Gå til innhold

Er det uhøflig å ikke spise kake som kollegaer har med på jobb?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har blitt litt hysteri rundt sukker, men alt med måte er en god leveregel.

Selvsagt kan det bli for mye, men å knaske grønnsaker i en bursdag fordi boller er «fy» blir for dumt.

En liten godbit til kaffen burde kunne være godt, også å takke nei. At alt skal kuttes ut fordi det er så fælt med sukker og kos på den måten blir for dumt. 

Anonymkode: 7799a...3b3

Det er ikke en "godibit" for mange av oss. Jeg liker ikke kaker. Ikke sjokolade. I det hele tatt ikke søte ting. 

Jeg kan spise en dessert på en bedre restaurant om det er på en set menu. Men det er eneste gang jeg spiser slikt. 

Anonymkode: 539a0...cc8

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men hva er egentlig problemet med å ta seg et kakestykke?? 

Anonymkode: de774...c71

Jeg liker ikke. 

Andre har sine grunner. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
17.11 skrev (7 minutter siden):

Det er selvsagt helt greit å takke nei, og det er ingen grunn til at man skulle måtte forsvare det valget. 

Jeg liker ikke kake spesielt godt, og har ikke tenkt å ødelegge matlysten min til lunsj med å sitte der å tvinge i meg et kakestykke, bare fordi Randi syns det er så utrolig koselig å bake. 

Dette er også et godt poeng, som gjør at jeg ofte sier nei-takk selv når det er ting jeg liker. For eksempel har vi ofte fristende møte-mat igjen utpå ettermiddagen - den forsyner jeg meg så godt som aldri av. 

Min rutine er jevnt over å spise en god lunsj. Og så være godt sulten i det det er middag. Denne småspisingen mellom måltid gjør meg bare uggen. Og jeg har null interesse av å møte mett til en middag jeg har gledet meg til. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke så fan av kake, og står over uten skam. Men det hender også at jeg tar et bittelite stykke, hvis det er veldig åpenbart at jeg ikke skal spise og noen har gjort seg veldig flid (en spesiell feiring el.l.). 

• Liker 1
Skrevet

Går også å si det som man er: Jeg vil ikke bli feit! Trulelu

Anonymkode: 4e5c8...506

• Liker 1
Skrevet

Men hva er egentlig problemet med å ta seg et kakestykke?? 

Anonymkode: de774...c71

Problemet er at man da spiser noe man ikke har lyst på for å blidgjøre noen andre. Hvorfor skal man gjøre noe man ikke har lyst til?

Anonymkode: 65151...d47

• Liker 10
Skrevet

Jeg vil helst unngå det, selv om jeg må være enig i at jeg synes det er litt uhøflig.

Jeg er svært overvektig og forsøker å holde fokus på å spise sunt og telle kalorier. Jeg kan gjerne skeie ut, men da vil jeg bruke de kaloriene på noe bedre enn kake.

Men på min arbeidsplass er dette ikke et problem. De som har med seg kake setter den bare i kaffeområdet også tar de som vil. 

Anonymkode: c2785...677

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Problemet er at man da spiser noe man ikke har lyst på for å blidgjøre noen andre. Hvorfor skal man gjøre noe man ikke har lyst til?

Du finner ikke glede i å av og til glede andre? 

Anonymkode: e7a79...0db

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke hvis det innebærer å putte noe i kroppen som jeg ikke vil ha der. Kan ikke du ta deg en røyk for min del? Det hadde gledet meg veldig.

Anonymkode: 8c0e6...c37

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvem i alle dager gjør det? Aldri opplevd.

Anonymkode: 8c0e6...c37

Overraskende mange. Utelukkende damer, er min erfaring. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg håper ikke mine venner og kollegaer finner glede i at jeg spiser noe jeg ikke liker. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Tenker man får i seg nok kalorier om man ikke også skal spise uønskede kaloribomber. Og man skal ikke behøve å forklare seg om hvorvidt man er på slankekur eller har medisinske grunner eller bare ikke liker kake.

Men på min arbeidsplass har vi et par allergikere som folk stadig "glemmer", og som må sitte der og se på at andre spiser. Hvorfor ikke variere litt hva man tar med så det ikke er de samme som må takke nei hver gang.

Anonymkode: 08cdb...0a5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ved å spise noe jeg ikke liker og ikke vil ha? Eh, nei. Har da selvrespekt.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jobben har utviklet seg til å bli et lite kake helvete, der kolleger nærmest kappes om å ta med kake på jobb for å feire eller markere noe. 
Det blir bare alt for mye synes jeg. Er det uhøflig å takke nei til disse kakene? 

Anonymkode: 5e42e...225

Bare ta bittelitt…

Anonymkode: a3dbc...dd2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Driver man dank ved å spise kake i pause? 

Anonymkode: 7799a...3b3

Ja, fordi det er ikke bare snakk om å spise kaken. Det skal kokes kaffe, finne frem tallerkener og bestikk, gå ørten runder og mase at folke må joine. Folk går og snoker og lurer på hva slags kake det er, lurer i kjøleskapet, diskuterer om det er kjerringa som har bakt (hvis det er en mann sin tur), eller om det er kjøpekake osv.. Altså er ikek bare "kake-bringeren", men en hel gjeng som settes i sving. Så er det samling i fellesareal på opptil 1 time og da blir det ikke noe særlig mer jobbing den dagen fra kl. 13.00 og utover.

For all del, de som har tid til det må vel gjøre det...men jeg har ikke det og synes det blir altfor mye med dette hver fredag, i tillegg til all kaken og snacksen opptil flere ganger uken. 

Anonymkode: ebc16...5c7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Ekko jenta skrev (17 timer siden):

Ja det er uhøflig å ikke spise noe man blir tilbudt i en sammenkomst i følge etiketten. Unntaket er hvis man er allergisk eller vet man kommer til å kaste opp av maten. Du må ikke ta et digert stykke, men i det minste smak på det som blir servert.

Nei, det må da jammen være greit å takke høflig nei. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss er det kaker 4-5 dager i uka! Jeg tar ikke, ikke fordi jeg ikke har lyst på, men fordi jeg prøver å gå NED i vekt - ikke motsatt! Jeg lager ikke noe nummer av det, og alle som slenger "et lite stykke skader ikke, alt med måte" og resten av det vrælet der. Selvfølgelig skader det, jeg vil ikke være feit eller få diabetes. 

Anonymkode: ad69d...7bd

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Overhode ikke. Men mini mini stykke for å si .. må stoppe her..denne erfarlig god.. gjør vel ikke noe?

Anonymkode: 63e75...d41

Hvorfor skal en gjøre det hvis en ikke har lyst på? Jeg er ikke særlig begeistret for kaker og begynner å bli mektig lei av at alle skal kommentere på hvorfor jeg ikke spiser kake. Til og med «bare et lite stykke». Det er da ikke en fornærmelse mot noen. Så nå smyger jeg meg oftest unna eller sier det som det er: ellers takk. Jeg er ikke så kakete. Det synes jeg må være helt greit 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det er bedre med en kakebit, enn når den kollegaen som har sittet å skrytet av de fine tomatene og agurkene hen har fått til i sommer etter hen startet med gullvann, tar med seg en deilig salatbolle på jobb 🤣

• Hjerte 1
Skrevet

Hva er grunnen til at folk ikke tar nei for et nei, men kjører på med "et lite stykke skader vel ikke?"...? Er det kanskje dere som er redde for å spise kake alene? Eller hva er motivasjonen bak å presse kake på folk som ikke vil ha det, årsak spiller ingen rolle. Jeg ville aldri f.eks presset noen til å spise en proteinbar eller brødskiver. Hvorfor er kake unntaket, liksom? Jeg forstår det bare ikke.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...