1654a...df9
Okay71 Skrevet 29. oktober 2025 #19 Skrevet 29. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Å unnskyld, da har jeg misforstått . Men de heldigvis gode medisiner som behandler den type brystkreft også 🥰 Anonymkode: 1654a...df9 De fleste får jo antihormonbehandling så ikke så rart du trodde det ❤️ Endret 29. oktober 2025 av Okay71
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå