Gå til innhold

Andre som ikke liker Halloween og mørklegger huset

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uskyldige greier. Husker naboen hatet Halloween. Så mye at han helte noen dråper lakserolje over godteriet han delte ut. Barna stakkars fikk diaré og foreldrene anmeldte naboen til politiet. 😄

For øvrig synes jeg noen land feirer Halloween på en mer meningsfull måte enn mange i Norge. Hvor de går til graven til sine døde slektninger. Tenner lys og drikker kaffe. For å hedre de som har gått bort. 

Anonymkode: ae094...074

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, akkurat det samme tenkte jeg. Så andre skal gi barnet ditt godteri og gøy på Halloween….flaut er ordet.

Anonymkode: b5531...1fa

Ja virkelig flaut 

Anonymkode: c9a9f...824

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ikke i et boligfelt, så de eneste som kommer hit er familie.

Anonymkode: 06f0b...88e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bek mørkt, ikke bekymret 🤣🤣🤣

Anonymkode: 13f6f...f49

Er huset mørkt (ute skal holde, men er det mørkt inne så har du ihvertfall gjort det tydelig at du ikke ønsker besøk) så skal du få være i fred for besøk.

Vi liker begge deler vi :)

Anonymkode: b4a9e...cd1

AnonymBruker
Skrevet

Ja, barna er voksne og jeg pleier å sørge for å legge andre planer på Halloween. Orker ikke bruker penger på å kjøpe inn masse søtsaker. Har forsøkt et par år å skru av alle lys, men det blir ikke respektert. Tydelig at de i nabolaget ikke forstår Halloween-etikette. Så da finner jeg på noe annet heller den kvelden

Anonymkode: 61a85...367

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jøss bor på Vestlandet. Rart ingen av mine går julebukk og de har mange venner. Jaja koselig da

TS

I Bergen går man nyttårsbukk. Man kler seg ut med hva en vil. Ikke bare nisser. Det har blitt mindre med årene. Men de voksne må jo sende barna ut. Tradisjonen i Bergen var så sterk før at hvis unger ringer på på nyttårsaften så kan jeg garantere at folk har snop klart 

Anonymkode: a285b...a07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I Bergen går man nyttårsbukk. Man kler seg ut med hva en vil. Ikke bare nisser. Det har blitt mindre med årene. Men de voksne må jo sende barna ut. Tradisjonen i Bergen var så sterk før at hvis unger ringer på på nyttårsaften så kan jeg garantere at folk har snop klart 

Anonymkode: a285b...a07

Det ser jeg at kan fungere. Da kommer de en spesifikk dag og ikke når som helst i romjula, slik at ikke folk er forberedt. 

Anonymkode: ce0c6...d07

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (7 timer siden):

Sånne barnetradisjoner har jo vært videreført av barn. Det var ingen voksne som arrangerte julebukk for oss da vi var små - vi fant på det selv, lærte av eldre barn. Det er det som er barnekultur.

Det er den amerikanske versjonen. Mange voksne gikk julebukk før. Da var det ikke tv,smarttlf og internett og da fant man på fly selv. Helt normalt på bygda! 

Anonymkode: 21fed...313

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ser jeg at kan fungere. Da kommer de en spesifikk dag og ikke når som helst i romjula, slik at ikke folk er forberedt. 

Og så var vi tilbake på kontrollbehovet! Huff 

AnonymBruker
Skrevet

Julebukk er jo helt hinsides kleint, husker vi prøvde gå da jeg var typ 11 år, prøvde synge så fint og var ekstra flaut og sårende å få ei dør i fleisen eller få beskjed om at de ikke hadde noe etter å ha sunget hele glade jul.

På Halloween går vi kun til de med gresskar eller pynt, synes det er koselig å høre barnelatter i gatene nå som det er få som leker ute på ettermiddagene.

Anonymkode: 5aaaa...fa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke sånn kjempeglad i Halloween, men setter ut noen gresskar og lykter og har godteskåla klar. Bor i en blindvei, så er ikke så mange som kommer hit, men pleier å være noen 👻🎃

Anonymkode: 6acdc...688

AnonymBruker
Skrevet

Send ungene ut i romjula for å gå julebukk da vel 🙂. De skal da synge en julesang, så får de mandarin, godteri eller julekaker. 

Jeg syns alt sånt er gøy, så her er barn velkomne på døra enten det er Halloween eller julebukk 🙂.

Jeg vokste forresten opp med at voksne gikk julebukk også, og da ba de om en dram 😄. Var ofte helt håpløst å skjønne hvem de var, så det var gjerne et samtaleemne i nabolaget en stund.

Anonymkode: 09863...7db

AnonymBruker
Skrevet

Halloween er nok en kommersiell amerikansk skikk som handelstanden har importert for å selge mer plastikkræl og e-stoffer. Nei takk! Jeg åpner ikke døra den dagen eller helgen så sant jeg venter besøk. Barn av i dag er vant til denne skikken, men jeg nekter å være med på det. 

Anonymkode: b2b91...df9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Halloween er nok en kommersiell amerikansk skikk som handelstanden har importert for å selge mer plastikkræl og e-stoffer. Nei takk! Jeg åpner ikke døra den dagen eller helgen så sant jeg venter besøk. Barn av i dag er vant til denne skikken, men jeg nekter å være med på det. 

Anonymkode: b2b91...df9

Tradisjonen kommer fra Irland :opplyser:

på Halloween brukte vi som feiret halloween rundt 1100-1300 kroner (virke og youGov i årene 2019-2024)

Til jul bruker hver husstand 25 000 kroner (NHO)

Jeg antar du boikotter julen også siden det er en kommersiell feiring som handelstanden tjener på?

Anonymkode: ff13a...436

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Og så var vi tilbake på kontrollbehovet! Huff 

De kan komme når de vil for min del, men da kan de ikke regne med å få godteri. Vi kjøper jo ikke inn innpakket godteri til å ha liggende i romjula i tilfelle det kommer julebukker, slik som vi gjør til Halloween. Det vi har av godteri i jula blir spist fortløpende, det er ikke mye igjen tredje og fjerdedag. Hadde jeg bodd i Bergen og visst at det sannsynligvis kom nyttårsbukker hadde jeg nok holdt av noe til dem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi avskyr Halloween, men mørklegger ikke huset. Vi slukker bare utelysene.

Skrevet

Gøy med alle anledninger til å feire. Men godteri og snopet kunne vært unnlatt, det gjør at jeg vurderer for og i mot det som arrangeres for de minste. Skulle ønske man kunne sluppet godterigalskapen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor? Har 4 barn fra 8 til 20 år. Ingen har hørt,gått,sett julebukker!!

TS

Så send barna ut for å gå julebukk i stedet da! Og bli med selv. Er veldig ironisk at du klager over Halloween, men sender barna ut.

Er helt utrolig at folk klager over Halloween som har blitt markert i Norge så mange år nå, og det er de samme som klager på at det ikke er julebukk. Men så gjør noe med det i stedet for å klage år etter år.

Anonymkode: 811f8...658

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Her er huset bekymret,vil ikke ha noen på døren. Barna gikk da de var små,kunne ikke nekte dem ,men jeg selv satt inne i mørket. 

Minste barnet skal gå med venner og foreldre, jeg blir hjemme. 

Jeg synes det er helt bak mål. Folk med masker og bøtter. Julebukk var så mye koseligere.

Jeg tenker hvis du sender dine egne barn ut for å knaske eller knep så kan man være med på at alle barn får en bra opplevelse. Litt dugnad rett og slett. Vi bor i ett tett nabolag rett ved barnehage og skole. Det kommer kanskje ring på døra. Og de er super takknemlige. Jeg synes det er moro fordi jeg ser barna synes det er moro. 

Anonymkode: 8707c...fe8

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes generelt lite om foreldre som ikke evner å se at dette er gøy for barna og kan føye seg litt. Åpenbart at du ikke har problemer med at noen ringer på og «krever» godteri ref; julebukk.

Halloween er kommet for å bli, og det må du nesten godta.

Skjerp deg, se gleden barna dine har av dette. Skjær ut et gresskar og kjøp noen kjærligheter å gi til småtassene som synes det her er superstas!

Anonymkode: 54b21...ee6

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...