Gå til innhold

Overgang fra vektnedgang til vedlikehold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man det? Hvilken strategi bruker dere som har klart å holde vekta etter vektnedgang?

Jeg er ganske god til å gå ned i vekt, ser det ut til. Jeg har økt aktivitetsnivå og teller kalorier. Men nå nærmer jeg meg målet. Har dere lagt til kalorier litt om litt? Brått sluttet å telle? Eller hva er hemmeligheten bak å lyktes?

Anonymkode: e0bc7...1e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Funker ekstremt sjeldent.

Livsstilsendring er veien å gå. Lev slik du vil på sikt. 

Alle er god til å gå ned i vekt, det er egentlig veldig enkelt. Men det eneste man oppnår er å tulle til forbrenningen. 

Anonymkode: 34a47...0cf

Skrevet

Dummeste en gjør er å brått slutte å tenke på kalorier og trening, at en liksom er ferdig med å slanke seg og nå kan unne seg alt en har forsaket. Det er fella mange går i, som gjør at en blir jo-jo slanker og på lengre sikt vanligvis øker i vekt over det en hadde i utgangspunktet.

Det er så vanlig fenomen, at helserådene nå er å ikke slanke seg om en har BMI for overvekt 25-30. Fordi risikoen er så stor for at jo-jo slanking på sikt fører en over i mye mer helseskadelig fedme.

Jeg ville fortsatt å ha kontrollen, og økt kalorier litt etter litt. Fortsatt å trene. Så finner du etter hvert balansen i det, ca hvor mye du forbrenner med den livsstilen du har.

Ha fokus på at dette er det nye, sunne livet ditt, og fortsette de gode vanene du har lagt deg til.

Gratulere med måloppnåelse! ❤️

Anonymkode: d711d...988

• Liker 4
Skrevet

Dette er fra helsedirektoratet:

10. Hva er viktig å tenke på etter at jeg har slanket meg, og funnet den vekten jeg vil være på?

Før du begynner å slanke deg, bør du tenke på og planlegge hva du skal gjøre etterpå. Det viktigste er at du ikke går tilbake til gamle vaner og spiser like mye som før. Du må fortsette å spise mindre (færre kalorier) resten av livet for å holde vekten. I tillegg er daglig fysisk aktivitet svært viktig, helst minst 60 minutter rask gange eller liknende hver dag. Dette gir økt forbrenning som er bra for vekten. I tillegg gir økt fysisk form også bedre søvn, bedre livskvalitet og kan gjøre det lettere for deg å opprettholde de nye gode kostvanene dine.

Anonymkode: a129a...112

• Liker 1
Skrevet

Er det noen som er i vedlikeholdsfasen nå som kan fortelle om sin fremgangsmåte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det noen som er i vedlikeholdsfasen nå som kan fortelle om sin fremgangsmåte?

Tja, har gått ned 20 kg og holdt vekten i to år. Har aldri tenkt kalorier.Min metode var egentlig å lære seg hva kroppen trenger og hva den absolutt ikke trenger. Lærte meg mye om hva den ulike maten gjør med kroppen osv. Når du f.eks har lest forskning på hva et ultraprossesert kosthold gjør, så har man ikke så lyst å spise det lenger. Og når du har lært deg hvordan du kan påvirke sulthormonene og metthetshormonene, så vet man hva som skal til for å komme i riktig spor igjen etter en glipp. 

Har hørt utallige podkaster og lest myyye forskning, men er friskere og slankere enn noensinne. Men aner altså ikke hvor mange kalorier jeg spiser. 

Anonymkode: fe9a8...73c

Skrevet

Har gått ned 30 kg, men har litt vansker med å finne balanse uten at det er så mye styr🙄 går litt opp og ned, +- 2-3 kg, men har i tillegg til HIIT trening startet med styrke for ett par mnd siden. Har en PT og etter å ha tracka spisinga mi, så ser det ut til at jeg spiser litt for lite, som igjen føkker litt med hodet mitt siden jeg har en forestilling om at da skulle jeg gått ned i vekt🧐 Så skal spise litt mer proteinrike varer, så får jeg se om det gjør utslag!

