AnonymBruker Skrevet 28. oktober #1 Skrevet 28. oktober Siden jeg var barn har Halloween, valentinsdagen og Black Friday blitt importert. Jeg er ganske overrasket over at Thanksgiving ikke har kommet hit ennå. Det hadde definitivt passet inn blandt alt dette. Tror dere det kommer hit noen gang? Anonymkode: 8fa9d...bb9 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #2 Skrevet 28. oktober Kirken har allerede høsttakkefest, det er bare å hive seg med. Anonymkode: a0612...04e 8 3
Grønnsaksvaffel Skrevet 28. oktober #3 Skrevet 28. oktober Thankgiving er antagelig ikke like mye kjøpefest som de andre dagene og dermed ikke så interessant for butikkene å prøve å pushe den på oss forbrukere. 19 7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #4 Skrevet 28. oktober Det er jo ikke umulig at høsttakkefest blir en greie igjen, vi liker jo tydeligvis kommersialiserte anledninger til en fest. Jeg tror likevel tidspunktet taler litt i mot. Høsten er liksom litt fylt opp med Halloween og de klarer ikke vente med julevarene til etter det en gang. Bedre business å komme opp med noe rett etter 17.mai, siden Pride gir litt mye motstand i mange segmenter, og kanskje skvise inn etellerannet mellom valentinsdagen og påske som vi kan kjøpe plastræl og papirremser til. Finnes sikkert en eller annen festivitet som kan lånes. Anonymkode: 9d0b4...656 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #5 Skrevet 28. oktober Thanksgiving er jo historisk koblet til USA så skjønner ikke hvorfor det skal komme til andre land. De andre er jo ikke historiske på samme måte. Anonymkode: 2a231...8f6 10 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #6 Skrevet 28. oktober Er ikke alltid Thanksgiving en torsdag, etterfulgt av Black Friday, og begge dagene er fridager i USA? Typisk langhelg der man reiser hjem til familie osv. Spørs om vi vil bytte bort noen av fridagene vi har da 🙂 Men jeg liker ideen 🙂. Samles rundt et bord med god mat, og fortelle hva man er takknemlig for. Anonymkode: 3b436...2f6
Amantha Skrevet 28. oktober #7 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men jeg liker ideen 🙂. Samles rundt et bord med god mat, og fortelle hva man er takknemlig for. Anonymkode: 3b436...2f6 Det må man ha en egen dag for? 5 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #8 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo ikke umulig at høsttakkefest blir en greie igjen, vi liker jo tydeligvis kommersialiserte anledninger til en fest. Jeg tror likevel tidspunktet taler litt i mot. Høsten er liksom litt fylt opp med Halloween og de klarer ikke vente med julevarene til etter det en gang. Bedre business å komme opp med noe rett etter 17.mai, siden Pride gir litt mye motstand i mange segmenter, og kanskje skvise inn etellerannet mellom valentinsdagen og påske som vi kan kjøpe plastræl og papirremser til. Finnes sikkert en eller annen festivitet som kan lånes. Anonymkode: 9d0b4...656 Blir en greie? Vi feirer jo høsttakk både i kirka og med martna/grønnsak markeder. Anonymkode: c3c50...e52 1 1
Perfume Skrevet 28. oktober #9 Skrevet 28. oktober Syns både Halloween og Valentines day er tull Og tøys i Norge, men høst takke fest hadde jeg likt bedre. Fordi det handler om takknemlighet og det å spise sammen, ikke sånn kjøpe hysteri. Men det kommer vel ikke hit av samme grunn.. 7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #10 Skrevet 28. oktober Håper det! Jo flere høytider, desto bedre! Alle unnskyldninger for å møte familien for et festmåltid er positivt. Anonymkode: aae92...c5c 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #11 Skrevet 28. oktober om det kommer til norge eller ikke bryr jeg meg ikke noe om det er ikke noe vi kommer til å feire en dag hvor gutta skal se på tv hele dagen mens jentene må så på kjøkkenet hele dagen Anonymkode: 2086c...57f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #12 Skrevet 28. oktober Jeg tror vi nordmenn er for utakknemlige. Om det er noen høytid vi hadde trengt å feire mer, så er det jo denne. Fortelle hverandre hva vi er takknemlige for og hva vi setter pris på ved hverandre. Selvsagt helst hver dag, men hadde vært fint med en dag man tenker på andre litt ekstra. Men tigge godteri eller kjøpe dyre gaver er vel mer i vår gate. Anonymkode: a006b...5ba 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #13 Skrevet 28. oktober Så mye som jeg misliker alt som kommer fra USA, håper jeg inderlig ikke det. Er lei av både halloween og valentines og black friday lenge før de starter... Anonymkode: 18654...8d4 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #14 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Blir en greie? Vi feirer jo høsttakk både i