Gå til innhold

HR koblet inn på sjefen min, redd for min egen situasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært et veldig tøft år der hvor jeg jobber, og siden jeg begynte har ting skurret. Det er mange sykemeldte, tilsynelatende pga sjefen vår og hans oppførsel. Det er konstant press, negative tilbakemeldinger, kjeft, nedlatende kommentarer og en holdning som skriker «jeg er bedre enn deg». 

Jeg har fått skikkelig nok (som alle andre) og er ikke vant til å bli behandlet sånn, men har allikevel forsøkt å holde humøret oppe da jeg trives i jobben - men, merker nå at den mentale biten i meg snart ikke klarer en dag til. På kort tid har det vært mange oppsigelser som et resultat av sjefen. 

Nå har en eller annen kollega meldt inn til HR-avdelingen at jeg også blir behandlet dårlig. Jeg har blitt informert om at jeg vil bli kalt inn til et møte, og jeg er skikkelig utilpass og gruer meg voldsomt. 

Har noen her erfaringer med det samme? Hva kan bli resultat av det her? Jeg kjenner på så mye ubehag av at dette har oppstått, og redd for ettervirkninger fra sjefen blant annet. Jeg er den ferskeste, men føler nå jeg står i sentrum for endring på vegne av ALLE på arbeidsplassen. 

Flere mener sjefen ikke er egnet til å lede og vil ha han bort. Det er ubehagelig at jeg på en måte skal være en mulig «dråpen» for at dette skjer, og tynges av utfallet i så fall - selv om jeg er enig. 

Kan sjefen få sparken? Denne holdningen og oppførselen har jeg blitt fortalt at har vart i over 3 år, og kollegaer er nå dritt lei over at potensielt enda en ny ansatt ønsker å slutte i jobben.  

Anonymkode: c177c...f3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta med tillitsvalgte på møte, HR har i hovedsak som funksjon å beskytte ledelsen. 

Anonymkode: 08b0f...d07

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

HR jobber for firmaet, ikke for deg! Still i møtet, og si at du ikke har merket noe som du ser behov for å prate om. Svar "det vet jeg ikke", "det har jeg ingen mening om" etc på alle oppfølgingsspørsmål. Du har absolutt ingenting å tjene på å bli involvert i dette. Hvis sjefen er så dårlig som du skriver så løser problemet seg av seg selv uansett. 

Endret av bare innom en tur
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke fått agenda for møtet? Veldig uprofesjonelt isåfall. Si at du vil ha agenda på forhånd, slik at du kan forberede deg i forkant. Trulelu

Anonymkode: d64f2...6fd

• Nyttig 1
Skrevet

Enig med ab...6fd, be om en detaljert agenda. 

Men ikke si noe om at du ikke har merket noen ting. Spør detaljert om konsekvenser av det som potensielt skulle komme ut av møtet, be om at referatet skrives ferdig mens du er der/samme dag. Ta opp samtalen, sånn at du er sikret. Du trenger ikke skjule opptaket, det er din rett og hvis de mistenker opptak så vil de også holde seg mer på matta. 

Så anbefaler jeg deg å svare at du ikke ønsker å svare på de ulik spørsmålene fordi du er redd for potensielle ettervirkninger/repercussions. Da blir det vanskeligere å gå etter deg. 

Ikke stol på hr/ledelse, de er glatte som smør og sier det de kan for å lure deg i fella. 

Anonymkode: de3a6...adf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...