Gå til innhold

masse minus på kontoen.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_helle_*
Skrevet

Krise. Uff. I forgje måned så hadde jeg ikke mere penger igjen på kontoen. Var under null. Jeg pleier å få penger inn på konto den 25 hver måned. Men ikke denne gangen. Går på rehabliteringspenger og har nå søkt om midlertidlig ufør. pga. angst og depresjon. Jeg fortalte dette til psykologen, og han ringte til trygdekontoret. Og da fikk jeg penger på konto. Men jeg var jo to tusen i minus før de kom inn.

Nå den 25 i denne måneden så hadde jeg heller ikke fått penger inn på konto. Og nå var jeg minus tre tusen. Jeg måtte vente en uke før jeg var hos psykologen. Og hun ringte igjen trygdekontoret. Og da tenkte jeg det var i orden.

Men pengene er jo fortsatt ikke inne på kontoen. Og nå er det krise. Siden det er fem dager til jeg skal til psykologen igjen. Går dit en gang i uka. Og da må jeg spørre igjen. Flaut det da. Uff. Gruer meg. Hvorfor må jeg spørre sånn? Hvorfor må jeg mase sånn på å få de pengene? Jeg skjønner at det er noe tull nå fordi de venter på noe papirer pga. imdlertid ufør. Overgangen. Men jeg blir så bekymra når jeg får tre tusen i minus før de kommer inn hver gang.

Fordi jeg venter jo at pengene er på konto. Jeg skjekker jo ikke kontoen hele tiden. Også så jeg det nå at det var fire tusen minus på kontoen. Og jeg må vente i fem dager før jeg evt. får de pengene. Hvorfor er det sånn? Pleier det å være sånn surr? Jeg tør ikke å ringe til trygdekontoret så psykologen gjør det for meg. Uff. Nå er jeg blakk og får jo enda mere angst nå..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Det er ille at det skal være sånn, men jeg har inntrykk av at det er vanlig at det tar litt tid når man søker om noe nytt ved trygdekontoret.

Klarer du å ringe psykologen, som igjen kan ringe trygdekontoret?

Gjest Gjest_helle_*
Skrevet

Jeg tør ikke å ringe psykologen heller. Uff. Ja, det tar lang tid. :(

Gjest Gjest
Skrevet

Kan fort bli litt krøll i sånne saker.

PS: Du får kanskje flere svar om du legger denne inn på økonomi-forumet?

Gjest Gjest1
Skrevet

Du har ikke noen som kan hjelpe deg med å ringe heller?

Gjest Gjest_helle_*
Skrevet

Nei, dessverre har jeg ingen som kan ringe for meg heller. :(

Gjest angst
Skrevet

:klem: Jeg har også slitt med angst for å ringe og har det ennå i perioder.

Men noen ganger må jeg tvinge meg. Det jeg gjør da er å

skrive stikkord på en lapp slik at jeg har noe å forholde meg til når jeg ringer . Husk at det er din RETT å få disse pengene, hvis du ikke har mottat vedtak om at stønaden bortfaller fra en gitt dato?

Er stønaden bortfalt i vente på behandling av saken av midlertidig uføretrygd, så ring sosialkontoret og få en hastetime.

Men slik du sliter, mener jeg du har krav på en ventestønad fram til saken er behandlet.

Hvis det er en ankesak du har under behandling hos trygdekontoret, så kan rehabiliteringstønaden bortfalle og da MÅ du som alle andre på sosialkontoret, dessverre...

Angsten blir ikke mindre av å møte et slikt system, men den blir ikke mindre om du ikke gjør noe heller, så ring trygdekontoret i morgen. Fortell deg selv at dette klarer du. Ta noen avslapningsøvelser og husk å puste dypt (husk å puste, det glemmer man ofte når man har angst og gruer seg for noe...)

Ikke bestem deg for å ringe nå i kveld. Bestem deg for å glemme det til i morn og slappe av for du får ikke gjort noe NÅ likevel. Det eneste du oppnår er å gå og grue deg. Når du våkner i morn, så lag deg en kopp te eller kaffe, spis frokost og ikke tenk på telefonen du skal ta, før du er våken nok.

Jeg vet det er vanskelig, men ingen kan SE eller høre din angst gjennom telefonen, og INGEN har noe med din angst og dine innerste følelser å gjøre. Man blir veldig fokusert på seg selv under angsten, men husk at for andre (de på trygdekontoret eller ellers), så er du ikke ANGST. Du er et menneske som alle andre og like verdifull.

Det er fint at du har en bra psykolog som støtter deg. Å gå gjennom trygdesystemet kan knekke selv de sterkeste (de som var psykisk sterk, men ble fysisk skadet f.eks.)

Lykke til! Du klarer det!

:klem:

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet

Å vente på svar for uføretrygd kan ta opptil flere mnd, men du har jo krav på livsopphold i den tiden det tar.

Kan du ikke høre med saksbehandler på trygdekontoret om hva som er vanlig praksis?

Det er jo uholdbart å gå å ikke vite om du får inn penger på kto eller ikke.

Hvis du kontakter sosialkontoret allerede imorgen så kan det hende at de tar et hastevedtak på saken din å at du får penger allerede imorgen eller tidlig neste uke.

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Jeg tør ikke å ringe psykologen heller. Uff. Ja, det tar lang tid. :(

Skjønner at du syns det er ubehagelig å ringe å be om hjelp, men hvis du ikke gjør det så kan du risikere å bli gående uten penger.

Tenk på at det er mange som er i din situasjon å trenger hjelp. Det er jo derfor vi har både trygdekontor og sosialkontor.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Du skulle ikke tilfeldigvis være på en kombinasjon av attføring eller sykepenger og dagpenger?

I så fall blir det krøll i systemet.

Jag har hørt/lest om flere som må kontakte trygdekontoret for å få utbetalt pengene hver måned. Det kommer visst nok av noe datateknisk krøll som gjør utbetalingen "forsvinner" og må legges inn manuelt.

Edit: Fullført siste setning.

Endret av Lynx Lynx
Gjest Gjest1
Skrevet

Klarer du å sende mail? Jeg har gjort det, men det var et mer generelt spørsmål. Vil tro det går an å stille spesifikke spørsmål også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...