kirka og med martna/grønnsak markeder. Anonymkode: c3c50...e52 Blir en greie. De aller færreste verken går i kirka eller markerer høsttakkefest på noe vis. Selv om det eksisterer en tradisjon for det. Anonymkode: 9d0b4...656 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #15 Skrevet 28. oktober Det er jo svindyrt med alle disse feiringene!. Jeg har ikke råd til å samle hele familien til festmåltid og spesielt ikke i november. Det er en haug med bursdager, farsdag, Halloween og evt julebord. Alt dette er ekstrautgifter på toppen av et allerede stramt budsjett. Jeg ønsker heller å tone ned all den feiring, altfor mye fråtsing og synes ikke noenting er spesielt eller høydepunkt lenger med all den "luksusen" som er blitt nesten hverdagslig. Anonymkode: 07ecc...175 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #16 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Blir en greie. De aller færreste verken går i kirka eller markerer høsttakkefest på noe vis. Selv om det eksisterer en tradisjon for det. Anonymkode: 9d0b4...656 Jepp, litt som Allehelgensaften var før det ble en greie med Halloween i Norge. Anonymkode: a006b...5ba 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #17 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kirken har allerede høsttakkefest, det er bare å hive seg med. Anonymkode: a0612...04e Vi feirer en slags hybrid her i hus. Jeg er amerikansk og liker å ha Thanksgiving, men samtidig blir det feil å veive med pilegrimer og indianere her I Norge. Vi har kalkun og tilbehør og er takknemlig for det vi har, og vi har deltatt i kirken da ungene gikk på skolen. Usikker på om ungdomsskolen drar i kirken? I såfall møter vi opp der i år også. For meg handler det om samhold, takknemlighet og gode vibber så jeg liker å feire det her hjemme, men da barna var mindre og det var bare oss tre alene så hadde jeg ofte kylling til middag den dagen. Litt symbolsk for min egen del. Nå er barna større og skjønner mer av mamma sine amerikanske skikker og tradisjoner, da de var små ble det bare forvirrende for dem da "ingen andre gjør sånt". Det var liksom ikke helt vits for oss den gang. Nå som de er eldre derimot har vi alle godt av å sette oss ned og tenke på vårt overflod og være takknemlig over det vi har (og ikke minst: for hverandre). Anonymkode: c5cb0...808 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #18 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Håper det! Jo flere høytider, desto bedre! Alle unnskyldninger for å møte familien for et festmåltid er positivt. Anonymkode: aae92...c5c Hvorfor ikke bare flytte til USA om det er så viktig? Dette her er fridager i USA: New Year's Day (January 1) Birthday of Martin Luther King, Jr. (Third Monday in January) Inauguration Day (January 20, every 4 years following a presidential election) Washington's Birthday (Also known as Presidents Day; third Monday in February) Memorial Day (Last Monday in May) Juneteenth National Independence Day (June 19) Independence Day (July 4) Labor Day (First Monday in September) Columbus Day (Second Monday in October) Veterans Day (November 11) Thanksgiving Day (Fourth Thursday in November) Christmas Day (December 25) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er amerikansk Anonymkode: c5cb0...808 Hva er en amerikaner? En med aner langt tilbake eller en som er født der borte og innehar statsborgerskap? Anonymkode: 9df43...fce 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #19 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Siden jeg var barn har Halloween, valentinsdagen og Black Friday blitt importert. Jeg er ganske overrasket over at Thanksgiving ikke har kommet hit ennå. Det hadde definitivt passet inn blandt alt dette. Tror dere det kommer hit noen gang? Anonymkode: 8fa9d...bb9 Tror ikke vi importerer den amerikanske og canadiske skikken. Valentine og Allerhelgens er katolsk, ja protestantene har og allerhelgens men den er mer neddempet. Anonymkode: c67b4...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #20 Skrevet 28. oktober Halloween er irsk folkens. Så alle dere som hater alt som kommer fra USA kan ta det helt med ro. Men jeg antar jo i samme slengen at dere ikke spiser hamburger, drikker Coca-Cola, ser Disney filmer, har aldri spist Corn Flakes, bruker Microsoft eller Apple, bruker Internett, bruker Google eller noe annet fra USA. Jeg stiller meg positiv til det meste som kan lyse opp den mørke årstiden. Jeg tror nok vi nordmenn er litt for sirompa (nå har halloween f.eks vært vanlig i 25 år og enda så er mange surpomper bare 31. oktober nevnes, TTT, ting tar laaaang tid med oss). Anonymkode: 56b9d...90e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå