Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, her blir mange ruter måkt av kommunen. Eller i alle fall kjørt ned slik at man kan gå. På snøfylte dager er det en evig kamp mellom ski-folket og tur-folket. Også i langrennsløypene. 

Selv holder jeg meg til løypene der det ikke er sporsatt. Men selv der irriterer man skifolket. 

Anonymkode: 7100e...47b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, her blir mange ruter måkt av kommunen. Eller i alle fall kjørt ned slik at man kan gå. På snøfylte dager er det en evig kamp mellom ski-folket og tur-folket. Også i langrennsløypene. 

Selv holder jeg meg til løypene der det ikke er sporsatt. Men selv der irriterer man skifolket. 

Norge er full av skog,det bør da gå an å gå steder der man ikke går oppå hverandre. 

Anonymkode: 706eb...872

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må du svare slik? Føler du deg bedre nå?

Ts

Anonymkode: 8e44f...aa8

Ja, men hun har jo rett. En måker ikke i skogen. Kun i lysløypene, som du skal holde deg unna hvis du ikke har ski på beina.

Anonymkode: a09a6...c07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Norge er full av skog,det bør da gå an å gå steder der man ikke går oppå hverandre. 

I knærne i snø? 

Dette er bynært. Er tettere enn på karl johan en fin vinterdag den første timen av turen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja, men hun har jo rett. En måker ikke i skogen. Kun i lysløypene, som du skal holde deg unna hvis du ikke har ski på beina.

Anonymkode: a09a6...c07

Jo. I markene rundt oslo måkes det, eller man kjører trommel (eller hva det heter). I byfjellene i Bergen. Mulig i byåsen. Og sikkert en rekke andre steder i Norge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går du turer i skogen om vinteren?

Blir det måkt i skogen hos deg? Ikke skiløyper.

Jeg liker veldig godt å gå turer i skogen, begynte å gå i påsken og jeg har gått turer der siden da. Men nå i det siste har det vært mye regn og da blir det vått og møkkete og ikke minst glatt. 

Hvordan er det om vinteren når snøen kommer? Kan man gå turer i skogen da? Da mener jeg i skogen og ikke rundt.

Brodder når isen kommer, ellers bare skotøy etter forholdene.

Jeg løper hele året i skogen, og er det mye snø, ja da brøyter jeg med bena og liker at man blir ekstra svett!

Anonymkode: 93bee...b0e

AnonymBruker
Skrevet

Her er lysløypene merket med oppfordring om å gå på bare den ene siden, og å stå på ski bare på den andre siden - så jo: Man kan også gå til fots i lysløypene på vinteren. Men man skal selvsagt ta hensyn og ikke ødelegge løypene eller være i veien for skiløpere.

Jeg går mye til fots i skogen på vinteren og går mest utenom løypene. Har litt høye vintersko, og er snøen løs nok er det bare gøy om den går opp til knærne. Ingenting er som en trolsk og snødekt skog 💚

Anonymkode: b6f45...9a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I knærne i snø? 

Dette er bynært. Er tettere enn på karl johan en fin vinterdag den første timen av turen. 

Selv der trenger man ikke gå oppå hverandre. Og så bruker du truger så går du ikke til knærne i snø. Og hvis du ikke tåler å slite litt så holder du deg på Karl Johan. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Selv der trenger man ikke gå oppå hverandre. Og så bruker du truger så går du ikke til knærne i snø. Og hvis du ikke tåler å slite litt så holder du deg på Karl Johan. 

Jeg bor ikke på østlandet... 

Truger fungerer særdels dårlig i terrenget her, gitt mengden stein og høydeforskjeller. 

Er nok derfor kommunen fikser så mange turveier de dagene det først snør. 

Virker som om mange her inne aldri har vært utenfor egen bygd 😂

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Elsker å gå i skogen på vinteren. Problemet her er at de siste årene varierer været veldig mellom iskaldt og minusgrader, så alt blir til is. Da er det plutselig ikke så hyggelig å på isbelagte stier: bruker brodder eller piggsko, men da går man jo bare å ser ned. 
Liker best å gå i snø, herlig å høre lyden av kald snø 🥰 

Anonymkode: 0c959...de7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gleden med å gå i skogen er å gå i terreng,ikke på vei. 

Hvem har bestemt det? 

Anonymkode: 66b53...7e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må du svare slik? Føler du deg bedre nå?

Ts

Alvorlig talt, hva forventer du når du spør om det blir måket i skogen?? 😂😂😂

(ikke meg du siterte, men …) 

Og så blir det møkkete i skogen, sier du? Hm… går du med pumps? Kjøp skikkelige hiking-sko så har du tursko sommer som vinter! For det blir møkkete i skogen når det blir vått! Eller tenker du at noen klipper plen i skogen?? 

Anonymkode: 72358...3b8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går mye tur på sommeren, men når vinteren nærmer seg merker jeg at det ikke er like hyggelig.

Været har utrolig mye å si.

Anonymkode: 1df36...f6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha gode sko med godt mønster under, så har det lite å si om det er glatt. Du kan også bruke gåstaver, som man også bruker når man bruker truger, som er en super ting å bruke om vinteren. Disse har jeg, men bruker gamle skistaver til: https://www.xxl.no/tubbs-flex-trk-kit-22-trugesett-dame-svart/p/1209074_1_Style 
De finnes for både dame og herre, og passer fint til skogsbruk i varierende terreng. Jeg ser forresten jeg skulle hatt herre pga jeg er ganske høy og dermed tyngre enn en del damer, så det er lurt å tenke litt på størrelse før man velger.
Før hadde jeg sånne lange med aluminiumsrør rundt og lerret strukket over, som er laget til mye løssnø. De jeg linker til her synker en del i løssnø, men de er mye lettere å manøvrere, som er viktig når du går opp og ned og mellom trær og sånt. Og løssnøen varer ikke lenge uansett. Når du har gått et spor, så går du det bare om igjen, som er en annen ting som er praktisk med truger. Veldig gøy å ha det, siden du kan gå hvor som helst, også over hogstfelt der det er mye greiner og slikt. Oppå snøen betyr det jo ingenting, så man har en veldig frihet, og kommer bort fra der folk flest går.

Anonymkode: 00c54...efb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 16.12):

Jeg bor ikke på østlandet... 

Truger fungerer særdels dårlig i terrenget her, gitt mengden stein og høydeforskjeller. 

Er nok derfor kommunen fikser så mange turveier de dagene det først snør. 

Virker som om mange her inne aldri har vært utenfor egen bygd 😂

Hvorfor skulle ikke truger fungere ved høydeforskjeller? Jeg har gått mye på truger i alt slags terreng. Og det fungerer uansett. Jeg svarte på " å måtte vasse i snø til knærne" og foreslo derfor truger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle ikke truger fungere ved høydeforskjeller? Jeg har gått mye på truger i alt slags terreng. Og det fungerer uansett. Jeg svarte på " å måtte vasse i snø til knærne" og foreslo derfor truger. 

Jeg lurer også på hvilken bygd som har så mye stein og høydeforskjeller at truger ikke fungerer. Kanskje det er et sted i Lofoten?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg lurer også på hvilken bygd som har så mye stein og høydeforskjeller at truger ikke fungerer. Kanskje det er et sted i Lofoten?

Rimer ikke helt med mye stein og snø til knærne. 

AnonymBruker
Skrevet

Rimer ikke helt med mye stein og snø til knærne. 

Og ikke med måkte turveier heller, tipper de ikke måker turveier i Lofoten. Hmmm....ts må bo i en kommune vi aldri har hørt om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går tur hele året. Bruker aldri oppkjørte traseer på vinteren, da jeg er der for ro og trim. Truger, brodder eller fjellski avhengig av underlaget.

Anonymkode: 74810...959

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har aldri sett noen med truger her.

Turveiene måkes.

I turstiene er det så mange store stien og røtter. Og mange bare partier. Det snør, smelter unna igjen, legger seg ekstremt sjeldent et hardt lag som gir jevnt underlag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...