AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:50 #1 Skrevet mandag kl. 23:50 Trenger 2 nye vinterdekk , med mindre de er billige! Har en liten golf gte 2016 modell. bor på østlandet, alle veiene her er saltet så trenger ikke pigger. hvilket merke velger jeg? hvor er det rimlige dekk? Er dekkene i disse dekkteltene som bytter for oss bra nok? Har barn i bilen så ønsker sikkerhet. Har felger som fungerer, men et av mine gamle dekk punkterte på slutten av forrige sessong. Anonymkode: 88a83...448
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:18 #2 Skrevet tirsdag kl. 06:18 Ville aldri spart på vinterdekk. Blir nesten litt flåsete sagt at man vil spare penger på billige (og dårlige) dekk og få dårligere bremser. Sommerdekk kan jeg selv gå for billigdekk, siden forskjellene er ikke så ekstreme der som på is og snø. Anonymkode: 77306...0cc 3
moomino Skrevet tirsdag kl. 06:25 #3 Skrevet tirsdag kl. 06:25 Selv går vi stort sett for Nokia med pigg.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:25 #4 Skrevet tirsdag kl. 06:25 Hvis du trenger to nye dekk må du kjøpe samme type som du har på de to andre. Hvis du kjøper fire nye ville jeg gått for greie piggfri. Dekklåven har ofte tilbud, du kan sjekke med dekkutsalg i nærheten om de selger fjorårets modeller billigere. Billige merker er helt ok, men kanskje ikke like slitesterke som dyrere merker. Anonymkode: 4a32f...a7c 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:26 #5 Skrevet tirsdag kl. 06:26 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville aldri spart på vinterdekk. Blir nesten litt flåsete sagt at man vil spare penger på billige (og dårlige) dekk og få dårligere bremser. Sommerdekk kan jeg selv gå for billigdekk, siden forskjellene er ikke så ekstreme der som på is og snø. Anonymkode: 77306...0cc Helt enig. Når det gjelder vinterdekk er kun det beste godt nok for min del. Anonymkode: 6f5c1...0ed
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:48 #6 Skrevet tirsdag kl. 06:48 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis du trenger to nye dekk må du kjøpe samme type som du har på de to andre. Anonymkode: 4a32f...a7c Dette er god (faktisk beste) praksis, men ikke noe krav. Men det er et krav at dekk på samme aksel er like. De nyeste og beste dekkene skal selvsagt alltid plasseres foran. Hvilke dekk som skal kjøpes: det finnes flere tester som du kan fordype deg i, men hvis jeg skal trekke frem to "sikre" valg så må det bli Continental VikingContact 8 og Nokian Hakkapeliitta R5. År etter år har disse to seriene prestert helt i toppskiktet, og du gjør i alle fall ikke feil ved å velge et av disse dekkene. Anonymkode: ca425...4a4 1
catman Skrevet tirsdag kl. 07:50 #7 Skrevet tirsdag kl. 07:50 Les denne, velg etter dine behov: https://www.motor.no/aktuelt/motors-vinterdekktest-2025-de-beste-piggfrie-dekkene/328056 Stol på ekspertene. 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:54 #8 Skrevet tirsdag kl. 07:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville aldri spart på vinterdekk. Blir nesten litt flåsete sagt at man vil spare penger på billige (og dårlige) dekk og få dårligere bremser. Sommerdekk kan jeg selv gå for billigdekk, siden forskjellene er ikke så ekstreme der som på is og snø. Anonymkode: 77306...0cc Skal love deg at du angrer på billige sommerdekk ved vannplaning. Anonymkode: ac958...d65 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:57 #9 Skrevet tirsdag kl. 07:57 catman skrev (4 minutter siden): Les denne, velg etter dine behov: https://www.motor.no/aktuelt/motors-vinterdekktest-2025-de-beste-piggfrie-dekkene/328056 Stol på ekspertene. Støttes. Ikke spar penger på dekk, men kjøp av de beste. Det handler om din og andres sikkerhet. Enkelte av de dårligste vinterdekkene er nesten dårligere på vinterføre enn sommerdekk. Velg et av de 3-4 øverst på lista, unngå de som står lenger ned, og IKKE kjøp dekk som ikke er i lista i det hele tatt. Anonymkode: 321b4...aa3 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:13 #10 Skrevet tirsdag kl. 08:13 Takk for svar! Jeg har skrevet at jeg ønsker sikkerhet så selvfølgelig velger jeg ikke "first price". men jeg har NULL peiling på dekk og dekkmerker,derfor jeg håpet på en liten veiledning. har ikke råd til feks 8000kr pr dekk, derfor jeg skrev "billige" Anonymkode: 88a83...448
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:21 #11 Skrevet tirsdag kl. 10:21 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Jeg har skrevet at jeg ønsker sikkerhet så selvfølgelig velger jeg ikke "first price". men jeg har NULL peiling på dekk og dekkmerker,derfor jeg håpet på en liten veiledning. har ikke råd til feks 8000kr pr dekk, derfor jeg skrev "billige" Anonymkode: 88a83...448 Velger du et av de jeg nevnte i innlegg 6 så er du safe. Anonymkode: ca425...4a4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:32 #12 Skrevet tirsdag kl. 10:32 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal love deg at du angrer på billige sommerdekk ved vannplaning. Anonymkode: ac958...d65 Joda. Er klar over den. Men da kan du tross alt kjøre etter forholdene. Regn og tørr asfalt blir to forskjellige verdener. Verre om vinteren når alt virker tørt og fint og i neste sving glipper dekkene på et lite usynlig islag. Har kjørt på en del gamle sommerdekk, men aldri vært i nærheten av å ha tilsvarende skumle opplevelser som på vinterdekk om vinteren. Har siden lært. Når det gjelder vinterdekk sparer jeg ikke på noe. Anonymkode: 77306...0cc
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:51 #13 Skrevet tirsdag kl. 10:51 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Velger du et av de jeg nevnte i innlegg 6 så er du safe. Anonymkode: ca425...4a4 Enig, Continental VikingContact 8 eller Nokian Hakkapeliitta R5. Når du sjekker må du som regel slå inn registereringnr og får du opp de valgene som typisk er godkjent for din spesifikke bil. Standard størrelse, hastighetsindeks og lastindeks er typiske ting du må fylle ut på nettsiden om du søker der. Alt dette står i vognkortet ditt. Men dobbelsjekk at det stemmer med det som står på dine gamle dekk. Det er gjerne forskjell på dimensjoner sommer vs vinterdekk. Om du skal ha 2 nye vinterdekk vil jeg anta at du havner et sted rundt 4000 +/- Anonymkode: 91031...fff 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:58 #14 Skrevet tirsdag kl. 10:58 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du trenger to nye dekk må du kjøpe samme type som du har på de to andre. Hvis du kjøper fire nye ville jeg gått for greie piggfri. Dekklåven har ofte tilbud, du kan sjekke med dekkutsalg i nærheten om de selger fjorårets modeller billigere. Billige merker er helt ok, men kanskje ikke like slitesterke som dyrere merker. Anonymkode: 4a32f...a7c Må ikke nei, ingen krav til 4 like. Anonymkode: e22ad...d46
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:10 #15 Skrevet tirsdag kl. 11:10 Spør hos en god dekkforhandler. Hva som er bra dekk til din bil er ikke nødvendigvis like bra på en annen bil. Dekk er kjempevanskelig. Elgolfen vår gikk ofte på Nokian tror jeg. Den er solgt for noen år siden, så jeg husker ikke helt. Men hvis det er hybridbil du har, så gjør jo batteriene den tung- må hensyntas i dekkvalg Anonymkode: 012c4...832
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:58 #16 Skrevet tirsdag kl. 16:58 Vi kjøpte bruktbil hos forhandler, fikk med vinterdekk. Så fikk vi barn og jeg syntes ikke dekkene føltes sikre nok, så insisterte på at vi skulle kjøpe kvalitetsvinterdekk. Mannen mente de vi hadde var mer enn bra om, de var jo godkjente for norske veier, men jeg hadde på følelsen at dette ikke var bra nok (hadde mistet grepet på veien mer enn én gang) og sa da at jeg fra nå av kom til å nekte å kjøre eller sitte på i bilen på vinterstid med mindre vi byttet. Fikk det som jeg ville, og det tok ÉN kjøretur på vinterføre før min mann kom med halen mellom beina og innrømme at jeg hadde rett, for det var helt utrolig stor forskjell på grep og kjørefølelse. Gode vinterdekk redder liv, dårlige vinterdekk kan ta liv. Og man vet ikke om det gjelder seg selv, andre, eller begge deler. Anonymkode: 49d4c...0bb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:00 #17 Skrevet tirsdag kl. 17:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi kjøpte bruktbil hos forhandler, fikk med vinterdekk. Så fikk vi barn og jeg syntes ikke dekkene føltes sikre nok, så insisterte på at vi skulle kjøpe kvalitetsvinterdekk. Mannen mente de vi hadde var mer enn bra om, de var jo godkjente for norske veier, men jeg hadde på følelsen at dette ikke var bra nok (hadde mistet grepet på veien mer enn én gang) og sa da at jeg fra nå av kom til å nekte å kjøre eller sitte på i bilen på vinterstid med mindre vi byttet. Fikk det som jeg ville, og det tok ÉN kjøretur på vinterføre før min mann kom med halen mellom beina og innrømme at jeg hadde rett, for det var helt utrolig stor forskjell på grep og kjørefølelse. Gode vinterdekk redder liv, dårlige vinterdekk kan ta liv. Og man vet ikke om det gjelder seg selv, andre, eller begge deler. Anonymkode: 49d4c...0bb Vi spurte forresten forhandler om hvilke dekk de anbefalte til vår bil, så hør med der du kjøpte bilen (eller der hvor de selger merket). Anonymkode: 49d4c...0bb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:33 #18 Skrevet tirsdag kl. 17:33 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Spør hos en god dekkforhandler. Hva som er bra dekk til din bil er ikke nødvendigvis like bra på en annen bil. Dekk er kjempevanskelig. Elgolfen vår gikk ofte på Nokian tror jeg. Den er solgt for noen år siden, så jeg husker ikke helt. Men hvis det er hybridbil du har, så gjør jo batteriene den tung- må hensyntas i dekkvalg Anonymkode: 012c4...832 Du har delvis rett: De samme dekkene finnes i undervarianter for f.eks. SUV eller elbil. Men det er ikke akkurat slik at en VW Passat har det bedre på en bestemt type dekk enn en tilsvarende Toyota. Det går primært på liten bil, elbil, SUV eller normal personbil – i grove trekk. Så kan også dreiemoment og firehjulstrekk spille inn. Nokian Hakkapeliitta R5 lages f.eks. i noen egne versjoner: R5 EV for elbiler, R5 SUV for tunge biler. Continental VikingContact har standardversjon for personbil, og bl.a. egen SUV-utgave med forsterket konstruksjon. Men skal en trekke frem bestemte merker og modeller er uansett dette sikre utgangspunkt å se etter, nærmest uansett bilmodell og merke. 🙂 Anonymkode: ca425...4a4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:00 #19 Skrevet onsdag kl. 20:00 Jeg har hatt veldig god erfaring med goodyear icegrip 2. De har reddet meg ut av situasjoner jeg ikke turte tro var mulig. Anonymkode: 0e2c9...4b3
catman Skrevet i går, 08:23 #20 Skrevet i går, 08:23 Piggdekk inkludert: https://www.naf.no/bilhold/dekk/vinterdekktest-2025
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå