Gå til innhold

Oppkjøring i Oslo!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

hadde oppkjøring i Drøbak en måned tilbake og strøk, har nå bestilt i Oslo og er veldig redd for å stryke igjen.. vil dere dele litt erfaringer og hva jeg bør huske på?

hilsen en stressa jente

Anonymkode: 02dc9...a14

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei

hadde oppkjøring i Drøbak en måned tilbake og strøk, har nå bestilt i Oslo og er veldig redd for å stryke igjen.. vil dere dele litt erfaringer og hva jeg bør huske på?

hilsen en stressa jente

Dette bør du høre med kjørelæreren din om, han/hun er en mye bedre person å spørre. 

Anonymkode: 9c961...239

Skrevet

Jeg er ikke kjent med Drøbak men i Oslo må du iallfall huske på vikeplikten :) Mange steder der det ikke er forkjørsvei og skiltet vikeplikt, men vikeplikt for alt som kommer fra høyre. Er og mye fotgjengere og sykkelveier man må passe på for. Og alltid vikeplikt for trikk! 

Er mange store kryss og noen store rundkjøringer, så plassering i kryss og rundkjøringer er nok lurt å øve på. Noen steder er det skilt, noen steder veimerking, noen steder må man følge "reglene" for plassering. Opplever ofte at folk legger seg feil spesielt når det er skiltet annerledes enn standard regel men ikke markert i veibanen.

Mange kryss kan man svinge når man har grønt lys, men har likevel vikeplikt for fotgjengere som har grønn mann, vil tro det er typ stryk-grunn om man holder på å kjøre ned et menneske. 

En del veier har plutselig egne løp for trikk og/eller buss. Følge med på de blå pilskiltene da så man legger seg riktig, ser en del som kjører feil. 

Snakk med kjørelærer om å øve litt på de vanskeligste steder i Oslo, feks Sinsenkrysset (rundkjøringen), Storokrysset, Smestadkrysset, Majorstuenkrysset, Carl Berner, Operatunnellen, steder med forskjellige sykkelveier. Sikkert flere som jeg ikke kommer på. Du bør ha en del kjøretimer i Oslo før du kjører opp der iallfall. 

Anonymkode: 8fb02...646

Skrevet

Hmm... Nå skal ikke jeg være negativ og fryktelig pessimist her, og ønsker deg suksess. Men det er da langt verre å kjøre opp i Oslo? Alle hektiske rundkjøringer og tidvis merkelige kjøremønster nedenfor Risløkka trafikkstasjon, Økern og ned mot Hasle, kan absolutt være stressende start på oppkjøringen, selv for litt mer erfarne bilførere. For ikke å snakke om mer trafikk og alle x-faktorer som syklister og andre trafikanter du møter på. Jeg ville nok ikke valgt Oslo hvis jeg kunne unngått det, spes etter din dårlige opplevelse for en mnd siden. Men det kommer selvsagt litt an på hva du strøk på, om det var en random feil eller at du var generelt ikke dyktig nok.

Jeg ville ærlig talt valgt f.eks. Drøbak igjen, hvilken dag som helst. Landevei, ukomplisert trafikk og oversiktlig, kontra Oslo der alt kan bli kastet på deg av utfordringer. Det ble nylig skrevet noen innlegg om oppkjøring i Drøbak i en tidligere tråd.

Anonymkode: 7157f...852

• Liker 1
Skrevet

Samme her! Superstressa her og. Kjører også opp i Oslo om 3 uker. Så vanskelig å kjøre her. Så mange omkjøringsveier og kaos , syklister som sykler på rødt.. og jeg vet ikke hva. Har strøket 6 ganger nå. Håper 7 er mitt lykketall. 👍

Anonymkode: 4d609...ed7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hmm... Nå skal ikke jeg være negativ og fryktelig pessimist her, og ønsker deg suksess. Men det er da langt verre å kjøre opp i Oslo? Alle hektiske rundkjøringer og tidvis merkelige kjøremønster nedenfor Risløkka trafikkstasjon, Økern og ned mot Hasle, kan absolutt være stressende start på oppkjøringen, selv for litt mer erfarne bilførere. For ikke å snakke om mer trafikk og alle x-faktorer som syklister og andre trafikanter du møter på. Jeg ville nok ikke valgt Oslo hvis jeg kunne unngått det, spes etter din dårlige opplevelse for en mnd siden. Men det kommer selvsagt litt an på hva du strøk på, om det var en random feil eller at du var generelt ikke dyktig nok.

Jeg ville ærlig talt valgt f.eks. Drøbak igjen, hvilken dag som helst. Landevei, ukomplisert trafikk og oversiktlig, kontra Oslo der alt kan bli kastet på deg av utfordringer. Det ble nylig skrevet noen innlegg om oppkjøring i Drøbak i en tidligere tråd.

Kjørelærer ba meg velge Oslo. Kjører bedre i Oslo enn o Drøbak. Strøk på fartstilpasning og plassering. Men dette får jeg stort sett til i Oslo og kjører mange av de vanskelige kryssene og stedene med pappa! Var veldig stressa og nervøs på motorveiene før men det har blitt bedre😆

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kjørelærer ba meg velge Oslo. Kjører bedre i Oslo enn o Drøbak. Strøk på fartstilpasning og plassering. Men dette får jeg stort sett til i Oslo og kjører mange av de vanskelige kryssene og stedene med pappa! Var veldig stressa og nervøs på motorveiene før men det har blitt bedre😆

Bra, da er det vante omgivelser, og spes fort går det jo ikke i byen. Masse lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...