Skrevet

Jeg tror "hemmeligheten" er å fortsette med det som har fungert. Straks man tenker man har nådd målet og begynner å unne seg ting, går det feil vei, igjen.

Anonymkode: 225bc...cd4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk ned 32 kg for 6 år siden. Det tok meg lang tid, men det var bevisst for at vanene skulle feste seg (før det gikk jeg ned på diett mange ganger og rett opp etterpå) Siste gang jeg slanket meg var det ikke på diett, jeg la om livsstil og uvaner. Og hadde oversikt over inntak vs uttak. 

De ca første to årene av vedlikehold telte jeg fremdeles kalorier. Spiste egentlig nøyaktig det samme som da jeg gikk ned i vekt som var; 3 måltider per dag med ren mat. Alt av ekte mat var lov, men begrenset fabrikkmat. Godteri, chips, kaker ect begrenset til lørdag. I målte mengder. Fikk jeg servert kake midt i uken takket jeg nei, ikke for å være uhøflig, men jeg visste av erfaring at det ville trigge sukkermonsteret. Så jeg var nødt til å være tydelig og kanskje litt kjip overfor de stakkarne som serverete av godvilje. Men jeg ville prioritere å få i meg næring og ikke tomme kalorier. 

Etter ca halvannet år på målvekt så hadde de gode vanene virkelig festet seg. I dag teller jeg ikke en eneste kalori, spiser veldig intuitivt og kan takke ja til et kakestykke midt i uka. Det går veldig av seg selv. Veier meg noen ganger i uken for å kolla läget, men overraskende nok så er jeg ekstremt stabil i vekt. Varierer kanskje 2 kg ila et år, om det en gang. 

Men oppsummert: jeg taklet vedlikehold som om jeg fremdeles gikk ned i vekt. Ikke slapp helt av før du merker at du faktisk ikke har lyst til å spise mer enn det du skal. Det kan ta år. 

Anonymkode: 759cb...4c4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg gikk ned 32 kg for 6 år siden. Det tok meg lang tid, men det var bevisst for at vanene skulle feste seg (før det gikk jeg ned på diett mange ganger og rett opp etterpå) Siste gang jeg slanket meg var det ikke på diett, jeg la om livsstil og uvaner. Og hadde oversikt over inntak vs uttak. 

De ca første to årene av vedlikehold telte jeg fremdeles kalorier. Spiste egentlig nøyaktig det samme som da jeg gikk ned i vekt som var; 3 måltider per dag med ren mat. Alt av ekte mat var lov, men begrenset fabrikkmat. Godteri, chips, kaker ect begrenset til lørdag. I målte mengder. Fikk jeg servert kake midt i uken takket jeg nei, ikke for å være uhøflig, men jeg visste av erfaring at det ville trigge sukkermonsteret. Så jeg var nødt til å være tydelig og kanskje litt kjip overfor de stakkarne som serverete av godvilje. Men jeg ville prioritere å få i meg næring og ikke tomme kalorier. 

Etter ca halvannet år på målvekt så hadde de gode vanene virkelig festet seg. I dag teller jeg ikke en eneste kalori, spiser veldig intuitivt og kan takke ja til et kakestykke midt i uka. Det går veldig av seg selv. Veier meg noen ganger i uken for å kolla läget, men overraskende nok så er jeg ekstremt stabil i vekt. Varierer kanskje 2 kg ila et år, om det en gang. 

Men oppsummert: jeg taklet vedlikehold som om jeg fremdeles gikk ned i vekt. Ikke slapp helt av før du merker at du faktisk ikke har lyst til å spise mer enn det du skal. Det kan ta år. 

Anonymkode: 759cb...4c4

Tror dette er nøkkelen. Jeg har vært slank hele livet, med bevisst spising, men nå er jeg overvekt fedme klasse 2. Holder på å gå ned i vekt og skal gjøre som deg når jeg har gått ned opp mot 40 kg til. Siden det ikke er mat som i hovedsak skyldes min vektoppgang og jeg har spist normalt fram til jeg falt inn i alkoholmisbruk så har jeg jo erfaring med hva som er normale mengder mat så det tror jeg taler til min fordel. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Spiser ikke frokost. 

Har to dager i uken (onsdag og lørdag) hvor jeg faster til kvelds. 

Anonymkode: 48581...c3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...