AnonymBruker Skrevet 29. oktober #61 Skrevet 29. oktober Håper det og at påsken blir fjernet . Anonymkode: 385ad...76a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #62 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jo det gjorde. Moren min feiret det som barn. Gikk rundt i nabolaget også. Så det fantes. Kanskje bare ikke så utbredt i landet 👍 Anonymkode: 25318...cbc Feiret moren din Halloween på 60-tallet? Hvor i Norge var dette? Jeg er født på slutten av 70-tallet, og vi gikk julebukk. Halloween ble ikke en ting før ca 2000. Anonymkode: 96505...f7f 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #63 Skrevet 29. oktober Vi har feiret høsttakkefest med naboer i 15 år. Har gård hvor vi har lånt ut jord til parsellhage til naboer. Også møtes vi til felles middag på høsten hvor vi spiser av årets avlinger. Anonymkode: fbebc...218 1 1
Maleficenta Skrevet 29. oktober #64 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Overalt på bygda, har ingen liste. Du må bare godta at jeg vet det. Anonymkode: c3c50...e52 Jeg bodde og på bygda. Ikke et eneste barn som kledde seg ut eller gikk knask eller knep hele 90 tallet 1 1
Fant80 Skrevet 29. oktober #65 Skrevet 29. oktober Der jeg bor er regnet som "suburban" altså forstad. Landlig,men også ikke. Her er det veldig vanlig med halloween for tenåringer og unge voksne. De går på fest til hverandre,og de kler seg ut og pynter. De færrste går på dørene for å "knask eller knep" Det har hendt enkelte fnisete tenåringer kommer på døren helt halvhjertet og ber om snop,men det er langt i fra vanlig. Det er langt mer vanlig for unger å gå julebukk nærmere jul. Altså de kler seg ut som smånisser å går fra dør til dør og synger julesanger. Det har vært i flere generasjoner,og er egentlig ganske koselig. Spesielt om det i tillegg er litt snø utenfor. 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #66 Skrevet 29. oktober Maleficenta skrev (3 timer siden): Jeg bodde og på bygda. Ikke et eneste barn som kledde seg ut eller gikk knask eller knep hele 90 tallet Her snakker vi om julebukk. Anonymkode: c3c50...e52
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #67 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her snakker vi om julebukk. Anonymkode: c3c50...e52 Beklager,høsttakk mener jeg ! Anonymkode: c3c50...e52
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #68 Skrevet 29. oktober Amantha skrev (18 timer siden): Det må man ha en egen dag for? Enig ! Vi har jaggu importert nok dritt fra USA, Halloween og Black Friday. Nok nå ! 😡 Anonymkode: 1dd04...204 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #69 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (19 timer siden): Siden jeg var barn har Halloween, valentinsdagen og Black Friday blitt importert. Jeg er ganske overrasket over at Thanksgiving ikke har kommet hit ennå. Det hadde definitivt passet inn blandt alt dette. Tror dere det kommer hit noen gang? Anonymkode: 8fa9d...bb9 Thanksgiving er jo knyttet til en konkret hendelse som skjedde i USA. Hvorfor skal vi feire det? Halloween er for øvrig ikke opprinnelig amerikansk, og er heller ikke knyttet til en bestemt hendelse i et bestemt land. Det samme gjelder valentinsdagen. Jeg synes det er rart med all motstand mot å feire ting. Skal vi virkelig bare ha KUN hverdager hele året, bortsett fra kristne høytider som jul og påske? Anonymkode: 75d72...ec9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #70 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig ! Vi har jaggu importert nok dritt fra USA, Halloween og Black Friday. Nok nå ! 😡 Anonymkode: 1dd04...204 Halloween er ikke opprinnelig fra USA. Anonymkode: 75d72...ec9 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #71 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Feiret moren din Halloween på 60-tallet? Hvor i Norge var dette? Jeg er født på slutten av 70-tallet, og vi gikk julebukk. Halloween ble ikke en ting før ca 2000. Anonymkode: 96505...f7f vil tippe Stavanger Anonymkode: f85c8...343
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #72 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Halloween er ikke opprinnelig fra USA. Anonymkode: 75d72...ec9 den versjon som folk flest har feiret de siste par årene er selvfølgelig importert fra USA. hvordan ting visstnok ble feiret for flere hundre år siden betyr lite i dagens samfunn... Anonymkode: 40635...25f
Amantha Skrevet 29. oktober #73 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes det er rart med all motstand mot å feire ting. Skal vi virkelig bare ha KUN hverdager hele året, bortsett fra kristne høytider som jul og påske? Anonymkode: 75d72...ec9 Man feirer jo ikke Halloween her i Norge. Det er en «morodag». Du står fritt frem til å flytte til et annet land som har flere tradisjoner enn Norge, siden det ikke er nok det vi har her.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #74 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): hvordan ting visstnok ble feiret for flere hundre år siden betyr lite i dagens samfunn... Anonymkode: 40635...25f 17. mai i Norge har vel vært noe likt siden for snart 200 år siden eller? Anonymkode: 9df43...fce 1
Sudden_Yam_1630 Skrevet 29. oktober #75 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 15.28): Jeg tror vi nordmenn er for utakknemlige. Om det er noen høytid vi hadde trengt å feire mer, så er det jo denne. Fortelle hverandre hva vi er takknemlige for og hva vi setter pris på ved hverandre. Selvsagt helst hver dag, men hadde vært fint med en dag man tenker på andre litt ekstra. Men tigge godteri eller kjøpe dyre gaver er vel mer i vår gate. Anonymkode: a006b...5ba Tror du skal sette deg inn i hva Thanksgiving handler om. Er en ganske stygg histoisk kontekst der. Vi har allerede høsttakkefest i Norge som vi feiret i speidern hvert år. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #76 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (30 minutter siden): hvordan ting visstnok ble feiret for flere hundre år siden betyr lite i dagens samfunn... Anonymkode: 40635...25f Dagens måte å feire Halloween på i USA er ikke så gammel. Den moderne feiringen slik vi kjenner den, begynte i mellomkrigstiden, i 1923. Det er hva da- 102 år siden? Så altså ikke «flere hundre år». Anonymkode: 9df43...fce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå