AnonymBruker Skrevet 28. oktober #1 Skrevet 28. oktober Jeg har dessverre vokst fra mine venner, alle er i samme vennegjeng og jeg har nå tatt valget om at jeg må gå videre, jeg får ikke noe positivt av vårt vennskap lenger. Jeg har prøvd å la vennskapet «fade ut» i 1-2 år, men ikke avsluttet ved å snakke med de. Jeg føler jeg går å venter på at vennskapet skal ende men det virker ikke som det fungerer slik jeg trodde med å la det fade ut. hva ville du gjort i denne situasjonen ? Syns det er brutalt å «slå opp» med de også… en annen påkjenning er at jeg blir venneløs når dette skjer, men slik ståa er nå, er jeg på en måte venneløs allerede grunnet lite kontakt med de som er nå. syns dette er vanskelig og vondt. Håper noen kan gi noen råd Anonymkode: e7e61...6e3
Umbreon Skrevet 28. oktober #2 Skrevet 28. oktober Jeg tenker at med mindre noen har gjort noe galt som trenger å tas opp, så synes jeg at å fase ut er en helt fin måte å avslutte et vennskap på. Som du sier, å «slå opp» er veldig brutalt, og det er litt vanskelig å få til uten å faktisk såre noen. I tillegg brenner du kanskje noen broer som du kanskje vil angre på senere? Hvorfor fungerer ikke utfasingen? Det er vel egentlig bare å svare mindre på meldinger/telefon, ikke ta initiativ til å møtes og takke nei til invitasjoner. Hvis noen spør, så får man jo heller si at man er veldig travel for tida eventuelt være ærlig å si at man ikke får så mye ut av vennskapet lenger. Siden vennene er en gjeng, så vil det jo kanskje litt mindre sårt enn om det er en bestevenn man vil dumpe. 4
HMK Skrevet 28. oktober #3 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har dessverre vokst fra mine venner, alle er i samme vennegjeng og jeg har nå tatt valget om at jeg må gå videre, jeg får ikke noe positivt av vårt vennskap lenger. Jeg har prøvd å la vennskapet «fade ut» i 1-2 år, men ikke avsluttet ved å snakke med de. Jeg føler jeg går å venter på at vennskapet skal ende men det virker ikke som det fungerer slik jeg trodde med å la det fade ut. hva ville du gjort i denne situasjonen ? Anonymkode: e7e61...6e3 Ingenting.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #4 Skrevet 28. oktober La det fase ut. Slutt å ta initiativ og så dør det av seg selv. Du trenger ikke å annonsere at vennskapet er slutt. Det skaper kun drama. Anonymkode: ce130...825 8 1
BobbySocks Skrevet 28. oktober #5 Skrevet 28. oktober Men hvorfor dette behovet for avslutning? Kan du ikke bare fase ut og takke nei til invitasjoner? Hvor plagsomt kan det være? 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #6 Skrevet 28. oktober hva har du aktivt gjort for å "fade ut" som du sier da, sluttet svare på henvendelser, ikke takket ja til invitasjoner? HVa er "å fade ut" i dine øyne? Personlig tenker jeg du ikke trenger annonsere med en dialog at du går videre, du bare gjør det i handling - altså slutter svare på henvendelser og går videre alene. Anonymkode: b13a7...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #7 Skrevet 28. oktober Jeg tenker du gjør det på en grei måte. Jeg prøver selv å «fade ut» et vennskap, men dessverre har hun tatt kontakt igjen og jeg måtte svare da hun var så deprimert (annen grunn). Men etter dette prøver jeg igjen. Jeg tenker å prøve å ikke svare, eller bare svare helt kort, dersom hun skriver. Og ikke ta telefonen når hun ringer. Anonymkode: 7318f...035 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #8 Skrevet 28. oktober Dere er da ikke venner om du har faset de ut i et par år? Anonymkode: e2830...b42 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #9 Skrevet 28. oktober Du kan jo parallelt finne nye venner? Det er slik vennskap ender, man møtes sjeldnere og møter andre oftere Anonymkode: f5036...728 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #10 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du kan jo parallelt finne nye venner? Det er slik vennskap ender, man møtes sjeldnere og møter andre oftere Anonymkode: f5036...728 Det er nettopp dette. Ts vil kvitte seg med absolutt alle vennene sine, og hevder hn ikke får noe positivt ut av noen av de vennskapene. Eneste årsaken ts kan komme på som er negativt er IKKE at hn da mister muligheten til å vite om vennene har det bra, IKKE dårlig samvittighet over at vennene da på sin side mister en venn/vennskap. Nei, eneste som er negativt er at ts da blir venneløs. Ts har altså ikke klart å skaffe seg nye venner, ingen nye mennesker inn i livet som tilfører noe positivt. Ts er irritert over at de gamle vennene ikke bare kan ta et hint å slutte å bry seg! 🤬 Hva sier det om ts? Jeg tipper det ts ønsker seg er en grunn til å mislike sine gamle venner, at hn kan slå i bordet med at han eller hun eller de ringte meg faktisk og avsluttet vennskapet, se hvor dårlige mennesker de et som gjorde det mot meg! Men det får hn ikke. Hn får mennesker som ikke er opptatt av drama og som faktisk bryr seg. Anonymkode: dbe52...852
AnonymBruker Skrevet 1. november #11 Skrevet 1. november Hvis du ikke vil være venner, så er det vel bare å ikke bli med på ting? Du trenger ikke annonsere det men om du vil si noe er det opp til deg. Jeg har ei venninne som bryter alt av avtaler vi har. Avlyser dagen før eller samme dag. Dette orker jeg ikke mer og velger bare å ikke lage avtaler med henne mer. Det gjør ingen forskjell for meg mer bortsett fra at jeg slipper å bli skuffet hver gang det skjer. Anonymkode: d4dee...11b
AnonymBruker Skrevet 2. november #12 Skrevet 2. november Umbreon skrev (På 28.10.2025 den 14.23): Jeg tenker at med mindre noen har gjort noe galt som trenger å tas opp, så synes jeg at å fase ut er en helt fin måte å avslutte et vennskap på. Som du sier, å «slå opp» er veldig brutalt, og det er litt vanskelig å få til uten å faktisk såre noen. I tillegg brenner du kanskje noen broer som du kanskje vil angre på senere? Hvorfor fungerer ikke utfasingen? Det er vel egentlig bare å svare mindre på meldinger/telefon, ikke ta initiativ til å møtes og takke nei til invitasjoner. Hvis noen spør, så får man jo heller si at man er veldig travel for tida eventuelt være ærlig å si at man ikke får så mye ut av vennskapet lenger. Siden vennene er en gjeng, så vil det jo kanskje litt mindre sårt enn om det er en bestevenn man vil dumpe. Du tror ikke du sårer noen ved å fase dem ut? Svare sjeldnere, slutte å svare, finne unnskyldninger for å ikke treffe dem. Det sårer vel så mye. Anonymkode: b78e6...cda 2
AnonymBruker Skrevet 2. november #13 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 16.04): Jeg tenker du gjør det på en grei måte. Jeg prøver selv å «fade ut» et vennskap, men dessverre har hun tatt kontakt igjen og jeg måtte svare da hun var så deprimert (annen grunn). Men etter dette prøver jeg igjen. Jeg tenker å prøve å ikke svare, eller bare svare helt kort, dersom hun skriver. Og ikke ta telefonen når hun ringer. Anonymkode: 7318f...035 Det der opplegget der er så råttent gjort. Anonymkode: a62e3...a55 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november #14 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 16.04): Jeg tenker du gjør det på en grei måte. Jeg prøver selv å «fade ut» et vennskap, men dessverre har hun tatt kontakt igjen og jeg måtte svare da hun var så deprimert (annen grunn). Men etter dette prøver jeg igjen. Jeg tenker å prøve å ikke svare, eller bare svare helt kort, dersom hun skriver. Og ikke ta telefonen når hun ringer. Anonymkode: 7318f...035 Hvordan tenker du at dette er en "grei måte"? Det er kanskje greit for deg fordi da slipper du å ta en ubehagelig samtale og stå for det du gjør, men det er skikkelig råttent og feigt gjort mot henne. Anonymkode: b78e6...cda 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november #15 Skrevet 2. november BobbySocks skrev (På 28.10.2025 den 15.56): Men hvorfor dette behovet for avslutning? Kan du ikke bare fase ut og takke nei til invitasjoner? Hvor plagsomt kan det være? ikke meg du spør her. Jeg har opplevd at mange mennesker ikke forstår hintet når man faser dem ut. De kan bare bli mer pågående og spørre om hvorfor vi skal møtes, og hvorfor jeg unngår henne og ikke vil ha kontakt. Så vanlig utfasing fungerer ikke for alle, uten at jeg vet hvordan vennene eller x-venner til Ts fungerer. Anonymkode: 03a9a...4de 1
AnonymBruker Skrevet 2. november #16 Skrevet 2. november Du mener at vennene dine liksom skulle giddet å sitte å høre på at du "slår opp" med dem, etter at dere i praksis har hatt lite kontakt de siste årene? Snakk om å dumme seg ut, for det vil bare være du som fremstår som dramatisk. Selv hadde jeg bare unnlatt å svare om en venn hadde sendt melding om at vennskapet vært slutt etter i lang tid å ikke ha hatt kontakt uansett, for jeg skjønner jo at vedkommende da har driti i meg uansett, så da får de samme behandling tilbake. Anonymkode: 50742...927
makkapakka Skrevet 2. november #17 Skrevet 2. november Jeg lar det fade ut, da slipper jeg å lage en masse argumenter som ikke alle skjønner noe av...
AnonymBruker Skrevet 2. november #18 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det der opplegget der er så råttent gjort. Anonymkode: a62e3...a55 Så da er det bedre å slå opp tenker du? Anonymkode: 03a9a...4de
AnonymBruker Skrevet 2. november #19 Skrevet 2. november Jeg hadde et par vennskap der jeg ble dårlig behandlet. Da sa jeg det jeg tenkte og at det ikke var greit. Fortsetter som før - sluttet å ta telefonen bare, gadd ikke mer. Andre hadde jeg heftig diskusjon med som de aldri greier å tilstå at de kan være tilbakestående. Endte nå bare i et smell så var det ferdig, masse krangling. Ikke akkurat et tap for meg. Føler skikkelige vennskap der man vokser fra hverandre bare fader uansett, men da har jeg ingenting imot om vi snakkes igjen engang heller da. Anonymkode: 9bc75...d2c
AnonymBruker Skrevet 2. november #20 Skrevet 2. november Vennskap som avsluttes blir alltid sårt, men veien ut av vennskap er lettere om du finner deg noen nye venner enn om du ghoster eller "slår opp". For finner du deg nye venner så er det ikke nødvendigvis gamle vennene som er feil, men de nye vennene som er spennende. Men slår du opp eller på annet vis avslutter relasjonen så har sier du i grunn at de gamle vennene er for dårlig /feil/dummer o.l Så blir med på kor/røde kors/trening eller hva det måtte være du liker å gjøre på fritiden og utvid nettverket ditt. Slik blir du "kvitt" gamle venner Anonymkode: c4d5b...f1c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå